"Róża" wygrywa w Warszawie
Wręczenie nagród 27. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Fot. Marcin Kułakowski, PISF
15 października poznaliśmy laureatów współfinansowanego przez PISF 27. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Aż trzy z czterech biorących udział w konkursie głównym polskich produkcji zostały docenione przez jurorów. Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa zdobył film „Róża” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego. Obraz zwyciężył także w Plebiscycie Publiczności. Specjalną Nagrodę Jury dla Najlepszego Aktora otrzymał Robert Więckiewicz za rolę w filmie „Wymyk” w reżyserii Grega Zglinskiego. „Wymyk” został także uhonorowany Nagrodą Jury Ekumenicznego. Dwa wyróżnienia zdobył obraz „Crulic. Droga na drugą stronę” (reżyseria Anca Damian) – przyznane przez Jury Konkursu Międzynarodowego oraz Jury Ekumeniczne.
Zwycięzcy w Konkursie Międzynarodowym
Warsaw Grand Prix, nagrodę główną w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa, otrzymała „Róża” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego.
– Bardzo cieszy mnie fakt, że nasz film może nie tylko wzruszać i poruszać w Polsce i Polaków, ale także za granicą – mówił reżyser odbierając nagrodę.
Nagrodę za Najlepszą Reżyserię Jury przyznało Santiago Amigorena za film „Inna cisza” (Argentyna / Kanada / Brazylia / Francja).
Specjalną Nagrodę Jury dla Najlepszego Aktora otrzymał Robert Więckiewicz za rolę w filmie „Wymyk” Grega Zglinskiego.
– To jest dla mnie rzeczywiście jakaś niebywała niespodzianka, ponieważ, o ile wiem, tutaj, na tym festiwalu nie ma żadnych aktorskich nagród. Tak czy inaczej chciałem podziękować Gregowi Zglinskiemu, który właściwie to zrobił za mnie – mówił Robert Więckiewicz.
Wyróżnienie Jury zdobyła polsko-rumuńska koprodukcja „Crulic. Droga na drugą stronę” (reżyseria Anca Damian).
Filmy w Konkursie Międzynarodowym oceniao Jury w składzie: Christa Saredi, agentka sprzedaży (Szwajcaria), Bogdan George Apetri, reżyser (Rumunia / USA), Alvaro Brechner, reżyser (Urugwaj), Milcho Manchevski, reżyser (Macedonia), Artem Vassilev, producent (Rosja).
Konkurs 1-2
Jury w składzie: Sitora Alieva, dyrektorka festiwalu w Soczi (Rosja), Mira Staleva, dyrektorka targów filmowych Sofia Meetings (Bułgaria), Paweł Sala, reżyser (Polska) nagrodziło film „Portret o zmierzchu” w reżyserii Angeliny Nikonovej (Rosja).
Konkurs Wolny Duch
Jury w składzie: Jane Schoettle, selekcjonerka festiwalu w Toronto (Kanada), Paweł Borowski, reżyser (Polska), Auraeus Solito, reżyser (Filipiny) przyznało Nagrodę Wolny Duch filmowi „Pompeja” w reżyserii Tamae Garateguy (Argentyna)
Jury wyróżniło także dwa filmy: „Mały, Gruby, Łysy”, reżyseria Carlos Osuna (Kolumbia) oraz „Dusze Much”, reżyseria Jonathan Cenzual Burley (Hiszpania)
Konkurs Filmów Dokumentalnych
Jury w składzie: Liat Benhabib, szefowa działu audiowizualnego Instytutu Yad Vashem (Izrael), Christian Frei, reżyser (Szwajcaria), Janusz Mrozowski, reżyser (Polska / Francja) za Najlepszy Film Dokumentalny uznało „Gorzki smak wolności”, reżyseria Marina Goldovskaya (Szwecja / Rosja / USA).
Specjalne Wyróżnienie otrzymał film „Buck” w reżyserii Cindy Meehl (Stany Zjedn.)
Konkurs Filmów Krótkometrażowych
Jury w składzie: Anne Parent, koordynatorka targów w Clermont-Ferrand (Francja), Grzegorz Jaroszuk, reżyser (Polska), Sergio Oksman, reżyser (Hiszpania) przyznało następujące nagrody:
-
Najlepszy Film Krótkometrażowy – Short Grand Prix: „Making of Longbird”, reżyseria Will Anderson (Wlk. Brytania)
-
Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy: „Rapsodia Brandta”, reżyseria Francois Avril (Francja)
-
Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy: „Rzeka”, reżyseria Anca Miruna Lazarescu (Rumunia)
Nagroda FIPRESCI
Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Carmen Gray (Nowa Zelandia / Wlk. Brytania), Ola Salwa (Polska), Dean Kotiga (Chorwacja) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Został nim film „Avé”, reżyseria Konstantin Bojanov (Bułgaria)
Nagroda Jury Ekumenicznego
Jury w składzie: Guido Convents (Belgia), Hans Hodel (Szwajcaria), Marek Kotyński (Polska) przyznało nagrodę filmowi „Wymyk” w reżyserii Grega Zglińskiego (Polska).
