Polski film w Konkursie Międzynarodowym na Nowych Horyzontach

12 filmów z całego świata, m.in. z Francji, Ukrainy, Japonii czy Argentyny, będzie walczyć o Grand Prix oraz Nagrodę Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym mBank Nowe Horyzonty. Polskę w konkursie reprezentować będzie obraz Olgi Chajdas – „Imago”. Łącznie w tym roku zaprezentowanych zostanie aż 251 filmów na niemal 600 seansach, a do Wrocławia przyjedzie blisko 130 gościń i gości. 23. edycja festiwalu, który jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, odbędzie się w dniach 20-30 lipca stacjonarnie w Kinie Nowe Horyzonty i Dolnośląskim Centrum Filmowym. Do 6 sierpnia potrwa online’owa odsłona wydarzenia.

Festiwal otworzy prezentowany oraz nagrodzony w Cannes (dla aktora Kōjiego Yakusho) film „Perfect Days”. To medytacja nad prostotą i pięknem życia od reżysera Wima Wendersa. Z kolei przebój festiwali Sundance i Berlinale – „Przejścia” Iry Sachsa z obsadą: Franz Rogowski, Adèle Exarchopoulos i Ben Whishaw zamknie wydarzenie. To namiętny francuski dyskurs miłosny i neurotyczne, rozgadane amerykańskie indie jeddrobne Jnocześnie. Oprócz pokazów filmowych w salach kinowych oraz na wrocławskim Rynku, w ramach festiwalu zaplanowano wystawy, koncerty, spotkania i inne wydarzenia towarzyszące. Tegorocznym hasłem jest „Kinoscalanie”. 

Najlepszy film w Konkursie Międzynarodowym wybierze jury w składzie: brytyjski reżyser i scenarzysta Mark Jenkin, bośniacki reżyser Dane Komljen, amerykańska reżyserka i scenarzystka Jennifer Reeder, selekcjoner Berlinale Sergio Fant oraz reżyserka „Cichej ziemi” – Aga Woszczyńska. 

Lista filmów w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty

– „After”, reż. Anthony Lapia; Francja 2023
– „Czarny kos, czarna jeżyna” (Blackbird Blackbird Blackberry), reż. Elene Naveriani; Szwajcaria, Gruzja 2023
– „Delikwenci” (The Delinquents), reż. Rodrigo Moreno; Argentyna, Luksemburg, Brazylia, Chile 2023
– „Imago”, reż. Olga Chajdas; Polska, Holandia, Czechy 2023
– „Kwiaty ludzkiego ciała” (Human Flowers of Flesh), reż. Helena Wittmann; Niemcy, Francja 2022
– „La Palisiada”, reż. Philip Sotnychenko; Ukraina 2023
– „Na miejscu” (Here), reż. Bas Devos; Belgia 2023
– „Piaffe”, reż. Ann Ore; Niemcy 2022
– „Pod ścianą” (Stonewalling), reż. Huang Ji, Ryûji Otsuka; Japonia 2022
– „Posiadłość” (Birdland), reż. Leïla Kilani; Maroko, Francja 2023
– „Samsara”, reż. Lois Patiño; Hiszpania 2023
– „Sklep” (The Store), reż. Ami-Ro Sköld; Szwecja 2022

„Imago”, reż. Olga Chajdas

Hity ze światowych festiwali 

W sekcjach Visa Pokazy Galowe oraz Mistrzynie, Mistrzowie znajdą się najważniejsze filmy pokazywane i nagradzane na prestiżowych festiwalach. Z Cannes do Wrocławia przyjadą m.in. „Bulion i inne namiętności” (The Pot au Feu) Trần Anh Hùnga (najlepsza reżyseria), „Monster” Hirokazu Kore-edy (nagroda za scenariusz), „Wśród wyschniętych traw” (About Dry Grasses) Nuriego Bilge Ceylana (nagroda dla najlepszej aktorki), „Opadające liście” (Fallen Leaves) Akiego Kaurismäkiego (Nagroda Jury), „Cztery córki” (Four Daughters) Kaouther Ben Hani (najlepszy dokument), „How to Have Sex” Molly Manning Walker (laureat sekcji Un Certain Regard) oraz „Club Zero” Jessiki Hausner.  

Na kinowych ekranach pojawią się także: wyróżniony Wielką Nagrodą Jury w Wenecji fabularny debiut Alice Diop – „Saint Omer” (francuska reżyserka będzie bohaterką jednej z retrospektyw); zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na MFF w Wenecji – „Niedźwiedzie nie istnieją” (No Bears) Jafara Panahiego oraz „Eureka” Lisandra Alonsa, który będzie gościem festiwalu. W programie znalazły się również przeboje tegorocznego Berlinale – m.in. „Tótem” Lili Avilés, „20 000 gatunków pszczół” (20,000 Species of Bees) Estibaliz Urresoli Solaguren oraz „Poprzednie życie” (Past Lives) Celine Song ze studia A24; laureaci Sundance – „A Thousand and One” A.V. Rockwell oraz „Georgie ma się dobrze” (Scrapper) Charlotte Regan; czy MFF w Rotterdamie – jak: „Zapiski z lata” (Notes on a Summer) Diega Llorente. Pokazane zostaną też najnowsze filmy m.in. Marca Bellocchio, Sachy Polak, Angeli Schanelec, Lava Diaza, Kelly Reichardt, Joanny Hogg, Christiana Petzolda oraz ostatni obraz Jean-Luca Godarda. 

