Polskie produkcje na festiwalu w Karlowych Warach

Współfinansowany przez PISF film „Bliscy” w reżyserii Grzegorza Jaroszuka znalazł się w sekcji East of the West Competition Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach. Jego 55. edycja odbędzie się w dniach 20-28 sierpnia br. Z kolei wcześniej trzy produkcje zostaną zaprezentowane w ramach wydarzenia branżowego KVIFF Eastern Promises.

„Bliscy” to urzekająca i melancholijna opowieść o everymenach i ich poważnych problemach, a jednocześnie mix gatunków: kryminału, komedii i dramatu. To drugi pełnometrażowy film Grzegorza Jaroszuka, reżysera młodego pokolenia, który zdążył zasłynąć jako twórca posługujący się tak ryzykownymi środkami jak absurd, groteska czy slapstick.

Film znalazł się w Konkursie Głównym 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W rolach głównych występują Olaf Lubaszenko, Izabela Gwizdak i Adam Bobik, a także Piotr Żurawski. Za zdjęcia odpowiadają John Magnus Borge i Robert Lis, za muzykę Petr Ostrouchov, za montaż Krzysztof Komander, za scenografię Magdalena Dipont i Paweł Baryła, za kostiumy Hanka Podraza, a za dźwięk Michał Fojcik. Producentami filmu są Agnieszka Kurzydło i Karla Stojáková. Film został wyprodukowany przez polską MD4 i czeską Axman Production, w koprodukcji z EC1 − Miasto Kultury.

Fabuła filmu

Piotr (Adam Bobik) jest trzydziestoparoletnim programistą. Samotnikiem, który wierzy w moc sprawczą magicznych rytuałów i energię pochodzącą z kamieni. W życiu kieruje się wskazówkami z horoskopów. Piotr nie wydaje się tęsknić za ludźmi i nie zdradza zainteresowania otaczającym go światem, raczej go unika. Gdy jednak jego dawno niewidziany ojciec (Olaf Lubaszenko) dzwoni z prośbą o spotkanie, Piotr pojawia się w drzwiach rodzinnego domu już następnego dnia. Tam spotyka siostrę – Martę (Izabela Gwizdak), której nie widział od czasu jej ślubu wiele lat temu. Pomimo tego, że ojciec sam zaprosił, a właściwie wezwał rodzeństwo do siebie, teraz jest rozczarowany, że przyjechali i stara się ich odprawić. Osowiały skupia się na podlewaniu roślin.

Jakoś między wierszami, bardzo niechętnie i z ociąganiem przyznaje, że jego żona, a matka rodzeństwa zaginęła. Piotr i Marta spontanicznie przeprowadzają się do domu ojca, ignorując jego protesty postanawiają wspomóc go w poszukiwaniach. Rozpoczynają śledztwo. Początkowo – również dosłownie – kręcą się w kółko szukając odpowiedzi i podróżując między budką z automatami i targowiskiem, a placem zabaw i blokami. Uczą się siebie nawzajem od nowa, rozmawiają z sąsiadami o zaginionej dowiadując się o niej coraz bardziej zaskakujących rzeczy, włącznie z tym, że kobieta, którą tak dobrze znali prowadziła podwójne życie – była hazardzistką. Podróżująca po osiedlu, ale także po historii relacji rodzinnych trójka bohaterów spotyka wiele osobliwych postaci, jedną z nich jest Gościu, który przyjmuje na siebie samozwańczo rolę przewodnika po życiu zaginionej kobiety. Wymuszone, nie do końca łatwymi do zrozumienia okolicznościami spotkanie ojca z długo niewidzianymi dorosłymi dziećmi, jest dla całej trójki niekomfortowe, gdyby nie wspólny cel – odnalezienie zaginionej – nigdy nie daliby sobie szans na odbudowanie i zrozumienie wagi relacji, które ich wiążą.

KVIFF Eastern Promises

W ramach wydarzenia branżowego KVIFF Eastern Promises, które odbędzie się online w dniach 28 lipca-12 sierpnia zaprezentowane zostaną trzy produkcje. W sekcji Works in Progress będzie to polsko-brytyjsko-niemiecki projekt „Faggots, Friends” w reż. Alex Baczyński-Jenkins, z kolei w sekcji Work in Development będzie to izraelsko-rosyjsko-polska „Aliya” Dekela Berensona. 

W części First Cut+ pokazany zostanie pełnometrażowy debiut fabularny Grzegorza Mołdy, „Matecznik”. Film jest dofinansowany przez PISF w ramach priorytetu przeznaczonego dla filmów mikrobudżetowych. W jego opisie czytamy: W mieszkaniu treningowym przebywa nastoletni Karol. Chłopak właśnie opuścił zakład poprawczy i uczy się życia na nowo. Opiekę nad nim sprawuje Marta. Karol musi przestrzegać zasad. Jedną z nich jest brak możliwości wyjścia na zewnątrz. Ich życie mija na obowiązkach, nauce i zabawach. Chłopak bardzo się stara. Marta wierzy, że Karol może być lepszym człowiekiem. Zalicza on kolejne etapy edukacji życia. Kiedy relacja między nimi pogłębia się, lekcje Marty stają się coraz bardziej niekonwencjonalne.

W rolę Marty wcieliła się nagradzana choreografkę, tancerkę i performerkę – Agnieszkę Kryst, a partnerować jej będzie wybrany z ponad dwustu kandydatów Michał Zieliński. Scenariusz do „Matecznika” Grzegorz Mołda napisał wspólnie z Moniką Powalisz. Koncepcja wizualna została opracowana z niemiecką operatorką zdjęć Constanze Schmitt i scenografką Melą Melak. Za kostiumy odpowiada Małgorzata Fudala, a za charakteryzację – Anna Buttny. Kierownictwo produkcji objęła Aleksandra Orzechowska-Madejska. Producentem filmu jest Izabela Igel (Harine Films). Obraz powstaje w koprodukcji z Telewizją Polską.

01.07.2021