Trzy produkcje z udziałem Polaków na Festiwalu w Nowym Jorku

Zrekonstruowany na nowo film Wojciecha J. Hasa „Sanatorium Pod Klepsydrą” zostanie pokazany w sekcji Revivals 58. New York Film Festival. W Konkursie Głównym znalazł się obraz „The Disciple” ze zdjęciami Michała Sobocińskiego, a polska koproducja „HOPPER/WELLES” w sekcji Spotlight. Amerykańska impreza odbędzie się od 25 września do 11 października w formule hybrydowej (pokazy plenerowe i online).

„Sanatorium pod Klepsydrą” znalazło się w programie sekcji prezentującej odnowione klasyczne tytuły obok takich filmów jak: „Spragnieni miłości” reż. Wong Kar-Wai, „Pała ze sprawowania” reż. Jean Vigo, „Kwiaty Szanghaju” reż. Hou Hsiao-hsien czy „Potępienie” reż. Béla Tarr. Odnowiona wersja filmu powstała ze skanu oryginalnego negatywu, po raz pierwszy w rozdzielczości 4K. Za rekonstrukcję, nagrodzonego w 1973 roku w Cannes filmu Hasa, odpowiada Fixafilm. Nadzór artystyczny nad projektem sprawują operatorzy Piotr Sobociński Jr oraz Michał Sobociński, wnukowie Witolda Sobocińskiego, autora zdjęć do filmu.

„Sanatorium pod Klepsydrą” to luźna adaptacja prozy Brunona Schulza powstała w cieniu wydarzeń roku 1968 i opowiadająca o minionej kulturze żydowskiej. Surrealistyczna fabuła osnuta jest wokół wizyty młodego mężczyzny (w tej roli Jan Nowicki) w fantasmagorycznym sanatorium poza czasem i przestrzenią.

„Sanatorium pod Klepsydrą” (fot. materiały prasowe)

„The Disciple”

Z kolei wspomniany Michał Sobociński jest autorem zdjęć do hinduskiego filmu – „The Disciple” w reżyserii Chaitanya Tamhane, który bierze udział w Konkursie Głównym tegorocznego Nowojorskiego Festiwalu Filmowego.

Sharad Nerulkar poświęcił całe życie, by zostać indyjskim wokalistą klasycznym, co udaje się niewielu. Wtajemniczony w tę wielowiekową tradycję przez ojca, realizuje swoje marzenie ze szczerością i dyscypliną, całkowicie oddając się swojej artystycznej pasji. Dążąc do osiągnięcia najwyższego poziomu swojego rzemiosła, Sharad śledzi święte tajemnice i rytuały zawarte w dawnych muzycznych legendach. Ale z biegiem lat będzie zmuszony godzić realia życia we współczesnym Bombaju z wybraną przez siebie ścieżką, co doprowadzi go do odnalezienia swojego prawdziwego głosu w muzyce i życiu.

„Disciple” (fot. materiały prasowe)

„HOPPER/WELLES”

W sekcji Spotlight znalazł się z kolei obraz „HOPPER/WELLES”, który jest polską koprodukcją. Został wyreżyserowany przez Orsona Wellesa, a wyprodukowany przez Filipa Jana Rymszę („Mosquito State”, „The Other Side of the Wind”) i jego firmę Royal Road Entertainment w koprodukcji z FIXAFILM.

Ten materiał to zapis intymnej i twórczej rozmowy, która na początku lat 70. odbyła się między dwoma, wielkimi osobowościami świata filmu. Odwieczny obrazoburca Orson Welles zza kadru sonduje Dennisa Hoppera, cieszącego się wtedy wielką popularnością po sukcesie „Easy Ridera”. Oryginalny, 5-godzinny materiał został skrócony dzięki pracy nagrodzonego Oscarem montażysty, Boba Murawskiego („The Hurt Locker”, „Spider-Man”).

„HOPPER/WELLES” (fot. materiały prasowe)
28.08.2020