"Róża" wygrywa w Warszawie

27. WFF. Finał. Fot. M. Kułakowski, PISF
Wręczenie nagród 27. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Fot. Marcin Kułakowski, PISF

 

15 października poznaliśmy laureatów współfinansowanego przez PISF 27. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Aż trzy z czterech biorących udział w konkursie głównym polskich produkcji zostały docenione przez jurorów. Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa zdobył film „Róża” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego. Obraz zwyciężył także w Plebiscycie Publiczności. Specjalną Nagrodę Jury dla Najlepszego Aktora otrzymał Robert Więckiewicz za rolę w filmie „Wymyk” w reżyserii Grega Zglinskiego. „Wymyk” został także uhonorowany Nagrodą Jury Ekumenicznego. Dwa wyróżnienia zdobył obraz „Crulic. Droga na drugą stronę” (reżyseria Anca Damian) – przyznane przez Jury Konkursu Międzynarodowego oraz Jury Ekumeniczne.

Zwycięzcy w Konkursie Międzynarodowym

Warsaw Grand Prix, nagrodę główną w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa, otrzymała „Róża” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego.

 

Bardzo cieszy mnie fakt, że nasz film może nie tylko wzruszać i poruszać w Polsce i Polaków, ale także za granicą – mówił reżyser odbierając nagrodę.

 

 

Nagrodę za Najlepszą Reżyserię Jury przyznało Santiago Amigorena za film „Inna cisza” (Argentyna / Kanada / Brazylia / Francja).

 

Specjalną Nagrodę Jury dla Najlepszego Aktora otrzymał Robert Więckiewicz za rolę w filmie „Wymyk” Grega Zglinskiego.

 

To jest dla mnie rzeczywiście jakaś niebywała niespodzianka, ponieważ, o ile wiem, tutaj, na tym festiwalu nie ma żadnych aktorskich nagród. Tak czy inaczej chciałem podziękować Gregowi Zglinskiemu, który właściwie to zrobił za mnie – mówił Robert Więckiewicz.

 

Wyróżnienie Jury zdobyła polsko-rumuńska koprodukcja „Crulic. Droga na drugą stronę” (reżyseria Anca Damian).

 

Filmy w Konkursie Międzynarodowym oceniao Jury w składzie: Christa Saredi, agentka sprzedaży (Szwajcaria), Bogdan George Apetri, reżyser (Rumunia / USA), Alvaro Brechner, reżyser (Urugwaj), Milcho Manchevski, reżyser (Macedonia), Artem Vassilev, producent (Rosja).

Konkurs 1-2

Jury w składzie: Sitora Alieva, dyrektorka festiwalu w Soczi (Rosja), Mira Staleva, dyrektorka targów filmowych Sofia Meetings (Bułgaria), Paweł Sala, reżyser (Polska) nagrodziło film „Portret o zmierzchu” w reżyserii Angeliny Nikonovej (Rosja).

Konkurs Wolny Duch

Jury w składzie: Jane Schoettle, selekcjonerka festiwalu w Toronto (Kanada), Paweł Borowski, reżyser (Polska), Auraeus Solito, reżyser (Filipiny) przyznało Nagrodę Wolny Duch filmowi „Pompeja” w reżyserii Tamae Garateguy (Argentyna)

 

Jury wyróżniło także dwa filmy: „Mały, Gruby, Łysy”, reżyseria Carlos Osuna (Kolumbia) oraz „Dusze Much”, reżyseria Jonathan Cenzual Burley (Hiszpania)

Konkurs Filmów Dokumentalnych

Jury w składzie: Liat Benhabib, szefowa działu audiowizualnego Instytutu Yad Vashem (Izrael), Christian Frei, reżyser (Szwajcaria), Janusz Mrozowski, reżyser (Polska / Francja) za Najlepszy Film Dokumentalny uznało „Gorzki smak wolności”, reżyseria Marina Goldovskaya (Szwecja / Rosja / USA).

 

Specjalne Wyróżnienie otrzymał film „Buck” w reżyserii Cindy Meehl (Stany Zjedn.)

Konkurs Filmów Krótkometrażowych

Jury w składzie: Anne Parent, koordynatorka targów w Clermont-Ferrand (Francja), Grzegorz Jaroszuk, reżyser (Polska), Sergio Oksman, reżyser (Hiszpania) przyznało następujące nagrody:

  • Najlepszy Film Krótkometrażowy – Short Grand Prix: „Making of Longbird”, reżyseria Will Anderson (Wlk. Brytania)

  • Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy: „Rapsodia Brandta”, reżyseria Francois Avril (Francja)

  • Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy: „Rzeka”, reżyseria Anca Miruna Lazarescu (Rumunia)

Nagroda FIPRESCI

Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Carmen Gray (Nowa Zelandia / Wlk. Brytania), Ola Salwa (Polska), Dean Kotiga (Chorwacja) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Został nim film „Avé”, reżyseria Konstantin Bojanov (Bułgaria)

Nagroda Jury Ekumenicznego

Jury w składzie: Guido Convents (Belgia), Hans Hodel (Szwajcaria), Marek Kotyński (Polska) przyznało nagrodę filmowi „Wymyk” w reżyserii Grega Zglińskiego (Polska).

