Pióro Mistrza dla E. Żebrowskiego

Fot. Marcin Kułakowski, PISF
Fot. Marcin Kułakowski, PISF

 

Podczas uroczystego otwarcia 17. Festiwalu Artystycznego i Filmowego „Lato Filmów” w Warszawie wręczono nagrodę honorową za całokształt twórczości scenopisarskiej Edwardowi Żebrowskiemu. W imieniu reżysera nagrodę odebrał Wojciech Marczewski. W programie „Lata Filmów” znalazła się retrospektywa twórczości tegorocznego laureata „Pióra Mistrza”.

 

Laudację przypominającą dokonania laureata wygłosił Stanisław Zawiśliński – dziennikarz, pisarz, reżyser i scenarzysta filmów dokumentalnych. – Reżyser (…) konsekwentnie wprowadza do polskiego kina postaci inteligentów. Inteligentów, pełnych wątpliwości, rozterek, mających rozmaite dylematy moralne, których dręczy niepokój i którzy stają przed wyborem wartości (…). Swoje scenariusze, a także filmy Żebrowski zaludniał właśnie inteligentami, naukowcami, lekarzami, także lekarkami różnych specjalności, pisarzami i artystami. W te role wcielali się wybitni aktorzy – od Zbigniewa Zapasiewicza, Gustawa Holoubka, od Mai Komorowskiej po Krystynę Jandę. (…) Sam Żebrowski też pojawiał się na ekranie w epizodach aktorskich – jako profesor w „Constansie” i jako lekarz w „Iluminacji”(…). Przyjaciel Edwarda Żebrowskiego ze studia filmowego „Tor”, Krzysztof Kieślowski, z którym obaj pracowali przez lata (…) powiedział: „Robiłem filmy, żeby porozmawiać z ludźmi. Nie chciałem rozmawiać o byle czym, bo szkoda na to czasu i pieniędzy. Szkoda po prostu życia”. Mam wrażenie, że dzisiejszy laureat „Pióra Mistrza” myśli podobnie” – mówił Zawiśliński, wspominając również o działalności pedagogicznej laureata. – „Pióro Mistrza”, którym postanowiliśmy razem z kapitułą uhonorować dzisiaj pana Edwarda trafia w ręce wybitnego scenarzysty, reżysera i pedagoga. W ręce artysty, który poprzez swoją działalność pomaga innym dostrzec to, co w życiu jest ważne, a co do uprawiania niełatwej twórczości filmowej jest niezbędne – niezbędny jest dialog, niezbędny jest humanizm”.

 

W imieniu Edwarda Żebrowskiego nagrodę odebrał jego przyjaciel i współpracownik Wojciech Marczewski. Reżyser „Weisera” odczytał list laureata: – Przykro mi, że nie mogę podzielić sie z państwem satysfakcją z tego wyróżnienia. Ta nagroda pogłaskała moją nie gasnącą z wiekiem próżność i poczułem, że może warto jeszcze zebrać resztki sił i popełnić tekst dla filmu. Dziękuję kapitule za nagrodę, dziękuję wszystkim, którzy przyszli uświetniając swoją obecnością to spotkanie – pisał m.in. reżyser.

 

Edward Żebrowski (ur. 1935) jest współautorem scenariuszy takich filmów jak „Zaliczenie” (1968) czy „Za ścianą” (1971) Krzysztofa Zanussiego, a także scenarzystą i reżyserem „Szpitala przemienienia” (1978) czy „Ocalenia” (1972). Te tytuły również znajdą się w programie „Lata Filmów” (program retrospektywy znajduje się na stronie imprezy).

 

Festiwal uroczyście otworzył pokaz filmu „W lepszym świecie” Susanne Bier – tegoroczny zdobywca Oscara i Złotego Globu w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny.

 

„Lato Filmów” stawia sobie za cel, jak powiedział podczas otwarcia dyrektor imprezy Maciej Zabojszcz, promowanie scenariusza jako podstawy powstania dobrego filmu. Głównym pasmem konkursowym jest podczas „Lata Filmów” konkurs na film z najlepszym scenariuszem.

Więcej informacji: www.latofilmow.pl.

04.04.2011