Ruszył projekt Wędrujący Filmoznawcy Filmoteki Szkolnej

PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej zorganizował warsztaty dla Wędrujących Filmoznawców. Pod koniec lutego 16 osób z całej Polski wzięło udział w spotkaniu przeznaczonym dla osób chcących wesprzeć liderów Filmoteki Szkolnej w terenie.

Filmoznawcy wsparciem dla liderów Filmoteki Szkolnej

„Nasza inicjatywa to zorganizowanie i przeszkolenie sieci filmoznawców, których zadaniem będzie uzupełnienie metodycznych umiejętności nauczycieli o wymiar filmoznawczy. Filmoznawcy mają wesprzeć nauczycieli w ich myśleniu o filmowych lekcjach, podpowiedzieć nauczycielom, jak kino wykorzystywać w scenariuszach lekcji, pokazać jak podejść do analizy i interpretacji filmów analogicznie jak podchodzi się do omawiania literatury” – mówi Agata Sotomska z Filmoteki Szkolnej.

Jak mówić o emocjach poprzez pokazywanie filmów

Zajęcia z filmoznawcami poprowadzili Arkadiusz Walczak (dyrektor Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń) i Anna Równy (Liderka Filmoteki Szkolnej). Przez dwa dni uczestnicy zajęć poznawali m.in. zasady wykorzystywania fragmentów filmów podczas lekcji i uczyli się, jak mówić o emocjach poprzez pokazywanie filmów. Poznając tajniki pracy nauczycieli – liderów Filmoteki Szkolnej dowiadywali się, jak umiejętnie poprowadzić dyskusję po wspólnym obejrzeniu filmu. Uczestnicy programu otrzymali także wiedzę o podstawach programowych dotyczących danych grup wiekowych w szkolnictwie i mieli okazję podzielić się własnymi doświadczeniami. Także poprzez gry i zabawy.

Wędrujący Filmoznawcy FS

Wędrujący Filmoznawcy Filmoteki Szkolnej. Fot Marcin Kułakowski, PISF

Sieć osób, które będą ze sobą współpracować

„O inicjatywie Wędrujący Filmoznawcy dowiedziałam się z informacji zamieszczonej na Facebooku Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Zgłosiłam się w ostatnim dniu rekrutacji (…). Chciałam wziąć udział w programie, ponieważ interesuje mnie przenoszenie wiedzy akademickiej w bardziej praktyczne rejony” – mówiła jedna z uczestniczek wydarzenia Natalia Gruenpeter (Uniwersytet Śląski, Katowice). Zapytaliśmy ją także o wrażenia dotyczące warsztatów. „Bardzo podoba mi się aktywizująca i integrująca forma zajęć. Widać, że wszyscy mamy chęć stworzyć sieć osób, które w przyszłości będą współpracować. Ciekawe byłoby się spotkać jeszcze raz po pierwszych praktycznych doświadczeniach. Chciałabym zająć się edukacją filmową w szkołach. Ciekawi mnie praca z uczniami, ale także z nauczycielami. Dziś bardzo potrzebujemy szerszej edukacji medialnej, bo wszyscy jesteśmy fotografami i wszyscy dzisiaj kręcimy filmy – ważne, byśmy posługiwali się świadomie dostępnymi nam narzędziami” – podkreślała.

Wykorzystanie filmu w pracy z młodzieżą i nauczycielami

„Dostałem link z informacją o programie od jednej z osób pracujących przy Międzynarodowym Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale Kino! – współpracowałem z tą imprezą właśnie przy projekcie edukacyjnym dla nauczycieli. O moim udziale na pewno zadecydowała instytucja, która za tym stoi, czyli PISF, do której mam zaufanie. Często zaglądam na jej strony, sprawdzam aktualności, box office i nadchodzące premiery. To mnie interesuje na co dzień. Zaglądam też na strony Filmoteki Szkolnej, gdzie szukam inspiracji związanych z edukacją” – mówił podczas spotkania Adam Domalewski (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu). „Jestem bardzo zadowolony z warsztatów w Warszawie. Utwierdziłem się w niektórych swoich przekonaniach, aspiracjach i sensowności takich działań edukacyjnych. Nabrałem także dodatkowej pewności siebie. Na pewno będę wykorzystywał w pracy z młodzieżą i nauczycielami to, czego się tutaj dowiedziałem” – dodawał. „Wierzę głęboko w sensowność wprzęgania filmu w edukację. Myślę, że jest tutaj ogromne pole do pracy, ale jednocześnie to jest praca niełatwa, bo mam wrażenie że przez instytucjonalne przeszkody szkoła często zamyka drogę kreatywnym nauczycielom. Ale bardzo wierzę w projekty takie jak Wędrujący Filmoznawcy”.

Wędrujący Filmoznawcy FS

Wędrujący Filmoznawcy Filmoteki Szkolnej. Fot Marcin Kułakowski, PISF

Projekt o charakterze długofalowym

„Zaczynamy przygotowania do wizyt Wędrujących Filmoznawców w Pracowniach Filmoteki Szkolnej. Wspólnie z poszczególnymi Liderami i Filmoznawcami będziemy ustalać plan działania dla każdego miejsca indywidualnie – tak, żeby każda wizyta odpowiadała na konkretne potrzeby tamtejszych nauczycieli. Pomysł jest taki, żeby każdy filmoznawca przyjechał do Pracowni z wizytą na 2-4 dni. Podczas pobytu filmoznawcy i nauczyciele wspólnie będą pracować nad scenariuszami lekcji, aby potem uczniowie mogli „czytać” nie tylko książki, ale i filmy.  Mamy nadzieję, że te spotkania będą miały praktyczny wymiar, że wykorzystany zostanie potencjał zarówno nauczycieli, jak i filmoznawców. Poprzez takie spotkania chcemy by obie strony mogły się czegoś od siebie nawzajem nauczyć, co z pewnością zaowocuje jeszcze lepszymi efektami w przyszłości, bo zależy nam, by projekt miał charakter długofalowy – podkreśla Agata Sotomska z Filmoteki Szkolnej.

Więcej informacji: www.filmotekaszkolna.pl.

07.03.2016