Polska obecność na 72. MFF w Cannes





14 maja rozpoczął się 72. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes. Polskie animacje biorą udział w konkursie studenckich filmów krótkometrażowych – Cinéfondation, a polscy filmowcy są obecni podczas wielu festiwalowych wydarzeń.

Paweł Pawlikowski w jury konkursu głównego

Paweł Pawlikowski znalazł się w jury konkursu głównego 72. Festiwalu Filmowego w Cannes. Razem z polskim reżyserem filmy konkursowe oceniać będą: Alejandro González Iñárritu (przewodniczący), Elle Fanning, Maimouna N’Diaye, Kelly Reichardt, Alice Rohrwacher, Enki Bilal, Robin Campillo i Yorgos Lanthimos. Jury przyzna nagrody 25 maja podczas uroczystej gali zamknięcia festiwalu.

Więcej: https://www.pisf.pl/aktualnosci/pawel-pawlikowski-w-jury-konkursu-glownego-w-cannes

„Duszyczka” i „Roadkill” w konkursie Cinéfondation

Spośród ponad dwóch tysięcy zgłoszeń do 22. edycji konkursu Cinéfondation zakwalifikowano siedemnaście filmów, z czego tylko trzy z nich to animacje, w tym aż dwie zrealizowane są przez polskich twórców. Przewodniczącą jury w konkursie filmów krótkometrażowych oraz Cinéfondation jest francuska reżyserka Claire Denis. Jej film „High Life” w 2016 roku otrzymał dofinansowanie PISF w ramach priorytetu koprodukcje mniejszościowe.

„Duszyczka”

Film Barbary Rupik to niezwykle bogata i plastyczna animacja. Opowieść rozpoczyna się gdzieś przy brzegu rzeki, to tam ugrzęzło martwe ciało. Jego ogarnięte rozkładem wnętrze wciąż skrywa duszę – miniaturę ciała zmarłego. Gnijące narządy rozstępują się i maleńka postać przedziera się na zewnątrz. Stojąc nad brzegiem, żegna się ze swym ciałem i wyrusza w podróż po pośmiertnej krainie.

Film jest wyprodukowany przez Szkołę Filmową w Łodzi i jest reprezentowany przez Krakowską Fundację Filmową.

Data projekcji filmu „Duszyczka”:

  • 23 maja, godz. 11.00, Buñuel Theatre

„Roadkill”

Film polskiego reżysera mieszkającego w Wielkiej Brytanii został zgłoszony na festiwal w Cannes przez Londyński Uniwersytet UAL. Animacja powstała w całości w Polsce, gdzie twórca spędził większość życia, tu także studiował aktorstwo w Szkole Filmowej w Łodzi.

„Roadkill” to animowany thriller zrealizowany w technice animacji poklatkowej. Film przedstawia świat, w którym gatunkiem dominującym są jelenie. Pewnego wieczoru jeden z samców jedzie na przejażdżkę. Nic nie zapowiada nieszczęśliwego wypadku…

Data projekcji filmu „Roadkill”:

  • 22 maja, godz. 14.30, Buñuel Theatre

Więcej informacji o filmie: roadkill.info

Więcej: www.pisf.pl/aktualnosci/duszyczka-barbary-rupik-na-72-mff-w-cannes

„Kanał” w sekcji Cannes Classics

Kadr z filmu „Kanał”, reż. Andrzej Wajda, © KADR Film Studio 1957. Autor zdjęcia: Andrzej Gronau  /  źródło: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny

Fot. Arnold Jerocki

Zrekonstruowany cyfrowo film Andrzeja Wajdy pt. „Kanał” znalazł się w programie prestiżowej sekcji Cannes Classics. Nad rekonstrukcją filmu czuwali Andrzej Wajda i autor zdjęć Jerzy Wójcik. Produkcja: Studio Filmowe Kadr. Dystrybucja we Francji: Malavida.

