Polskie filmy w programie 67. MFF w Cannes
Rozpoczął się 67. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes (14-25 maja 2014). W programie znalazły się wydarzenia związane z polskim kinem oraz filmy współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. Film dyplomowy „Fragmenty” Agnieszki Woszczyńskiej, pełnometrażowa koprodukcja argentyńsko-polsko-francuska „Refugiado” („Pod ochroną”) ze zdjęciami Wojciecha Staronia oraz animacja „Niebieski pokój” Tomasza Siwińskiego są pokazywane w prestiżowych sekcjach Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) oraz Semaine de la Critique (Critics’ Week).
„Fragmenty” w konkursie Directors’ Fortnight
Współfinansowany przez PISF film dyplomowy Agnieszki Woszczyńskiej „Fragmenty” wyprodukowany przez Szkołę Filmową w Łodzi w koprodukcji z AT Productions i Before My Eyes zostanie pokazany w konkursie krótkometrażowym Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight). W rolach głównych wystąpili Agnieszka Żulewska i Dobromir Dymecki. W pozostałych rolach na ekranie zobaczymy m.in.: Sławomira Orzechowskiego, Sebastiana Stankiewicza, Katarzynę Wajdę i Tomasza Borkowskiego. Autorem zdjęć jest Bartosz Świniarski.
Film o rozpadzie świata
– „Fragmenty” to zbiór luźno powiązanych ze sobą scen o rozpadzie związku, rozpadzie świata, którego główna bohaterka kurczowo się trzyma. Anna i jej partner wiodą wygodne życie, mają dobrze płatną pracę i chodzą do drogich restauracji, uprawią intensywny seks i poranny jogging. Jednak mieszczański styl życia, monotonia, z której nie widać wyjścia, powodują, że Anna gnije od środka – piszą twórcy filmu.
Rozmowę z reżyserką można przeczytać tutaj.
Daty i godziny projekcji:
- 23.05, 14.00 Theatre Croisette
- 24.05 16.00 Studio 13
Film ze zdjęciami Wojciecha Staronia i współfinansowany przez PISF
W sekcji Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) wśród 19 pełnometrażowych tytułów z całego świata znalazł się współfinansowany przez PISF film „Refugiado” („Pod ochroną”) autorstwa Argentyńczyka Diego Lermana ze zdjęciami Wojciecha Staronia. Producentem filmu ze strony polskiej jest Małgorzata Staroń (Staron-Film). –„Refugiado” jest miejskim filmem drogi i jednocześnie rodzajem rodzinnego thrillera. Film opowiada historię ucieczki matki z synem przed nieobliczalnym ojcem. Ofiarą konfliktu między matką i ojcem staje się siedmioletni Matias, który za wszelką cenę stara się ocalić swój świat. To niezwykle prosty i przejmujący film o skrywanej przemocy w rodzinie widzianej oczami dziecka – piszą twórcy filmu.
Daty i godziny projekcji:
- 18.05, 12:00 Theatre Croisette
- 18.05, 20:30 Theatre Croisette
- 19.05, 11:30 Cinema les Arcades
- 19.05, 21.30 Studio 13
- 21.05, 16:00 Cinema Alexandre III
Konkurs promujący awangardowe kino
Konkurs Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) został powołany przez francuską gildię reżyserów po wydarzeniach maja ’68. Prezentowane są w nim dzieła młodych, obiecujących filmowców. Od samego początku w ramach programu promowane jest odważne, awangardowe kino. To tutaj pierwsze swoje filmy pokazywali najwięksi twórcy kina autorskiego: Werner Herzog, George Lucas, Martin Scorsese, Ken Loach, Jim Jarmusch, Jerzy Skolimowski, bracia Dardenne i Michael Haneke. W ramach Directors’ Fortnight przyznawane są nagrody: SACD Prize, Label Europa Cinemas, Art Cinema Award oraz Illy Prize Short Film.
Polskie akcenty w sekcji Quinzaine des Réalisateurs
Dotychczas w sekcji Quinzaine des Réalisateurs zaprezentowano m.in.: „Cztery noce z Anną” Jerzego Skolimowskiego, „Code Blue” Urszuli Antoniak, krótki metraż „Portret z pamięci” Marcina Bortkiewicza i „Kongres” Ariego Folmana. Podczas festiwalu odbędą się 2 pokazy „Fragmentów”. Dokładne daty zostaną podane na początku maja.
Więcej informacji: www.quinzaine-realisateurs.com.
„Niebieski pokój” w sekcji Critics’ Week
Współfinansowana przez PISF polsko-francuska animacja „Niebieski pokój” autorstwa Tomasza Siwińskiego zostanie zaprezentowana w sekcji Semaine de la Critique (Critics’ Week). Producentami filmu są Sacrebleu Productions oraz łódzki SE-MA-FOR. „Niebieski pokój” zrealizowany jest w technice tradycyjnej animacji malarskiej wspomaganej współczesnymi możliwościami obróbki cyfrowej i grafiki 3D. – Mężczyzna budzi się w niebieskim pokoju. Nie wie jak się w nim znalazł i jak się z niego wydostać. Okno jest jego jedynym połączeniem ze światem zewnętrznym. Z biegiem czasu to co przez nie widzi staje się coraz bardziej niezwykłe – piszą twórcy filmu.
