Program 25. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

Oto lista filmów, które można będzie obejrzeć podczas festiwalu.


Konkurs międzynarodowy


Dom zły / The Dark House, reż. Wojciech Smarzowski (Polska 2009), 105 min.
Najnowszy film autora słynnego „Wesela” z 2004 r. Nagrody za reżyserię i scenariusz na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2009 r.

 

Granica / Border / Sahman, reż. Harutyun Khachatryan (Armenia/Holandia 2009), 82 min.
Poetycki, fabularyzowany dokument, oparty na autentycznych wydarzeniach z czasu konfliktu pomiędzy Armenią a Azerbejdżanem w latach 90., których świadkiem był ormiański mistrz Khachatryan.

Jaffa, reż. Keren Yedaya (Izrael/Francja 2008), 105 min.
Bliskowschodnia wersja Romeo i Julii. Młody Palestyńczyk pracujący w izraelskim warsztacie samochodowym, zakochuje się w córce właściciela.

 

Jeszcze po jednym i do domu / One For The Road / La última y nos vamos, reż. Eva Lopez-Sanchez (Meksyk 2009), 87 min.
Pewnego piątkowego wieczoru w mieście Meksyk, dwudziestoletni Juan, Rodrigo i Cristian ruszają w miasto na imprezę. Nie chcąc zbyt wcześnie kończyć wieczoru, wkraczają w nieznany świat, pełen nieoczekiwanych przygód, przyjaźni, miłości i szacunku.

 

Lourdes, reż. Jessica Hausner (Austria/Francja/Niemcy 2009), 96 min.
Film Jessiki Hausner to próba zbadania fenomenu Lourdes, jednego z głównych miejsc pielgrzymek katolików i miejsca rzekomych cudownych uzdrowień. Reżyserka zachowuje chłodne austriackie spojrzenie, wytrawnej i dyskretnej obserwatorki.

 

Metropia, reż. Tarik Saleh (Szwecja/Dania/Norwegia/Finlandia 2009), 80 min.
Futurystyczna, przerażająca wizja Europy w czasach, gdy kończą się światowe zapasy ropy naftowej. Pewnego dnia Roger odkrywa, że każdy szczegół jego życia jest kontrolowany. Animacja science fiction.

 

Mężczyźni na moście / Men on the Bridge, reż. Asli Özge (Niemcy/Turcja 2009), 90 min.
Prawdziwe historie trzech mężczyzn pracujących na Moście Bosforskim w Stambule.

Nic osobistego / Nothing Personal, reż. Urszula Antoniak (Holandia/Irlandia 2009), 85 min.
Film z wielką wrażliwością zgłębia wybór samotnego życia i problemy z utrzymaniem albo wyrzeczeniem się tego wyboru. Przypadek zbliża dwoje skrajnie różnych i bezkompromisowych bohaterów, którzy przywiązują się do siebie niemal wbrew własnej woli. Nagrody dla najlepszego filmu debiutanckiego i dla najlepszej aktorki na tegorocznym festiwalu w Locarno.

 

Opowieści Złotego Wieku / Tales from the golden age, reż. Cristian Mungiu, Constantin Popescu (Rumunia 2009), 122 min.
Komedia zrealizowana na podstawie najzabawniejszych rumuńskich miejskich legend lat 80. XX wieku, odtwarzająca poczucie humoru, które pomogło Rumunom przeżyć komunistyczny reżim.

Ostatnie dni Emmy Blank / The Last Days Of Emma Blank / De laatste dagen van Emma Blank, reż. Alex van Warmerdam (Holandia/Belgia 2009), 90 min.
Czarna komedia z potężną dawką cynizmu. Wszystko wydaje się normalne, chociaż reżyser samego siebie obsadził w roli psa.

 

Pasja Gabriela / The Passion of Gabriel / La pasión de Gabriel, reż. Luis Alberto Restrepo (Kolumbia 2009), 86 min.
Kolumbijski ksiądz popada w konflikt z mieszkańcami, wojskiem, politykami, partyzantami i… ukochaną kobietą. Poruszający dramat, który potwierdza renomę Luisa Alberto Restrepo jako jednego z najbardziej utalentowanych twórców współczesnej kinematografii kolumbijskiej.

 

Słowenka / Slovenian girl / Slovenka, reż. Damjan Kozole (Słowenia/Niemcy/Serbia/Chorwacja 2009), 87 min.
Portret studentki, która świadczy płatne usługi seksualne.

 

Symbol / Symbol / Shinboru, reż. Hitoshi Matsumoto (Japonia 2009), 93 min.
Skandalizująca komedia „Big Man Japan” (WFF 2008) w stylu „superbohater kontra potwory-giganty” to był prawdziwy freak-show na wielkim ekranie. Drugi film fabularny Hitoshi Matsumoto, „Symbol” to oszałamiająca podróż do najgłębszych pokładów jego wyobraźni.

 

Szukając słonia / Searching for the elephant, reż. Seung Koo Jhung (Korea Płd. 2009), 144 min.
Puste, patologiczne życie zamożnych trzydziestolatków w Seulu.

 

Świnki / Piggies, reż. Robert Gliński (Polska 2009), 94 min.
Tomek ma 14 lat i dobrze się uczy, ale mieszka w małej, biednej mieścinie. Tuż za rzeką leżą pławiące się w dostatku Niemcy. Na takich chłopców czekają alfonsi, który wynajdują miejscowych nastolatków dla niemieckich klientów. W przygranicznym slangu „świnki” oznaczają prostytuującą się młodzież.

 

Thomas / Thomas, reż. Mika Soini (Finlandia 2008), 73 min.
Leciwy Thomas, wdowiec, mieszka samotnie w suterenie w Helsinkach. Wzruszający film o współczuciu, przebaczeniu i zadośćuczynieniu.

 

Upperdog, reż. Sara Johnsen (Norwegia 2009).
W jednej z głównych ról Agnieszka Grochowska. Przyrodnie rodzeństwo, Axel i Yanne, zostało w dzieciństwie adoptowane przez Norwegów. Po przyjeździe do Oslo dzieci rozdzielono. Po latach młoda Polka (Agnieszka Grochowska) postanawia połączyć rodzeństwo. Jej działania uruchomią łańcuch wydarzeń, które wywołają burzę.

