Polska obecność na 74. MFF w Wenecji

30 sierpnia rozpoczął się 74. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji. W programie wydarzenia znalazły się filmy współfinansowane przez PISF.

„Książę i dybuk” w sekcji Venice Classics

Kadr z filmu „Książę i dybuk”. Materiały prasowe

Film dokumentalny „Książę i dybuk” w reżyserii Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego na festiwalu w Wenecji zostanie zaprezentowany w ramach sekcji Venice Classics Documentary on Cinema, w której oprócz filmów zrekonstruowanych cyfrowo są również pokazywane filmy dokumentalne na temat historii kina. Pokaz filmu na festiwalu będzie  jego światową premierą. Film powalczy o nagrodę dla najlepszego filmu dokumentalnego o kinie i sztuce. Nagrody w  sekcji Venice Classics przyzna Jury złożone ze Studentów Historii Kina pod przewodnictwem reżysera i scenarzysty Giuseppe Piccioniego.

„Książę i dybuk” to filmowa podróż śladami Michała Waszyńskiego, autora wielu znanych przedwojennych filmów z Eugeniuszem Bodo, reżysera mistycznego, żydowskiego „Dybuka” a także producenta hollywoodzkich hitów z Sofią Loren i Claudią Cardinale. Film Niewiery i Rosołowskiego stara się rozwikłać tajemnicę Waszyńskiego, który w życiu często zmieniał swoją tożsamość i pisał od nowa własną biografię. Ludzie którzy mieli okazję się z nim zetknąć, zapamiętali go jako: dystyngowanego arystokratę, notorycznego kłamcę, Żyda – wiecznego tułacza oraz homoseksualistę i męża włoskiej hrabiny w jednej osobie.

Reżyserami i autorami scenariusza są Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski, autorzy m.in. nagradzanego w Polsce i za granicą filmu dokumentalnego „Efekt domina”. Autorem zdjęć jest Piotr Rosołowski.

Ekipa filmu „Książę i dybuk” na 74. MFF w Wenecji. Od lewej:montażysta Andrzej Dąbrowski, kierownik postprodukcji Magda Janowska i reżyserzy Elwira Niewiera oraz Piotr Rosołowski. Fot. Film Art Production

Film powstał w koprodukcji polsko-niemieckiej. Wyprodukowały go: krakowska firma Film Art Production (Małgorzata Zacharko) wraz dwoma berlińskimi partnerami: Kundschafter Filmproduktion (Matthias Miegel) i zero one film (Ann Carolin Renninger). Do koprodukcji dołączyły: TVP Kultura, Rundfunk Berlin Brandenburg, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Chimney Poland oraz Instytut Adama Mickiewicza. Film był współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej, Medienboard Berlin Brandenburg, Polsko-Niemiecki Fundusz Filmowy oraz europejski fundusz Eurimages. 

Projekt został też wsparty przez Nipkow Programm, 18. Bremer Dokumentarfilm Förderpreis, DEFA Stiftung, brał udział w warsztatach ArchiDoc, prezentowany był na Pitching du Réel – Visions du Réel, IDFA Forum 2015, MIA Market Rome 2016 oraz na Docs to go! w ramach DOC LAB POLAND 2017 w Krakowie.

Światowym agentem sprzedaży filmu „Książę i dybuk” jest firma Wide House

Widzowie polskich kin będą mogli zobaczyć film jesienią 2018 roku.

„Książę i dybuk” – plan projekcji 

  • 06.09.2017 – 11:15 – Sala Volpi
  • 06.09.2017 – 17:30 – Sala Volpi
  • 07.09.2017 – 22:00 – Sala Pasinetti

Koprodukcja „W cieniu drzewa” w konkursie Orizzonti

„W cieniu drzewa”. Fot. Madants

Współfinansowana przez PISF islandzko-duńsko-polska koprodukcja „W cieniu drzewa” („Under the Tree”/”Undir Trenu”) w reżyserii Hafsteinna Gunnara Sigurðssona zakwalifikowała się do konkursowej sekcji Orizzonti na 74. MFF w Wenecji, która reprezentuje nowe tendencje we współczesnym kinie.

Reżyserem filmu jest Hafsteinn Gunnar Sigurðsson. Autorami scenariusza są Huldar Breiðfjörð, Hafsteinn Gunnar Sigurðsson. Zdjęcia zrealizowała Monika Lenczewska. Producentem filmu jest Netop Films (Islandia), a koproducentami Madants (Klaudia Śmieja, Beata Rzeźniczek – Polska), Profile Pictures (Dania) One Two Films (Niemcy). Film był współfinansowany przez: Icelandic Film Center, Eurimages, Nordisk Film & TV Fond, Polski Instytut Sztuki Filmowej, DiFactory, Danish Film Institute, ZDF/ARTE. Światowym agentem sprzedaży filmu jest New Europe Film Sales. 

