Polskie filmy i koprodukcje na festiwalu Black Nights w Tallinie

Polska koprodukcja „Parkiet” Aleksandra Mindadze jest w Konkursie Głównym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Black Nights w Tallinnie. Z kolei współfinansowane przez PISF obrazy „Magnezja”, „Szarlatan” i „Aida” zostaną pokazane w ramach sekcji Current Waves, a film „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy” powalczy w konkursie debiutów. 24. edycja estońskiej imprezy potrwa od 13 do 29 listopada br.

Tallinn Black Nights Film Festival (PÖFF) ze względu na pandemię koronawirusa przyjął w tym roku formułę hybrydową: pokazy dla publiczności odbędą się w kinie, natomiast dla akredytowanych gości oraz prasy na platformie online.

Wśród dziewięciu polskich filmów, oprócz koprodukcji „Parkiet” Aleksandra Mindadze (Konkurs Główny), w sekcji Current Waves znalazły się „Magnezja” Macieja Bochniaka, czesko-polsko-słowacko-irlandzki „Szarlatan” Agnieszki Holland, „Aida” Jasmili Žbanić, która jest koprodukcją aż ośmiu państw (polską producentką jest Ewa Puszczyńska) i hinduski „The Disciple” w reżyserii Chaitanya Tamhane (autorem zdjęć jest Michał Sobociński). W konkursie debiutów jest jeszcze film „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy” Jana Holoubka, w sekcji Midnight Shrivers – „Komar” Filipa Jana Rymszy, w kategorii Screen International Critics’ Choice – „Sweat” Magnusa von Horna, a w konkursie filmów dziecięcych „Czarny Młyn” Mariusza Paleja.

„Parkiet”

W tym rosyjsko-polsko-brytyjskim obrazie w rolach głównych występują Agata Kulesza i Andrzej Chyra. To historia trójki tancerzy tanga, którzy spotykają się po wielu latach od rozstania. Bohaterowie wykorzystują tę okazję, aby wykonać po raz ostatni swój popisowy spektakl sprzed lat, a przy okazji wskrzesić na jeden wieczór łączące ich kiedyś uczucia. Dawne namiętności oraz urazy odżywają na nowo. Wspólne tango jest dla nich ostatnią szansą na rozliczenie przeszłości.

„Magnezja”

To osadzony w dwudziestoleciu międzywojennym i na pograniczu polsko-sowieckim kryminał w poetyce westernu. Po śmierci szefa gangu i głowy rodziny, władza nad przestępczym klanem Lewenfiszów przechodzi w ręce jego córki – Róży. Razem ze swoimi siostrami kobieta kontynuuje szemrane interesy ojca i robi wszystko, by oprzeć się rosnącym w siłę sowieckim bandytom, którym przewodzi konserwatywny Lew. Tymczasem w cieniu rywalizacji dwóch potężnych rodzin, nierozłączni bracia – Albin i Albert Hudini – wcielają w życie swój przewrotny plan. Z pomocą uwodzicielskiej Heleny chcą okraść bank, w którym przechowywane są bogactwa Lewenfiszów. Wystarczy jednak kilka złych decyzji, zwykły pech i dwa trupy, by cała misterna intryga została zagrożona. A to zaledwie początek kłopotów, gdyż do miasteczka przybywa właśnie obdarzona genialnym zmysłem śledczym inspektor Stanisława Kochaj. To co wydarzy się wkrótce będzie mieć krwawe i pełne czarnego humoru konsekwencje, które na zawsze wstrząsną pograniczem.

W filmie w zaskakujących aktorskich metamorfozach występują m.in. Dawid Ogrodnik, Mateusz Kościukiewicz, Maja Ostaszewska, Agata Kulesza, Borys Szyc, Małgorzata Gorol, Andrzej Chyra, Magdalena Boczarska, Bartosz Bielenia, Piotr Głowacki czy Helena Norowicz. Scenariusz powstał w wyniku współpracy Macieja Bochniaka i Mateusza Kościukiewicza. Autorem zdjęć jest Paweł Chorzępa, a za scenografię odpowiada Marek Warszewski. Kostiumy przygotowała Dorota Roqueplo, a charakteryzacja jest dziełem Waldemara Pokromskiego oraz Agnieszki Hodowanej. Montażystą filmu jest Jacek Drosio, zaś muzykę skomponował Jan A.P. Kaczmarek. Producentem jest Aurum Film.

