„Skąd dokad” wygrywa na kolejnych festiwalach na świecie

Pełnometrażowy dokument „Skąd dokąd” w reżyserii Maćka Hameli otrzymał Nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego podczas Zurich Film Festival w Szwajcarii, a także Nagrodę dla Filmu Politycznego za reżyserię na Filmfest Hamburg w Niemczech. W sumie ta polsko-francusko-ukraińska produkcja została pokazana już na 35 festiwalach – zdobywając 10 nagród i 1 wyróżnienie. Dzięki zdobyciu głównej nagrody na Sheffield DocFest obraz będzie mógł ubiegać się o nominację Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny. „Skąd dokąd” znalazł się też na shortliście do Europejskich Nagród Filmowych. Film został dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej w ramach PO Polsko-Ukraińskie Inicjatywy Filmowe.

Obraz zdobył dwie nagrody podczas tegorocznego Millennium Docs Against Gravity, a także był prezentowany na festiwalu w Cannes w ramach sekcji ACID. Od tamtej pory otrzymał główną nagrodę jury podczas Sheffield DocFest, Nagrodę dla Najlepszego Pełnometrażowego Dokumentu Ukraińskiego na Odesa International Film Festival oraz Nagrodę Jury dla Najlepszego Filmu Pełnometrażowego na Festival International de cinéma War on Screen (Francja) i trzy statuetki na Festival 2 Cinéma de Valenciennes (Francja).

„Skąd dokąd” znalazł się w gronie czternastu tytułów na tzw. shortliście opublikowanej przez Europejską Akademię Filmową. Dzięki temu ma szansę otrzymać nominacje w kategorii European Documentary, które zostaną ogłoszone 7 listopada. Ponadto zostanie jeszcze pokazany na London Migration Film Festival (Wielka Brytania), IDFA – The International Documentary Film Festival (Holandia), Ukrainian Film Festival Berlin (Niemcy), Human Rights Film Festival Lugano (Szwajcaria), Le Festival Monde en Vues est le Festival International du Film des Droits Humains (Gwadelupa, Francja), Chicago International Film Festival (USA), Cinémondes, le festival international du film indépendant (Francja), Corsica.doc – International Documentary Festival (Francja), a także na Ukraina! Festiwal Filmowy (Polska).

Opis fabuły filmu

Początek inwazji Rosji na Ukrainę. Ludzie zawieszeni w czasie i przestrzeni, w obliczu niepewnego tu i teraz, decydują się na porzucenie tego, co mają najcenniejsze i wsiadają bez zastanowienia do zakurzonego vana na obcych rejestracjach. Samochód przemierza tysiące kilometrów, pełniąc rozmaite funkcje: poczekalni, szpitala, schronu, a przede wszystkim przestrzeni do zwierzeń i wyznań, którymi w sposób naturalny zaczynają dzielić się współtowarzysze podróży z przypadku.

Film „Skąd dokąd” (ang. „In the Rearview”) to portret zbiorowy złożony z doświadczeń ludzi, którzy mają jeden cel: znaleźć bezpieczne schronienie. W vanie, ich tymczasowym azylu, zniesione są różnice płci, wieku, koloru skóry, sprawności fizycznej, pochodzenia, tożsamości, poglądów czy wiary. W języku ukraińskim „skąd” (звідки / zvidky) i „dokąd” (куди / kudy), to też rutynowe pytania zadawane podczas próby przebicia się przez liczne punkty kontrolne, rozmieszczone na terenie Ukrainy.

Wojna trwa nadal

Twórcy filmu „Skąd dokąd”, w trakcie przeprowadzanych przez siebie licznych akcji ewakuacyjnych z rozległego terytorium kraju ogarniętego wojną, postanowili udokumentować historie ludzi, którzy zostali zmuszeni do ucieczki z dnia na dzień. – Zdjęcia do naszego filmu były bezwzględnie podporządkowane ewakuacjom realizowanym przeze mnie od początku inwazji. Wierzę, że to właśnie dlatego udało nam się stworzyć tak autentyczny obraz wojny, która toczy się za naszymi plecami, a mogłaby dotknąć każdego z nas. Mam nadzieję, że obecność filmu w Cannes będzie okazją, aby przypomnieć wszystkim o tym, że wojna trwa dalej i tylko nasze wspólne zaangażowanie pozwoli ją zakończyć – mówi Maciek Hamela, reżyser filmu i kierowca vana.

Autorem scenariusza i reżyserem „Skąd dokąd” jest Maciek Hamela, a autorami zdjęć: Yura Dunay, Wawrzyniec Skoczylas, Marcin Sierakowski i Piotr Grawender. Za montaż odpowiada Piotr Ogiński, za muzykę – Antoni Komasa Łazarkiewicz, za postprodukcję dźwięku Marcin Lenarczyk, a za postprodukcję koloru Aleksandra Kraus. Producentami filmu są Piotr Grawender (Affinity Cine) i Maciek Hamela (Impakt Film), a koproducentami Jean-Marie Gigon (SaNoSi Productions) i Anna Palenchuk (435 FILMS).

11.10.2023