Ruszył EKRAN 2012
19 maja rozpoczęła się pierwsza sesja programu EKRAN – europejskiego projektu szkoleniowego dla profesjonalistów, skupiającego się na kreatywnym procesie pre-produkcji. Wśród 9 teamów znalazły się ekipy z Niemiec, Szwajcarii, Austrii i Grecji oraz Polski. Polski Instytut Sztuki Filmowej jest partnerem programu.
Główne założenia programu
Program EKRAN umożliwia rozwój projektu poprzez realizację 2 scen ze scenariusza. Każdy z dziewięciu uczestniczących projektów jest reprezentowany przez grupę składającą się z reżysera, scenarzysty, producenta oraz, opcjonalnie, operatora. EKRAN zakłada ścisłą współpracę całego zespołu i ma być pierwszym krokiem na drodze do realizacji filmu.
Wcześniejsze realizacje programu EKRAN
We wcześniejszych latach swoje filmy rozwijali m.in. Anna Jadowska („Teraz ja” – najlepszy debiut na festiwalu w Gdyni, 2005), Leszek Dawid („Ki” – nominacja do Złotych Lwów za najlepszy film, 2011), Bartek Konopka („Lęk wysokości” – główna nagroda na festiwalu w Bombaju, 2011), Adrian Panek („Daas” – udział w konkursie głównym na festiwalu w Gdyni i nominacja do Orłów w kategorii „Odkrycie roku” dla Adriana Panka, 2011), Greg Zglinski („Wymyk” – Złote Lwy za najlepszy scenariusz, 2011), Omar Shargavi („Ma salama Jamil” – wyprodukowany przez Izentropę zdobywca nagrody głównej na międzynarodowym festiwalu w Rotterdamie, 2008) czy Séverine Cornamusaz („Coeur animal” – zdobywca Swiss Film Prize, „Szwajcarskiego Oscara”, 2010).
Projekty zakwalifikowane na tegoroczną edycję programu EKRAN:
„The Red Line”
Reżyseria: Uwe Nigel (Niemcy), współscenarzysta: Marco Del Bianco, producent: Jumping Horse Film.
Historia detektywa, który, próbując rozwiązać zagadkę seryjnych morderstw, odkrywa, że mogła się do tego przyczynić niekompetencja policji.
„The House”
Reżyseria: Philipp Doering (Niemcy), scenarzysta: Christian Fehling, producent: Blue Elephant.
Opowieść o Robercie, który, poznając Agatę, odkrywa, że historia jego związku jest ściśle związana z historią niedawno kupionego i remontowanego przez niego domu.
„No color”
Reżyseria: Nicholas Peart (Szwajcaria), scenarzysta: Stephane Cabel, producent: Xavier Green, PS. Productions.
Chirurg Thomas prowadzi spokojne życie w Genewie. Wszystko się zmienia, kiedy wyjeżdża na misję do Afryki, a albinoskie dziecko, którym się zajmuje, zostaje porwane…
„The little hands”
Scenariusz i reżyseria: Filippo Filliger (Szwajcaria), współscenarzysta: François Dubos, producent: Joëlle Bertossa, Akka Films.
Matteo, zagorzały kapitalista, po narodzinach syna odkrywa nowe powołanie, w wyniku którego postanawia uratować od upadku fabrykę zegarków w jego rodzinnym mieście.
„We are Chinese”
Scenariusz i reżyseria: Peter Keller (Austria), producent: KOP ELEVEN Filmproduktion.
Thriller science-fiction, który podejmuje problem tożsamości ludzkiej w świetle współczesnej filozofii umysłu.
„Modris”
Scenariusz i reżyseria: Juris Kursietis (Grecja), współscenarzysta: Latvia Vicky Miha, producent: Boo Productions.
Tytułowy Modris to nastolatek, którego nieradząca sobie z wychowaniem matka, przyczynia się do objęcia go policyjną kuratelą.
Polskie zespoły
Wśród polskich reżyserów biorących udział w tegorocznym programie EKRAN znalazła się Karolina Bielawska z projektem „Mrowisko” na podstawie scenariusza Barbary Białowąs i Kamila Minknera, a także Piotr Subbotko wraz z Małgorzatą i Wojciechem Staroniami z projektem filmu „Dziura w głowie”. W tegorocznej edycji programu uczestniczy również Wojciech Jagiełło, reżyser i scenarzysta oraz producent Kuba Kosma, wspólnie pracujący nad projektem filmu „Alterworld”.
Główne zadania uczestników
Głównym zadaniem uczestników i wykładowców jest analiza scenariusza, konsultacje grupowe i indywidualne. Wśród tegorocznych tutorów znaleźli się: Andrzej Wajda, Udayan Prasad (uczestniczący od lat w programie EKRAN brytyjski reżyser i scenarzysta), Wojciech Marczewski, Denijal Hasanovic, Marilyn Milerom (script konsultantka przez lata związana z New Zeland Film Comission), Anna Wunderlich oraz Weronika Migoń.
Organizatorzy
EKRAN jest organizowany przez Wajda Studio we współpracy ze Szkołą Wajdy wraz z europejskimi partnerami: fundacją Focal ze Szwajcarii, Austriackim Instytutem Filmowym, Mitteldeutsche Medienförderung (Niemcy), Nordmedia (Niemcy), Fundacją AGORA i Polskim Instytutem Sztuki Filmowej. EKRAN jest współfinansowany przez program Unii Europejskiej Media Training.
Na podstawie informacji prasowej