Script Forum od poniedziałku

Od 12 do 16 lipca w ramach warszawskiego Lata Filmów odbędzie się 3. trzecia edycja Script Forum, podczas którego spotykają się scenarzyści z całego kraju: początkujący i doświadczeni.


Idea przedsięwzięcia powstała w 2008 roku, kiedy Lato Filmów przeniesiono do Warszawy. Pomysłodawcy stwierdzili, że potrzebne jest coś, co wyróżniałoby tę imprezę spośród innych festiwali filmowych. W programie, podobnie jak w poprzednich edycjach, znalazły się dyskusje, wykłady i warsztaty poświęcone różnym aspektom scenopisarstwa.

 

Script Forum proponuje uczestnikom wiele specjalistycznych wykładów i spotkań.


Wykład na temat pisania scenariusza komediowego poprowadzi ekspert w tej dziedzinie – Tadeusz Chmielewski, laureat tegorocznego Pióra Mistrza, autor kultowych tytułów: „Ewa chce spać”, „Jak rozpętałem drugą wojnę światową”, „Nie lubię poniedziałku” i wielu innych.

 

Będą również seminaria dotyczące stand-up comedy (opartej na monologu przed publicznością) oraz serialu internetowego.

 

Organizatorzy chcą w tym roku zająć się też tematyką nowych mediów i nowych możliwościach, jakie otwierają się przed scenarzystami. Gościem specjalnym festiwalu będzie Linda Seger, autorka jednego z najważniejszych podręczników scenopisarskicha „Making a Good Script Great””.

 

Imprezę zamknie spotkanie branżowe – III Forum Scenarzystów Polskich, które poprowadzi Joanna Kos-Krauze. I Forum Scenarzystów zaowocowało reaktywacją działania Koła Scenarzystów w ramach Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Tym razem uczestnicy dyskutować będą m.in. o stosunkach między scenarzystą i producentem, tentiemizacji, nowych kanałach dystrybucji i idących za nimi konsekwencjach, standardzie pracy scenarzysty oraz celach lobbingu Federacji Scenarzystów Europejskich w Unii Europejskiej. Dyskutowany będzie także problem oceny projektów oraz kwestia systemu eksperckiego w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej.

 

– Chcemy, żeby Script Forum było miejscem, gdzie spotykają się piszący z producentami – mówi Oriana Kujawska z zespołu programowego imprezy. – Dlatego wspólnie z KIPĄ organizujemy Giełdę Scenariuszy i Adaptacji: autorzy wypełniają krótką informację o swoim projekcie, a producenci mogą wybrać pomysły, które wydają się im interesujące. W zeszłym roku Łukasz Maciejewski nawiązał w ten sposób kontakt z Piotrem Mularukiem z Yeti Films, co zaowocowało podpisaniem umowy na „Waszyńskiego”.


– Dodatkowo KIPA będzie prowadziła program zachęcający do tworzenia adaptacji – dodaje. – W tym roku na Script Forum będzie dzień poświęcony nowym mediom. Dla scenarzystów to często zupełnie nowe terytorium, a na przykład dobra gra komputerowa to przecież nie jeden scenariusz a cały szereg scenariuszy. Produkcja gry komputerowej – jeżeli jest to gra aktorska – może trwać kilkukrotnie dłużej niż film fabularny i tym samym być kilkukrotnie droższa w produkcji. Scenarzyści mogą zajmować się także grami. Chcemy opowiedzieć o nowatorskim wykorzystaniu scenariusza.

Poza otwartymi dla wszystkich zajęciami, dużą część Script Forum stanowią warsztaty, w których uczestniczą osoby wybrane na podstawie przesyłanych do organizatorów projektów.

 

I tak w ramach trzeciego Script Forum odbędzie się Konwersatorium Nowela Filmowa, adresowane do przyszłych debiutantów planujących złożenie projektu do PISF oraz ubiegających się o stypendium scenariuszowe.

 

Będą też warsztaty ukierunkowane na serial telewizyjny czyli „Forma(t) Serialu”, które poprowadzi Jürgen Seidler. Pitching telewizyjny, który jest zwieńczeniem tego szkolenia, moderuje Ilona Łepkowska.

 

Szkolenie „Sztuka Pitchingu”, skierowane do scenarzystów i producentów odbędzie się pod czujnym okiem eksperta czyli Claire Dixsaut. Szkoleniu towarzyszyć będzie pitching projektów fabularnych przed czołowymi producentami w Polsce.
– Pitching to cały czas nieznane w Polsce pole. Poza tym organizowanym przez nas, nie ma w naszym kraju regularnego publicznego pitchingu, na który mogą zgłaszać się autorzy z całej Polski. Trzeba to zmienić – tłumaczy Oriana Kujawska.

W ofercie imprezy są także Indywidualne Konsultacje Scenariuszowe, pozwalające na poprawienie gotowych już tekstów dzięki rozmowom z konsultantami, wśród których dominują script doctorzy i scenarzyści, ale są też osoby innych profesji lub nawet niezwiązane z branżą filmową, m.in., Dariusz Gajewski, Ernest Bryll, Tadeusz Chmielewski, Stanislaw Zawiśliński, Marek Miller, Kazimiera Szczuka i inni.

W ramach Script Forum corocznie wydawany jest Katalog Scenarzystów Polskich. Dzięki umieszczanym tam krótkim opisom sylwetek scenarzystów oraz ich projektów i dokonań, producenci zainteresowani konkretnym pomysłem mogą zgłaszać się do konkretnych autorów. Takie przedsięwzięcie pomaga w nawiązaniu współpracy, a co za tym idzie, stymuluje rozwój polskiego przemysłu filmowego. Katalog dostępny jest także w wersji elektronicznej.

 

– Myślę, że ta impreza daje coś bardzo ważnego: tworzy środowisko. Jest miejscem, w którym spotykają się scenarzyści, producenci, filmowcy, ludzie z branży – podsumowuje Oriana Kujawska. I ci ludzie wiedzą, że w lipcu w BUWie na Krakowskim Przedmieściu będzie miała miejsce kolejna edycja Script Forum i będą mogli dyskutować, wymieniać się pomysłami, spostrzeżeniami. A w związku z tym, że scenarzyści występują wtedy w grupie mogą walczyć o swoje prawa, choćby o to, aby ich nazwisko było umieszczane w filmowej czołówce.

 

Martyna Kordulewska

 

Więcej informacji na www.latofilmow.pl.

06.07.2010