Rozmowę z reżyserem można przeczytać tutaj.
Animacja współfinansowana przez PISF wśród tytułów z całego świata
Warto wspomnieć, że swoje pierwsze filmy prezentowali w tym programie m.in. Bernardo Bertolucci, Wong Kar Wai, Guillermo del Toro, Kevin Smith, François Ozon czy Gaspar Noé. Do udziału w Semaine de la Critique zapraszani są twórcy filmów będących debiutem lub drugim filmem danego reżysera, które nie były pokazywane na festiwalach filmowych poza granicami kraju, gdzie powstał dany obraz. Z nadesłanych filmów organizatorzy co roku wybierają 7 pełnometrażowych filmów konkursowych. Film Tomasza Śliwińskiego znajdzie się wśród 10 krótkich i średniometrażowych obrazów. W 2010 roku w tej sekcji prezentowano film „Turysta” Mateja Subiety (prod. SF Odeon, w rolach głównych wystąpili Stanisław Brudny i Anna Milewska).
Daty i godziny projekcji:
- 17.05, 14:00 Espace Miramar
- 18.05, 20:00 Espace Miramar
- 20.05, 18:30 Théâtre Allexandre III
„Przypadek” w sekcji Cannes Classics
Zrekonstruowany cyfrowo „Przypadek” Krzysztofa Kieślowskiego (1981) zostanie zaprezentowany podczas 67. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes w prestiżowej sekcji Cannes Classics. Rekonstrukcja filmu była współfinansowana przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. Więcej informacji o wydarzeniu i filmie tutaj.
Daty i godziny projekcji:
- 15.05, 19:30 Grand Théâtre Lumière – Salle Buñuel
Polsko-duńskie spotkanie producentów w Cannes
18 maja na Polskim Stoisku (Grand Hotel, La Croisette 45, 9 pietro), podczas 67. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, odbędzie się polsko-duńskie spotkanie producentów filmowych. Podczas wydarzenia przeprowadzonego w formule spotkań one-to-one zostaną przedstawione projekty filmowe polskich i duńskich producentów, którzy chcieliby wejść w koprodukcję. Producenci będą rozmawiać o projektach pełnometrażowych filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Organizatorami polsko-duńskiego spotkania producentów w Cannes są PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej i Duński Instytut Filmowy. Więcej informacji o wydarzeniu tutaj.
15. edycja „Producers on the Move”
Polski producent Mikołaj Pokromski (Pokromski Studio) znalazł się w gronie uczestników prestiżowego programu „Producers on the Move”, który odbędzie się podczas 67. edycji festiwalu w Cannes. W 15. edycji programu „Producers on the Move” organizowanej w Cannes przez European Film Promotion, weźmie udział 24 młodych producentów z Europy. Udział w programie ma służyć nawiązaniu szerszych znajomości branżowych i budowaniu sieci kontaktów, które mają coraz większy wpływ na europejską kinematografię. W poprzednich latach polskimi „Producers on the Move” byli: Agnieszka Kurzydło (2013), Marta Plucińska (2012), Łukasz Dzięcioł (2011) i Kamila Polit (2010).
Więcej informacji: www.efp-online.com.
Polskie krótkie metraże na Short Film Corner
Polskie filmy znajdą się w programie 11. edycji przeglądu filmów krótkometrażowych Short Film Corner. W programie „Polish Shorts” będzie można zobaczyć 12 tytułów, m.in. „Zabicie ciotki” Mateusza Głowackiego, „Do serca twego” Ewy Borysewicz, „Lewą połowę twarzy” Marcina Bortkiewicza i „Lost Senses” Grupy Smacznego. W programie „Filmy ze Studia Munka” znajdzie się 6 tytułów (m.in. „Chłopcy” Pawła Orwata i „Odwiedziny” Mateja Bobrika), natomiast w prezentacji „Najlepsze filmy ze Szkoły Filmowej w Łodzi 2014” znalazło się 7 filmów, m.in. animacja „Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek” Karoliny Specht i „Dom opieki” Jakuba Stoleckiego.
Więcej informacji: www.cannescourtmetrage.com.
Targi filmowe Marche du Film
W tym roku w Cannes w ramach targów filmowych Marche du Film zostanie pokazanych 5 polskich filmów: „Psie pole” Lecha Majewskiego, „Kamienie na szaniec” Roberta Glińskiego, „Chce się żyć” Macieja Pieprzycy, „Jack Strong” Władysława Pasikowskiego i „Karuzela” Roberta Wichrowskiego. Filmy te były współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Więcej o targach: www.marchedufilm.com.
Stoisko PISF
W tym roku polskie biuro mieści się na 9. piętrze Grand Hotelu, La Croisette 45. Będzie to miejsce spotkań przedstawicieli PISF, producentów oraz partnerów z przedstawicielami międzynarodowej branży filmowej i festiwali, agentami sprzedaży światowej, dystrybutorami oraz prasą zagraniczną. Partnerami stoiska są: Film Commission Poland, Opus Film, Akson Studio, New Europe Film Sales, Kraków Film Commission, Wrocław Film Commission, Łódź Film Commission, Miasto Gdańsk, DiFactory, Międzynarodowy Program EKRAN.
Więcej informacji o 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes: www.festival-cannes.com.
Marta Sikorska