 

Konkurs 1-2

Cudowna / The Miraculous / La Milagrosa, reż. Rafael Lara (Columbia 2008), 106 min.
Chłopak pochodzący z bogatej kolumbijskiej rodziny zostaje porwany przez partyzantów. Jego spojrzenie na rzeczywistość i własną ojczyznę zmieni się całkowicie. On sam za wszelką cenę stara się pozostać przy życiu.

 

Drugi brzeg / The Other Bank / Gagma Napiri, reż. George Ovashvili (Gruzja/Kazahstan 2009), 90 min.
Wrażliwy portret bezdomnego chłopca, który poszukuje własnych korzeni i lepszego życia.

 

Lisiczki / Foxes / Lištičky, reż. Mira Fornayova (Czechy/Słowacja/Irlandia 2009), 90 min.
Historia o siostrzanej zazdrości, współzależności, małych sekretach i kłamstwach, a także o siostrzanej miłości i przebaczeniu.

Li Tong, reż. Nian Liu (Chiny 2009), 76 min.
Pewnego dnia ośmioletnia Li Tong z Pekinu gubi okresowy bilet autobusowy. Podczas nieplanowanej pieszej wędrówki przez Pekin, dziewczynka odkrywa zapomnianą, tradycyjną kulturę miasta.

 

Lymelife, reż. Derick Martini (USA 2008), 93 min.
Wyprodukowany przez Martina Scorsese zabawny film o perypetiach dwóch pokoleń w realiach lat 70.

 

Nadgryziona kula / Bitten Bullet / Bala mordida, reż. Diego Muňoz Vega (Meksyk 2009), 113 min.
Bezlitosny, krwawy dramat policyjny, posępny obraz korupcji w policji Mexico City.

 

Najszczęśliwsza dziewczyna na świecie / The Happiest Girl in the World / Cea mai fericita fata din lume, reż. Radu Jude (Rumunia/Holandia 2009), 100 min.
Młoda Rumunka przyjeżdża do Bukaresztu z rodzicami, żeby odebrać nagrodę, jaką wygrała w konkursie – piękny, nowy samochód. Złośliwa satyra i jednocześnie psychologiczny portret społeczeństwa zepsutego swoim zniewoleniem przez kapitalizm i konsumpcję. Nagroda C.I.C.A.E. na Berlinale 2009.

 

Oczy szeroko otwarte / Eyes Wide Open, reż. Haim Tabakman (Izrael/Francja 2009), 100 min.
Gejowski romans rozgrywający się w sercu ultra-ortodoksyjnej społeczności żydowskiej we współczesnej Jerozolimie.

 

Oko cyklonu / Eye Of The Storm / No Meu Lugar, reż. Eduardo Valente (Brazylia/Portugalia 2009), 118 min.
Dopracowane studium „przed i po”, którego punkt wyjścia stanowi brutalny incydent w jednej z eleganckich willi Rio de Janeiro.

 

Poszukiwania / The Search, reż. Pema Tseden (Chiny 2009), 117 min.
Filmowiec przemierza tybetański płaskowyż, w poszukiwaniu odtwórców ról księżniczki Mande Zangmo i księcia Drimea Kundena, głównych postaci jednej z ośmiu wielkich tybetańskich oper znanych jako Ache Lhamo.

 

Rewers, reż. Borys Lankosz (Polska 2009), 90 min.
Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2009. Przewrotna opowieść dziejąca się współcześnie i w latach 50. w Warszawie. Życie młodej redaktorki pracującej w komunistycznym wydawnictwie bardzo się komplikuje, gdy odmawia agentowi bezpieki donoszenia na swojego szefa.

Siedem minut w niebie / Seven Minutes in Heaven / Sheva Dakot Be’gan Eden, reż. Omri Givonand (Izrael 2008), 94 min.
Historia młodej dziewczyny z Jerozolimy, która przeżyła zamach terrorystyczny i usiłuje odtworzyć w pamięci wydarzenia tamtego dnia. Najlepszy film Festiwalu Filmowego w Hajfie.

 

Stracone czasy / Lost Times / Utolsó idök, reż. Aron Matyassy (Węgry 2009), 90 min.
Poruszający portret drobnego przemytnika, który poszukuje sprawiedliwości po tym, jak jego autystyczna siostra została brutalnie zgwałcona. Najlepszy węgierski film 2009 r.

 

Strefa zaginionych / Lost persons area, reż. Caroline Strubbe (Belgia/Holandia/Węgry 2009), 110 min.
Nagrodzone w Cannes rozważania o samotności i wyalienowaniu, przywodzące na myśl filmy Wima Wendersa i Michelangelo Antonioniego.

 

Szczekanie czarnych psów / Black Dogs Barking / Kara Köpekler Havlarken, reż. Mehmet Bahadir Er, Maryna Gorbach (Turcja 2009), 88 min.
Fabularny debiut opowiadający o dwójce przyjaciół, którzy pakują się w kłopoty w samym sercu Stambułu. Film nakręcony dynamiczną kamerą ze świetnie napisanymi dialogami, mówionymi językiem ulicy.

 

Światła mijania / Low Lights / Artimos šviesos, reż. Ignas Miškinis (Litwa 2009), 92 min.
Miejski film drogi, obraz wyalienowania we współczesnym świecie.

White Lightnin’, reż. Dominic Murphy (Wlk. Brytania/USA/Chorwacja 08), 90 min.
Niezwykła historia, zainspirowana autentyczną postacią Jesco White „tańczącego przestępcy”. Mroczna podróż do najskrytszych zakamarków artystycznego geniuszu, uzależnień i szaleństwa, ilustrowana mocną muzyką.

 

Wschodnie zabawy / Eastern plays, reż. Kamen Kalev (Bułgaria 2009), 83 min.
Dwaj bracia, którzy stracili ze sobą kontakt, spotykają się pewnego dnia jako przeciwnicy podczas starć na tle rasowym. Dojrzały debiut, pokrzepiająca, ciepła opowieść, pozbawiona nachalnego sentymentalizmu.

 

Zachowaj spokój i licz do siedmiu / Be Calm and Count to Seven/ Aram bash va ta haft beshmar, reż. Ramtin Lavafipour (Iran 2008), 89 min.
Nagrodzony w Rotterdamie fabularny debiut twórcy z Iranu. Opowieść o mieszkańcach wysp na południu kraju, którzy utrzymują się z przemytu, nakręcona w czystej, realistycznej stylistyce, przypominającej dzieła dawnych irańskich mistrzów kina.

