Polska obecność na 70. Berlinale

Jubileuszowy, 70. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie dobiegł końca. Statuetkę Złotego Niedźwiedzia zdobył irański film „There Is No Evil” Mohammada Rasoulofa. W tegorocznym programie Berlinale znalazły się filmy współfinansowane przez PISF oraz wydarzenia związane z polskim kinem.

„Zabij to i wyjedź z tego miasta” w konkursie Encounters

Światowa premiera współfinansowanej przez PISF, pełnometrażowej animacji „Zabij to i wyjedź z tego miasta” Mariusza Wilczyńskiego odbyła się w nowo utworzonym konkursie Encounters. Film jest pełnometrażowym debiutem reżyserskim Wilczyńskiego. Swoich głosów w animacji udzielili m.in. Krystyna Janda, Andrzej Chyra, Maja Ostaszewska, Małgorzata Kożuchowska, Andrzej Wajda i Irena Kwiatkowska. Producentkami filmu są Ewa Puszczyńska (Extreme Emotions) i Agnieszka Ścibior (Bombonierka).

„Zabij to i wyjedź z tego miasta”  to autobiograficzna impresja, reminiscencja obrazów z dzieciństwa, w której odżywa wspomnienie nieżyjących rodziców i rodzinnego miasta Łodzi. Uciekając przed rozpaczą po utracie bliskich, bohater ukrywa się w bezpiecznej krainie wspomnień, gdzie czas stoi w miejscu, a wszyscy jego bliscy żyją. Z biegiem lat miasto rozwija się w jego wyobraźni. Pewnego dnia bohaterowie i idole z dzieciństwa znani z literatury i kreskówek, którzy w świadomości kolejnych pokoleń są wiecznie młodzi, przybywają nieproszeni. Kiedy nasz bohater odkrywa, że ​​wszyscy się zestarzeli, a wieczna młodość nie istnieje, postanawia wrócić do prawdziwego życia.

Przy realizacji filmu z Mariuszem Wilczyńskim współpracował zespół uzdolnionych animatorów: Agata Gorządek, Jakub Wroński, Marta Pajek, Agnieszka Borowa, Marta Magnuska, Joanna Jasińska-Koronkiewicz, Paweł Walicki, Kacper Czyczyło, Agnieszka Konarska i Anita Kwiatkowska-Naqvi. W filmie wykorzystano muzykę Tadeusza Nalepy.

Sekcja konkursowa Encounters to tegoroczna nowość w programie Berlinale, która towarzyszy konkursowi głównemu i Berlinale Shorts. Jej celem jest wspieranie nowych głosów w kinie i stworzenie dodatkowej przestrzeni dla pokazania bardziej zróżnicowanych form filmowych w oficjalnym programie festiwalu. Trzyosobowe jury przyznało nagrody dla najlepszego filmu, najlepszego reżysera i nagrodę specjalną jury. W sekcji pokazanych zostało 15 filmów.

„Numery”, reż. Oleg Sencow

Światowa premiera filmu „Numery”

Światowa premiera ukraińsko-polsko-czesko-francuskiej koprodukcji „Numery” w reżyserii Olega Sencowa miała miejsce 18 lutego br. w Maxim Gorki Theatre, podczas specjalnego wydarzenia poświęconego 70. rocznicy powstania Berlinale. Film był także pokazany w sekcji Berlinale Special. Koprodukcja współfinansowana jest przez PISF.

„Numery”, zrealizowane na podstawie sztuki Sencowa, to dystopia i parabola. Film opowiada o ściśle uporządkowanym świecie dziesięciu liczb, w którym nagle pojawił się błąd powodujący stworzenie nowego świata. Czy będzie lepszy od starego?

Duży udział w powstaniu filmu Sencowa mieli polscy twórcy. Zdjęcia zrealizował Adam Sikora, film zmontował Jarosław Kamiński, a dźwięk zrealizowali Bartłomiej Woźniak i Wojciech Mielimąka. Film został wyprodukowany przez 435 Films (Ukraina) i Apple Film Production (Polska) w koprodukcji z Czeską Tv, CANAL+, Halley Production przy wsparciu Ministerstwa Kultury Ukrainy. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Hubert Bals Fund i Europejski Klub Producentów. Światowym agentem sprzedaży filmu jest Latido Films.

„Sole”, reż. Carlo Sironi

„Sole” w sekcji On Transmission

„Sole” to pełnometrażowy debiut fabularny włoskiego reżysera Carlo Sironiego. Po stronie włoskiej producentem filmu jest Kino Produzioni, po stronie polskiej Lava Films.

