Sukcesy Warszawskiej Szkoły Filmowej w 2019 roku





Warszawska Szkoła Filmowa podsumowuje sukcesy swoich uczniów i studentów w 2019 roku.

W 2019 roku filmy studentów i absolwentów z Warszawskiej Szkoły Filmowej, a także uczniów z Liceum Filmowego zakwalifikowały się aż 268 razy na polskie i zagraniczne festiwale filmowe oraz zdobyły na nich aż 70 nagród.

Jednym z najczęściej pokazywanych tytułów z Warszawskiej Szkoły Filmowej był film „Wieczne Cienie” w reżyserii Marka Leszczewskiego, który zakwalifikował się do 31 konkursów i zdobył aż 7 międzynarodowych nagród, w tym nagrodę dla najlepszego filmu zagranicznego na 15. TAFIC – Festival Internacional de Cine de Tapiales w Argentynie oraz nagrodę za najlepsze zdjęcia dla Maxa Bugajaka na FESTPRO Film Festival w Rosji.

W minionym roku najwięcej nagród zdobył film w reżyserii Veronici Andersson „Wiki”, który zakwalifikował się do 14 konkursów, na których zdobył aż 10 nagród. Film cieszył się również największym uznaniem widzów na festiwalach międzynarodowych i zdobył najwięcej głównych nagród publiczności m.in. na 2. Kurzfilmfestival w Austrii czy 17. Filmfest w Düsseldorf w Niemczech.

Na najwięcej festiwali międzynarodowych kwalifikujących do Nagród Akademii Filmowej dostał się film „Córka” w reżyserii Mary Tamkovich. Znalazł się na takich festiwalach jak 17. Bogota Short Film Festival – BOGO SHORTS w Kolumbii, 47. Huesca International Film Festival w Hiszpanii czy 23. REGARD Saguenay International Short Film Festival w Kanadzie.

W prestiżowych konkursach znalazły się również: debiut reżyserski Kariny Węgiełek „Rudy”, dramat o drugiej wojnie światowej „Brzuch straszliwej maszyny, wykrwawiającej się na śmierć” w reżyserii Marka Ułana-Szymańskiego i horror dla dzieci „Wolne Pokoje” w reżyserii Bartłomieja Jakubiaka. Film „Rudy” zakwalifikował się m.in. do Tirana International Film Festival w Albanii, w Polsce natomiast zdobył nagrodę publiczności na 23. Festiwalu Filmu Muzyki Malarstwa Lato z Muzami w Nowogardzie. „Brzuch straszliwej maszyny, wykrwawiającej się na śmierć” znalazł się na 15. HollyShorts Film Festival w Stanach Zjednoczonych, zaś w Polsce został doceniony na 13. Festiwalu Filmowym Offeliada, gdzie zdobył wyróżnienie jury głównego. Jury przyznało również nominację do Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego w kategorii „Najlepsze Zdjęcia” dla operatora filmu Karola Łakomca. Film został też doceniony przez Jury Młodego Widza, które przyznało mu statuetkę Horacego. Film Bartłomieja Jakubiaka „Wolne Pokoje” zdobył aż 4 nagrody międzynarodowe w tym nagrodę za najlepszy krótkometrażowy film dla dzieci na Indie Short Fest w Los Angeles. Obraz zakwalifikował się również do Chicago International Children’s Film Festival. Film dyplomowy operatora Kacpra Wójcickiego „Stacja” w reżyserii Arkadiusza Bartosiaka zakwalifikował się na prestiżowy 25. International Short Film Festival w Grecji, który kwalifikuje do Europejskiej Nagrody Filmowej.

Filmy studentów z kierunków międzynarodowych również znalazły się na wielu ważnych imprezach filmowych. Film „Ticket” w reżyserii Nikity Tanadzhy pojawił się w konkursie filmów krótkometrażowych na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (podobnie jak wspomniany wcześniej „Brzuch straszliwej maszyny, wykrwawiającej się na śmierć”). Film zakwalifikował się również do jednego z największych konkursów filmów studenckich Tel Aviv International Student Film Fest w Izraelu. Zauważony został również film „Szpilki” w reżyserii Alejandro Bermudeza, który pojawił się m.in. na 20. Festival International du Film d’Aubagne – Music&Cinema we Francji czy 11. International Inter University Short Film Festival w Bangladeszu.

