Rozpoczął się 27. EnergaCamerimage





W sobotę rozpoczął się współfinansowany przez PISF 27. festiwal EnergaCAMERIMAGE.

Pierwsze nagrody

Oficjalne otwarcie festiwalu odbyło się w miniony weekend w toruńskim CKK Jordanki.

W trakcie Gali Otwarcia przyznano pierwsze nagrody. Otrzymali je:

  • Peter Greenaway – Nagroda za Całokształt Twórczości dla Reżysera,
  • Danny DeVito – Specjalna Nagroda za Całokształt Twórczości dla Aktora,
  • Ewa Dałkowska – Nagroda dla Polskiej Aktorki,
  • Helena Třeštíková – Nagroda za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym,
  • Kees Van Oostrum odebrał Nagrodę Camerimage w imieniu świętującego stulecie istnienia Amerykańskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych,
  • Marcin Tkaczyk – nagroda Przyjaciela Festiwalu.

Polski filmy w programie

Konkurs Główny

Konkurs Główny istnieje od pierwszej edycji Festiwalu, czyli od 1993 roku, a jego ideą jest prezentacja filmów fabularnych, w których obraz spełnia szczególną rolę w opowiadaniu historii. Wizualna wartość tych filmów wynika z kreatywnej współpracy reżysera i autora zdjęć oraz niezwykłej wrażliwości twórcy obrazu. Konkurs Główny zwraca uwagę na ogromny wkład autora zdjęć w dzieło filmowe.

Celem Konkursu Głównego jest prezentacja filmów o szczególnych walorach wizualnych oraz wybór i nagrodzenie autorów najlepszych zdjęć filmowych przez międzynarodowe Jury.

W tym roku o statuetkę Złotej Żaby powalczy film „Obywatel Jones” w reżyserii Agnieszki Holland ze zdjęciami Tomasza Naumiuka.

Konkurs filmów polskich

W konkursie filmów polskich nagrodzeni zostają zarówno autor zdjęć, jak i reżyser zwycięskiego filmu. O nagrodę w tym roku będą się ubiegać tytuły:

  • „Boże Ciało”, reżyseria: Jan Komasa, zdjęcia: Piotr Sobociński jr,
  • „Ikar. Legenda Mietka Kosza”, reżyseria: Maciej Pieprzyca, zdjęcia: Witold Płóciennik,
  • „Pan T.”, reżyseria: Marcin Krzyształowicz, zdjęcia: Adam Bajerski,
  • „Słodki koniec dnia”, reżyseria: Jacek Borcuch, zdjęcia: Michał Dymek,
  • „Ukryta gra”, reżyseria: Łukasz Kośmicki, zdjęcia: Paweł Edelman,
  • „Wszystko dla mojej matki”, reżyseria: Małgorzata Imielska, zdjęcia: Tomasz Naumiuk.

Pełna lista filmów zakwalifikowanych do konkursu: https://camerimage.pl/sklad-konkursu-filmow-polskich-2019/

Konkurs filmów dokumentalnych

Celem konkursu jest docenienie filmu dokumentalnego, jako twórczej interpretacji rzeczywistości. Kładąc szczególny nacisk na wizualną i estetyczną stronę dzieła, jury ocenia najlepsze osiągnięcia w sztuce obrazu filmowego, przyznając nagrody najlepszym autorom zdjęć filmów dokumentalnych zakwalifikowanych do konkursu. W tym roku w konkursie znalazły się polskie filmy dokumentalne:

  • „In Touch”, reżyseria: Paweł Ziemilski, zdjęcia: Filip Drożdż,
  • „Jutro czeka nas długi dzień”, reżyseria: Paweł Wysoczański, zdjęcia: Bartosz Bieniek,
  • „Marek Edelman …i była miłość w getcie”, reżyseria: Jolanta Dylewska, zdjęcia: Jakub Kijowski, Jolanta Dylewska,
  • „Nagi król – 18 fragmentów o rewolucji”, reżyseria: Andreas Hoessli, zdjęcia: Peter Zwierko,
  • „Tajemnic nie kryją słowiki”, reżyseria i zdjęcia: Paweł Sobczyk.

Pełna lista filmów zakwalifikowanych do konkursu: https://camerimage.pl/sklad-konkursu-dlugometrazowych-filmow-dokumentalnych-2019/

Konkurs krótkometrażowych filmów dokumentalnych

Zdobywcy Złotej Żaby w konkursie krótkometrażowych filmów dokumentalnych będą kwalifikowani do selekcji Nagród Akademii w kategorii Krótkometrażowy Film Dokumentalny bez wymaganej standardowej dystrybucji kinowej, pod warunkiem, że film spełniać będzie pozostałe wymogi Akademii. W tym roku szansę na nagrodę w konkursie mają poniższe polskie tytuły:

  • „Człowiek w pudełku”, reżyseria: Shailesh Singh, zdjęcia: Giovanni Cimarosti, Joaquin Gaspar Sosa,
  • „Harda”, reżyseria i zdjęcia: Marcin Polar,
  • „Moja bezsenna przeszłość”, reżyseria i zdjęcia: Ryszard Lenczewski.

Pełna lista filmów zakwalifikowanych do konkursu: https://camerimage.pl/sklad-konkursu-krotkometrazowych-filmow-dokumentalnych-2019/

Konkurs debiutów operatorskich

Konkurs debiutów operatorskich został zainicjowany w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska.

W tym roku w konkursie debiutów operatorskich wśród siedmiu filmów znalazł się nagrodzony na Sundance „Słodki koniec dnia” Jacka Borcucha ze zdjęciami Michała Dymka.

Pełna lista filmów zakwalifikowanych do konkursu: https://camerimage.pl/sklad-konkursu-debiutow-operatorskich-2019/

Film ze zdjęciami Radosława Ładczuka w konkursie debiutów reżyserskich

W konkursie debiutów reżyserskich znalazł się film Jennifer Kent pt. „The Nightingale” ze zdjęciami polskiego autora zdjęć Radosława Ładczuka. Jest to kolejna współpraca polskiego operatora z australijską reżyserką. Wcześniej twórcy pracowali przy filmie „Babadook”.

Polskie filmy w konkursie etiud studenckich

W tym roku polską młodą kinematografię w konkursie etiud studenckich reprezentować będą cztery tytuły: „Mariam i Natan”, reż. i zdjęcia Dawid Bajerski oraz „Piołun”, reż. Maria Ornaf, zdjęcia Zuzanna Zachara ze Szkoły Filmowej w Łodzi, „Skóra”, reż.  Mateusz Znaniecki, zdjęcia Kamil Małecki ze Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego (wcześniej WRiTv UŚ) oraz „To, co zostaje”, reż. i zdjęcia Eliza Godlewska i Alan Ruczyński z Warszawskiej Szkoły Filmowej. Więcej tutaj.

Pokaz specjalny filmu „Z wnętrza”

W ramach pokazu specjalnego 13 listopada o godz. 20 zostanie pokazany film dokumentalny „Z wnętrza” Cezarego Grzesiuka, Tomasza Szwana i Krystiana Kamińskiego poświęconego osobie Zdzisława Beksińskiego. Film w całości składa się z materiałów zrealizowanych przez Zdzisława Beksińskiego i jego najbliższych. Produkcja jest współfinansowana przez PISF.

Więcej tytułów polskich filmów prezentowanych na festiwalu EnergaCamerimage dostępnych kest na stronie festiwalu. 

27. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCamerimage odbędzie się w dniach 9-16 listopada 2019 roku.

Pełen program festiwalu dostępny jest na stronie festiwalu.

Informacja w trakcie aktualizacji. 

 


12.11.2019