Sześć nominacji IDA Documentary Awards dla polskich filmów

„Pianoforte” Jakuba Piątka z nominacją w specjalnej kategorii: Najlepszy Dokument Muzyczny. „Skąd dokąd” Maćka Hameli z szansą na wygraną w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny. „Apolonia, Apolonia” nominowana w czterech kategoriach. Łącznie aż sześć nominacji dla filmów współfinansowanych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Wyniki poznamy 12 grudnia.

„Pianoforte” Jakuba Piątka, „Skąd dokąd” Maćka Hameli oraz „Apolonia, Apolonia” Lei Glob otrzymały nominacje International Documentary Association (IDA). Trzy filmy, współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej otrzymały łącznie sześć nominacji. Poruszające „Pianoforte” ma szansę na nagrodę w kategorii Najlepszy Film Muzyczny, „Skąd dokąd” walczy o laur w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny. „Apolonia, Apolonia” ma szansę na wygraną w czterech kategoriach: Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny, Najlepsza Reżyseria (Lea Glob), Najlepszy Montaż (Andreas Bøggild Monies, Thor Ochsner), Najlepszy Scenariusz (Lea Glob, Andreas Bøggild Monies).

Tegoroczna lista nominowanych była wybrana przez komitet 280 twórców filmów dokumentalnych, kuratorów, krytyków oraz ekspertów z branży filmowej z ponad 40 krajów. Członkowie IDA dokonali wyboru z ponad 669 zgłoszonych filmów. Jak czytamy na oficjalnej stronie, członkowie IDA mogą oglądać nominowane filmy i oddawać głosy w kategoriach Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny oraz Najlepszy Krótkometrażowy Film Dokumentalny w dniach: 21 listopada – 5 grudnia.

Tegoroczna gala rozdania nagród odbędzie się 12 grudnia W tym roku organizatorzy zdecydowali się na wirtualną galę, która transmitowana będzie na YouTubie, Facebooku i Instagramie organizacji.

Sześć nominacji do nagród IDA. O czym opowiadają nominowane filmy?

„Pianoforte”, reż. Jakub Piątek

To trzymająca w napięciu opowieść o wchodzących w dorosłość uczestnikach i uczestniczkach legendarnego Konkursu Chopinowskiego. Do pierwszego etapu ostatniej edycji w 2021 roku przeszło 87 wybitnych muzyków, po kilkunastu dniach w finale znalazło się miejsce tylko dla najlepszej dwunastki. Bohaterami filmu są młodzi ludzie pochodzący ze wszystkich stron świata. Łączy ich jedno – od dzieciństwa poświęcili się bez reszty grze na fortepianie.

Ich zmagania to prawdziwy emocjonalny rollercoaster. Muszą nauczyć się znosić ogromną presję związaną z rywalizacją. Pierwszy raz w historii ekipie filmowej udało się zajrzeć w takim stopniu za kulisy Filharmonii Narodowej, żeby pokazać panującą tam atmosferę konkursowej presji. Jakub Piątek towarzyszy także bohaterom i bohaterkom w codziennym życiu, prezentując wielowymiarowy obraz utalentowanych ludzi o niezwykłych osobowościach.

Scenariusz i reżyseria: Jakub Piątek
Zdjęcia: Filip Drożdż
Montaż: Ula Klimek-Piątek
Producenci: Maciej Kubicki (Telemark), ko-producenci: Artur Szklener, Joanna Chorzępa (Fryderyk Chopin Institute), Anna Spisz (Mazovia Warsaw Film Commission), Mateusz Wajda and Paweł Ziemilski (MX35), alongside: Hanka Kastelicova (HBO ) oraz BBC Storyville (Lucie Kon).

„Skąd dokąd”, reż. Maciek Hamela

Początek inwazji Rosji na Ukrainę. Ludzie zawieszeni w czasie i przestrzeni, w obliczu niepewnego tu i teraz, decydują się na porzucenie tego, co mają najcenniejsze i wsiadają bez zastanowienia do zakurzonego vana na obcych rejestracjach. Samochód przemierza tysiące kilometrów, pełniąc rozmaite funkcje: poczekalni, szpitala, schronu, a przede wszystkim przestrzeni do zwierzeń i wyznań, którymi w sposób naturalny zaczynają dzielić się współtowarzysze podróży z przypadku.

Film „Skąd dokąd” (ang. „In the Rearview”) to portret zbiorowy złożony z doświadczeń ludzi, którzy mają jeden cel: znaleźć bezpieczne schronienie. W vanie, ich tymczasowym azylu, zniesione są różnice płci, wieku, koloru skóry, sprawności fizycznej, pochodzenia, tożsamości, poglądów czy wiary. W języku ukraińskim „skąd” (звідки / zvidky) i „dokąd” (куди / kudy), to też rutynowe pytania zadawane podczas próby przebicia się przez liczne punkty kontrolne, rozmieszczone na terenie Ukrainy.

Scenariusz i reżyseria: Maciek Hamela

Zdjęcia: Piotr Grawender, Marcin Sierakowski, Wawrzyniec Skoczylas, Yura Dunay

Montaż: Piotr Ogiński

Producenci: Piotr Grawender, Maciek Hamela, Co-production: Jean-Marie Gigon, Anna Palenchuk

„Apolonia, Apolonia”, reż. Lea Glob

„Apolonia, Apolonia” jest opowieścią o dorastaniu, egzystencjalną podróżą do umysłu młodej kobiety, jej przekonań o seksualności, sztuce, ideałach i miłości oraz o tym, jak ich doświadczała i jak się zmieniały. W dokumencie podążamy za Apolonią Sokol, która opuszcza Danię i przeprowadza się do rodzinnego Paryża, by tam zostać malarką. To droga osobistego i artystycznego rozwoju francusko-polskiej malarki od dojrzewania talentu aż po przejście na komercyjną stronę świata artystycznego.

Reżyser: Lea Glob

Scenariusz: Lea Glob, Andreas Bøggild Monies

Zdjęcia: Magdalena Bojdo i Maggie Olkuska

Montaż: Andreas Bøggild Monies, Thor Ochsner

Producnci: Sidsel Lønvig Siersted, Małgorzata Staroń

22.11.2023