Polskie produkcje w programie festiwalu Visions du Réel

Film dokumentalny „W Ukrainie” Piotra Pawlusa i Tomasza Wolskiego będzie mieć swoją premierę międzynarodową w konkursie głównym Visions du Reel. W programie szwajcarskiego festiwalu są jeszcze „Pianoforte” Jakuba Piątka oraz „Apolonia, Apolonia” Lei Glob. Pierwszy obraz powalczy w konkursie Grand Angle, z kolei duńsko-polsko-francuska koprodukcja zostanie zaprezentowana w sekcji Highlights. Wszystkie filmy dofinansował PISF. Ponadto projekt dokumentu „Gość” Michała Bielawskiego, Zuzanny Solakiewicz i Zviki Gregory Portnoy zaproszono na VdR-Pitching.

Festiwal Visions du Reél organizowany jest w szwajcarskim mieście Nyon od 1969 roku. Na początku pokazywano tam głównie filmy szwajcarskie oraz produkcje z krajów bloku wschodniego, które bardzo trudno było zobaczyć publiczności z Europy Zachodniej. Wydarzenie obecnie jest jednym z największych festiwali filmu dokumentalnego w Europie.

Wśród ogłoszonych tytułów znalazły się trzy produkcje z Polski: „W Ukrainie” Piotra Pawlusa i Tomasza Wolskiego, „Pianoforte” Jakuba Piątka oraz „Apolonia, Apolonia” Lei Glob. Tegoroczna edycja Visions du Reél odbędzie się w dniach 21-30 kwietnia. Wcześniej oba filmy zostaną zaprezentowane podczas duńskiego festiwalu CPH:DOX (15-26 marca).

„W Ukrainie”

Gdy Rosja rozpoczęła działania wojenne przeciw ludności cywilnej, Europejczycy zjednoczyli się, by przyjąć niemal 8 milionów uchodźców z Ukrainy. Co się stało z tymi, którzy nie wyjechali i z tymi, którzy wrócili do domu? Czy „dom” nadal znaczy dla nich to samo? W środku bezprecedensowej wojny u granic Unii Europejskiej, filmowcy Piotr Pawlus i Tomasz Wolski pokazują, jak wygląda życie w zbombardowanych miastach i spalonych wioskach. Zapuszczają się w głąb zniszczonej przez bomby Ukrainy, aby uchwycić „nową normalność” jej mieszkańców.

Piotr Pawlus i Tomasz Wolski nie tylko wyreżyserowali, ale także wspólnie napisali do filmu scenariusz. Pierwszy z nich jest również autorem zdjęć, a drugi montażystą. Za dźwięk odpowiada Igor Kazmirchuk, a producentką jest Anna Gawlita. Film wyprodukowany został przez Kijora Film, w koprodukcji z INDI FILM. Jego światowa premiera odbyła się w sekcji Forum na festiwalu w Berlinie.

„Pianoforte”

Dokument Jakuba Piątka miał swoją światową premierę na festiwalu Sundance, gdzie był zaprezentowany w konkursowej sekcji World Cinema Documentary Competition. Polska publiczność zobaczy ten film podczas 20. edycji Millennium Docs Against Gravity. To trzymająca w napięciu opowieść o wchodzących w dorosłość uczestnikach i uczestniczkach legendarnego Konkursu Chopinowskiego. Łączy ich jedno – od dzieciństwa poświęcili się bez reszty grze na fortepianie. Pierwszy raz w historii ekipie filmowej udało się zajrzeć w takim stopniu za kulisy Filharmonii Narodowej, żeby pokazać panującą tam atmosferę konkursowej presji. Jakub Piątek towarzyszy także bohaterom i bohaterkom w codziennym życiu, prezentując wielowymiarowy obraz utalentowanych ludzi o niezwykłych osobowościach.

Zdjęcia do filmu, którego autorem jest Filip Drożdż powstawały m.in. w Chinach, Rosji i we Włoszech. Za montaż odpowiada Ula Klimek-Piątek, za dźwięk: Anna Rok, Michał Fojcik MPSE i Joanna Popowicz, a kierownictwo produkcji sprawowała Katarzyna Dudarewicz. Film wyprodukował Maciej Kubicki z Telemark, a polskimi koproducentami są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (Artur Szklener, Joanna Chorzępa), Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy (Anna Spisz) oraz MX35 (Mateusz Wajda, Paweł Ziemilski). „Pianoforte“ powstaje w koprodukcji także z nadawcami HBO Max (Hanka Kastelicova) i BBC Storyville (Lucie Kon).

„Apolonia, Apolonia”

Duńsko-polsko-francuska koprodukcja w reżyserii Lei Glob to ubiegłoroczny zwycięzca Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych IDFA w Amsterdamie. Otrzymała też Dragon Award dla najlepszego nordyckiego filmu dokumentalnego na Göteborg Film Festival. Dokument będzie miał swoją polską premierę podczas 20. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity.

„Apolonia, Apolonia” jest opowieścią o dorastaniu, egzystencjalną podróżą do umysłu młodej kobiety, jej przekonań o seksualności, sztuce, ideałach i miłości oraz o tym, jak ich doświadczała i jak się zmieniały. W dokumencie podążamy za Apolonią Sokol, która opuszcza Danię i przeprowadza się do rodzinnego Paryża, by tam zostać malarką. To droga osobistego i artystycznego rozwoju francusko-polskiej malarki – od dojrzewania talentu aż po przejście na komercyjną stronę świata artystycznego. Polską koproducentką filmu jest Małgorzata Staroń, za realizację dźwięku odpowiada Anna Żarnecka-Wójcik, operatorką obrazu jest Magdalena Bojdo, a kierowniczką produkcji – Joanna Tatko.

28.03.2023