„Szarlatan”

To oparty na faktach dramat, w którym w rolach głównych wystąpili: Ivan Trojan, Juraj Loj i Josef Trojan. Film opowiada o słynnym czeskim uzdrowicielu, Janie Mikolášku. Był on medycznym samoukiem, który dzięki ogrodniczej profesji znakomicie poznał świat roślin i ich lecznicze właściwości. Ze swoich umiejętności słynął w całych Czechach, a wśród pacjentów byli m.in. prezydent przedwojennej Czechosłowacji Tomas Masaryk, aktorka Olga Scheinpflugová, malarz i grafik Max Švabinski, kompozytor Josef Bohuslav Foerster, wirtuoz skrzypiec Jaroslav Kocian, a także komunistyczny premier i prezydent powojennej Czechosłowacji Antonín Zápotocký, po śmierci którego władze zdecydowały się na wtrącenie uzdrowiciela do więzienia.

Przywołując legendarną postać czeskiego zielarza, reżyserka wydobywa na światło dzienne jego tajemnice, emocje i pragnienia, na które jedynym lekarstwem jest fanatyczne oddanie pracy. „Szarlatan” pokazuje, że talent bywa przekleństwem, a władza zawsze łączy się z pychą. Tworząc fascynującą, pełną sprzeczności postać uzdrowiciela, Agnieszka Holland ucieka od odpowiedzi na pytanie, czy był ludowym lekarzem, czy zwykłym oszustem. Prawda, która ją interesuje, dotyczy naszej wiary w cuda, tęsknoty za autorytetem, pragnienia, by żyć w zgodzie z naturą – także naszą własną. Alchemiczna niemal wiedza o właściwościach ziół, jaką posiadł Jan Mikolášek, i jego zdumiewający dar przenikania do ludzkiego wnętrza sprawiają, że do jego kliniki ciągną tysiące potrzebujących. Ale ten dar ma także swoją ciemną stronę.

„Aida”

Obraz jest koprodukcją aż ośmiu państw: Polski, Bośni i Hercegowiny, Austrii, Rumunii, Holandii, Niemiec, Francji i Norwegii. Polskim producentem jest Ewa Puszczyńska (Extreme Emotions), a autorem muzyki Antoni Komasa-Łazarkiewicz. Reżyserką i autorką scenariusza jest Jasmila Žbanić, której debiut fabularny – „Grbavica” zdobył w 2006 roku Złotego Niedźwiedzia na Festiwalu w Berlinie, a także był nominowany do Europejskich Nagród Filmowych w kategorii Najlepszy Film i Najlepsza Aktorka.

Bośnia, lipiec 1995. Aida jest tłumaczką ONZ w małym miasteczku Srebrenica. Kiedy serbska armia przejmuje miasto, jej rodzina znajduje się wśród tysięcy obywateli szukających schronienia w obozie ONZ. Jako osoba mająca wgląd w negocjacje, Aida ma dostęp do kluczowych informacji, które musi interpretować. Co jest na horyzoncie dla jej rodziny i ludzi – ratunek czy śmierć? Który ruch powinna wykonać?

„The Disciple”

Sharad Nerulkar poświęcił całe życie, by zostać indyjskim wokalistą klasycznym, co udaje się niewielu. Wtajemniczony w tę wielowiekową tradycję przez ojca, realizuje swoje marzenie ze szczerością i dyscypliną, całkowicie oddając się swojej artystycznej pasji. Dążąc do osiągnięcia najwyższego poziomu swojego rzemiosła, Sharad śledzi święte tajemnice i rytuały zawarte w dawnych muzycznych legendach. Ale z biegiem lat będzie zmuszony godzić realia życia we współczesnym Bombaju z wybraną przez siebie ścieżką, co doprowadzi go do odnalezienia swojego prawdziwego głosu w muzyce i życiu.

„25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy”

Film Jana Holoubka „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy” to poruszający dramat sensacyjny, oparty na prawdziwych wydarzeniach z życia Tomasza Komendy, którymi żyła cała Polska. Młody mężczyzna został niesłusznie skazany na 25 lat więzienia za popełnienie brutalnego przestępstwa. Ta poruszająca fabularna opowieść o niezłomności ludzkiego ducha, wytrwałości oraz sile, jaka tkwi w rodzinie, pełna jest napięcia i mocnych, wyrazistych postaci. W obsadzie znaleźli się m.in.: Agata Kulesza, Jan Frycz, Andrzej Konopka, Magdalena Różczka i Dariusz Chojnacki, a rolę Tomasza Komendy zagrał Piotr Trojan.