 

Konkurs Wolny Duch

 

Castro, reż. Alejo Mogvillansky (Argentyna 2009), 85 min.
Dlaczego wszyscy szukają Castro? Film pełen tajemnic o zawrotnej szybkości współczesnego kina.

 

Czyściec / Purgatory / Purgatorio, reż. Roberto Rochin Naya (Meksyk 2008), 90 min.
Utwory Juana Rulfo, prekursora latynoamerykańskiego realizmu magicznego, przeniesione na ekran. Samotność, izolacja, smutek, namiętność, miłość, wyrzuty sumienia i przemoc.

Gdzieś czyli nigdzie / Some Place Nowhere / Algún lugar en ninguna parte, reż. Victor Dizenzon (Argentyna 2009), 85 min.
Oscar jedzie do jednego ze swoich klientów na prowincję. Ta wyprawa staje się pierwszym krokiem na innej drodze, głębszej i bardziej osobistej, która poprowadzi go w głąb siebie.

 

Kroniki z Mexico City / Chilango chronicles / Crónicas chilangas, reż. Carlos Enderle (Meksyk 2009), 100 min.
Film opowiada o przygodach trzech osób, z których każda cierpi na silną obsesję. Najlepszy film fabularny, najlepszy scenariusz i najlepszy aktor na festiwalu w Guadalajara 2009 (w kategorii meksykańskich filmów fabularnych).

 

Kwestia rozmiaru / A Matter Of Size / Sipur Gadol, reż. Erez Tadmor, Sharon Maymon (Izrael/Francja/Niemcy 2008), 90 min.
Komedia opowiadająca historię otyłego kucharza i trójki jego przyjaciół, którzy dezerterują z programu odchudzania, by oddać się sportowi, w którym tusza ma znaczenie – sumo.

 

Manila, reż. Adolfo Alix Jr, Raya Martin (Filipiny 2009), 90 min.
Dwaj czołowi twórcy kina niezależnego na Filipinach składają hołd arcydziełom filipińskiego neorealizmu – „City After Dark” Ishmaela Bernala i „Jaguar” Lino Brocki. W dwóch nowelach zobaczymy bożyszcze filipińskich nastolatek Piolo Pascuala.

 

Miasteczko Panika / A Town Called Panic, reż. Stephane Aubier, Vincent Patar (Belgia/Francja 2009), 75 min.
Pełnometrażowa wersja kultowego serialu, którego głównymi bohaterami są znane wszystkim z dzieciństwa figurki – Kowboj, Indianin i Koń. Ekscentryczna komedia pełna rozbrajających gagów czerpiących z twórczości surrealistów.

 

Musashi, ostatni samuraj / Musashi: The Dream Of The Last Samurai, reż. Mizuho Nishikubo (Japonia 2009), 74 min.
Historia najsłynniejszego szermierza w dziejach Japonii, Musashi Miyamoto (1584-1645). Scenariusz oparty na jego „Księdze Pięciu Kręgów”. Animowany paradokument twórców „Ghost In the Shell”.

 

Pechowcy / The Misfortunates / De helaasheid der dingen, reż. Felix van Groeningen (Belgia 2009), 104 min.
Czarna komedia pokazująca małomiasteczkowe życie pełne plotek, z nadal obowiązującym podziałem klasowym. Trzynastoletni Gunther Strobbe mieszka w domu swojej babci z ojcem i z trzema stryjami, alkoholikami.

 

Transmisja / Transmission, reż. Roland Vranik (Węgry 2009), 90 min.
Pełna absurdu tragikomedia, osadzona w realiach świata, w którym wszystkie ekrany przestały działać. Telewizja nie nadaje, monitory komputerów są puste, upadł cały przemysł telekomunikacyjny.

 

Tutaj / Here, reż. Ho Tzu Nyen (Singapur 2009), 86 min.
Mężczyzna po nagłej śmierci żony traci mowę i trafia do szpitala psychiatrycznego. Tam zostaje wybrany do eksperymentalnego leczenia nazywanego „wideo kuracją”.

Wróg / The Enemy / El Enemigo, reż. Luís Alberto Lamata (Wenezuela 2008), 82 min.
Pewnej niespokojnej nocy na szpitalnych korytarzach w Caracas przecinają się losy dwóch osób, pochodzących z wrogich sobie światów. Kameralny dramat pełen przemocy.

 

Wyprawa na Saturna / Journey to Saturn / Rejsen til Saturn, reż. Craig Frank, Kresten Vestbjerg Andersen, Thorbjørn Christoffersen (Dania 2008), 90 min.
Duńska załoga dziwaków podróżuje na Saturna w poszukiwaniu surowców naturalnych. Animowana parodia science-fiction, oparta na kultowym duńskim komiksie z lat 70. autorstwa Clausa Deleurana

 

Zdobycie bieguna / Beyond The Pole, reż. David L Williams (Wlk. Brytania 2009), 87 min.
Zabawny paradokument o dwóch Anglikach, którzy organizują pierwszą na świecie wegetariańsko- organiczną ekspedycję na Biegun Północny.

 

Zły dzień na wędkowanie / Bad Day to Go Fishing / Mal día para pescar, reż. Alvaro Brechner (Urugwaj/Hiszpania 2009), 100 min.
Niegdysiejszy mistrz zapasów wraz ze swym impresario trafia do niewielkiego miasteczka w Ameryce Południowej. Gdy młody sklepikarz za namową ciężarnej żony postanawia stanąć do walki z mistrzem, rozpętuje się piekło. Oryginalny debiut o prostych wartościach, przyjaźni, lojalności i szacunku, istniejących na przekór niesprzyjającemu światu.

 

Konkurs filmów dokumentalnych

Bad Boys. Cela 425, reż. Janusz Morozowski (Polska 2009).
Codzienne życie siedmiu recydywistów w celi o powierzchni 15 metrów kwadratowych.

 

Béjart: serce i odwaga / Béjart: Of Heart And Courage, reż. Arantxa Aguirre (Hiszpania 2009).
Francuski choreograf i tancerz Maurice Bejart (1927 – 2007) był jednym z największych artystów dwudziestego wieku. Jego następca kierujący zespołem baletowym Bejart Ballet Lausanne staje przed trudnym zadaniem dorównania mistrzowi.