„W cieniu drzewa” to tragikomiczna historia rodzinna, która zgłębia różne zagadnienia wspólnego życia. Główny bohater, Atli, jest oskarżony o zdradę, wyrzucony z własnego domu i zmuszony wprowadzić się do rodziców. Była narzeczona, matka jego dziecka, całkowicie odcina go od siebie i skutecznie uniemożliwia mu kontakt z czteroletnią córeczką. W tym samym czasie, powraca dawny spór między rodzicami Atli’ego, a ich sąsiadami. Konflikt z dnia na dzień eskaluje. Kłótnia dotyczy starego, pięknego drzewa, które stoi w ogrodzie rodziców i rzuca cień na taras sąsiadów. Sąsiedzi żądają ścięcia drzewa, ale rodzice nie chcą tego nawet słuchać. Powoli Atli mimowolnie zostanie wciągnięty w niesmaczny konflikt, podczas gdy jego własne problemy osiągną nowy wymiar.

Recenzja filmu w Screen International: www.screendaily.com/reviews/under-the-tree-venice-review/5121693.article

„W cieniu drzewa” – plan projekcji

  • 30.08.2017 – 20.00 – Sala Volpi
  • 30.08.2017 – 22:15 – Sala Casino
  • 31.08.2017 – 14:00 – Sala Darsena (po projekcji spotkanie z twórcami)
  • 01.09.2017 – 13:15 – PalaBiennale
  • 01.09.2017 – 21:30 – IMG Cinemas Candini 2
  • 01.09.2017 – 21:30 – Multisala Rossini 3

Film ze zdjęciami Jakuba Gizy w sekcji Critics’ Week 

„The Gulf”. Fot. MFF w Wenecji

W ramach sekcji Critics’ Week na 74. MFF w Wenecji zostanie zaprezentowany film „Körfez”/”The Gulf”, debiut w reżyserii Emre Yeksan, do którego zdjęcia zrealizował polski operator Jakub Giza. Jest to jego pełnometrażowy debiut operatorski. Jakub Giza jest absolwentem wydziału operatorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi autorem zdjęć do takich produkcji jak m.in. „Koniec świata” Moniki Pawluczuk, „Niezależna republika Samosiuk” Adama Lewandowskiego, „Mazurek” i „Jutro mnie tu nie będzie” Julii Kolberger, „Bocznica” Anny Kazejak.

Artur Liebhart i „Trauma” na Venice Gap-Financing Market

Artur Liebhart, dyrektor Millennium Docs Against Gravity Film Festival, na tegorocznym MFF w Wenecji będzie ekspertem projektu Venice Gap-Financing Market (1-3.09), który jest częścią Venice Production Bridge, platformy wspierającej rozwój i produkcję międzynarodowych oraz europejskich projektów w różnych formach audiowizualnych. Artur Liebhart spotka się w ramach Venice Gap-Financing Market z co najmniej 5 przedstawicielami wybranych przez siebie projektów na spotkaniach indywidualnych. Będzie ekspertem, który oceni projekty filmowe fabularne i dokumentalne oraz doradzi producentom w kwestii znalezienia funduszy na dokończenie produkcji, a także będzie oceniał ich szanse na skalę dystrybucji.

Jednym z pięciu projektów seriali wybranych spośród zgłoszeń z całego świata na Venice Gap-Financing jest polski projekt „Trauma”. Scenariusz serialu powstawał pod okiem ekspertów z TorinoSeriesLab. Autorami scenariusza jest duet Marcin Kubawski i Miłosz Sakowski, a producentami kreatywnymi Anna Kępińska i Maciej Kubicki z firmy Telemark. „Trauma” to 8-odcinkowy thriller młodzieżowy. Opowiada historię tajemniczego zaginięcia dwóch nastolatek. Akcja rozpoczyna się rok po zaginięciu, kiedy jedna z dziewczyn nagle wraca. Reżyserami serialu mają być Miłosz Sakowski i Agnieszka Smoczyńska. 

74. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji odbędzie się w dniach 30 sierpnia – 9 września 2017.

Program festiwalu jest dostępny na stronie: www.labiennale.org/it/cinema/2017

Na postawie informacji prasowych 

Paulina Bez

30.08.2017