Wiele sukcesów odniosły również filmy dokumentalne z Warszawskiej Szkoły Filmowej. Film dyplomowy „Fuck, it’s Biology” w reżyserii Veronici Andersson, zakwalifikował się do 10 konkursów w Polsce i zdobył aż 5 nagród, m.in. główną nagrodę „Nowe Oko” na festiwalu Przeźrocza w Bydgoszczy i nagrodę jury akademickiego na 12. festiwalu Ogólnopolskie Spotkania Filmowe Kameralne Lato w Radomiu. Film dokumentalny „I znów będziemy szczęśliwi” w reżyserii Krzysztofa Wołżańskiego, który swoją światową premierę festiwalową miał na 59. Krakowskim Festiwalu Filmowym, zakwalifikował się do takich prestiżowych imprez filmowych, jak 17. DocLisboa Film Festival w Portugalii czy MFF LISTAPAD na Białorusi. Oba dokumenty pojawiły się też na targach 16. East Silver Market w trakcie 23. Jihlava International Documentary Film Festival w Czechach. Dokument „Przystanek Dom Aktora” w reżyserii Joanny Brodawki-Zygmunt, Absolwentki Filmowego Studium Policealnego, zakwalifikował się do wielu polskich i międzynarodowych konkursów dokumentalnych oraz zdobył nagrodę za najlepszy studencki film dokumentalny na Festiwalu Filmów Optymistycznych Happy End w Rzeszowie.

Na najwięcej festiwali gatunkowych otrzymał horror w reżyserii Kasi Babicz „Przywiązanie”, m.in. na Russian International Horror Film Awards w Moskwie czy Toronto Indie Horror Fest w Kanadzie. Inny film gatunkowy, „Recharge” w reżyserii Michała Hytrosia ze zdjęciami Adama Plucińskiego, został doceniony na Sci-Fi, Terror and Fantasy Film Festival w Kolumbii, gdzie zdobył nagrodę za najlepsze zdjęcia. „To, co zostaje” w reżyserii Elizy Godlewskiej i Alana Ruczyńskiego zakwalifikował się do prestiżowego konkursu studenckiego na EnergaCAMERIMAGE w Toruniu. Film miał swoją premierę na festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie, na którym w konkursie pojawiły się też dwa wspominane wcześniej filmy ze Szkoły: „Recharge” i „Rudy”.

W 2019 roku wielokrotnie nagradzane były produkcje Nataszy Parzymies. „Kontrola” dostała się aż na 7 festiwali i zdobyła 3 nagrody m.in. za najlepszy montaż na Fresh Film Festival w Irlandii. Z kolei film „Dreamland”, barwna opowieść, której akcja rozgrywa się w lunaparku, przyniosła jej nagrody za reżyserię na dwóch festiwalach: Short to the Point w Rumunii (najlepsza młoda reżyserka) oraz Indie Short Fest w Los Angeles (najlepsza reżyserka).

Na Indie Short Fest w Los Angeles oprócz filmu Nataszy Parzymies zostały zauważone inne produkcje z Warszawskiej Szkoły Filmowej: krótkometrażowa komedia romantyczna „Klify namiętności” w reżyserii Tomasza Kurleja dostała nagrodę Comedy Short, Grzegorz Porzeziński reżyser filmu „Champion” odebrał nagrodę dla najlepszego reżysera, a film „Trzy lata. 1 noc” w reżyserii Bartosza Jakuba Jasińskiego otrzymał nagrodę w kategorii najlepszy krótkometrażowy dramat. Nagrody na tym festiwalu otrzymały też wspominane wcześniej filmy: „Wiki” i „Wolne pokoje”.

Międzynarodowym uznaniem cieszył się również film „Podział” w reżyserii Joanny Krochmalskiej i „Maski” w reżyserii Bartka Cebuli. Każdy z filmów zdobył 3 nagrody na zagranicznych festiwalach. „Podział” otrzymał m.in. nagrodę dla najlepszej produkcji międzynarodowej na Dirigo International Student Film Festival w Londynie, zaś „Maski” zostały wyróżnione na Feel The Reel International Film Festival w Glasgow.

Grand Prix na XIII Gliwickim Offowym Festiwalu Filmów Różnych GOFFR otrzymał film „Dziadek” w reżyserii Andrzeja Świecha, który pokazuje intymny portret człowieka zmagającego się z wyzwaniami starości.

Nominację do konkursu PRIX EUROPA 2019 w kategorii DIGITAL RISING STAR dostali Natasza Parzymies za film „Kontrola” i Mateusz Motyka za „Maliny”.

W 2019 roku docenione zostały również filmy uczniów z Liceum Filmowego. Film w reżyserii Mikołaja Borowego „Dolina Nieświadomości” dostał się m.in. do konkursu na 5. Luminescence Teen Film Festival w Stanach Zjednoczonych oraz na 4. Four River Film Festival w Chorwacji. Sukcesy odnosiły również filmy w reżyserii Gabi Bania. „Arachne. Nie o pająkach” zakwalifikował się m.in. na Enimation Festival w Słowenii czy Camera Zizanio w Grecji. „Lignum Love” dostał się do 12 konkursów m.in. do 15. Anim! Arte – International Student Animation Festival w Brazylii i 14. BIKY Busan International Kids & Youth Film Festival w Korei Południowej. „Tajemnica Księżycowego Kwiecia” zdobyła 3 nagrody w tym I miejsce w kategorii animacja na Ogólnopolskim Konkursie Filmów Amatorskich KLAPS w Bydgoszczy, zaś „Upiór” dostał się do 3. Ogólnopolskiego Festiwalu Filmowego „9 minut” w Warszawie.

Informacja prasowa


10.01.2020