 

Cierń w sercu / The Thorn in the heart, reż. Michel Gondry (Francja 2009).
Fascynujący portret ciotki reżysera, emerytowanej nauczycielki, podczas sentymentalnej podróży do miejscowości, w których uczyła.

 

Człowiek wielkiej rzeki / Big River Man, reż. John Maringouin (USA/Wlk. Brytania 2008).
Martin Strel, pływak wytrzymałościowy ze Słowenii, grubszy pan po pięćdziesiątce, który za kołnierz nie wylewa, chce przepłynąć Amazonkę. Nagrodzony na festiwalu Sundance dokument jest psychologiczną, pełną wrażeń podróżą, będąca zarazem humorystycznym studium charakteru.

 

Dzieci stosów / Children of the Pyre, reż. Rajesh S. Jala (Indie 2008).
Poruszający dokument o „dzieciach stosów” – chłopcach, którzy zarabiają na zmarłych w Manikarnika nad Gangesem – największym skupisku stosów kremacyjnych w Indiach.

 

Dezinformacja / Defamation / Hashmatsa, reż. Yoav Shamir (Izrael, Austria 2009). Błyskotliwy i zabawny dokument, w którym reżyser podróżuje po świecie i szuka odpowiedzi na pytanie: czym jest antysemityzm dzisiaj, dwa pokolenia po Holokauście?

 

Disco i wojna atomowa / Disco and Atomic War, reż. Jaak Kilmi, Kiur Aarma (Estonia 2009).
Zabawna historia o dorastaniu w czasach ZSRR, zimnej wojnie i gorących pragnieniach. O tym jak telewizja fińska pozwalała dzieciom radzieckim sięgać po zakazane owoce „zgniłego Zachodu”.

 

Favela w ogniu / Favela On Blast, reż. Leandro HBL, Wesley Pentz (Brazylia/USA 2008).
Dokument o subkulturze z Rio de Janeiro, jaka wytworzyła się wokół funk carioca – muzycznego stylu, który łączy amerykański elektroniczny funk lat 80. z elementami muzyki brazylijskiej. To film równie szybki i pełen przemocy, jak samo miasto.

 

Fiesta: za i przeciw / Fiesta, to fight or not to fight, reż. Luis Cerezo (Hiszpania 2009).
Dokument pozwalający spojrzeć z bliska na jedną z najstarszych, najbardziej tajemniczych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych tradycji w hiszpańskiej kulturze – na corridę.

 

Fixer: The Taking of Ajmal Naqshbandi, reż. Ian Olds (USA 2009).
Historia tragicznego losu 24-letniego afgańskiego „opiekuna” – chłopaka pomagającego zagranicznym mediom w dotarciu do Talibów. Film nagrodzony za najlepszy dokumentalny debiut na festiwalu Tribeca.

 

Grzybobranie / Know Your Mushrooms, reż. Ron Mann (Kanada 2008).
Psychodeliczny dokument o tajemniczym świecie grzybów. Uzupełniony muzyką w wykonaniu The Flaming Lips, otwiera drzwi poznania, zabierając widzów w niezwykłą podróż.

 

Kimjongilia, reż. NC Heikin (USA/Francja/Korea Płd. 2009).
Dokument ujawnia szokujące historie opowiadane przez ludzi, którzy przeżyli tajne północnokoreańskie więzienia. Tytuł filmu to nazwa wyhodowanej na 46. urodziny Kim Dzong Ila czerwonej begonii, symbolizującej mądrość, miłość, sprawiedliwość i pokój.

 

Moja najlepsza ucieczka / My Greatest Escape / Ne me libérez pas, je m’en charge, reż. Fabienne Godet (Francja 2009).
Bohaterem tego niezwykłego dokumentu jest Michel Vaujour, były gangster, który spędził 27 lat w więzieniu, z czego 17 w izolatce.

Mój Boże / Oh my god, reż. Peter Rodger (USA 2009).
Dokument, w którym gwiazdy show- biznesu, przywódcy duchowi oraz zwykli ludzie z 23 krajów opowiadają o swoim pojmowaniu Boga.

 

Osadne, reż. Marko Skop (Słowacja 2009).
Pop, wójt i lokalny działacz z leżącej u granic UE słowackiej wioski Osadne jadą do Brukseli, żeby ocalić wioskę.

 

Plac zabaw / Playground, reż. Libby Spears (USA 2008).
Amerykańska dokumentalistka tropi rynek dziecięcej prostytucji, którego rozmiary są przerażające. Producentami filmu są George Clooney i Steven Soderbergh.

 

Planeta plastiku / Plastic Planet, reż. Werner Boote (Austria/Niemcy 2009).
Austriacki dokumentalista przedstawia bardzo osobiste spojrzenie na budzący kontrowersje produkt, który z biegiem czasu wkroczył w każdą dziedzinę naszego życia – plastik.

 

Skandal! / Outrage, reż. Kirby Dick (USA 2008).
Dokument o politykach, którzy są gejami, ale się do tego publicznie nie przyznają i co więcej – opowiadają się za antygejowskim ustawodawstwem.

 

Tylko gdy tańczę / Only When I Dance, reż. Beadie Finzi (Brazylia/USA 2008).
Napawający optymizmem dokument, losy dwójki niezwykle ambitnych i charyzmatycznych nastolatków pochodzących z niebezpiecznych brazylijskich dzielnic nędzy, i ich dążenie do osiągnięcia międzynarodowego sukcesu w niezwykle konkurencyjnej dziedzinie, jaką jest taniec klasyczny.

 

Wschód/Zachód. Dalaj Lama 14 / Sunrise/Sunset, reż. Vitaly Mansky (Rosja 2008).
Jeden dzień w rezydencji Dalajlamy w Indiach. Zaczyna się o trzeciej rano, gdy Dalajlama zaczyna swój dzień, kończy zaś wraz z zachodem słońca, gdy Jego Świątobliwość udaje się na spoczynek.

 

Wszystko na widoku / We live in public, reż. Ondi Timoner (USA 2009).
Fenomen Internetu w pigułce. Porywający portret pioniera internetu, Josha Harrisa – „Warhola sieci”, multimilionera, propagatora sieci komunikacyjnych, inicjatora przełomowego projektu „Quiet: We Live in Public”. Najlepszy amerykański dokument na festiwalu Sundance 2009.

