Polska obecność na Festiwalu w Toronto

Pięć współfinansowanych przez PISF produkcji zostanie zaprezentowanych na 45. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto. „Zabij to i wyjedź z tego miasta” Mariusza Wilczyńskiego, „Sweat” Magnusa von Horna i grecko-polska koprodukcja „Niepamięć” („Apples”) Christosa Nikou uzyskały odznaczenie TIFF Industry Selects. W ramach pokazów marketowych będzie można także zobaczyć filmy „Śniegu już nigdy nie będzie” Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta oraz „Obywatel Jones” Agnieszki Holland. W selekcji festiwalu znalazły się „Quo vadis, Aida?”, którego polską producentką jest Ewa Puszczyńska oraz hinduski obraz „The Disciple” ze zdjęciami Michała Sobocińskiego.

Tegoroczna edycja imprezy odbywa się w dniach 10-19 września w formule hybrydowej. Oficjalny program festiwalu składa się z 50 produkcji, wśród których są polskie akcenty w postaci: „Quo vadis, Aida?” i „The Disciple”. Festiwal otworzy obraz „David Byrne’s American Utopia” w reżyserii Spike’a Lee. Z uwagi na pandemię koronawirusa tradycyjne pokazy z ograniczoną liczbą widzów, będą odbywać się obok pokazów samochodowych, cyfrowych, wirtualnych czerwonych dywanów oraz zdalnych konferencji.

Ponadto 30 filmów z całego świata będzie prezentowanych poza oficjalną selekcją festiwalu w ramach TIFF Industry, która odbędzie od 10 do 14 września. To jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych na świecie, które ma za zadanie wsparcie sprzedaży filmów na rynki międzynarodowe. Przedstawiciele branży oprócz dostępu do bazy wyselekcjonowanych filmów, wezmą udział w spotkaniach i konferencjach.

W ramach TIFF Industry odbędą się pokazy marketowe animacji Mariusza Wilczyńskiego „Zabij to i wyjedź z tego miasta” (będzie starać się o nominację do Oscara w kategorii Pełnometrażowy Film Animowany), filmu Magnusa von Horna „Sweat”, grecko-polskiej koprodukcji „Niepamięć”, filmu „Śniegu już nigdy nie będzie” Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta, który jest polskim kandydatem do Oscara w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy oraz obrazu Agnieszki Holland – „Obywatel Jones”, który został zgłoszony do rywalizacji w kategorii Najlepszy Film.

TitleDirectorRights HolderScreening TypeDateTime
KILL IT AND LEAVE THIS TOWNMariusz WilczyńskiOutsider PicturesIndustry Selects9/12/202010:00 AM EST
NEVER GONNA SNOW AGAINMałgorzata SzumowskaThe Match FactoryMarket Screening9/10/202010:00 AM EST
SWEATMagnus von HornNew Europe Film SalesIndustry Selects9/14/202010:00 AM EST
MR. JONESAgnieszka HollandWestEnd FilmsMarket Screening9/13/202010:00 AM EST

„Zabij to i wyjedź z tego miasta”

Pełnometrażowa animacja Mariusza Wilczyńskiego prezentowana była już na ostatnim Berlinale w nowej sekcji konkursowej Encounters i została uhonorowana wyróżnieniem jury tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Annecy. Ponadto „Zabij to i wyjedź z tego miasta” znalazł się w konkursie Międzynarodowego Festiwalu Animacji w Ottawie oraz Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Melbourne, a także otworzy 20. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

Film Mariusza Wilczyńskiego, który realizowany był przez 14 lat, to przepełniony czułością dialog z duchami, blues na cześć przyjaźni, pieczołowite wskrzeszanie: ludzi, miejsc, dialogów, neonów, dźwięków, a nawet smużki papierosowego dymu. Autobiograficzny, przywołujący atmosferę peerelowskiego dzieciństwa i dorastania w potransformacyjnej, nabierającej kolorów Polsce – łączy poezję z surowym realizmem, żywych ze zmarłymi, nostalgię z godzeniem się ze stratą. Animacja Mariusza Wilczyńskiego to wzruszające pożegnanie z naznaczonym wojną pokoleniem jego rodziców, ale i przypomnienie, że rozmowa z tymi, którzy nas ukształtowali nie ma końca.

Postaciom z animacji głosu użyczyli m.in. Barbara Krafftówna, Andrzej Wajda, Irena Kwiatkowska, Krystyna Janda, Gustaw Holoubek, Anna Dymna, Marek Kondrat, Daniel Olbrychski, Magdalena Cielecka czy Małgorzata Kożuchowska. Jednym z głównych bohaterów filmu jest muzyka: brzmiące niesłychanie współcześnie utwory Tadeusza Nalepy i zespołu Breakout nadają animacji bluesowy, niespieszny rytm. Głos Nalepy, bliskiego przyjaciela Wilczyńskiego, rozbrzmiewa nie tylko w piosenkach, a sam film powstał z potrzeby kontynuowania trwającej wiele dekad, przerwanej przez śmierć muzyka rozmowy.

