Polskie animacje z szansą na nominację do Oscara®





Polskie animacje współfinansowane przez PISF „Acid Rain” i „Portret Suzanne” znalazły się wśród filmów, które mogą ubiegać się o nominację do Oscara® w kategorii Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy 2020. Szansę na nominację ma też koprodukcja mniejszościowa „The Kite”.

„Acid Rain”

Akcja filmu dzieje się gdzieś w Europie Wschodniej. Młoda ucieka z domu, jak najdalej od szarej miejscowości. Początkowa ekscytacja podróżą autostopem opada, gdy ląduje na obrzeżach miasta w środku nocy. Na moście spostrzega postać balansującą niebezpiecznie na barierce. Tak poznaje Chudego trochę niezrównoważonego dziwaka. Chudy mieszka w kamperze, którym jeździ, załatwiając niekoniecznie legalne sprawunki. Młoda postanawia zabrać się z Chudym. Ich wspólna droga prowadzi w coraz dziwniejsze rejony, a między nimi szybko zawiązuje się nienazwana więź.

„Według wczesnych przewidywań amerykańskich krytyków filmowych polska animacja w reż. Tomka Popakula pt. ACID RAIN (prod. Animoon, 2019) ma szansę zdobyć Oscara®. Portal The Awards Circuit, który przewiduje nagrody oscarowe już od ponad 10 lat, umieścił film Popakula jako najbardziej prawdopodobnego zdobywcę Oscara® w kategorii Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy. Animacja miałaby pokonać filmy Nikki Schuster, Davida Nessla czy Aggie Pak Yee Lee”, czytamy w informacji prasowej producenta.

Tomek Popakul

Tomek Popakul jest absolwentem Wydziału Animacji PWSFTviT w Łodzi. Studiował też scenariopisarstwo. Do tej pory zrealizował kilka filmów, z czego dyplomowy „Ziegenort” był pokazywany na wielu międzynarodowych festiwalach i zdobył liczne nagrody na całym świecie.

Najczęściej pokazywany polski film krótkometrażowy w 2019 roku

Producentem „Acid Rain” jest polskie studio Animoon, które specjalizuje się w produkcji serii animowanych oraz filmów krótko- i pełnometrażowych. Poprzednia produkcja realizowana przez studio, „Magiczna Zima Muminków”, znalazła się na tzw. długiej liście oscarowej w 2018 roku w trzech kategoriach – Najlepszy Film Animowany, Najlepsza Muzyka i Najlepsza Piosenka. Za wyprodukowane filmy Animoon otrzymało już ponad 50 prestiżowych nagród i wyróżnień, a filmy studia były pokazywane na całym świecie w programach największych i najbardziej prestiżowych festiwali, takich jak Cannes, Sundance, Rotterdam IFF czy szczególnie kluczowego dla animacji – festiwalu w Annecy.

Film „Acid Rain”, który jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej (Instytut wspiera też kampanię oscarową filmu) i koprodukowany przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny (FINA), zdobył już spore uznanie na całym świecie. To najczęściej pokazywany i nagradzany polski krótki film animowany w 2019 roku. Do tej pory został zaprezentowany na ok. 60 festiwalach, w tym na 6 ważnych imprezach w USA i zdobył 17 nagród. Światowa premiera filmu odbyła się podczas Festiwalu Filmowego w Rotterdamie, a amerykańska podczas festiwalu Sundance, gdzie zdobył nagrodę Vimeo Awards. Obecnie film można oglądać w amerykańskich, a wkrótce także kanadyjskich kinach, w ramach programu Animation Next.

Dzięki zdobyciu Grand Prix na festiwalu AnimaFest Zagreb film może ubiegać się o kwalifikację do Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej i rozpoczął tzw. ścieżkę oscarową. Za kampanie promocyjną ze strony polskiej odpowiada Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska, która współpracowała m.in. przy kampanii promocyjnej krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Joanna”, który w 2015 roku zdobył nominację do Oscarów oraz pełnometrażowego dokumentu „Komunia” Anny Zameckiej, który w 2019 roku znalazł się na krótkiej liście oscarowej i walczył o nominację.

„Portret Suzanne”

Drugą polską animacją, która ma szansę na nominację do Oscara® jest „Portret Suzanne” Izabeli Plucińskiej. Film to groteskowa adaptacja opowiadania Rolanda Topora.

Mały hotel we Francji, a w nim mężczyzna, który próbuje zapobiec głodowi miłości, jedząc ponad miarę. Tęsknoty za ukochaną Suzanne nie ukoją jednak talerze pełne wędlin, warzyw i owoców. Gdy bohater udaje się do miasta w poszukiwaniu jedzenia, przypadkiem rani swoją lewą stopę, a ta niespodziewanie przekształca się w Suzanne. Od tej pory mogą być nierozłączni… To jednak dopiero początek surrealistycznej historii o samotności, zazdrości i miłości.

Izabela Plucińska

Urodziła się w 1974 roku w Koszalinie. Studiowała animację w Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz grafikę i design na tamtejszej ASP, a także w poczdamskiej The Film & Television Academy (HFF) „Konrad Wolf”. Spośród licznych plastelinowych animacji największe sukcesy przyniósł jej film „Jam Session” (2005) uhonorowany licznymi nagrodami, w tym Srebrnym Niedźwiedziem dla krótkiego metrażu na festiwalu w Berlinie. Obecnie mieszka w Berlinie, gdzie prowadzi własną firmę produkcyjną Claytraces.

Film zdobył kwalifikację do Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej dzięki nagrodzie na tegorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym.

„The Kite”

Kolejnym filmem, który ma szansę na nominację jest czesko-słowacko-polska koprodukcja „The Kite”. Przy filmie w reżyserii Martina Smatany, pracowali polscy animatorzy Piotr Chmielewski, Łukasz Grynda, Stanisław Szostak. Koproducentem filmu jest wrocławska CeTA. Obraz był prezentowany na tegorocznym festiwalu w Berlinie w sekcji Generation Kplus.

„The Kite” to film dla dzieci, który podejmuje próbę uświadomienia małym widzom, że nikt z nas nie będzie żył wiecznie. Jednocześnie ma on dać do zrozumienia, że śmierć nie musi oznaczać końca podróży, jaką jest życie. Projekt realizowany był we Wrocławiu dzięki głównej nagrodzie jaką trzymał podczas pitchingu Animarkt w 2017 roku.

Lista filmów kwalifikujących się do ubiegania się o nominację do Oscara® w kategorii Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy 2020 została opublikowana na portalu Cartoonbrew.com.

 


22.10.2019