Twórcy filmu pokazują nieznane wątki i rzucają nowe światło na wydarzenia, które doprowadziły do skazania i uniewinnienia Komendy. Podejmują też próbę znalezienia odpowiedzi na aktualne do dziś pytania: jak to mogło się wydarzyć? Dlaczego niewinny człowiek musiał aż 18 lat czekać w celi na sprawiedliwość? Film „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy” powstał przy zaangażowaniu i pełnym wsparciu Tomasza Komendy i jego rodziny.

„Komar”

Sierpień 2007. Odosobniony w swoim penthousie z widokiem na Central Park, obsesyjny analityk danych z Wall Street, Richard Boca, dostrzega złowieszcze wzorce: jego modele komputerowe zachowują się nieregularnie, podobnie jak roje komarów rozmnażające się w jego mieszkaniu; plaga, która towarzyszy jego załamaniu nerwowemu. W obsadzie filmu znaleźli się: Beau Knapp, Charlotte Vega, Jack Kesy i Olivier Martinez.

Reżyserem „Komara” (Mosquito State) jest Filip Jan Rymsza, który wraz z Mario Zermeno jest również autorem scenariusza. Za zdjęcia odpowiada Eric Koretz, za muzykę: Cezary Skubiszewski, scenografię: Marek Warszewski, charakteryzację: Karolina Kordas i Alina Janerka, kostiumy: Katarzyna Lewińska, dźwięk: Sebastian Witkowski i Mateusz Adamczyk, a montaż: Andrew Hafitz, Bob Murawski i Wojciech Janas. Kierownikiem produkcji jest Andrzej Besztak, a film wyprodukowany został przez Włodzimierza Niderhausa (Wytwórnia Filmów Fabularnych i Dokumentalnych), a koproducentem jest Filip Jan Rymsza (Royal Road Entertainment).

„Sweat”

Film to trzy dni z życia Sylwii Zając, motywatorki fitness, której obecność w mediach społecznościowych nadała status celebrytki. Choć jest śledzona przez setki tysięcy osób, otoczona oddanymi współpracownikami i podziwiana przez dalekich znajomych, w jej życiu brakuje bliskości.

W filmie występuje debiutująca w roli głównej Magdalena Koleśnik, której partnerują: Julian Świeżewski, Aleksandra Konieczna i Zbigniew Zamachowski. Za zdjęcia odpowiada Michał Dymek, za montaż Agnieszka Glińska, za dźwięk Michał Robaczewski, za muzykę Piotr Kurek, za scenografię Jagna Dobesz, za kostiumy Małgorzata Fudala, za charakteryzację Agnieszka Sasim, a kierownikiem produkcji Anna Pachnicka. Producentem „Sweat” jest Mariusz Włodarski z firmy Lava Films, który powstał w koprodukcji z Zentropa Sweden i Film i Väst, Canal+, EC1 Łódź – Miasto Kultury, Opus Film, DI Factory. Producentem wspierającym jest Sophie Erbs i Tom Dercourt z Cinema Defacto.

„Czarny Młyn”

Dwunastoletni Iwo mieszka w małej post PGR-owskiej wsi. Symbolicznym punktem w tym opustoszałym miejscu jest zniszczony Czarny Młyn – niegdyś miejsce pracy wielu rodziców. Jest to cały świat Iwa i jego przyjaciół. Łamiąc zakaz zbliżania się do starego młyna, dzieci przypadkowo uruchamiają jego złą energię. Od tej chwili nic już nie będzie takie samo. Zaczynają ginąć przedmioty, zwierzęta. Znikają także dorośli. Z beztroskiego małego egoisty Iwo musi stać się odpowiedzialnym, odważnym chłopcem. Zaczyna doceniać swoją niepełnosprawną, wcześniej nieakceptowaną siostrę – to dzięki nadprzyrodzonym zdolnościom Meli, dzieciom udaje się rozwiązać tajemnicę Czarnego Młyna. Wspólnymi siłami pokonują oni złą energię, społeczność odradza się, a mieszkańcy mogą zbudować nową przyszłość.

Film powstał na motywach bestsellerowej powieści Marcina Szczygielskiego o tym samym tytule. Reżyserem jest Mariusz Palej, autorkami scenariusza Magdalena Nieć i Katarzyna Stachowicz-Gacek, a za kamerą stanął: Wojciech Węgrzyn. W obsadzie znaleźli się m.in. Marcin Dorociński, Magdalena Nieć, Krzysztof Kiersznowski, Maria Ciunelis, Magdalena Różańska, Robert Talarczyk, Grażyna Bułka i Janusz Chabior. Producentem filmu jest firma TFP, a do koproducenckiej współpracy zaproszono: Heliograf, RioDePost, Studio produkcyjne Orka, Cafe Ole oraz Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy.

13.11.2020