„Sweat”

Obraz „Sweat” Magnusa von Horna znalazł się wcześniej w oficjalnej selekcji 73. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, który z powodu pandemii koronawirusa nie odbył się w tym roku. Organizatorzy zdecydowali się jednak wybranym produkcjom przyznać specjalne oznaczenie „Selekcja Cannes 2020”.

„Sweat” to trzy dni z życia Sylwii Zając, motywatorki fitness, której obecność w mediach społecznościowych nadała status celebrytki. Choć jest śledzona przez setki tysięcy osób, otoczona oddanymi współpracownikami i podziwiana przez dalekich znajomych, w jej życiu brakuje bliskości.

Producentem „Sweat” jest Mariusz Włodarski z firmy Lava Films. W filmie występuje debiutująca w roli głównej Magdalena Koleśnik, której partnerują: Julian Świeżewski, Aleksandra Konieczna i Zbigniew Zamachowski. Obraz powstał w koprodukcji z Zentropa Sweden i Film i Väst, Canal+, EC1 Łódź – Miasto Kultury, Opus Film, DI Factory. Producentem wspierającym jest Sophie Erbs z Cinema Defacto. Międzynarodowym agentem sprzedaży jest firma New Europe Film Sales, a polskim dystrybutorem Gutek Film.

„Niepamięć”

„Niepamięć” („Apples”) to grecko-polska koprodukcja debiutującego reżysera Christosa Nikou, której autorem zdjęć jest Bartosz Świniarski, a główną rolę zagrał Aris Servetalis. Producentami filmu są Iraklis Mavroidis, Angelo Venetis, Aris Dayios, Nikos Smpiliris z greckiej firmy Boo Productions oraz Mariusz Włodarski z Lava Films. Polskim koproducentem jest firma DI Factory.

Nieprzewidywalna, rozprzestrzeniająca się pandemia powoduje u ludzi nagłą amnezję. Mężczyzna zostaje objęty programem leczenia, który ma pomóc mu zbudować nowe życie.  Jego terapia polegać ma na wykonywaniu codziennych czynności przepisanych przez lekarzy na kasecie magnetofonowej i uchwycenie tych nowych wspomnień za pomocą polaroidu.

„Śniegu już nigdy nie będzie”

Film w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta, który powstał w oparciu o ich wspólny scenariusz miał swoją światową premierę w Konkursie Głównym tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. Znalazł się również w oficjalnej selekcji Telluride Film Festival, jednego z najważniejszych amerykańskich festiwali filmowych, co zwiększa jego szansę na uzyskanie nominacji do Oscara. W obsadzie filmu są: Alec Utgoff, Maja Ostaszewska, Agata Kulesza, Weronika Rosati, Katarzyna Figura, Andrzej Chyra, Łukasz Simlat i Krzysztof Czeczot.

Pewnego mglistego poranka w mieście pojawia się ON – atrakcyjny mężczyzna z prawdziwego, egzotycznego wschodu. Żenia, bo tak brzmi jego imię, ma dar. Jego ręce leczą, a oczy zaglądają w dusze samotnych kobiet. Mężczyzna zatrudnia się jako masażysta na bogatym osiedlu pod miastem. Pracując dla ludzi odgrodzonych murem od „gorszego” świata, poznaje ich historie i osobiste dramaty. Wkrótce niezwykłe zdolności Żeni odmienią życie każdego z nich.

Za zdjęcia do filmu odpowiada Michał Englert, za montaż: Jarosław Kamiński i Agata Cierniak, za dźwięk: Kacper Habisiak, Marcin Kasiński i Marcin Jachyra. Kierownictwo produkcji sprawowali: Dagmara Bagnecka i Stefaan Schieder. Scenografię przygotowała Jagna Janicka, kostiumy – Katarzyna Lewińska, charakteryzację – Waldemar Pokromski. Producentami są: Agnieszka Wasiak i Mariusz Włodarski z Lava Films, Viola Fügen i Michael Weber z Match Factory Productions, Małgorzata Szumowska i Michał Englert, a koproducentami: Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy, Kino Świat, DI-Factory, Bayerischer Rundfunk we współpracy z Arte. Projekt, obok Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, jest współfinansowany przez Film – und Medienstiftung NRW, Deutscher Filmförferfonds, Medienboard Berlin Brandenburg, Polsko-niemiecki fundusz filmowy, Cinecopro Award, a także Amsterdam Post Lab. Agentem sprzedaży jest The Match Factory, a za dystrybucję w Polsce odpowiada Kino Świat.

