Polskie filmy na Festiwalu w Toronto

Cztery współfinansowane przez PISF produkcje zostaną zaprezentowane na 46. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto. W sekcji konkursowej Platform znalazł się film Agi Woszczyńskiej „Cicha ziemia”, natomiast w oficjalnej selekcji są jeszcze turecko-niemiecko-duńsko-polska koprodukcja „Lampart z Ankary” Emre Kayisa (Discovery) oraz irlandzko-polski obraz „Wilk” Nathalie Biancheri (Special Presentations). W ramach pokazów marketowych będzie można zobaczyć film „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego. Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się w dniach 9-18 września.

„Cicha ziemia”

Pełnometrażowy debiut fabularny Agi Woszczyńskiej „Cicha ziemia” jako jedyny polski film znalazł się w konkursie Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto. Dramat z Agnieszką Żulewską i Dobromirem Dymeckim w rolach głównych powalczy o nagrodę w sekcji Platform, w której jest osiem filmów. Bohaterami „Cichej ziemi” są Anna i Adam, którzy wynajmują wakacyjny dom na słonecznej włoskiej wyspie. Na miejscu okazuje się, że wymarzona willa nie spełnia ich oczekiwań, a wyspa boryka się z brakiem wody. Obecność wynajętego do naprawy basenu robotnika rozpocznie nieoczekiwany łańcuch niepokojących zdarzeń. W pozornie zgodnym małżeństwie do głosu dojdą mroczne instynkty i głęboko skrywane emocje. 

Za produkcję „Cichej ziemi” odpowiadają Agnieszka Wasiak z Lava Films, Giovanni Pompili z włoskiego Kino Produzioni i Jordi Niubo z czeskiego i/o post. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, EC1 Łódź – Miasto Kultury, Eurimages, MIC – Ministero della cultura Direzione generale Cinema ed audiovisivo oraz Czech Film Fund. Informacja o pokazach na TIFF tu: https://tiff.net/events/silent-land

„Lampart z Ankary”

W sekcji Discovery wśród szesnastu filmów znalazł się „Lampart z Ankary”. Obraz w reżyserii i według scenariusza Emre Kayisa to koprodukcja turecko-niemiecko-duńsko-polska. Z opisu fabuły filmu wynika, że w najstarszym tureckim zoo samotnego dyrektora i introwertyczną urzędniczkę łączy nietypowa więź. Aby zatrzymać proces prywatyzacji zoo postanawiają zataić śmierć i upozorować zaginięcie jego najcenniejszego mieszkańca – lamparta anatolijskiego. Tym samym rozpoczynają lawinę absurdu, która szybko wymyka się spod kontroli. Nad szarą i cichą stolicą Turcji krąży duch Lamparta…

„Wybrałem lamparta anatolijskiego – prawie wymarłego już dziś rdzennego mieszkańca Anatolii – jako metaforę, która ma oświetlić emocjonalny świat osób zmiażdżonych duchem współczesnych czasów. Z perspektywy dwóch osamotnionych postaci, które podobnie jak lampart anatolijski czują, jak rozpada się ich świat, postanowiłem stworzyć kafkowską atmosferę przepełnioną gorzkim humorem, która pozwoli mi zgłębić temat egzystencjalnego niepokoju, kryzysu tożsamości i wyobcowania” – czytamy w nocie reżysera. Informacja o pokazach na TIFF tu: https://tiff.net/events/anatolian-leopard

„Wilk”

W sekcji Special Presentations wśród 30 obrazów zostanie pokazana irlandzko-polska koprodukcja „Wilk” w reżyserii Nathalie Biancheri i ze zdjęciami autorstwa Michała Dymka. Akcja filmu rozgrywa się w zamieszkałym przez młode osoby miejscu, którego mieszkańcy są przekonani o tym, że bliżej im do zwierząt niż do ludzi. To alegoryczne kino o kryzysie tożsamości. Główny bohater filmu, Jacob wierzy, że jest wilkiem uwięzionym w ludzkim ciele. Przyjeżdża do kliniki nazywanej „Zoo”, która specjalizuje się w leczeniu schorzenia – prawdziwego i coraz częściej występującego w naszym społeczeństwie – określanego jako dysforia gatunkowa. Występuje głównie wśród nastolatków i dzieci, które uważają, że są wiewiórkami, tygrysami, pandami itp.

Pacjenci poddawani są różnorodnym, często represyjnym sposobom leczenia. W przeciwieństwie do swoich nastoletnich rówieśników, którzy stopniowo „wyrzekają się” swoich zwierząt, on coraz bardziej oddala się od „wyleczenia”. Jedyną ulgą dla jego wciąż rosnącego niepokoju jest Kocica – 22-letnia, enigmatyczna pacjentka, która dostrzega jego prawdziwą naturę. Czy będzie mógł wyrzec się swojego prawdziwego „ja” w imię miłości? Czy będzie mógł żyć, tłumiąc to kim jest, aby przestrzegać norm, które dyktuje społeczeństwo? Informacja o pokazach na TIFF tu: https://tiff.net/events/wolf

„Żeby nie było śladów”

Festiwalowi w Toronto towarzyszy TIFF Industry, część branżowa festiwalu, w ramach której odbywają się spotkania, panele, konferencje. TIFF Industry wspiera również sprzedaż filmów na rynki międzynarodowe. W ramach pokazów marketowych zaprezentowany zostanie współfinansowany przez PISF film „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego – daty pokazów: September 14, 10.00 AM ET oraz September 12, 1:00 PM ET.

To oparta o reportaż Cezarego Łazarewicza historia zamordowanego Grzegorza Przemyka, którego sprawą w latach 80. XX wieku żyła cała Polska. W filmie główne role grają Tomasz Ziętek i Sandra Korzeniak, a także Mateusz Górski jako Grzegorz Przemyk. Partnerują im m.in. Jacek Braciak, Agnieszka Grochowska, Robert Więckiewicz, Aleksandra Konieczna, Adam Bobik i Tomasz Kot.

Poza filmami w selekcji i zgłoszonym do pokazów marketowych „Żeby nie było śladów” na markecie są jeszcze „Nosorożec” i koprodukcja „The Hole in the Fence”.

27.08.2021