Polscy twórcy nagrodzeni w Wenecji

12 września zakończył się 72. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji. Wśród laureatów tegorocznej edycji wydarzenia znaleźli się również polscy twórcy. 

 Młodzież wyróżnia „11 minut”

Film „11 minut” w reżyserii Jerzego Skolimowskiego otrzymał Wyróżnienie Specjalne Jury Młodzieżowego, wybranego przez dyrektora Vittorio Veneto Film Festival. 

„11 minut”

Te same 11 minut z życia różnych postaci przedstawione w paralelnych wątkach dramaturgicznych. Przed upływem ostatniej sekundy jedenastej minuty ich losy połączy wydarzenie, które definitywnie zaważy na ich życiu.

Reżyserem i autorem scenariusza jest Jerzy Skolimowski. Autorem zdjęć jest Mikołaj Łebkowski. W filmie wystąpili m.in. Andrzej Chyra, Dawid Ogrodnik, Wojciech Mecwaldowski, Agata Buzek, Jan Nowicki, Piotr Głowacki, Richard Dormer i Ifi Ude.

Koprodukcja współfinansowana przez PISF

Film „11 minut” to polsko-irlandzka koprodukcja. Głównym producentem filmu jest Skopia Film, a koproducentami Element Pictures, Telewizja Polska, Orange, HBO i Fundacja Tumult. Film jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej, Eurimages i Irish Film Board.

Świetne recenzje 

Pokazywany w ramach Konkursu Głównego 72. MFF w Wenecji film „11 minut” Jerzego Skolimowskiego został bardzo dobrze przyjęty przez zagranicznych i polskich dziennikarzy. 

– Prawdziwym kinem, w sensie tradycyjnym, jest piorunujący thriller 77-letniego Polaka Skolimowskiego, który wybrzmiewa w rytmie rapu. To piorunujący film skonstruowany jak gra: pozornie niepotrzebny, strasznie poważny – czytamy w recenzji filmu „11 minut” autorstwa Conchity de Gregorio we włoskim dzienniku La Repubblica.

– W ósmej dekadzie życia i w szóstej reżyserowania filmów Jerzy Skolimowski w „11 minutach” – rozrywkowym i całkiem błyskotliwy polskojęzycznym filmie o wielu wątkach – nie pokazuje braku wigoru i ciągle ma apetyt na wyzwanie. Sztuczka polegająca na połączeniu licznych, pozornie niezwiązanych ze sobą bohaterów w złożoną, fragmentaryczną strukturę przypominającą puzzle, stała się bardzo popularnym kinematograficznym pościgiem – jednak, kiedy takie filmy jak „21 gramów” czy „Crash” usiłują uwydatnić swoją filozoficzną tematykę, esej Skolimowskiego o przypadku i przyczynowości jest bardziej ćwiczeniem wirtuoza – pisze Jonatham Romney w recenzji filmu w Screen International.

– „11 minut” to tytuł filmu Polaka. I rzeczywiście, tytuł jest już deklaracją zasad. Wszystko, co jest opowiedziane przez półtorej godziny, które trwa pozbawiający tchu thriller, dzieje sie w ciagu 11 minut. W ten sposób widz jest zaproszony do zatrzymania wzroku w kinowym ćwiczeniu, które przypomina gorączkę – pisze Luis Martinez w swojej recenzji filmu w hiszpańskim dzienniku El mundo.

W recenzji polskiego krytyka Tadeusza Sobolewskiego w Gazecie Wyborczej czytamy również, że film porusza rozmaite struny – to mogą być rodzime lęki sięgające wojny, Stalina i 11 września, lęki epok komunizmu i kapitalizmu, ale też lęki uniwersalne, dotyczące nieznanego. Przejmująca wizja Warszawy i splot ludzkich sytuacji, w które wchodzimy znienacka, a które są katalogiem potocznych występków, tworzy kanwę, na której reżyser „Rysopisu”, „Bariery”, „Rąk do góry” snuje własny wątek. Świat rozpada się na piksele. Właściwie czekamy na ten finał, zachowując pełny spokój. Gdyby ktoś spytał, jaka jest wymowa „11 minut”, powiedziałbym: właśnie spokój, nie działanie. Ten film naśladuje i zarazem okrutnie parodiuje kino akcji.

Więcej recenzji filmu można przeczytać tutaj

Wyróżnienie specjalne dla „Baby Bump”

Wyróżnienie Specjalne w ramach Queer Lion Award otrzymał film „Baby Bump” w reżyserii Kuby Czekaja.

Film „Baby Bump” wygrał 3. edycję Biennale College – Cinema – warsztatów poświęconych rozwojowi i produkcji niskobudżetowych projektów filmowych. Pokaz filmu na 72. MFF  Wenecji był jego światową premierą. Film został bardzo dobrze odebrany przez zagraniczne i polskie media oraz przez widzów festiwalu.

„Baby Bump”

11-letni Mickey House właśnie przestał być dzieckiem. Nie wie kim jest. Nie ma przyjaciół. Nie rozumie swojej matki. Nie lubi tego, co się dzieje z jego ciałem. Rzeczywistość i wyobraźnia mieszają się. Zdarzenia w domu i w szkole urastają do rangi ostatecznych. Mickey musi znaleźć w sobie siłę, żeby skończyć to, co się zaczęło. Gdzie zaprowadzi go spotkanie z własnym, dojrzewającym ciałem? Dorastanie nie jest dla dzieci.

Producentkami filmu są Magdalena Kamińska i Agata Szymańska (Balapolis). Autorem scenariusza i reżyserem filmu jest Kuba Czekaj. Zdjęcia zrealizował Adam Palenta. W filmie wystąpili m.in. Kacper Olszewski, Agnieszka Podsiadlik, Caryl Swift, Sebastian Łach i Weronika Wachowska.

Oficjalna strona filmu: babybumpthemovie.com.

„Klezmer” w konkursowej sekcji Venice Days

W ramach konkursowej sekcji Venice Days – Giornate degli Autori podczas 72. MFF w Wenecji został pokazany film „Klezmer” – fabularny debiut Piotra Chrzana.

Paweł Pawlikowski w jury

W tym roku filmy w Konkursie Głównym oceniło jury w składzie: Alfonso Cuarón (przewodniczący), Emmanuel Carrère, Nuri Bilge Ceylan, Paweł Pawlikowski, Francesco Munzi, Hou Hsiao-hsien, Diane Kruger, Lynne Ramsay oraz Elizabeth Banks.

72. Międzynarodowy Festiwal Filmowy odbył się w dniach 2-12 września 2015.

13.09.2015