Polskie produkcje na 37. WFF

Współfinansowane przez PISF filmy „Brigitte Bardot cudowna” Lecha Majewskiego i „Nosorożec” Olega Sentsova znalazły się w Konkursie Międzynarodowym Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Ponadto w programie są również: „Anatomia” Oli Jankowskiej i „Słabsze ogniwo” Joaquína Del Paso (Konkurs 1-2), a także „Dzień, w którym znalazłem dziewczynę w śmieciach” Michała Krzywickiego (Konkurs Wolny Duch). 37. edycja festiwalu potrwa od 8 do 17 października br.

W tym roku nadesłano rekordową liczbę, bo blisko 4 500 zgłoszeń z 96 krajów. W ostatecznym programie festiwalu znalazło się blisko 170 filmów, w tym 99 pełnometrażowych i 69 krótkometrażowych z 50 krajów. Wśród nich są premiery światowe, międzynarodowe i europejskie, w tym produkcje m.in. z Cannes i Wenecji.

Filmem otwarcia będzie obraz „Kapitan Wołkonogow uciekł”, reż. Natasha Merkulova, Aleksey Chupov, Rosja, Estonia, Francja. Z kolei film zamknięcia to „Kobiety płaczą”, reż. Vesela Kazakova, Mina Mileva, Bułgaria, Francja. Filmy pokazywane będą w następujących sekcjach:

a. konkursowe:
– Konkurs Międzynarodowy
– Konkurs 1-2
– Konkurs Wolny Duch
– Konkurs Filmów Dokumentalnych
– Konkurs Filmów Krótkometrażowych

b. niekonkursowe:
– Pokazy specjalne – filmy krótkometrażowe
– Najlepsze polskie filmy krótkometrażowe 
– Pokazy Specjalne
– Odkrycia
– Polska klasyka

oraz Rodzinny Weekend Filmowy, w tym filmy pełnometrażowe i krótkometrażowe.

„Brigitte Bardot cudowna” (fot. mat. prasowe)

Dwie polskie produkcje w walce o Grand Prix

Konkurs Międzynarodowy stanowi wizytówkę Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Główna nagroda czyli Warsaw Grand Prix, ufundowana przez Prezydenta Warszawy, wynosi 100 tys. zł. 15 filmów, wśród których jest polski obraz „Brigitte Bardot cudowna” Lecha Majewskiego oraz ukraińsko-polsko-niemiecka koprodukcja „Nosorożec” Olega Sentsova, będzie oceniać jury w składzie: Sitora Alieva (dyrektor festiwalu, Rosja), Magda Kowalczyk (operator, Polska/Wielka Brytania), Tammy Tai (producentka, Chiny/Szwajcaria/Niemcy), Peter Rommel (producent, Niemcy) oraz Igor Soukmanov (dyrektor festiwalu, Białoruś).

Z kolei w konkursowej sekcji 1-2 wśród 15 tytułów znalazły się polsko-francuska „Anatomia” Oli Jankowskiej i meksykańsko-polskie „Słabsze ogniwo” Joaquína Del Paso, natomiast w Konkursie Wolny Duch jest obraz Michała Krzywickiego „Dzień, w którym znalazłem dziewczynę w śmieciach”.

„Nosorożec” (fot. mat. prasowe)

Dokumenty i krótkie metraże z Polski

Na 16 tytułów w Konkursie Filmów Dokumentalnych trzy to polskie produkcje. Są to: „Gdy kwiaty nie milczą”, reż. Andrei Kutsila, „Rozkołys” reż. Łukasz Ratuski oraz „Stado”, reż. Monika Kotecka. Z kolei w Konkursie Filmów Krótkometrażowych również znalazły się cztery polskie obrazy – „Vivaldi: Stabat Mater”, reż. Sebastian Pańczyk, „Julian Tuwim: do prostego człowieka”, reż. Cezary Albiński, „3 Gennaracje”, reż. Paulina Ziółkowska oraz „Zniknięcie Janusza Klarnera”, reż. Franciszek Berbeka.

Ponadto w programie jest również pozakonkursowa sekcja Najlepsze Polskie Filmy Krótkometrażowe 2021 oraz Polska Klasyka – Marek Koterski.

Kinami festiwalowymi, które przyjmą publiczność oraz gości z kraju i zagranicy, będą tradycyjnie Kinoteka oraz Multikino Złote Tarasy. Więcej informacji można znaleźć tu: https://wff.pl/

07.10.2021