Polskie Nagrody Filmowe – Orły 2022 rozdane
Współfinansowany przez PISF film „Aida” w reżyserii Jasmili Žbanić zdobył najwięcej statuetek na 24. gali Polskich Nagród Filmowych – Orły 2022. Zwyciężył w aż czterech kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz i Najlepszy Montaż. Z kolei wśród aktorów triumfowali: Agata Buzek („Moje wspaniałe życie”), Ewa Wiśniewska („Zupa nic”), Maciej Stuhr („Powrót do tamtych dni”) i Jacek Braciak („Żeby nie było śladów”). Orła za Osiągnięcia Życia odebrał Jerzy Skolimowski.
W tym roku w konkursie głównym o Polskie Nagrody Filmowe – Orły ubiegało się aż siedemdziesiąt jeden produkcji. Finalnie członkowie Polskiej Akademii Filmowej w swoim werdykcie wyróżnili statuetkami trzynaście z nich. Oprócz „Aidy” po dwa Orły otrzymały filmy „Magnezja”, „Powrót do tamtych dni” i „Wesele”.
Podczas gali nie zabrakło również gestów jedności i wsparcia wobec walczącej z rosyjską agresją Ukrainy. Zgromadzeni w Teatrze Polskim odpowiedzieli na apel Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej Dariusza Jabłońskiego, dołączając do akcji STOP RUSSIAN WAR!, unosząc kartki z takim przesłaniem. Widzowie mogli również zobaczyć i usłyszeć Olega Sencowa, ukraińskiego reżysera i scenarzystę, a dziś żołnierza walczącego o swój kraj, który w apelu dziękował przyjaciołom filmowcom z Polski, a także polskiemu narodowi za pomoc oraz wsparcie – podkreślając, że Polska stała się dla Ukrainy bratnim narodem.
Laureaci Polskich Nagród Filmowych – Orłów 2022:
NAJLEPSZY FILM
- „Aida” reż. Jasmila Žbanić
NAJLEPSZA REŻYSERIA
- Jasmila Žbanić „Aida”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
- Jasmila Žbanić „Aida”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
- Piotr Sobociński jr „Wesele”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
- Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”
NAJLEPSZA MUZYKA
- Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
- Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
- Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
- Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
- Ewa Wiśniewska „Zupa nic”
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
- „Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
- „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
ODKRYCIE ROKU
- Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”
NAJLEPSZY MONTAŻ
- Jarosław Kamiński „Aida”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
- Dorota Roqueplo „Magnezja”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
- Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”
NAJLEPSZY DŹWIĘK
- Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
- „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
NAGRODA PUBLICZNOŚCI (wyłoniona w głosowaniu użytkowników Wirtualnej Polski)
- „Wesele” reż. Wojtek Smarzowski