Polsko-francuskie spotkanie w Cannes
Dyrektor CNC Eric Garandeau i dyrektor PISF Agnieszka Odorowicz. Fot. Radosław Nawrocki / PISF
– Cieszę się, że Polska i Francja podpisały umowę o koprodukcji. Mam nadzieje, że usprawni to wzajemną współpracę w tym zakresie – mówiła dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszka Odorowicz, witając w Cannes uczestników spotkania, dla którego punktem wyjścia była podpisana 5 marca polsko-francuska umowa o koprodukcji filmowej. Współorganizowane przez PISF spotkanie odbyło się podczas trwającego 65. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes. Zaprezentowane zostały m.in. nowe projekty Łukasza Barczyka („Hiszpanka”), Andrzeja Żuławskiego („Dark Matter” / „Czarna Materia”) i Rafaela Lewandowskiego („Better side of Life” / „Po lepszej stronie świata” oraz „Warsoland”).
Gospodarzami wydarzenia byli: dyrektor PISF Agnieszka Odorowicz oraz dyrektor CNC (Centre National du Cinéma et de l’image Animée) Eric Garandeau. Spotkanie pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej oraz Ministerstwa Kultury Republiki Francuskiej zostało zorganizowane we współpracy z Instytutem Polskim w Paryżu oraz Instytutem Francuskim w Warszawie.
Goście spotkania
Panelistami przedstawiającymi polski i francuski system dofinansowań byli: Frederic Béreyziat z Działu Międzynarodowego CNC oraz Robert Baliński z PISF. Udział w panelu wzięli również: Irena Strzałkowska, polski przedstawiciel w Eurimage oraz Dominique Lesage, dyrektor wykonawczy Grupy Orange ds. Komunikacji i Kontentu. W spotkaniu uczestniczyły również: dyrektor Instytutu Polskiego w Paryżu Klaudia Podsiadło oraz Brigitte Bouvier – attaché kulturalna Ambasady Francji.
Ożywienie polsko-francuskiej współpracy filmowej
– Cieszę się, że Polska i Francja podpisały umowę o koprodukcji. Mam nadzieję, że usprawni to wzajemną współpracę w tym zakresie – podkreśliła, witając gości, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszka Odorowicz. – Robimy filmy z Polską, wszyscy znamy i cenimy Polańskiego, Skolimowskiego i Szumowską. Podpisana 5 marca umowa pozwoli nam na usprawnienie współpracy między oboma krajami – dodawał dyrektor CNC Eric Garandeau.
Fundusz filmowy Cinéma du Monde
Frederic Béreyziat przedstawił działający od 3 maja fundusz filmowy Cinéma du Monde, w którym mogą teraz uczestniczyć również filmowcy z Polski. Aplikacje do funduszu można składać pięć razy w roku, a dofinansowanie mogą otrzymać projekty również w języku ojczystym reżysera lub kraju produkcji. – Mam nadzieję, że z każdą sesją będziemy mieć więcej polskich projektów i spotkania takie jak to zachęcą polskich i francuskich producentów do współpracy – powiedział Béreyziat.
PISF wspiera koprodukcje
Robert Baliński przedstawił działający obecnie w PISF system dofinansowań oraz możliwości koprodukcji z Polską. Omówił również znaczący wpływ działalności Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na rozwój sektora kinematografii. Podkreślił, że w Polsce działają doświadczeni producenci, którzy chętnie podejmują się współpracy nad koprodukcjami, a w roku ubiegłym na 12 filmów koprodukowanych z udziałem PISF, aż 6 zostało zrealizowanych w koprodukcji z Francją.
Dlaczego warto inwestować w polskie kino?
Dominique Lesage, dyrektor Grupy Orange ds. Komunikacji i Kontentu przedstawił podczas spotkania politykę Orange w zakresie finansowania koprodukcji. W ciągu pięciu ostatnich lat Grupa TP (obecnie Orange Polska) wyprodukowała 25 filmów. Jedną z najnowszych koprodukcji będzie „Hiszpanka” w reżyserii Łukasza Barczyka – historia opowiadająca o Powstaniu Wielkopolskim. – Dlaczego inwestujemy w kino? – pytał Lesage i odpowiadał: – ważny jest dla nas wizerunek i zaangażowanie w projekty identyfikowane z historią kraju.
Dobra pogoda dla polskiego kina
Irena Strzałkowska, polski przedstawiciel w Eurimage, podkreślała podczas spotkania, że Polska i Francja od dawna są uczestnikami programu Eurimage, jednak wspólnych projektów wciąż jest zbyt mało. – Eurimage jest otwarty w tej chwili także na nowe kraje pozaeuropejskie, mam nadzieję, że pogoda w Cannes jest dobrą prognozą dla polskiego kina i zapowiada więcej projektów – powiedziała.
Spotkaniu towarzyszyła prezentacja nowych projektów filmowych polskich i francuskich twórców.
Lista projektów zaprezentowanych podczas spotkania:
- „Hiszpanka” reż. Łukasz Barczyk. Produkcja: Studio Kadr (PL)
- „Marie-Curie” reż. Marie Noëlle. Produkcja: Pokromski Studio (PL), P’Artisan Film (DE)
- „Dark Matter” / „Czarna Materia” reż. Andrzej Żuławski. Produkcja: Metro Films (PL), Fondivina Films (FR)
- „Better Side of Life” / „Po lepszej stronie świata” reż. Rafael Lewandowski. Produkcja: Ellis Island Films (FR)
- „Warsoland” reż. Rafael Lewandowski. Produkcja: Connectic Studio (FR)
- „Lost Train” / „Zagubiony pociąg” reż. Alain Guesnier. Produkcja: Maia Films (FR), Agora Films (FR)
- „Diary of a Trip to Budapest” / „Dziennik z wycieczki do Budapesztu” reż. Rafał Kapeliński. Produkcja: Gambit Production (PL), Tivoli (HU), Fog & Desire (SLO), Kometa Films (FR)
- „Price of Honor” / „Cena Honoru” reż. Andrzej Krakowski. Produkcja: Goyave Production (FR), Entre Chien Et Loup (BE), Donten & Lacroix Films (PL)
- „Exercise of Life” / „Dotykanie życia” reż. Wiktoria Szymańska. Produkcja: Luna W (FR), Baribari (FR)
- „Traces” / „Ślady” reż. Wiktoria Szymańska. Produkcja: Luna W (FR)