„Koński ogon”, reż. Justyna Łuczaj w sekcji Front wizualny

Festiwalowe sekcje

Satyajit Ray – absolutna legenda kina Indii, Alice Diop – wnikliwa obserwatorka i portrecistka życia francuskich przedmieść, Wang Bing – jeden z najważniejszych reżyserów z Chin oraz Alain Robbe-Grillet – francuski reżyser łączący nowofalowy eksperyment, tradycję libertyńską i surrealistyczną. Oto czworo bohaterów tegorocznych retrospektyw, którym poświęcone zostało szczególne miejsce w programie Nowych Horyzontów. W przeglądzie twórczości Wang Binga znalazło się monumentalne dzieło-instalacja „15 godzin” (czas trwania filmu jest zawarty w tytule), w którym autor zarejestrował wnętrze szwalni w Zhili na wschodzie Chin. Film ten będzie można obejrzeć bezpłatnie w przestrzeni Kina Nowe Horyzonty. 

Twórczość Robbe-Grilleta jest inspiracją dla nowej sekcji Avec Plasir oraz wystawy pod tym samym tytułem w Studio BWA. Queerowość, czyli niejednoznaczność lub nieschematyczność, leży u podstaw programu sekcji Trzecie Oko, której przyświeca hasło „niemęski / nieżeński”. Sekcja prezentująca feministyczne spojrzenie na kino, tym razem wychodzi poza binarne podziały i opozycje, przyglądając się tożsamościom niebinarnym, płynnym, niedającym zamknąć się w prostych kategoriach i podziałach. 

Wspólny teren przenikania się kina i sztuki wyznaczy ponownie Front Wizualny, a najnowsze produkcje dekonstruujące schematy kina gatunkowego i bawiące się konwencjami można odnaleźć w ramach Nocnego Szaleństwa (w nim premiera światowa „Lipstick on the Glass” Kuby Czekaja). Ponadto filmy oglądane w Lizbonie czy Porto, w Fundão i Arcos de Valdevez – wszystko w ramach sekcji Focus na Portugalię. W Lost Lost Lost można odnaleźć przeoczone odkrycia z kilku ostatnich lat; filmy reżyserów, których twórczość usytuowana jest na obrzeżach kina. Na festiwal powraca też sekcja Oslo/Reykjavík, czyli przegląd dokonań współczesnej kinematografii Islandii i Norwegii, który powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, koordynującym w Polsce wykorzystanie Funduszy norweskich i EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego), pochodzących z Islandii, Norwegii i Liechtensteinu.

„Vika!”, reż. Agnieszka Zwiefka w sekcji Pokazy specjalne

Pokazy na Rynku, Shortlista i Smart 7

Ponownie odbywać się będą bezpłatne pokazy w ramach plenerowego Kina na Rynku – codziennie o godz. 22:00, od 21 do 30 lipca. W programie tej sekcji, oprócz filmów z nowohoryzontowym znakiem jakości – znajdą się także kultowe klasyki prezentowane z okazji 100. rocznicy powstania wytwórni Warner Bros. Na ekranie pojawią się m.in. „Łowca androidów” (Blade Runner) Ridleya Scotta oraz „2001: Odyseja kosmiczna” (2001: A Space Odyssey) Stanleya Kubricka. 

Na festiwalu nie zabraknie też krótkich metraży w ramach Shortlisty. Każdy film weźmie udział w konkursie o nagrodę im. Zuzanny Jagody Kolskiej. Nowością w programie jest sekcja Smart7 – unikalny, wędrowny konkurs, obejmujący swoim zasięgiem festiwale w siedmiu miastach Europy. Konkursowe filmy podróżują w tym roku z Wilna, przez Lizbonę, Madryt, Kluż-Napokę, Wrocław i Reykjavík, zaś laureat zostanie wyłoniony przez międzynarodowe młode jury na kończącym filmową wędrówkę festiwalu w Salonikach. 

Dodatkowo przygotowano seanse filmów z audiodeskrypcją i napisami SDH: „Blisko” (Close) Lukasa Dhonta, a także „W trójkącie” (Triangle of Sadness) Rubena Östlunda – w ramach Kina na Rynku (seans bezpłatny). Nie zabraknie oczywiście rozmów z gościniami i gośćmi, którzy pomogą uzupełnić perspektywę zaprezentowaną w danym filmie.

Cały program 23. MFF mBank Nowe Horyzonty tu: https://www.nowehoryzonty.pl/menu.do?id=3661&sldl=2059_491

04.07.2023