„Obywatel Jones”

Thriller polityczny „Obywatel Jones” miał swoją premierę światową w Konkursie Głównym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, a także prezentowany był na Nowych Horyzontach. Zdobył Złote Lwy, czyli najważniejszą nagrodę 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Film w reżyserii Agnieszki Holland, powstał do scenariusza amerykańskiej dziennikarki i scenarzystki Andrei Chalupy, a w jego międzynarodowej obsadzie są m.in. James Norton, Vanessa Kirby, Peter Sarsgaard, a także Krzysztof Pieczyński i Michalina Olszańska.

Młody dziennikarz Gareth Jones zyskał sławę, pisząc artykuł o swoim spotkaniu z Adolfem Hitlerem, zaraz po przejęciu przez niego władzy w 1933 roku. Teraz ambitny Walijczyk przymierza się do kolejnego wielkiego tematu, gwałtownej modernizacji Związku Radzieckiego. Chcąc gruntownie zbadać sprawę, reporter decyduje się na podróż do Moskwy, aby przeprowadzić wywiad ze Stalinem. Na miejscu poznaje młodą dziennikarkę Adę Brooks, pracującą dla Waltera Duranty’ego, dzięki której odkrywa, że prawda o stalinowskim reżimie jest brutalnie tłumiona przez sowieckich cenzorów. Słysząc zatrważające plotki na temat wielkiej klęski głodowej w ZSRR, Jones udaje się w samotną podróż przez Ukrainę. Dziennikarz staje się naocznym świadkiem tragedii Hołodomoru. Po powrocie do Londynu, Jones pisze artykuł ukazujący horror, którego doświadczył. Publikacja jest wyciszana, a jej autentyczność podważana przez zachodnich dziennikarzy, pozostających pod wpływem Kremla. Pomimo śmiertelnych pogróżek, Gareth nie ustaje w walce o prawdę. Swoimi odkryciami postanawia podzielić się z młodym, aspirującym pisarzem – George’em Orwellem.

Za zdjęcia do filmu odpowiadał Tomasz Naumiuk, scenografię stworzył Grzegorz Piątkowski, a kostiumy Aleksandra Staszko. Reżyserką drugiego planu była Olga Chajdas, a za casting odpowiadali Colin Jones i Magda Szwarcbart. Muzykę do filmu skomponował Antoni Komasa Łazarkiewicz. Obraz, który jest koprodukcją polsko-brytyjsko-ukraińską, wyprodukowały firmy FILM PRODUKCJA oraz Parkhurst. Producentami są Andrea Chalupa, Klaudia Śmieja-Rostworowska i Stanisław Dziedzic. Film powstał przy finansowym wsparciu Ukrainian State Film Agency oraz Creative Scotland.

„Quo vadis, Aida?” i „Disciple”

W selekcji 45. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto znalazły się film „Quo vadis, Aida?”, którego polską producentką jest Ewa Puszczyńska (Extreme Emotions) oraz hinduski obraz „The Disciple” ze zdjęciami Michała Sobocińskiego. Pierwszy z nich jest koprodukcją aż ośmiu państw: Polski, Bośni i Hercegowiny, Austrii, Rumunii, Holandii, Niemiec, Francji i Norwegii. Reżyserką i autorką scenariusza jest Jasmila Žbanić, a autorem muzyki Antoni Komasa-Łazarkiewicz.

Bośnia, lipiec 1995. Aida jest tłumaczką ONZ w małym miasteczku Srebrenica. Kiedy serbska armia przejmuje miasto, jej rodzina znajduje się wśród tysięcy obywateli szukających schronienia w obozie ONZ. Jako osoba mająca wgląd w negocjacje, Aida ma dostęp do kluczowych informacji, które musi interpretować. Co jest na horyzoncie dla jej rodziny i ludzi – ratunek czy śmierć? Który ruch powinna wykonać?

Hinduski „The Disciple” ze zdjęciami Michała Sobocińskiego to film w reżyserii Chaitanya Tamhane. Sharad Nerulkar poświęcił całe życie, by zostać indyjskim wokalistą klasycznym, co udaje się niewielu. Wtajemniczony w tę wielowiekową tradycję przez ojca, realizuje swoje marzenie ze szczerością i dyscypliną, całkowicie oddając się swojej artystycznej pasji. Dążąc do osiągnięcia najwyższego poziomu swojego rzemiosła, Sharad śledzi święte tajemnice i rytuały zawarte w dawnych muzycznych legendach. Ale z biegiem lat będzie zmuszony godzić realia życia we współczesnym Bombaju z wybraną przez siebie ścieżką, co doprowadzi go do odnalezienia swojego prawdziwego głosu w muzyce i życiu.

10.09.2020