Uzasadniając swój wybór, członkowie Jury napisali m.in.: – Posługując się doskonałym i wyrafinowanym językiem filmowym „Wymyk” podejmuje problem odwagi cywilnej i poczucia winy. Odwołuje się do większej odpowiedzialności osobistej. Film osadzony jest w realiach dzisiejszej Polski, a dramat ten można postrzegać jako swoistą opowieść o Ablu i Kainie.
Jury przyznało również dwa wyróżnienia: „Crulic. Droga na drugą stronę”, reżyseria Anca Damian (Rumunia / Polska) oraz „Ciemne sprawy”, reżyseria Kivu Ruhorahoza (Rwanda / Australia).
– Film „Crulic” oparty jest na prawdziwej historii o losach emigranta rumuńskiego w Polsce, który rzekomo okradł polskiego sędziego i jest o to oskarżony. Animowany pełnometrażowy dokument, w którym zastosowano różne techniki animacji, pokazuje sposób traktowania migrantów przez władze, który niejednokrotnie ma charakter dyskryminacyjny. Jest to głos człowieka, który umarł w nieludzki sposób, nie będąc wysłuchanym i pozbawiony najbardziej podstawowych praw człowieka – czytamy w uzasadnieniu Jury.
Polski producent filmu, Arkadiusz Wojnarowski, odbierając wyróżnienia zadedykował obie nagrody bohaterowi filmu – Claudiu Crulicowi.
Nagroda NETPAC
Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie: Amaia Torrecilla Olasolo, film promoter (Hiszpania), Jeffrey Jeturian, reżyser (Filipiny), Konrad Wągrowski, krytyk filmowy i dziennikarz (Polska) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w sekcjach konkursowych WFF, którą otrzymał „No. 89 Shimen Road”, reżyseria Haolun Shu (Hong Kong / Holandia).
Nagrody w Plebiscycie Publiczności 27. WFF
- w kategorii filmów fabularnych: „Róża”, reż. Wojciech Smarzowski
- w kategorii filmów dokumentalnych: „Buck”, reż. Cindy Meehl
- w kategorii filmów krótkometrażowych: „Północny Atlantyk”, reż. Bernardo Nascimento
- W kategorii filmów dla dzieci: „Kot w Paryżu”, reż. Alain Gagnol, Jean-Loup Felicioli
27. Warszawski Festiwal Filmowy jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. PISF współfinansował także nagrodzone filmy: „Różę”, „Wymyk”, „Crulic. Droga na drugą stronę”.
Werdykt jury Konkursu Głównego podsumowuje jurorka Christa Saredi:
Christa Saredi. Fot. Marcin Kułakowski, PISF
– Wybór był bardzo trudny – w pięcioosobowej grupie jurorów obejrzeliśmy w konkursie 20 filmów. Wyboru nagrodzonych filmów dokonaliśmy w demokratycznym i jawnym głosowaniu, większością głosów (…). „Róża” jest filmem niezwykle precyzyjnie zrealizowanym i podejmującym bardzo istotne tematy. Osobiście sądzę, że film ten wzbudzi na pewno zainteresowanie w regionie, a także wśród polskiej widowni. Tematem „Róży” jest przeszłość, ale także sposoby zapisywania historycznych wydarzeń, mówienia o nich. Natomiast drugi polski film w konkursie, „Wymyk” Grega Zglinskiego, jest współczesną opowieścią, niezwykle uniwersalną (…). „Wymyk” to film bardzo przekonujący, mający w sobie dużo psychologicznego prawdopodobieństwa. Film znakomity na poziomie aktorstwa, ze świetnymi dialogami. Zglinski mówi do nas obrazami, co sprawia, że łatwiej rozumiemy reakcje rodziny głównego bohatera. Choć oba polskie filmy w konkursie tak bardzo różnią się od siebie, postanowiliśmy nagrodzić właśnie te tytuły.
Więcej informacji o 27. Warszawskim Festiwalu Filmowym: www.wff.pl.