 

Z 32, reż. Avi Mograbi (Izrael/Francja 2008).
Młody izraelski żołnierz szuka odpuszczenia winy po akcji odwetowej na Terytoriach Okupowanych. Jego opowieść przeplatają sceny, w których reżyser śpiewa piosenki zainspirowane Brechtem o dylematach, przed jakimi stoi każdy żołnierz.

 

Mistrzowskie Dotknięcie / Pokazy galowe

 

500 dni miłości / (500) Days of Summer, reż. Marc Webb (USA 2009).
Chłopak zakochuje się w dziewczynie, ale to nie jest kolejny film o miłości. „500 Days of Summer” tworzy kalejdoskopowy portret pokolenia współczesnych dwudziestolatków, które utknęło między nadzieją a cynizmem.

 

Car / Tsar, reż. Pavel Lungin (Rosja 2009).
Iwan Groźny głęboko wierzy, że została mu powierzona święta misja. Wprowadza władzę absolutną, bezlitośnie niszcząc każdego, kto stanie mu na drodze. Film nakręcony z wielkim rozmachem. Ostatnia rola Olega Jankowskiego.

 

Cyganeria / La Boheme, reż. Robert Dornhelm (Austria/Niemcy 2008).
Filmowa adaptacja opery Giacomo Pucciniego, zrealizowana z okazji 150 rocznicy narodzin kompozytora. W główne role wcieliły się największe współczesne gwiazdy opery. Rolę Mimi odgrywa rosyjska sopranistka Anna Netrebko, zaś poetę Rudolfa meksykański tenor Rolando Villazon.

 

Czas, który pozostał / Time that remains, reż. Elia Suleiman (Francja/Belgia/Włochy/ Wlk.Brytania 2009).
Dzieło filmowca – myśliciela, jest zbudowane na mistrzowskim operowaniu sprzecznościami. Oglądamy serię słodko-gorzkich szkiców o losach zwykłej palestyńskiej rodziny.

 

Fish Tank, reż. Andrea Arnold (Wlk.Brytania 2008).
Przełamująca tabu opowieść o gwałtownej nastolatce, która przechodzi przemianę pod wpływem namiętności do nowego przyjaciela matki. Nagroda Jury w Cannes 2009.

 

Girlfriend Experience, reż. Steven Soderbergh (USA 2009).
Seks a kryzys kredytowy w interpretacji jednego z największych współczesnych filmowców. Film Stevena Soderbergha jest surowy, szybki i znakomicie oddaje istotę naszych czasów. Główną rolę gra gwiazda filmów porno Sasha Grey.

 

Hilde, reż. Kai Wessel (Niemcy 2008).
Historia życia niemieckiej divy ekranu, gwiazdy Broadwayu, piosenkarki, międzynarodowej ikony i autorki bestsellerów – Hildegard Knef.

 

Jerichow, reż. Christian Petzold (Niemcy 2008).
Mąż, żona i ten trzeci. Klasyczna historia trójkąta w wykonaniu jednego z najbardziej utalentowanych współczesnych niemieckich reżyserów.

 

Kostucha / The Bone Man / Der Knochenmann, reż. Wolfgang Murnberger (Austria 2008).
Prywatny detektyw prowadzi dochodzenie na wsi, gdzie w znanym zajeździe konsumuje się co tydzień tysiące kurczaków, a w piwnicy znajduje się maszyna do mielenia kości. Zwariowana historia, w której nie zabraknie szantażu, morderstw i kanibalizmu przywodzi na myśl wczesne filmy braci Coen.

 

Krzyk mody / Rage, reż. Sally Potter (Wlk.Brytania/USA 2008).
Michelangelo, młody blogger, przez siedem dni za pomocą kamery w telefonie komórkowym kręci zakulisowe wywiady w nowojorskim domu mody. Niezwykła kombinacja komedii i dreszczowca, określana jako pierwszy film z gatunku Naked Cinema (Nagie kino). Występują m.in. Judi Dench, Jude Law, Steve Buscemi.

 

Louise-Michel, reż. Gustave de Kervern, Benoît Delépine (Francja 2008).
Duet francuskich reżyserów, anarchistów-surrealistów, wraca z jeszcze czarniejszą i jeszcze bardziej skandaliczną komedią niż „Aaltra” (WFF 2004). W drugoplanowych rolach zobaczymy m.in. czarny charakter belgijskiego kina Benoît Poelvoorde oraz Mathieu Kassovitza, jako ekologicznego hotelarza.

 

Mama jest u fryzjera / Mommy Is at the Hairdresser’s / Maman est chez le coiffeur, reż. Léa Pool (Kanada 2008).
Osadzony w realiach połowy lat 60. film opowiada o nastoletniej Élise, która lada moment uświadomi sobie, że dorosłe życie odbiega od jej wyobrażeń.

 

Mamut / Mammoth, reż. Lukas Moodysson (Szwecja/Niemcy/Dania 2009).
W rolach głównych Gael García Bernal i Michelle Williams. Film wywołał wielkie kontrowersje na tegorocznym festiwalu w Berlinie.

 

Miasto życia i śmierci / City Of Life Aand Death / Nanking! Nanking!, reż. Chuan Lu (Chiny 2008).
Masakra nankińska w 1937 r. w kontrowersyjnym filmie uznanego reżysera. Żołnierze japońscy dokonują rzezi na 300 tysiącach chińskich cywilów. Historia kilku postaci, zarówno historycznych jak i fikcyjnych: chińskiego żołnierza, szkolnej nauczycielki, japońskiego żołnierza, misjonarza, a także Johna Rabe – nazistowskiego biznesmena, który chciał ocalić tysiące chińskich cywili.

 

Moon, reż. Duncan Jones (Wlk.Brytania 2008).
Niepokojący, skłaniający do przemyśleń, intymny i wnikliwy utwór o pamięci i tożsamości, ale także oryginalny film z gatunku science fiction ze znakomitym Samem Rockwellem w roli głównej.

 

Notorious, reż. George Tillman Jr. (USA 2008).
Historia wzlotu i upadku legendarnego rapera, Christophera „Biggie Smallsa” Wallace’a, który zdobył światową sławę jako Notorious B.I.G.

 

Obcy / Strangers / Forasters, reż. Ventura Pons (Hiszpania 2008).
40 lat z życia pewnej rodziny: zaborcze matki, zakompleksione dzieci, skrywany homoseksualizm, porażający brak zrozumienia między pokoleniami… Ekranizacja dramatu Sergi Belbela.

