Polskie filmy na 48. MFF w Rotterdamie





23 stycznia rozpoczął się 48. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Rotterdamie (IFRR). W programie znalazły się także filmy współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Polskie filmy w sekcji Voices

„Acid Rain”

Film animowany Tomka Popakula zakwalifikował się do programu filmów krótkometrażowych sekcji Voices, która przybliża dzieła wyróżniających się reżyserów współczesnego kina.

„To filmy napędzane przez niosące olbrzymią siłę historie, przez urzekające i ważne tematy. Każdy z nich daje nam wyrazisty sposób postrzegania świata, opowiadany jest przez filmowców mówiących pełnym głosem”.

Filmy prezentowane w tym programie mają szansę na nagrodę publiczności.

„Acid Rain” to opowieść o niecodziennym spotkaniu gdzieś w Europie Wschodniej. Młoda ucieka z domu, jak najdalej od szarej miejscowości. Początkowa ekscytacja podróżą autostopem opada, gdy ląduje na obrzeżach miasta w środku nocy. Na moście spostrzega postać balansującą niebezpiecznie na barierce. Tak poznaje Chudego – trochę niezrównoważonego dziwaka. Chudy mieszka w kamperze, którym jeździ, załatwiając niekoniecznie legalne sprawunki. Młoda postanawia zabrać się z Chudym. Ich wspólna droga prowadzi w coraz dziwniejsze rejony, a między nimi szybko zawiązuje się nienazwana więź.

Tomek Popakul jest absolwentem PWSFTviT w Łodzi. Film został wyprodukowany przez firmę Animoon we współpracy z FINĄ przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jego międzynarodową promocję i dystrybucję festiwalową wspiera działająca w Krakowskiej Fundacji Filmowej agencja KFF Sales&Promotion.

Animacja Tomka Popakula dostała się również do programu filmów krótkometrażowych festiwalu Sundance, który rozpocznie się 24 stycznia.

„Monument”

„Monument”, drugi film Jagody Szelc, znalazł się w programie Rotterdämmerung sekcji Voices, gdzie prezentowane są dzieła w swoisty sposób przełamujące filmowe konwencje. „Monument” jest dyplomem aktorskim studentów PWSFTviT w Łodzi.

Film opowiada historię grupy młodych ludzi, którzy wyjeżdżają na praktyki do prowincjonalnego hotelu. Na miejscu bohaterowie spełniają coraz to nowe zachcianki surowej managerki, a także orientują się, że placówka oferuje swoim klientom zupełnie niestandardowe usługi.

Autorką scenariusza i reżyserką jest Jagoda Szelc. Opiekę artystyczną sprawował Mariusz Grzegorzek. Film wyprodukowała PWSFTviT w Łodzi w koprodukcji ze Studiem Filmowym Indeks i EC1 Łódź – Miastem Kultury. Za dystrybucję odpowiada firma Velvet Spoon. Film wejdzie do polskich kin 15 marca.

Pokazy filmów „Acid Rain” oraz „Monument” w Rotterdamie będą ich światowymi premierami.

„Jeszcze dzień życia”

Nagrodzona Europejską Nagrodą Filmową animacja Damiana Nenowa i  Raúla de la Fuente zostanie pokazana w ramach programu Limelight, który przybliża produkcje doceniane na międzynarodowych festiwalach. „Jeszcze dzień życia” był prezentowany między innymi w Cannes, Annecy i San Sebastian, gdzie zdobył Nagrodę Publiczności.

Film oparty jest na książce Ryszarda Kapuścińskiego. To historia reportera szukającego prawdy o wojnie. Akcja rozgrywa się w 1975 roku w ogarniętej wojną Angoli. Podczas wyprawy Kapuściński zdaje sobie sprawę, że jest świadkiem wydarzeń, których znaczenie będzie wymagać wyjścia poza rolę obserwatora. W stylizowanej na komiks animacji z elementami dokumentalnymi, publiczność zostaje przeniesiona z Kapuścińskim na wojenny front, aby lepiej zrozumieć towarzyszące mu emocje: strach, szaleństwo, panikę i wszechogarniającą samotność.

Film jest koprodukcją polsko-hiszpańsko-niemiecko-belgijsko-węgierską. Wiodącymi producentami są Platige Image oraz Kanaki Films. Polskim dystrybutorem jest firma Next Film.

Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

„Rzeka”

Film Emira Baigazina „Rzeka” znalazł się w głównym programie sekcji Voices.

