Sukces "Idy" w USA

Współfinansowana przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej „Ida” Pawła Pawlikowskiego podbiła amerykańskie kina. Jej box office wynosi prawie 2,5 miliona dolarów.

2,5 milionowy box office

„Ida” weszła na ekrany kin w USA 2 maja 2014. Amerykańskim dystrybutorem filmu jest Music Box Films. Box office filmu wynosi już prawie 2,5 miliona dolarów (2,488,657 – Box Office Mojo). Obraz jest obecnie wyświetlany w 134 kinach.

Ponad 300 tysięcy widzów

„Idę” Pawła Pawlikowskiego w Stanach Zjednoczonych zobaczyło już ponad 311 tysięcy widzów. To kolejny zagraniczny frekwencyjny sukces filmu, który podbił również kina w Europie. We Francji „Idę” obejrzało prawie pół miliona widzów.

Świetnie recenzje

„Ida” została bardzo entuzjastycznie przyjęta przez krytyków filmowych w USA. Recenzje filmu ukazały się na łamach najważniejszych amerykańskich czasopism i magazynów internetowych, o czym pisaliśmy już na początku czerwca.

 

David Debny z New Yorkera nazywa „Idę” spójnym arcydziełem. Według A. O. Scotta z New York Timesa „Ida” oddziaływuje bardzo na widza również (…) dzięki pięknie zamglonym, przeszywająco ostrym czarno-białym zdjęciom Łukasza Żala i Ryszarda Lenczewskiego.

 

Godfrey Cheshire w recenzji opublikowanej na stronie www.rogerebert.com pisze: Przykuwająca uwagę, oryginalna i zrealizowana w sposób zapierający dech na każdym poziomie, „Ida” mogłaby być arcydziełem w każdej erze, w każdym kraju

 

Agata Trzebuchowska jako Anna/Ida jest zjawiskowo opanowana i spokojna przeciwstawiając się bardziej gwałtownym emocjom, których dostarcza równie wspaniała Agata Kulesza, jako pozornie silna, ale bezradna Wanda. (…) „Idą” Paweł Pawlikowski rozpoczął nowy klasyczny art house – czytamy IndieWire w recenzji autorstwa Carlosa Aguilara.

 

Więcej amerykańskich recenzji „Idy” można przeczytać tutaj.

Najlepszy film 2014 roku

„Ida” zaczęła się również pojawiać w zestawieniach najlepszych filmów 2014, przygotowywanych przez amerykańskich krytyków filmowych.

 

Scott Foundas i Justin Chang z Variety umieścili „Idę” na swoich listach obok takich filmów jak „The Grand Budapest Hotel” Wesa Andersona, „Nimfomanka” Larsa von Triera czy „Tylko kochankowie przeżyją” Jima Jarmuscha.

 

„Ida” znalazła się również na pierwszym miejscu zestawienia najlepszych filmów 2014 roku internetowego magazynu IndieWire, w którym głosowało 500 krytyków filmów z całego świata zrzeszonych w Indiewire’s Criticwire Network.

Międzynarodowa dystrybucja

Światowym agentem sprzedaży „Idy” jest duńska firma Fandango Portobello. Film udało się sprzedać do ponad 30 krajów na całym świecie. 25 października 2013 obraz miał swoją premierę kinową w Polsce. Następnie wszedł na ekrany kin m.in. we Francji, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Włoszech, Kanadzie, USA, Australii, Nowej Zelandii, Argentynie. Od 17 lipca „Idę” będą mogli oglądać widzowie w Czechach, a od 11 września na Słowacji.

 

Paulina Bez

01.07.2014