 

Ocipinka seksu / Teat Beat of Sex, reż Signe Baumane (USA/Włochy/Łotwa 2007/2009).
15 jednominutowych, animowanych opowiastek o seksie, których głównym bohaterem i narratorem jest kobieta.

 

Policjant, przymiotnik / Politist, Adjectiv, reż. Corneliu Porumboiu (Rumunia 2009).
Policjant odmawia aresztowania chłopaka za częstowanie szkolnych kolegów haszyszem, bo uważa, że przepisy prawa zostaną złagodzone. Film nagrodzony na festiwalu w Cannes.

 

Półtora pokoju / Room and a Half / Poltory komnaty ili sentimentalnoe puteshestvie na rodinu, reż. Andrey Khrzhanovsky (Rosja 2009).
Oryginalne spojrzenie na młode, przedemigracyjne lata rosyjskiego noblisty, poety Josifa Brodskiego, oraz na Związek Radziecki, w którym się wychował.

 

Pragnienie / Thirst, reż. Chan-Wook Park (Korea Płd. 2009).
Ksiądz wampir zakochuje się w kobiecie. Twórca „Oldboya” powraca do najwyższej formy.

 

To jeszcze nie koniec / Will Not Stop There / Nije kraj, reż. Vinko Bresan (Chorwacja/Serbia 2008).
Chorwacki weteran wojenny zakochuje się w dziewczynie grającej w Czerwonym Kapturku w wersji porno. Tragikomiczna historia miłości w świecie, w którym wszystkie ludzkie wartości zdają się być na sprzedaż lub skazane na zagładę. Nagroda dziennikarzy na festiwalu w Karlowych Warach.

 

Vegas: na podstawie prawdziwej historii / Vegas: Based on a True Story, reż. Amir Naderi (USA 2008).
Amir Naderi (irański reżyser od 20 lat mieszkający w USA) w swym niepowtarzalnym stylu przedstawia nam miasto Las Vegas. Wyrafinowane studium, ukazujące, do czego zdolny jest człowiek, postawiony w obliczu łatwego i szybkiego zarobku.

 

Witajcie w życiu! reż. Henryk Dederko (Polska 1997/2009).
Film zdradza kilka tajemnic korporacji Amway (również takich, które są ewidentnym naruszeniem polskiego prawa). Aby zapobiec ujawnieniu tych sekretów Amway wytoczył kilka procesów pod różnymi zarzutami. Film był objęty sądowym zakazem emisji przez 12 lat.

 

Zabić sędziego / Kill the Referee / Les arbitres, reż. Yves Hinant (Belgia 2009).
Dokument portretujący środowisko sędziów piłkarskich, kręcony podczas Euro 2008. Zadziwiający świat zawodowych arbitrów może zrobić ogromne wrażenie nie tylko na kibicach!

 

Zaklinacz tęczy / The Rainbowmaker, reż. Nana Djordjadze (Niemcy/Finlandia/Holandia/Włochy 2008).
Niezwykła, magiczna opowieść o gruzińskim meteorologu, który ma dar panowania nad siłami natury.

 

Brytyjskie smaczki

 

Nagi urzędnik / The Naked Civil Servant, reżyseria Jack Gold (Wlk. Brytania 1975).
Film oparty na autobiografii Quentina Crispa, angielskiego prozaika, aktora, artysty, uznawanego za pierwszego Brytyjczyka, który otwarcie przyznał się do homoseksualizmu. Kultowa rola Johna Hurta w roli głównej. Jego kreacja przyczyniła się do wielu coming outów, a z Crispa uczynił ikonę ruchu praw homoseksualistów.

 

Anglik w Nowym Jorku / An Englishman In New York, reżyseria Richard Laxton (Wlk. Brytania/USA 2009).
Po ponad 30 latach John Hurt (nagroda na festiwalu w Berlinie) ponownie wciela się w rolę angielskiego prozaika, ikony gejów, Quentina Crispa. Film opowiada o latach spędzonych w Nowym Jorku, do którego Crisp przeprowadził się mając 72 lata.

 

Odkrycia – wizje współczesnego świata

 

Adam, reż. Max Mayer (USA 2009).
W rolach głównych Hugh Dancy i Rose Byrne. To nie jest zwyczajna komedia romantyczna o przeszkodach na drodze do ludzkiej intymności. Nagroda w Sundance 2009.

 

Architekt / The Architect / Der Architekt, reż. Ina Weisse (Niemcy 2008).
Psychologiczny dramat rodzinny, pełen mocnych bohaterów i ostrych noży. Pogrzeb w rodzinie sprawia, że na jaw wyjdą długo skrywane uczucia, zdrady, żale i niedociągnięcia.

 

Birdwatchers / BirdWatchers – La terra degli uomini rossi, reż. Marco Bechis (Włochy/Brazylia 2008).
Grupa brazylijskich Indian czuje się nieszczęśliwa w rezerwacie. Postanawiają wyprowadzić się i osiedlić na ziemiach swych przodków, które należą dziś do białych. Zderzenie kultur przedstawione jako pełna napięcia historia z elementami mistycyzmu. Film nominowany do weneckiego Złotego Lwa.

 

Chinka / She, A Chinese, reż. Xiaolu Guo (Wlk.Brytania/Niemcy/Francja 2009).
Metafora współczesnego, wielokulturowego świata, który uosabia bohaterka filmu, chińska dziewczyna z zapadłej prowincji. Główna Nagroda na festiwalu w Locarno 2009.

Dystans / Distanz, reż. Thomas Sieben (Niemcy 2009).
Niezwykłe połączenie mrożącego krew w żyłach studium seryjnego mordercy z historią miłosną.

 

Film, w którym gram / A Film With Me In It, reż. Ian FitzGibbon (Irlandia 2008).
Młody aktor zalega z czynszem. Zwraca się o radę do przyjaciela i sąsiada, rozpustnego reżysera, który inspiracji szuka przeważnie w pubie. Czarna komedia i thriller w jednym.

 

Gigantyczny / Gigantic, reż. Matt Aselton (USA 2008).
Miejska love story. Debiutujący reżyser znalazł zabawny, chwilami surrealistyczny sposób na zadanie kilku ważnych pytań na temat poświęcenia, rodziny i prawdziwej natury miłości.

