Targi Projektów Kulturalnych w Warszawie

9 listopada w Warszawie odbyła się pierwsza edycja Targów Projektów Kulturalnych. W programie nie zabrakło także wydarzeń związanych z filmem – wśród 25 najciekawszyc h inicjatyw kulturalnych znalazła się Filmoteka Szkolna oraz współfinansowany przez PISF festiwal Transatlantyk.

Spotkanie instytucji kultury i ludzi biznesu

Gości  imprezy przywitał Paweł Rabiej z Magazynu „Think Tank”, jeden z pomysłodawców wydarzenia. – To jest poligon doświadczalny. To, co tutaj w tej chwili robimy to jest, mam nadzieję, początek projektu, który przerodzi się w coś ciekawego, co instytucjom kultury i przedsięwzięciom kulturalnym zapewni dodatkowych sponsorów i partnerów, a przedsiębiorcom i firmom lepsze rozeznanie w tym, co się dzieje w kulturze (…). W którymś momencie uświadomiliśmy sobie, że świat biznesu i świat kultury są zbyt od siebie rozdzielone, że menedżerowie kultury i menedżerowie biznesu za mało ze sobą rozmawiają, że kuleje trochę networking strategiczny – mówił Paweł Rabiej.

Filmoteka Szkolna wśród 25 najciekawszych wydarzeń z całej Polski

Podczas spotkania w Sali Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej na stoiskach zaprezentowało się 25 projektów kulturalnych z całej Polski – m.in. imprezy muzyczne, festiwale, teatry oraz program edukacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – Filmoteka Szkolna.

Jak rozmawiać o wsparciu dla kultury?

Dzień Targów zakończył się debatą na temat wzajemnych relacji kultury i biznesu. – Co możemy zrobić wspólnie, w dialogu, żeby współpraca przy realizacji projektów kultury była lepsza i głębsza? – pytano na początku spotkania, w którym udział wzięli m.in. Nina Kowalewska-Motlik z Superbrands, inicjatywy nagradzającej najlepsze polskie marki, Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz z Narodowego Instytutu Audiowizualnego oraz Paweł Potoroczyn z Instytutu im. Adama Mickiewicza.  

Brak mody i edukacyjne luki

Dyskutowano m.in. na temat filozofii współpracy – Zbyt dużo mówimy o pieniądzach, a zbyt mało o skutkach społecznych, celach. Zbyt mało szanujemy też nawzajem swoją autonomię – mówił Paweł Rabiej. Mówiono m.in. o budowaniu długofalowych strategii współpracy, społecznej odpowiedzialności biznesu i rozwijaniu wzajemnych relacji. Wśród problemów w sponsoringu kultury wymieniano m.in. brak mody, snobizmu na takie wspólne działania jak również edukacyjne luki, przez które pojawiają się nowe pokolenia neutralnych kulturalnie konsumentów, niezainteresowane kulturą.

Jak współpracować?

– Łatwiej jest firmie wyłożyć pieniądze na sponsorowanie ligi lub klubu piłkarskiego, czy zawodnika, zawodniczki sportowej, ponieważ oglądalność i zwrot inwestycji jest bardziej wymierny w przypadku relacji telewizyjnych – zauważała Nina Kowalewska-Motlik, wspominając o współpracy Superbrands z platformą informacyjną Culture.pl. – My nie zaingerujemy w wartości merytoryczne, to jest oczywiście po stronie partnera i instytucji kulturalnej, natomiast na pewno oczekujemy tego, że partner kulturalny pozwoli nam zrealizować nasze koncepcje, które realizujemy zawsze w uzgodnieniu z nim – mówił o wypracowaniu wspólnych strategii z przedsięwzięciami z zakresu kultury przedstawiciel PZU.

Biznes wspiera polskie kino

Jednym z wspieranych przez Mercedes-Benz Polska wydarzeń jest współfinansowana także przez PISF „Polska Światłoczuła”.  – Powiem jeszcze o jednym projekcie, z którego jesteśmy bardzo dumni (…). Nie wiem czy państwo znają ten projekt: „Polska Światłoczuła”. Dorota Kędzierzawska i Arthur Reinhart, dwa samochody, jedno kino objazdowe, gdzie zawsze jedzie twórca, reżyser, aktor. Byli już w kilkudziesięciu miejscach w Polsce, gdzie nie ma kin, gdzie widz nie ma kontaktu z polskim kinem. Mnie zaintrygowało niezwykle to przesłanie – Dorota Kędzierzawska powiedziała mi, że spotyka się z polskimi widzami tylko na festiwalach – w Gdyni, w Krakowie, na Nowych Horyzontach, a nie ma kompletnie kontaktu z takim widzem z mniejszych miejscowości i jest strasznie ciekawa, co oni sądzą o jej filmach – opowiadała Ewa Łabno-Falęcka.

Początek komunikacji

– Powinniście myśleć marką. Co to jest marka? Marka to są emocje, tożsamość, pewien zbiór wartości. Szukajcie organizacji, podmiotów, korporacji, które mają, nawet jeżeli tylko na pierwszy rzut oka, podobne emocje, podobną tożsamość i reprezentują podobny zbiór wartości. To jest początek waszej komunikacji – podkreślał na zakończenie spotkania Paweł Potoroczyn.

 

Więcej informacji o Targach Projektów Kulturalnych: www.mttp.pl.

 

Marta Sikorska

13.11.2012