Data projekcji filmu „Kanał”:

  • 20 maja, godz. 11.00

Polskie krótkie metraże na Short Film Corner

Podczas 16. edycji przeglądu filmów krótkometrażowych Short Film Corner w Cannes prezentowanych jest 9 polskich produkcji, w tym m.in. „Moje serce” Damiana Kocura, „Nie moja bajka” Zuzanny Karpińskiej, „Couple In A Room Smoking Cigarettes” Katarzyny Gondek, „Tsantsa” Robina Lipo, „Song For The Wooden Heart” Davida Sigirsta, „Pamiętnik nieznanego żołnierza” Dominiki Ożarowskiej, „Krzyż na drogę” Sonji Orlewicz-Zakrzewskiej, „Powrót” Marcina Zbyszyńskiego.

Przegląd SFC co roku przyciąga reżyserów, agentów, producentów oraz instytucje filmowe z całego świata.

Więcej informacji: www.shortfilmcorner.com

Focus WiP

W tym roku po raz pierwszy odbędzie się prezentacja pięciu projektów filmów krótkometrażowych znajdujących się w produkcji lub postprodukcji. W pitchingu wezmą udział przedstawiciele branży filmowej – dystrybutorzy, selekcjonerzy festiwali, instytucji finansujących, producentów itp., zajmujących się filmem krótkometrażowym.

Wśród pięciu projektów znalazły się dwa z Polski: „Dalej jest dzień” Damiana Kocura i polsko-francuska koprodukcja „Moody” Karoliny Karwan i Tomasza Rattera.

Pitching odbędzie się 22 maja o godz. 10, Short Film Corner, sala konferencyjna.

Więcej: www.cannescourtmetrage.com/en/actualites/focus-wip-1st-edition-the-chosen-projects.

Targi filmowe Marché du Film

W tym roku w Cannes w ramach targów filmowych Marché du Film akredytowanym gościom pokazywane są nowe polskie filmy i koprodukcje, w tym m.in. pokazywany w konkursie głównym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie film Agnieszki Holland „Obywatel Jones”, nagrodzony na Sundance „Słodki koniec dnia” Jacka Borcucha czy „Ciemno, prawie noc” Borysa Lankosza.

Więcej o targach: www.marchedufilm.com

Małgorzata Staroń – Producer on the Move

W gronie uczestników 20. edycji prestiżowego programu „Producers on the Move” znalazła się polska producentka Małgorzata Staroń. Udział w programie ma służyć nawiązaniu szerszych znajomości branżowych i budowaniu sieci kontaktów, które mają coraz większy wpływ na europejską kinematografię. „Producers on the Move” organizowane jest przez European Film Promotion.

Więcej: www.pisf.pl/aktualnosci/malgorzata-staron-producer-on-the-move-2019

New Horizons Polish Days Goes to Cannes

Fot. Arnold Jerocki 

Wśród wybranych do tegorocznej edycji polskich filmów na różnych etapach produkcji (works-in-progress) w programie New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes znalazły się następujące projekty:

  • „#toomanykicks” w reżyserii Macieja Ślęzaka, produkcja DayDream Production,
  • „Broad Peak” w reżyserii Leszka Dawida, produkcja East Studio,
  • „Jak najdalej stąd” w reżyserii Piotra Domalewskiego, produkcja Akson Studio,
  • „Syndrom zimowników” w reżyserii Piotra Jaworskiego, produkcja Kalejdoskop Film,
  • „Tony Halik. Born for Adventure” w reżyserii Marcina Borchardta, produkcja Furia Film.

Zamknięty pokaz New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes odbędzie się wyłącznie dla przedstawicieli międzynarodowej branży filmowej (selekcjonerów festiwalowych, agentów sprzedaży, dystrybutorów, producentów, etc.) odbył się 19 maja.