 

Głodne duchy / The Hungry Ghosts, reż. Michael Imperioli (USA 2009).
W reżyserskim debiucie aktora Michaela Imperioli („Rodzina Soprano”) bohaterowie unoszą się nad ziemią niczym duchy, przemierzając świat w poszukiwaniu szczęścia i spełnienia swych pragnień.

 

Góra bez drzew / Treeless Mountain, reż. So Yong Kim (USA/Korea Pd. 2008).
Sześciolatka opiekuje się młodszą siostrą podczas długiej nieobecności matki. Piękny, medytacyjny film nagrodzony przez Jury Ekumeniczne w Berlinie.

 

Gra w ojca / Kill Daddy Good Night / Das Vaterspiel, reż. Michael Glawogger (Niemcy/Austria/Francja 2009).
Sensacyjna fabuła wyreżyserowana przez austriackiego dokumentalistę, która przerzuca pomost między hitlerowską przeszłością a światem gier komputerowych. Adaptacja głośnej powieść Josefa Haslingera „Gra w ojca”. Film okrzyknięty najciekawszym wydarzeniem tegorocznego Berlinale.

 

Granaty i mirra / Pomegranates and Myrrh / Al Mor wa al Rumman, reż. Najwa Najjar (Palestyna/Francja 2008).
Młoda mężatka jest rozdarta między pragnieniem tańca i miłości, a determinacją, aby nie rozbijać rodziny i nie przełamywać społecznego tabu – roli żony więźnia. Wielopłaszczyznowa historia miłosna uwieczniona na tle codzienności we współczesnym Ramallah.

 

Himalaje, gdzie mieszka wiatr / Himalaya, Where The Wind Dwells / Barami Memounen Got, Himalaya, reż. Jeon Soo-il (Korea Płd./Francja 2008).
Starzejący się koreański manager (znany z „Oldboy’a” i „Pani Zemsty” Min-sik Choi) przyjeżdża do Nepalu. Opowieść filmowana w długich surowych ujęciach bez muzyki, pokazuje wewnętrzną transformację powierzchownego mieszczucha z metropolii w obliczu dziewiczej natury.

 

Kieł / Dogtooth, reż. Yorgos Lanthimos (Grecja 2009).
Pewna rodzina żyje w domu na odludziu i jest odcięta od świata wysokim płotem. Wszyscy członkowie rodziny, z wyjątkiem ojca, mają zakaz opuszczania posesji. Film nagrodzony Grand Prix w sekcji Un Certain Regard w Cannes.

 

London River, reż. Rachid Bouchareb (Wlk.Brytania/Francja/Algeria 2009).
Po zamachach terrorystycznych w Londynie 7 lipca 2005 r., dwoje obcych sobie ludzi wyrusza w podróż w poszukiwaniu zaginionych nastoletnich dzieci. Film otrzymał na festiwalu w Berlinie 2009 wyróżnienie Jury Ekumenicznego i Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszego aktora (Sotigui Kouyaté).

 

Metastazy / Metastaze / Metastases, reż. Branko Schmidt (Chorwacja 2009).
Opowieść o przestępczo-narkotykowym półświatku Zagrzebia oraz o młodym pokoleniu powojennym, które przystosowuje się do nowych reguł społecznych, narzuconych przez kapitalizm w Chorwacji końca lat 90.

 

Między nami / Between us / Entre nos, reż. Paola Mendoza and Gloria La Morte (Kolumbia/USA 2009).
Oparta na faktach historia, w świeży sposób pokazująca temat nowych imigrantów w Stanach Zjednoczonych. Mariana wraz z dwójką dzieci przyjeżdża z Kolumbii, by dołączyć do męża w nowojorskim Queensie. Jej życie ulegnie jednak drastycznej przemianie. Poruszająca opowieść, dobre zdjęcia, świetne aktorstwo.

 

Mroczna przystań / The Dark Harbour / Fotoko, reż. Naito Takatsugu (Japonia 2008).
Samotny rybak Manzo poszukuje partnerki. Pewnego wieczoru znajduje w szafie kobietę z dzieckiem. Pełna humoru historia opowiedziana w niezwykłym wizualnie stylu.

 

Na wylot / Can Go Through Skin / Kan door huid heen, reż. Esther Rots (Holandia 2009).
Pełnometrażowy debiut uznanej reżyserki filmów krótkometrażowych. Historia młodej kobiety, która po dramatycznych przeżyciach w wielkim mieście ucieka na wieś, na holenderskie południowe wybrzeże.

 

Najlepszy kontakt / Contact high, reż. Michael Glawogger (Austria/Niemcy/Polska/Luksemburg 2008).
Komedia absurdów i nieporozumień. Grupa świeżo upieczonych złodziei nagle znajduje się w Drogomyślu w Polsce.

 

Niewypowiedziane / Unspoken, reż. Fien Troch (Belgia 2008).
Gdy w rodzinie zdarza się prawdziwa tragedia, najgłębsza reakcja zazwyczaj pozostaje niewypowiedziana. Belgijskie małżeństwo w średnim wieku zmaga się z utratą córki przed pięciu laty. Skromny, poruszający film z pięknymi zdjęciami.

 

Obiad w środku sierpnia / Mid-August Lunch / Pranzo di Ferragosto, reż. Gianni Di Gregorio (Włochy 2008).
Skromny i czarujący niskobudżetowy film o starzejącym się mężczyźnie, mieszkańcu Rzymu, który nagle podczas sierpniowych świąt musi opiekować się czterema staruszkami. Nagrodzony m.in. za najlepszy debiut w Wenecji 2008.

Pedro, reż. Nick Oceano (USA 2008).
Poruszająca ekranizacja biografii Pedro Zamory, który w 1994 r. był pierwszym gejem i nosicielem wirusa HIV, który pojawił się w telewizyjnym reality show w MTV.

 

Pielęgniarka. Wojownik. Chłopiec. / Nurse.Fighter.Boy., reż. Charles Officer (Kanada 2008).
Ponadczasowa przypowieść o zaufaniu, o pewności, że ci, których kochamy, nigdy nas nie opuszczą. Świetna ścieżka dźwiękowa z klasycznymi i współczesnymi utworami reggae, gospel i soul.

