Polska obecność na koreańskim festiwalu Busan

Współfinansowane przez PISF filmy „Fucking Bornholm” (reż. Anna Kazejak), „Silent Twins” (reż. Agnieszka Smoczyńska), „IO” (reż. Jerzy Skolimowski), „Autobiografia” (reż. Makbul Mubarak) oraz „Blanquita” (reż. Fernando Guzzoni) znalazły się w programie 27. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Busan. Jeden z najważniejszych azjatyckich festiwali odbędzie się w dn. 5-14.10 br.

Sekcja „Icon” 

Tegoroczny polski kandydat do Oscara – „IO” – zostanie zaprezentowany widzom w sekcji „Icon”, zawierającej najnowsze produkcje współczesnych reżyserów uchodzących już za kultowych.  

„IO” jest polsko-włoską koprodukcją, przedstawiająca dzieje cyrkowego osiołka i jego drogę w poszukiwaniu wolności i miłości. Parafrazując słowa producentki Ewy Puszczyńskiej – przewodniczącej Komisji Oscarowej, która zadecydowała o tym, że to właśnie „IO” będzie reprezentować polską kinematografię w wyścigu po najsłynniejszą filmową statuetkę – film stawia pytania o uniwersalne europejskie wartości i ludzkie okrucieństwo – zarówno wobec zwierząt, jak i wobec siebie nawzajem.  

Produkcja została doceniona m.in. Nagrodą Jury na tegorocznym festiwalu w Cannes.  

Współautorką scenariusza, obok Jerzego Skolimowskiego, jest Ewa Piaskowska. Autorami zdjęć są: Michał Dymek, Michał Englert i Paweł Edelman, kierownikiem produkcji Tomasz Morawski, a za montaż odpowiedzialna jest Agnieszka Glińska. W obsadzie filmu znaleźli się m.in. Lorenzo Zurzolo, Sandra Drzymalska, Mateusz Kościukiewicz i Tomasz Organek. 

Sekcja „World Cinema” 

W sekcji „World Cinema” znalazły się trzy polskie akcenty.  

Pierwszy z nich, „Fucking Bornholm” w reżyserii Agnieszki Kazejak, jest tragikomicznym portretem czterdziestolatków, który w ironiczny sposób zarysowuje potrzebę – i realizację – uwalniania się od cudzych oczekiwań.  

Produkcja otrzymała wyróżnienie Europa Cinemas Label na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach. W Azji zostanie pokazana po raz pierwszy. 

Współautorem scenariusza, obok Anny Kazejak, jest Filip Kasperaszek. Za zdjęcia odpowiada Jakub Stolecki, za scenografię: Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński. Montaż zawdzięczamy Maciejowi Pawlińskiemu, charakteryzację – Monice Kalecie, kostiumy – Dorocie Roqueplo, muzykę – Jerzemu Rogiewiczowi, a dźwięk Jerzemu Murawskiemu i Maciejowi Pawłowskiemu. Producentką filmu jest Marta Lewandowska. W rolach głównych wystąpili Agnieszka Grochowska, Maciej Stuhr, Jaśmina Polak i Grzegorz Damięcki. 

Drugi z filmów, produkcji polsko-brytyjskiej, został wyreżyserowany przez Agnieszkę Smoczyńską. Po raz pierwszy – podobnie jak „IO – został zaprezentowany publiczności na festiwalu w Cannes. Mowa o „Silent Twins”, opartej na faktach historii bliźniaczek, które pewnego dnia zamilkły, ale tylko wobec świata. Ze sobą komunikowały się przez cały czas, transformując siostrzeńską relację w niebezpieczny związek.

Za produkcję filmu po stronie polskiej odpowiadają Klaudia Śmieja-Rostworowska i Bogna Szewczyk z Madants oraz Ewa Puszczyńska z Extreme Emiotions. Za zdjęcia odpowiada Jakub Kijowski, za montaż Agnieszka Glińska, a za muzykę – Marcin Macuk i Zuzanna Wrońska. W rolach głównych wystąpiły Letitia Wright i Tamara Lawrance. 

Scenariusz Andrei Seigel jest adaptacją książki „The Silent Twins” autorstwa Marjorie Wallace. Polskim dystrybutorem filmu jest Gutek Film. 

Trzeci polski akcent na festiwalu w Busan zawdzięczamy filmowi „Blanquita” (reżyseria i scenariusz: Fernando Guzzoni). To koprodukcja pięciu państw – Polski, Chile, Francji, Meksyku i Luksemburga – będąca opowieścią o osiemnastoletniej mieszkance domu dziecka, która wydaje się być kluczowym świadkiem w sprawie skandalu seksualnego z udziałem polityków. Im głębiej w las, tym sprawa okazuje się jednak bardziej skomplikowana. 

Za zdjęcia odpowiada Benjamín Echazarreta, za muzykę Chloe Thevenin, a za dźwięk Jose Miguel Enriquez. Film montował Jarosław Kamiński. Producentkami po stronie polskiej są Beata Rzeźniczek i Klaudia Śmieja-Rostworowska (Madant). Dystrybucją w Polsce zajmuje się New Europe Film Sales.  

Sekcja „A Window on Asian Cinema”

W sekcji, w której widzowie będą przyglądać się kinu azjatyckiemu, pojawiła się „Autobiografia” – koprodukcja aż siedmiu państw, w tym Polski.

To opowieść, której akcja rozgrywa się w Indonezji. Jest historią osiemnastoletniego służącego Rakiba, który pracuje w rezydencji emerytowanego wojskowego. Jego pracodawca, po latach współpracy z krwawym reżimem, powraca do rodzinnego miasteczka i startuje w wyborach na burmistrza. Nie wszystko jednak idzie jak z płatka. Kiedy ktoś niszczy plakat wyborczy, Rakib postanawia znaleźć winnego. Tak zaczyna się seria niefortunnych zdarzeń. 

Operatorem obrazu „Autobiografii” jest Wojciech Staroń, operatorem kamery – Kacper Gawron. Za oświetlenie odpowiadał Dominik Szczerbowicz, a za prowadzenie ostrości – Piotr Kostarczyk. Polską producentką jest Małgorzata Staroń (Staron-Film), a międzynarodową sprzedażą zajmuje się Alpha Violet. 

Festiwal Busan

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Busan (BIFF) wystartował w Korei Południowej w 1996 r., początkowo z nazwą Pusan (PIFF). Prezentuje głównie kino azjatyckie, ale to nie pierwszy raz, kiedy można zobaczyć na nim również polskie produkcje.  

Rok temu zaprezentowano na nim współfinansowaną przez PISF animację „Jestem tutaj” w reż. Julii Orlik, a dwa lata temu – filmy „Jak najdalej stąd” (reż. Piotr Domalewski), „Aida” (reż. Jasmila Žbanić) i „The Disciple” (reż. Chaitanya Tamhane).

09.09.2022