Film opowiada historię Leny, która jest w siódmym miesiącu ciąży i jest zdecydowana sprzedać noszone w brzuchu dziecko. Ermanno zgadza się udawać jego ojca. Fabio, wujek mężczyzny chce kupić od nich dziecko, gdyż wraz ze swoją żoną Bianką nie mogą mieć potomstwa. Fałszywa adopcja między krewnymi to luka umożliwiająca ominięcie prawa, we Włoszech bycie surogatką jest zabronione. To świat, gdzie pieniądz jest jedynym rodzajem wartości, jedyną rzeczą, która ma znaczenie. Ermanno i Lena to dwoje nieznajomych, którym przyszło udawać na zewnątrz parę i żyć wspólnie do rozwiązania. Przyzwyczajeni myśleć tylko o sobie, nieustannie walczą. Jednak, żyjąc obok siebie, zaczynają stawać się tymi, których tylko udawali.

Poza polską koproducentką, w produkcję byli zaangażowani także inni polscy twórcy. Główną rolę w filmie zagrała Sandra Drzymalska. Autorką muzyki do filmu jest Teoniki Rożynek, a za dźwięk odpowiada Michał Fojcik. „Sole” ukazało się w ramach sekcji On Transmission.

„Szarlatan”, reż. Agnieszka Holland

Światowa premiera filmu „Szarlatan”

Światowa premiera, współfinansowanego przez PISF, filmu Agnieszki Holland „Szarlatan” odbyła się 27 lutego w Berlinale Palast w ramach sekcji Berlinale Special Gala.

„Szarlatan” to dramat biograficzny o wyjątkowym człowieku, obdarzonym zdolnościami leczniczymi, rozgrywający się na tle wydarzeń XX wieku. Historia inspirowana jest życiem uzdrowiciela Jana Mikoláška, który wprawiał w zdumienie pokolenia dzięki niesamowitym umiejętnościom diagnozowania i leczenia chorób za pomocą ziół, narażając się na obstrukcję ze strony komunistycznego establishmentu. Opowieść Mikoláška to nie tylko jedno z ludzkich żyć pełne zwrotów akcji, ale także ogólna refleksja nad ceną, jaką płaci się za przywilej geniuszu.

„Szarlatan” jest koprodukcją czesko-irlandzko-polsko-słowacką. Za produkcję po polskiej stronie odpowiada Klaudia Śmieja-Rostworowska oraz Bogna Szewczyk z firmy Madants. Film powstał we współpracy ze Studiem Metrage oraz Moderator Inwestycje. Muzykę do filmu skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz z udziałem Mary Komasy-Łazarkiewicz. W projekcie udział wzięli Kasia Adamik, Rafał Paradowski oraz Tomasz Naumiuk. Za sprzedaż międzynarodową odpowiada Films Boutique.

„Ostatni etap”, reż. Wanda Jakubowska

„Ostatni etap” Wandy Jakubowskiej w sekcji Berlinale Classics

W sekcji Berlinale Classics został zaprezentowany cyfrowo odrestaurowany film Wandy Jakubowskiej „Ostatni etap” z 1948 roku. Była to światowa premiera filmu zrekonstruowanego w ramach projektu Polska Cyfrowa.

„Ostatni etap” to epicka opowieść o życiu i walce bohaterskich kobiet różnych narodowości, więźniarek Auschwitz-Birkenau. Film ma luźną konstrukcję, akcja obejmuje kilka równoległych wątków. Marta jest polską Żydówką, tłumaczką, działała w obozowym ruchu oporu; ginie podczas próby ucieczki. Rosyjska więźniarka – lekarka Eugenia, próbująca rzeczywiście ratować chorych, zostaje poddana torturom i stracona. Niemiecka komunistka Anna trafia do obozowego bunkra. Tragiczne losy więźniarek, zdziczenie i sadyzm niemieckiej załogi obozu – ten syntetyczny obraz rzeczywistości oświęcimskiej przekazała była więźniarka Oświęcimia – Wanda Jakubowska. Pierwszy polski film, który wszedł na ekrany w ponad pięćdziesięciu krajach i który prasa światowa uznała za dzieło wielkiego formatu. Jeden z najbardziej wstrząsających filmów na temat drugiej wojny światowej. Zrealizowany w autentycznej scenerii obozu.

Bartosz Bielenia. Fot. Sonja Orlewicz-Zakrzewska 

Bartosz Bielenia z tytułem European Shooting Star 2020

Bartosz Bielenia, odtwórca głównej roli w nominowanym do Oscara filmie „Boże Ciało”, otrzymał tegoroczny tytuł European Shooting Star 2020. Kandydaturę aktora do udziału w programie zgłosił Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Shooting Stars to specjalny program stworzony przez European Film Promotion (EFP), którego celem jest promowanie młodych i utalentowanych aktorów europejskich. 10 uczestników Shooting Stars 2020 wybrano spośród 28 kandydatów zgłoszonych przez członków EFP.

