"Psy" po rekonstrukcji wracają do kin

Do kin studyjnych wracają „Psy” w reżyserii Władysława Pasikowskiego. Zrekonstruowany cyfrowo w ramach projektu KinoRP film będzie można oglądać od 16 maja w wybranych kinach,  podczas 3. odsłony cyklu Kinoklasyka. Cyfrowa rekonstrukcja filmu była współfinansowana przez PISF – Polski Instytut – Sztuki Filmowej.

Film kultowy

Scenarzystą i reżyserem filmu okrzykniętego kultowym jest Władysław Pasikowski, autorem zdjęć Paweł Edelman, muzykę skomponował Michał Lorenc. Producentem filmu jest Studio Filmowe Zebra. „Psy” od początku budziły kontrowersje i sprzeczne emocje. Reżyser nagrodzony na Festiwalu Filmowym w Gdyni, laureat Złotej Kaczki, jednocześnie oskarżany był przez część krytyki o nadmierną brutalność, wulgarny język, nihilizm i szarganie świętości. Niektóre teksty pochodzące z filmu na stałe weszły do kanonu polskiej popkultury.

Premiera na festiwalu Off Plus Camera

Uroczysta premiera zrekonstruowanego cyfrowo w ramach projektu KinoRP filmu „Psy” Władysława Pasikowskiego odbędzie się 9 maja podczas 7. Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Off Plus Camera.

Cyfrowa rekonstrukcja obrazu

– Cyfrowa rekonstrukcja obrazu składającego się ze 160000 pojedynczych klatek obrazu została wykonana w firmie DI Factory przez specjalistów z reKINO i trwała prawie 2 miesiące w 5 osobowym zespole. Pomimo tego, że film nakręcono stosunkowo niedawno bo w 1992 roku, 22- letni negatyw obrazu uległ już częściowej degradacji, dlatego też musieliśmy wykonać szereg prac polegających na przywróceniu utraconego blasku – mówi Łukasz Rutkowski z reKINO.

 

– Jednym z większych wyzwań stojących przed ekipą rekonstruktorów było wymalowanie bardzo dużej ilości białych, pionowych rys, a także kilku szerokich, pionowych, niebieskich pasów, przemieszczających się w prawej części kadru. Prace nad wymalowaniem tych artefaktów zajęły nam prawie 2 tygodnie z racji dużej dynamiki ujęć a także braku odpowiednich algorytmów w dedykowanych programach do rekonstrukcji obrazu – komentuje Michał Wielgosz z reKINO.

 

Materiał porównawczy dotyczący rekonstrukcji obrazu można obejrzeć tutaj

Korekcja barwna

Korekcja barwna, czyli nadanie filmowi odpowiedniej kolorystyki została wykonana w Di Factory na największym postprodukcyjnym ekranie w Polsce pod nadzorem Pawła Edelmana. – Opieraliśmy się na założeniach, które Paweł Edelman wówczas poczynił oraz które pamięta do dziś – wyjaśnia kolorysta Michał Herman z Di Factory. Podczas korekcji barwnej spasowano sąsiadujące ze sobą ujęcia i sceny, oraz poprawiono wszelkie niedociągnięcia związane zarówno z niedoskonałościami negatywu jak i procesu fotochemicznego.

Cyfrowa rekonstrukcja ścieżki dźwiękowej

Procesom rekonstrukcji poddano także ścieżkę dźwiękową. – Poza standardowymi pracami jak: przepisanie taśmy magnetycznej przy użyciu najwyższej klasy przetwornika analogowego, usunięcie trzasków i szumów w celu uczytelnienia dialogów, najbardziej czasochłonny był proces synchronizacji obrazu z dźwiękiem – wyjaśnia Tomek Dukszta z firmy SoundPlace. – Dodatkowo wykonaliśmy odświeżenie barwy i skompensowanie jej pod obecne standardy odsłuchu na sali kinowej a także remix całego filmu, by sceny jak np. wybuch agresji i zdemolowanie szklanych, szpitalnych szaf przez Cezarego Pazury, były przyjemne w odbiorze podczas projekcji filmu.


Odbiór filmu odbył się na sali kinowej wraz z twórcami, wśród których obecni byli: Władysław Pasikowski, Paweł Edelman, Marek Kondrat i Bogusław Linda.

Rekonstrukcja ze wsparciem PISF

Producentem filmu „Psy” oraz producentem jego rekonstrukcji cyfrowej jest Studio Filmowe Zebra

Realizatorami rekonstrukcji są: Cyfrowe Repozytorium Filmowe, SoundPlace, konsorcjum rekonstrukcyjne reKINO i Di Factory. Rekostrucja cyfrowa filmu „Psy” była współfinansowana przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. 

„Z punktu widzenia nocnego portiera”

Razem z obrazem Władysława Pasikowskiego do kin wchodzi film dokumentalny „Z punktu widzenia nocnego portiera”, którego scenarzystą i reżyserem jest Krzysztof Kieślowski. Zdjęcia do filmu nakręcił Witold Stok, muzykę napisał Wojciech Kilar. Producentem dokumentu jest Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Obraz opowiada o tym w jaki sposób system totalitarny kształtuje słabe osobowości i czyni z nich bezwolne narzędzia.

Kinoklasyka – kino wiecznie młode

Na cykl Kinoklasyka składają się najlepsze i najważniejsze filmy polskiej kinematografii wraz z uzupełniającymi je dokumentami, które zostały poddane rekonstrukcji cyfrowej obrazu i dźwięku. Projekcje odbywają się w całej Polsce w wybranych kinach studyjnych. Podczas dwóch wcześniejszych odsłon widzowie mogli zobaczyć zrekonstruowane filmy „Przypadek” Krzysztofa Kieślowskiego i „Zaklęte rewiry” Janusza Majewskiego oraz towarzyszące im krótkie dokumenty: „Siedem kobiet w różnym wieku” Krzysztofa Kieślowskiego i „Wszyscy dla wszystkich” Leszka Tarnowskiego i Pawła Kędzierskiego. Projekt realizowany jest przez Cyfrowe Repozytorium Cyfrowe.

 

Rekonstrukcja cyfrowa polskich filmów jest współfinansowana przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Więcej informacji na stronach: www.repozytoriumfilmowe.pl, www.rekino.pl.

 

Na podstawie informacji prasowych

06.05.2014