Historia rodziny mieszkającej w małej kazachskiej wiosce. Pięciu braci żyje pod nieustanną kontrolą ojca. Wszystko zmienia się, gdy chłopcy odkrywają zagrożenia współczesnego świata.

Film jest koprodukcją trzech państw: Kazachstanu, Polski i Norwegii. Za scenariusz i reżyserię odpowiada Emir Baigazin. Polskim koproducentem filmu jest Madants. Muzykę skomponowała Justyna Banaszczyk. Post-produkcją obrazu zajęło się Studio Produkcyjne ORKA, a dźwięku Cafe Ole oraz Dreamsound Studio. Film ma już za sobą udział w konkursowej sekcji Platform podczas Festiwalu Filmowego w Toronto.

Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

„Symfonia Fabryki Ursus” Jaśminy Wójcik w sekcji Bright Future

Dokument Jaśminy Wójcik „Symfonia Fabryki Ursus” zakwalifikował się do programu filmów o średnim metrażu sekcji Bright Future, promującej nowe talenty, debiutantów i reżyserów drugiego filmu.

„Symfonia Fabryki Ursus” to filmowe podsumowanie pięcioletniej pracy artystyczno-badawczej Jaśminy Wójcik ze społecznością byłych pracowników fabryki Ursus. Dokument ma szczególną wartość społeczną – dostarcza zbiorowej narracji lokalnej wspólnocie, osieroconej narracyjnie i symbolicznie po zamknięciu fabryki. Artystka skorzystała nie tylko z wywiadów mówionych, ale i pamięci ciała – zaproszeni do udziału w filmie byli pracownicy fabryki mieli odtwarzać gesty, czynności i dźwięki związane z ich codzienną pracą.

Film został wyprodukowany przez Wajda Studio przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

W poprzednich latach w sekcji Bright Future Polskę reprezentowały między innymi współfinansowana przez PISF „Moja polska dziewczyna” Ewy Banaszkiewicz i Mateusza Dymka, czy „Ostatnia rodzina” Jana P. Matuszyńskiego.

Koprodukcja „High Life” w sekcji Deep Focus

Współfinansowana przez PISF francusko-niemiecko-brytyjsko-polska koprodukcja „High Life” Claire Denis zostanie zaprezentowana w ramach programu Signatures sekcji Deep Focus.

Film opowiada o skazańcach decydujących się wymienić swoje wyroki na udział w niebezpiecznej misji, której celem jest pozyskanie energii czarnej dziury oraz obserwacja procesów biologicznych ludzi przebywających długotrwale w przestrzeni pozaziemskiej. Pomiędzy uczestnikami misji dochodzi do coraz silniejszych napięć.

Polskimi koproducentkami filmu są Klaudia Śmieja i Beata Rzeźniczek z Madants. Polska część zdjęć realizowana była w okolicach Białegostoku z udziałem polskiego operatora Tomasza Naumiuka i scenografki Meli Melak. Za charakteryzację podczas całości zdjęć odpowiadał Marcin Rodak a za casting – Piotr Bartuszek. Polskim dystrybutorem filmu jest Against Gravity.

Film pokazywany był m.in. na festiwalach w Toronto i w San Sebastian, gdzie Claire Denis otrzymała nagrodę FIPRESCI przyznawaną przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Filmowych.

Olga Chajdas na targach CineMart

Organizatorzy ogłosili też listę 16 projektów, które zostaną zaprezentowane podczas koprodukcyjnych targów CineMart towarzyszących festiwalowi. Wśród tytułów z całego świata znalazł się nowy projekt Olgi Chajdas „Stillborn” (prod. Apple Film Production).

„Stillborn” zostanie też zaprezentowany podczas targów Berlinale Co-Production Market.

Olga Chajdas jest laureatką konkursu VPRO Big Screen podczas 47. Festiwalu Filmowego w Rotterdamie za film „Nina”, który ostatnio wszedł do wybranych kin w Wielkiej Brytanii.

„Uniwersalna historia miłosna, poruszająca kwestię tożsamości i niosąca nadzieję. To opowieść o przyswajaniu sobie oczekiwań społecznych, także walce z nimi i o byciu wiernym sobie (…). Historia daleka od stereotypów oferuje portret osobistego doświadczenia. To też pięknie sfotografowany film, pełen powolnych, długich i niezwykle intymnych ujęć, znakomicie zagrany” – uzasadniło w werdykcie Jury.

48. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Rotterdamie rozpocznie się 23 stycznia i potrwa do 3 lutego.

Oficjalna strona festiwalu: www.iffr.com


21.01.2019