 

Uzasadniając swój wybór, członkowie Jury napisali m.in.: – Posługując się doskonałym i wyrafinowanym językiem filmowym „Wymyk” podejmuje problem odwagi cywilnej i poczucia winy. Odwołuje się do większej odpowiedzialności osobistej. Film osadzony jest w realiach dzisiejszej Polski, a dramat ten można postrzegać jako swoistą opowieść o Ablu i Kainie.

 

Jury przyznało również dwa wyróżnienia: „Crulic. Droga na drugą stronę”, reżyseria Anca Damian (Rumunia / Polska) oraz „Ciemne sprawy”, reżyseria Kivu Ruhorahoza (Rwanda / Australia).

 

Film „Crulic” oparty jest na prawdziwej historii o losach emigranta rumuńskiego w Polsce, który rzekomo okradł polskiego sędziego i jest o to oskarżony. Animowany pełnometrażowy dokument, w którym zastosowano różne techniki animacji, pokazuje sposób traktowania migrantów przez władze, który niejednokrotnie ma charakter dyskryminacyjny. Jest to głos człowieka, który umarł w nieludzki sposób, nie będąc wysłuchanym i pozbawiony najbardziej podstawowych praw człowieka – czytamy w uzasadnieniu Jury.

 

Polski producent filmu, Arkadiusz Wojnarowski, odbierając wyróżnienia zadedykował obie nagrody bohaterowi filmu – Claudiu Crulicowi.

Nagroda NETPAC

Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie: Amaia Torrecilla Olasolo, film promoter (Hiszpania), Jeffrey Jeturian, reżyser (Filipiny), Konrad Wągrowski, krytyk filmowy i dziennikarz (Polska) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w sekcjach konkursowych WFF, którą otrzymał „No. 89 Shimen Road”, reżyseria Haolun Shu (Hong Kong / Holandia).

Nagrody w Plebiscycie Publiczności 27. WFF

  • w kategorii filmów fabularnych: „Róża”, reż. Wojciech Smarzowski
  • w kategorii filmów dokumentalnych: „Buck”, reż. Cindy Meehl
  • w kategorii filmów krótkometrażowych: „Północny Atlantyk”, reż. Bernardo Nascimento
  • W kategorii filmów dla dzieci: „Kot w Paryżu”, reż. Alain Gagnol, Jean-Loup Felicioli

27. Warszawski Festiwal Filmowy jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. PISF współfinansował także nagrodzone filmy: „Różę”, „Wymyk”, „Crulic. Droga na drugą stronę”.

Werdykt jury Konkursu Głównego podsumowuje jurorka Christa Saredi:

Christa Saredi. Fot. Marcin Kułakowski, PISF
Christa Saredi. Fot. Marcin Kułakowski, PISF

 

– Wybór był bardzo trudny – w pięcioosobowej grupie jurorów obejrzeliśmy w konkursie 20 filmów. Wyboru nagrodzonych filmów dokonaliśmy w demokratycznym i jawnym głosowaniu, większością głosów (…). „Róża” jest filmem niezwykle precyzyjnie zrealizowanym i podejmującym bardzo istotne tematy. Osobiście sądzę, że film ten wzbudzi na pewno zainteresowanie w regionie, a także wśród polskiej widowni. Tematem „Róży” jest przeszłość, ale także sposoby zapisywania historycznych wydarzeń, mówienia o nich. Natomiast drugi polski film w konkursie, „Wymyk” Grega Zglinskiego, jest współczesną opowieścią, niezwykle uniwersalną (…). „Wymyk” to film bardzo przekonujący, mający w sobie dużo psychologicznego prawdopodobieństwa. Film znakomity na poziomie aktorstwa, ze świetnymi dialogami. Zglinski mówi do nas obrazami, co sprawia, że łatwiej rozumiemy reakcje rodziny głównego bohatera. Choć oba polskie filmy w konkursie tak bardzo różnią się od siebie, postanowiliśmy nagrodzić właśnie te tytuły.

 

Więcej informacji o 27. Warszawskim Festiwalu Filmowym: www.wff.pl.

15.10.2011