Polskie filmy na Sundance Film Festival 2018





Aż trzy polskie filmy krótkometrażowe i koprodukcja z polskim udziałem „Litość” powalczą o nagrody na Sundance Film Festival 2018, który odbędzie się w dniach 18-28 stycznia 2018 r. w Park City w stanie Utah. 

Polska koprodukcja w konkursie World Dramatic Cinema Competition

„Litość” („Pity”). Fot. Madants 

Współfinansowana przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej grecko-polska czarna komedia „Litość” („Pity”) w reżyserii Babisa Makridisa będzie miała swoją premierę podczas Festiwalu Filmowego Sundance w styczniu 2018 roku w prestiżowym konkursie World Dramatic Competition. 

Scenariusz filmu jest wynikiem pracy Makridisa oraz Efthimisa Filippou (współautora filmów Yorgosa Lanthimosa „Kieł”, „Zabicie świętego jelenia”, „Lobster”). „Film opowiada historię mężczyzny, który czuje szczęście tylko w momencie, w którym jest nieszczęśliwy. Mężczyzny uzależnionego od smutku, gotowego oddać wszystko za wyraz litości na twarzach innych. «Litość» to przewrotna historia człowieka, dla którego świat nie jest wystarczająco okrutny” – piszą producentki filmu.

Film jest koprodukcją grecko-polską pomiędzy Neda Film, Faliro House Productions, Madants, Beben Films, Studiem Produkcyjnym Orka i Foss Productions. Obraz otrzymał wsparcie Onasis Foundation, Eurimages, Funduszu Rady Europy, Telewizji ERT SA, Greek Film Centre oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Kolejny efekt współpracy polskich i zagranicznych partnerów

„Litość” jest już kolejnym efektem współpracy pomiędzy greckim Neda Film oraz polską firmą Madants. Pierwszą koprodukcją był film „Park” w reżyserii Sofii Exarchou, zdobywca prestiżowej nagrody New Directors Award w San Sebastian, który swoją premierę międzynarodową miał na festiwalu w Toronto.

Neda Film została założona w Atenach w 2014 roku przez producentkę Amandę Livanou stawiającą na inteligentne oraz wymagające filmy fabularne i dokumentalne, a także na koprodukcje międzynarodowe. W 2012 roku Amanda wyprodukowała poprzedni film Babisa Makridisa „L”, który swoją premierę również miał podczas World Dramatic Competition na Festiwalu Filmowym Sundance.

Firma Madants została założona w 2015 roku przez Klaudię Śmieję i Beatę Rzeźniczek z myślą o niezależnych produkcjach międzynarodowych z potencjałem festiwalowym oraz dystrybucyjnym. W dorobku firmy znaleźć można m.in. film „Porto” w reżyserii Gabe’a Klingera, „W cieniu drzewa” Haffsteina Gunnara Sigurdssona (premiera w konkursie Orizzonti na Festiwalu Filmowym w Wenecji), oraz „High Life” niekwestionowanej ikony francuskiego kina autorskiego – Claire Denis. Od stycznia 2017 roku firma zajęła się również dystrybucją niezależnego kina europejskiego pod marką Madness.

Sprzedażą światową filmu zajmuje się New Europe Film Sales.

Trzy krótkie metraże z Polski

Polskie kino na Sundance 2018 będą reprezentować w tym roku również następujące filmy krótkometrażowe : fabuła „Deer Boy” Katarzyny Gondek, animacja „Czerń” Tomasza Popakula oraz film dokumentalny „Wolta” Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały.

„Deer Boy”

Film Katarzyny Gondek to opowieść o synu myśliwego, który urodził się z jelenimi rogami i o kilku zwyczajach, które towarzyszą zabijaniu tego, co kochamy. Główne role w filmie zagrali Janusz Chabior, Katarzyna Śnieżka-Sobiszewska, Eryk Maj oraz Mieszko Czachor. Ten krótki metraż jest polsko-chorwacko-belgijską koprodukcją. Wiodącymi producentami filmu są Paweł Kosuń i Agnieszka Janowska z Centrala Film. Koproducentami są belgijski Bekke Films, chorwacka Motion – Filmska Udruga oraz Stern Pictures, Alchemiq Studio, Studio Fandando, Studio PUK oraz The Fridge. Film  otrzymał wsparcie finansowe z Poznań Film Comission w ramach regionalnego funduszu filmowego oraz z Chorwackiego Centrum Audiowizualnego. Już na etapie rozwoju scenariusza historia o pół-dziecku, pół-jeleniu była rozwijana najpierw na Euro Connection w Clermont-Ferrand, a później na Nisi Masa European Short Pitch 2016, gdzie „Deer Boy” zdobył nagrodę za najlepszy pitching. Była to również część Wyszehradzkiego Forum Filmowego. „Deer Boy” to po „Figurze” już drugi film Katarzyny Gondek, który pokazany zostanie na Sundance Film Festival. Dla drugiej reżyserki filmu Kasi Szczerby to już trzecie Sundance, z kolei praca montażysty Jarka Piekarskiego pojawi się w Park City po raz drugi. Film do tej pory można było zobaczyć m.in. na Krakowskim Festiwalu Filmowym oraz na  Festival du Nouveau Cinéma – FNC w Kanadzie. Międzynarodowym agentem sprzedaży filmu jest Radiator IP Sales.