 

Pierwszy Oddział: Moment prawdy / First Squad The Moment Of Truth, reż. Ashino Yoshiharu, Aljosha Klimov, Misha Shprits (Rosja/Japonia/Kanada 2009).
Armia Czerwona kontra hitlerowski najeźdźca w wersji anime, okraszone okultyzmem i fantasy. Muzyka: DJ Krush.

 

Pięć dni bez Nory / Nora’s Will / Cinco días sin Nora, reż. Mariana Chenillo (Meksyk 2008).
Znalezienie tajemniczej fotografii doprowadzi do niespodziewanego rozwoju wypadków, który przypomni nam, że banalne drobiazgi mogą kryć największe historie miłosne.

Przystojny Harry / Handsome Harry, reż. Bette Gordon (USA 2009).
Harry jest zmuszony stawić czoła swej przeszłości, której przez wiele lat unikał. Opowieść o zbawieniu, ucieczce od przeszłości i stawianiu czoła teraźniejszości.

 

Samson i Dalila / Samson and Delilah, reż. Warwick Thornton (Australia 09).
Reżyser Warwick Thornton, z pochodzenia Aborygen, otrzymał za tę niekonwencjonalną love story prestiżową Złotą Kamerę w Cannes, która jest przyznawana za najlepszy debiut fabularny wśród filmów we wszystkich kategoriach.

 

Siła wyższa / The Higher Force, reż. Olaf de Fleur Johannesson (Islandia/USA 2008).
Chłodna jak Islandia komedia, pełna zwrotów akcji. W roli niemieckiego bandziora-gaduły zobaczymy producenta Stefana Schaefera, a jako bossa mafii Michaela Imperioli z „Rodziny Soprano”.

 

Szamanka / Native Dancer / Baksy, reż. Guka Omarova (Kazahstan/Rosja/Francja/Niemcy 2008).
Mafia kazachska chce wypędzić szamankę Aidai z jej ziemi i zbudować tam stację benzynową. Mistycyzm rodem z fantasy oraz mocne wrażenia z filmu gangsterskiego. W roli tytułowej autentyczna kazachska szamanka Neisipkul Omarbekova.

 

Śpiewając tango / The Tango Singer / La cantante de tango, reż. Diego Martinez Vignatti (Argentyna/Francja 2008).
Pełen zadumy autorski film o kobiecie, która próbuje stanąć na nogi po druzgoczącym rozstaniu. Liryczne i muzyczne bogactwo tanga, wspaniale wykonywanego przez Eugenię Ramírez Miori, scala dwie historie, przeszłą i przyszłą.

 

Świat cieni / Long Shadows / Schattenwelt, reż. Connie Walther (Niemcy 2008).
Pomiędzy córką ofiary Frakcji Czerwonej Armii a domniemanym sprawcą, który po 20 latach wychodzi na wolność, dochodzi do konfrontacji. Późniejsze wydarzenia pokazują, jak przemoc i zemsta tworzą krąg, który bardzo trudno jest przerwać.

 

Telstar, reż. Nick Moran (Wlk.Brytania 2008).
Historia Joego Meeka (1929-1967) – ekscentrycznego geniusza, pierwszego niezależnego producenta płyt pop music na świecie. Reżyserski debiut aktora Nicka Morana („Porachunki”).

 

Two Horses of Genghis Khan / Chingisiyn hoyor zagal, reż. Byambasuren Davaa (Niemcy/Mongolia 2009).
Magiczny dokument, w którym reżyserka podąża śladami pieśniarki Urny. Kobieta przemierza Mongolię w poszukiwaniu zabytkowych skrzypiec, które obiecała odnaleźć będącej na łożu śmierci babce.

 

Witamy / Welcome, reż. Philippe Lioret (Francja 2008).
Bilal ma 17 lat i jest kurdyjskim chłopakiem z Iraku. Chciałby dostać się do Anglii i spotkać się z ukochaną, która tam wyjechała. Przeszkodą jest Kanał La Manche. Nagrody na festiwalu w Berlinie 2009: nagroda Label Europa Cinemas i nagroda Jury Ekumenicznego.

 

Wszyscy inni / Everyone Else / Alle Anderen, reż. Maren Ade (Niemcy 2009).
Nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem w Berlinie film o dwojgu ludzi, którzy wyjeżdżają na wakacje z dala od świata. Subtelna historia miłosna, która zgłębia istotę związku i odzwierciedla emocjonalny chaos, w jakim znalazło się całe pokolenie.

 

Yurie, moja miłość / My Love, Yurie, reż. Ko Eun-Ki (Korea Płd. 2008).
Piękna, kolorowa i tragiczna love story o pakcie z diabłem. Baśniowa opowieść, dzięki niezwykle oryginalnym dekoracjom pozbawiona śladów realizmu.

 

Zabiłem moją matkę / I killed my mother / J’ai tue ma mere, reż. Xavier Dolan (Kanada 2009).
Reżyserski debiut 20-letniego aktora Xaviera Dolana, nagrodzony trzema nagrodami w Cannes. Na poły biograficzna opowieść o burzliwym związku między matką a synem, która przeradza się w fascynującą mieszankę dzikiej furii i rozbrajającej czułości.

 

Zwykli ludzie / Rien De Personnel, reż. Mathias Gokalp (Francja 2009).
Koncern farmaceutyczny wypuszcza na rynek supertajny produkt. Z tej okazji urządza wykwintne przyjęcie, w trakcie którego goście będą poproszeni o wzięcie udziału w pewnej grze. Satyra oparta na korporacyjnych gierkach w czasach gospodarczego kryzysu.

 

Żałobnicy / Members of the Funeral / Jang-rye-sik-ui Membe, reż. Seung-bin Baek (Korea Płd. 2008).
Samobójstwo bystrego ucznia wzbudza krańcowe reakcje wśród jego kolegów i bliskich. Ten inteligentny, intrygujący film do końca trzyma nas w niepewności, co do prawdy kryjącej się za fragmentami wspomnień. Niesforna koreańska perełka – zabawna, makabryczna i tajemnicza.

 

Żołnierzyk / Little Soldier / Lille Soldat, reż. Annette K. Olesen (Dania 2008).
Po powrocie z Afganistanu Lotte zostaje ochroniarką w burdelu swojego ojca. Zagrany z prawdziwym kunsztem poruszający dramat dotykający problemów więzi rodzinnych i ról płci.

 

24.09.2009