W ramach programu HAF Goes To Cannes, dzięki wygranej na prestiżowych targach 17th Hong Kong-Asia Film Financing Forum, 18 maja pokazany został pierwszy pełnometrażowy film Darii Woszek pt. „Maryjki”.

W prezentacji w ramach programu Thessaloniki Goes To Cannes bierze udział grecko-polska koprodukcja „Apples”, debiut greckiego reżysera Christosa Nikou. Polskim koproducentem jest Mariusz Włodarski z Lava Films. Prezentacja odbyła się 20 maja w godzinach 14-16.

Więcej informacji na stronie www.marchedufilm.com

Więcej: www.pisf.pl/aktualnosci/new-horizons-polish-days-goes-to-cannes-2019

Polacy w 16. edycji Producers Network

Fot. Arnold Jerocki

16. edycja Producers Network, cyklu branżowych spotkań w ramach 72. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, odbywa się w dniach 15-21 maja. W wydarzeniu, którego partnerem jest Polski Instytut Sztuki Filmowej wezmą udział producenci z Polski. W towarzyszącym festiwalowi w Cannes wydarzeniu rokrocznie uczestniczy ok. 550 przedstawicieli branży filmowej z całego świata. Udział w tej imprezie to doskonała okazja, aby poznać potencjalnych partnerów do koprodukcji, dystrybucji czy promowania swojego filmu.

W programie tegorocznej edycji Producers Network bierze udział 5 producentów z Polski:

  • Alicja Albrecht (Bluescreen Sp. z o.o.)
  • Anna Bławut-Mazurkiewicz (Aura Films Sp. z o.o.)
  • Marta Habior (No Sugar Films)
  • Kamil Przełęcki (Cineo Studio Sp. z o.o.)
  • Krzysztof Sołek (Film Polska Productions)

Fokus na Polskę podczas programu Producers Network odbył się w poniedziałek 20 maja.

Więcej: www.pisf.pl/aktualnosci/producers-network-podczas-72-mff-w-cannes

Polish Party

Od lewej: Wojciech Staroń, Małgorzata Staroń, Anna Bławut-Mazurkiewicz, Robert Baliński, dyrektor PISF Radosław Śmigulski. Fot. Arnold Jerocki 

17 maja w Cannes podczas Polish Party celebrowaliśmy polskie kino i wprowadzenie zachęt finansowych dla produkcji audiowizualnej w Polsce. Wśród gości znaleźli się m.in. dyrektor Marche du Film Jérôme Paillard, dyrektor artystyczny Berlinale Carlo Chatrian, szef działu programowego Berlinale Mark Peranson.

Nowa lokalizacja Polskiego Stoiska

W tym roku organizowane przez PISF polskie stoisko będzie mieściło się na terenie Village International – Riviera #117, w bezpośrednim sąsiedztwie Pałacu Festiwalowego oraz innych stoisk narodowych kinematografii. Stoisko będzie miejscem spotkań przedstawicieli PISF, producentów oraz partnerów z przedstawicielami międzynarodowej branży filmowej i festiwali, agentami sprzedaży światowej, dystrybutorami oraz prasą zagraniczną. Głównym celem stoiska jest promocja polskich filmów oraz branży filmowej i zachęt. Codziennie od piątku do wtorku (17-21 maja) w godzinach 12-13, na stoisku będą odbywać się sesje pytań i odpowiedzi skierowane do osób zainteresowanych wprowadzonym niedawno w Polsce systemem wsparcia produkcji audiowizualnej.

Zachęty finansowe dla produkcji audiowizualnej w Polsce

Katalogi New Polish Films i Poles in Cannes

Na stronie PISF dostępna jest uaktualniona wersja katalogu New Polish Films.

Na stronie Film Commission Poland dostępny jest przewodnik Poles in Cannes, zawierający informacje o przedstawicielach polskiego rynku filmowego i instytucji filmowych na MFF w Cannes.

Więcej informacji o 69. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes: www.festival-cannes.com

 


13.05.2019