Polskie filmy w konkursach w Batumi





Współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej produkcje „Atak paniki”, „Jeszcze dzień życia” i „Over the Limit” zostaną pokazane w konkursach 13. Międzynarodowego Festiwalu Kina Autorskiego w Batumi w Gruzji.

„Atak paniki” w konkursie filmów fabularnych

„Atak paniki”. Fot. Hubert Komerski / Akson Studio

„Atak paniki” znalazł się wśród 10 tytułów zakwalifikowanych do konkursu filmów fabularnych festiwalu w Batumi. Pełnometrażowy debiut fabularny Pawła Maślony pokazywany był już m.in. w Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni czy Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach. Film wszedł do polskich kin 19 stycznia 2018 roku (Akson Dystrybucja).

„Atak paniki” to wielowątkowa opowieść, w której zwykli ludzie wpadają w wir nieoczekiwanych zdarzeń, co radykalnie odmieni ich życie.

Reżyserem filmu jest Paweł Maślona, który wspólnie z Aleksandrą Pisulą i Bartłomiejem Kotschedoffem odpowiada za scenariusz. Za zdjęcia odpowiedzialny jest Cezary Stolecki, scenografię Elwira Pluta, kostiumy Ewa Gronowska, charakteryzację Liliana Gałązka, dźwięk Jarosław Bajdowski i Grzegorz Kucharski. Autorem muzyki jest Radzimił Dębski (Jimek). Montażystką filmu jest Agnieszka Glińska. Film wyprodukowało Akson Studio. „Atak paniki” był współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

W filmie występują: Artur Żmijewski, Dorota Segda, Olaf Marchwicki, Nicolas Bro, Małgorzata Hajewska, Bartłomiej Kotschedoff, Aleksandra Pisula, Magdalena Popławska, Daniel Guzdek, Mirosław Haniszewski, Andrzej Konopka, Adam Nawojczyk.

„Jeszcze dzień życia” i „Over the Limit” w konkursie filmów dokumentalnych

„Jeszcze dzień życia”. Kadr z filmu.

W drugim konkursie wśród 8 tytułów znalazły się aż dwie polskie produkcje. „Jeszcze dzień życia” to pełnometrażowy film animowany, którego scenariusz powstał na podstawie książki Ryszarda Kapuścińskiego o tym samym tytule. Premiera filmu odbyła się na Festiwalu Filmowym w Cannes.

W filmie wykorzystane są dwie formy narracji. Jak pisali twórcy przed premierą filmu „W «Jeszcze dzień życia» pojawią się nie tylko klasyczne, narracyjne sceny, ale także epickie, surrealistyczne sekwencje przedstawiające świat przez pryzmat emocji i uczuć bohatera. To właśnie dzięki animacji, której nie ograniczają żadne ramy formalne, twórcom filmu udaje się pokazać to, czego nie uchwyciłaby kamera. Narracja dokumentalna uzupełnia historię opowiadaną za pomocą animacji. Pozwala uwzględnić w obrazie pamięć tych, którzy przeżyli dramatyczne wydarzenia ogarniętej wojną domową Angoli.”.

Reżyserami filmu są Damian Nenow (Polska) i Raúl de la Fuente (Hiszpania). Autorami scenariusza są Raúl de la Fuente, Damian Nenow, Amaia Remírez, David Weber i Niall Johnson. Film jest koprodukcją polsko-hiszpańsko-niemiecko-belgijsko-węgierską. Polskimi producentami filmu są Jarosław Sawko i Ole Wendorff-Østergaard z Platige Films. Po stronie hiszpańskiej producentami są Amaia Remírez i Raúl de la Fuente z Kanaki Films. Koproducentami filmu są: Walking the Dog (Belgia), Wüste Film (Niemcy), Animationsfabrik (Niemcy), Puppetworks (Węgry). Za dystrybucję międzynarodową odpowiada Indie Sales. Polskim dystrybutorem filmu jest Next Film.

Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Indie Invest, ETB, TVE, Movistar, Basque Government, ICAA, Navarra Government, Arena, ICO, Crea, Elkargi, Eurimages, Creative Europe MEDIA, Navimor, Platige Image, HBO, Hungarian State, NDR/ARTE, Filmförderung Hamburg Schleswig-Holstein, Umedia, uFund, Belgian Tax Shelter, Screen Flanders, Flanders Audiovisual Fund (VAF).

„Over the Limit”. Fot. materiały prasowe. 

Z kolei „Over the Limit” to pełnometrażowy debiut dokumentalny Marty Prus, który opowiada historię rosyjskiej gimnastyczki Margarity Mamun, która w drodze po olimpijskie laury w Rio de Janeiro musi zmierzyć się nie tylko z rywalkami, ale także z własnymi ograniczeniami. Film to także niecodzienna okazja, by przyjrzeć się gimnastyce artystycznej od kuchni w kraju będącym kolebką talentów w tej dziedzinie. Reżyserce udało się wniknąć do zamkniętego świata i sportretować niełatwe relacje pomiędzy gimnastyczkami oraz ich trenerkami.

Reżyserką filmu jest Marta Prus. Producentami są Maciej Kubicki i Anna Kępińska z warszawskiej firmy Telemark. Film jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Źródło informacji: http://filmneweurope.com/festivals/item/116858-biaff-2018-announces-line-up-of-feature-and-doc-films-international-competition-section

 


24.08.2018