Bartosz Bielenia jest siódmą osobą z Polski z tytułem Shooting Star. W ubiegłych latach Shooting Stars byli Agnieszka Grochowska w 2007, Agata Buzek w 2010, Jakub Gierszał w 2012, Mateusz Kościukiewicz w 2014 roku oraz Zofia Wichłacz w 2017 roku. W zeszłym roku w programie uczestniczył Dawid Ogrodnik.

Oficjalna prezentacja Shooting Stars odbyła się w dniach 21-24 lutego. Była to 23. edycja tego wydarzenia. W ciągu całego roku aktorzy z tytułem Shooting Star odwiedzą wiele międzynarodowych festiwali filmowych, wezmą udział w warsztatach i spotkaniach jako nowi ambasadorzy kina europejskiego.

Berlinale Co-Production Market 2020

W 17. Berlinale Co-Production Market, który odbył się w dniach 22-27 lutego wzięło udział 600 producentów, agentów sprzedaży, dystrybutorów, nadawców i przedstawicieli funduszy filmowych, poszukujących projektów filmowych o dużym potencjale międzynarodowym.

Organizatorzy spośród kilkuset zgłoszeń z całego świata wybrali 36 projektów pochodzących z 34 krajów, między innymi współfinansowany przez PISF nowy film Kasi Rosłaniec „Jezioro Słone”. „Jezioro Słone” będzie czwartym filmem pełnometrażowym polskiej scenarzystki i reżyserki, która ma na swoim koncie m.in. Kryształowego Niedźwiedzia na Berlinale 2013 za film „Baby Blues”. Film produkuje Mañana w koprodukcji ze szwedzkim Common Ground Pictures.

W sekcji Talent Project Market, która powstała w wyniku współpracy Berlinale Co-Production Market oraz Berlinale Talents został zaprezentowany też amerykańsko-polski projekt „Just” Jacka Turitsa. Polskim producentem filmu „Just” jest Madants. Produkcja komedii zaplanowana jest na 2021 rok.

W tegorocznym Visitors Programme udział wzięło pięciu polskich producentów: Wojciech Stuchnik, Marcin Żukowski, Jakub Razowski, Agata Szymańska i Katarzyna Drapała. Będą oni mieli dostęp do wybranych wydarzeń organizowanych w ramach Berlinale Co-Production Market, w tym sesjach case studies, theme talks, country sessions i spotkań networkingowych.

Polski Instytut Sztuki Filmowej jest partnerem Berlinale Co-Production Market. W ramach partnerstwa PISF bierze udział w Country Session – prezentacji funduszy filmowych.

Berlinale Talents 

Berlinale Talents to warsztaty dla młodych filmowców organizowane przy Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Udział w nich mogą brać studenci ostatnich lat szkół filmowych oraz czynni filmowcy – reżyserzy, producenci, scenarzyści, operatorzy, reżyserzy dźwięku, aktorzy, dystrybutorzy, scenografowie, agenci sprzedaży, montażyści oraz krytycy filmowi.

W tym roku wśród zakwalifikowanych do programu znalazło się dwóch twórców z Polski – reżyser Aleksander Pietrzak i producentka filmów dokumentalnych Małgorzata Wabińska, która ma na swoim koncie m.in. nagradzany dokument „Diagnosis” Ewy Podgórskiej.

Dzięki Berlinale Talents młodzi profesjonaliści mają szansę spotkania najbardziej znanych i cenionych ekspertów z branży filmowej (masterclassy i interaktywne dyskusje panelowe) oraz uczestniczenia w zajęciach praktycznych.

Tegoroczna edycja Berlinale Talent odbyła się od 22 do 27 lutego.

Spotkanie koprodukcyjne Polska-Kanada

24 lutego odbyło się spotkanie koprodukcyjne, w którym udział wzięła wyselekcjonowana grupa producentów z Polski i Kanady. Miało ono na celu poszerzenie możliwości współpracy między dwoma krajami i nawiązanie przez producentów bezpośrednich kontaktów. W trakcie spotkania odbyła się także prezentacja systemów finansowania produkcji filmowej w Polsce i w Kanadzie.

Organizatorem spotkania jest PISF we współpracy z Ambasadą Kanady w Polsce, Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych oraz Canadian Media Producers Association.

Fot. Katarzyna Mazur 

Polskie stoisko podczas 70. Berlinale

Organizatorem stoiska jest Polski Instytut Sztuki Filmowej we współpracy z Telewizją Polską S.A. Projekt realizowany jest po raz piętnasty, dziesiąty raz jako samodzielne stoisko polskie.

PISF przygotował elektroniczne wydawnictwa, które mają ułatwić zagranicznym partnerom nawiązywanie kontaktów z polską branżą filmową. Anglojęzyczne katalog Poles in Berlin 2020 zawiera informacje o uczestnikach, ich projektach, poszukiwanych filmach i partnerach.

Wydawnictwa dostępne są online:

Poles in Berlin 2020

New Polish Films 2020

01.03.2020