(fot. East News)

Polskie Nagrody Filmowe – Orły 2022 rozdane

Współfinansowany przez PISF film „Aida” w reżyserii Jasmili Žbanić zdobył najwięcej statuetek na 24. gali Polskich Nagród Filmowych – Orły 2022. Zwyciężył w aż czterech kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz i Najlepszy Montaż. Z kolei wśród aktorów triumfowali: Agata Buzek („Moje wspaniałe życie”), Ewa Wiśniewska („Zupa nic”), Maciej Stuhr („Powrót do tamtych dni”) i Jacek Braciak („Żeby nie było śladów”). Orła za Osiągnięcia Życia odebrał Jerzy Skolimowski.

W tym roku w konkursie głównym o Polskie Nagrody Filmowe – Orły ubiegało się aż siedemdziesiąt jeden produkcji. Finalnie członkowie Polskiej Akademii Filmowej w swoim werdykcie wyróżnili statuetkami trzynaście z nich. Oprócz „Aidy” po dwa Orły otrzymały filmy „Magnezja”, „Powrót do tamtych dni” i „Wesele”.

Podczas gali nie zabrakło również gestów jedności i wsparcia wobec walczącej z rosyjską agresją Ukrainy. Zgromadzeni w Teatrze Polskim odpowiedzieli na apel Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej Dariusza Jabłońskiego, dołączając do akcji STOP RUSSIAN WAR!, unosząc kartki z takim przesłaniem. Widzowie mogli również zobaczyć i usłyszeć Olega Sencowa, ukraińskiego reżysera i scenarzystę, a dziś żołnierza walczącego o swój kraj, który w apelu dziękował przyjaciołom filmowcom z Polski, a także polskiemu narodowi za pomoc oraz wsparcie – podkreślając, że Polska stała się dla Ukrainy bratnim narodem.

Dariusz Jabłoński, Maja Komorowska i Dyrektor PISF Radosław Śmigulski (fot. East News)

Laureaci Polskich Nagród Filmowych – Orłów 2022:

NAJLEPSZY FILM

  • „Aida” reż. Jasmila Žbanić

NAJLEPSZA REŻYSERIA

  • Jasmila Žbanić „Aida”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

  • Jasmila Žbanić „Aida”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

  • Piotr Sobociński jr „Wesele”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

  • Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”

NAJLEPSZA MUZYKA

  • Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

  • Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

  • Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

  • Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

  • Ewa Wiśniewska „Zupa nic”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

  • „Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

  • „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix

ODKRYCIE ROKU

  • Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”

NAJLEPSZY MONTAŻ

  • Jarosław Kamiński „Aida”

NAJLEPSZE KOSTIUMY

  • Dorota Roqueplo „Magnezja”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

  • Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”

NAJLEPSZY DŹWIĘK

  • Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

  • „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)

NAGRODA PUBLICZNOŚCI (wyłoniona w głosowaniu użytkowników Wirtualnej Polski)

  • „Wesele” reż. Wojtek Smarzowski
07.06.2022