Więcej o filmie www.deerboy.pl.

„Wolta”

Zuzia ma 12 lat i od kilku trenuje woltyżerkę. Ze względu na wiek i budowę, podnoszona jest przez starsze, silniejsze koleżanki. Jest „górną”, zwieńczeniem akrobatycznej piramidy. Rozpoczyna się kolejny sezon. W trakcie treningów okazuje się, że figury z udziałem Zuzi nie mają już gracji i lekkości. Starsze zawodniczki w końcu przyznają, że Zuzia urosła i nie mają siły podnieść jej do góry. Staje się jasne, że jeśli Zuzia chce zostać w drużynie będzie musiała znaleźć nową rolę w grupie. Producentem filmu jest Studio Munka – SFP. Koproducentem i producentem wykonawczym „Wolty” jest Magdalena Bryk. Film jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. „Wolta” jest już laureatem festiwalu Hot Docs, znalazła się także w programie festiwali takich jak IDFA, Hot Springs czy GZDOC w Chinach.

Więcej o filmie www.studiomunka.pl.

„Czerń”

Film jest polsko-japońską koprodukcją i opowiada o parze astronautów uwięzionych na stacji orbitalnej w wyniku toczącej się bardzo szybko wojny nuklearnej na dole. Stracili kontakt z Ziemią, wszystkie próby nawiązania łączności pozostały bez odpowiedzi. Wszystko co mogą teraz zrobić, to oglądać grzyby atomowe na powierzchni Ziemi i próbować jakoś przeżyć razem. Animacja była już pokazywana na 40 międzynarodowych festiwalach. Tomasz Popakul jest absolwentem  PWSFTviT w Łodzi na kierunku animacja i efekty specjalne. Równolegle przez rok studiował też  scenariopisarstwo. Zrealizował 8 krótkometrażowych filmów animowanych, a jego „Ziegenort” był pokazywany na wielu międzynarodowych festiwalach i zdobył liczne nagrody na całym świecie. Wziął udział w programie rezydencji Animation Artist in Residence Tokyo organizowanym przez Japan Image Council (JAPIC).

Polskie filmy nagradzane na Sundance

Warto podkreślić, iż polskie filmy od kilku lat są obecne i nagradzane w sekcjach konkursowych festiwalu Sundance. W 2016 roku za najlepszą reżyserię w konkursie World Cinema Documentary Competition nagrodzono Michała Marczaka za film „Wszystkie nieprzespane noce”, a film „Córki Dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej otrzymał Nagrodę Specjalną w konkursie World Dramatic Cinema Competition. W 2011 roku wyróżnienie w konkursie krótkich metraży zdobył Jakub Stożek i jego film dokumentalny „Poza zasięgiem”. W 2015 roku „Obiekt” w reżyserii Pauliny Skibińskiej otrzymał Specjalną Nagrodę Jury w Konkursie Filmów Krótkometrażowych, natomiast w 2013 roku „Gwizdek” Grzegorza Zaricznego wygrał w tej samej sekcji. Także w roku 2013 „Nieulotne” w reżyserii Jacka Borcucha nagrodzono za najlepsze zdjęcia w Międzynarodowym Konkursie Filmów Fabularnych. Wszystkie te tytuły były współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. „Nieulotne” to drugi film Jacka Borucha, który został pokazany podczas Sundance. W 2010 roku amerykańska publiczność mogła zobaczyć na festiwalu „Wszystko, co kocham”.

Festiwal Filmowy Sundance

Festiwal Sundance jest jednym z najważniejszych na świecie festiwali kina niezależnego. Impreza wymyślona przez aktora Roberta Redforda, odbywa się w miejscowości Park City w stanie Utah w USA. Sundance Film Institute wspomaga kino niezależne – przyznaje stypendia reżyserom, scenarzystom i producentom, a także współfinansuje filmy. Kolejna edycja imprezy odbędzie się w dniach 18 – 28 stycznia 2018 roku.

Więcej informacji o festiwalu na stronie: www.sundance.org.

Marta Sikorska


16.01.2018