Transatlantyk 2017

W dniach 14-21 lipca w Łodzi odbędzie się 7. edycja Transatlantyk Festival. Wydarzenie jest współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. 

Siła kobiety

#siłakobiety jest hasłem tegorocznego Transatlantyku, a motyw ten odnajdziemy w wielu zaplanowanych w programie wydarzeniach.

W piątek, 14 lipca podczas Gali Otwarcia w Teatrze Wielkim w Łodzi w Wielkim Czytaniu Kobiet wezmą udział znane i cenione Polki – wśród nich m.in.: aktorki Zofia Wichłacz, Agnieszka Żulewska i Justyna Wasilewska, pisarki Sylwia Chutnik i Katarzyna Bonda, projektantka Joanna Klimas, reżyserki Joanna Kos-Krauze i Maria Sadowska. Spotkaniem z silnymi kobietami będą także dwie z tegorocznego cyklu retrospektyw – Zbliżenia: argentyńskiej reżyserki Lucrecii Martel, która jest gościem specjalnym festiwalu, oraz Barbary Sass. W programie festiwalu zaprezentowane zostaną również filmy o kobietach i tworzone przez kobiety oraz warsztaty dla profesjonalistek branży filmowej.

Transatlantyk Panorama

Sekcja Panorama to przegląd najważniejszych premier, z filmami nagradzanymi na światowych festiwalach. Jest wśród nich wyróżniony Złotą Kamerą w Cannes obraz „Montparnasse i dziewczyna” Léonor Sérraille, a także „W czterech ścianach życia” Philippe’a van Leeuwe’a — laureat Nagrody Publiczności w sekcji Panorama i Nagrody Specjalnej na festiwalu w Berlinie, „Syn Sofii” Eleny Psikou (nagroda Best International Narrative Feature na nowojorskim Tribeca Film Festival) oraz „Moja szczęśliwa rodzina” reżyserskiego duetu Nana Ektvimishvili i Simon Gross (nagrodzona m.in. w Hongkongu, Seattle, Sofii i Lecce). W programie także głośny film „Pięćdziesiąt wiosen Aurory” Blandine Lenoir z Agnes Jaoui oraz „Neruda” twórcy „Jackie” Pablo Larraine’a. Tegoroczna Panorama to również ciekawe tytuły prosto z Hollywood. Właśnie w Łodzi na Transatlantyku po raz pierwszy w Polsce pokazana zostanie „Dunkierka”, najnowszy film Christophera Nolana z Tomem Hardym i Cillianem Murphym. Widzowie festiwalu obejrzą też kryminalne „Nocne życie” w reżyserii Bena Afflecka oraz „Wind River” autorstwa nominowanego do Oscara Taylora Sheridana (w roli głównej Jeremy Renner).

Transatlantyk Docs

Ta sekcja to autorski wybór najciekawszych filmów dokumentalnych z Polski i zagranicy. W programie m.in. polska premiera „Napalmu” w reżyserii legendy światowego dokumentu, Claude’a Lanzmanna („Shoah”), który powracając po latach do Korei Północnej kręci film o przenikaniu się mitologii narodowych z osobistymi. Poza tym w programie m.in. dokumentalna biografia Whitney Houston „Whitney. Być sobą?” w reżyserii Nicka Broomfielda, „Abu: ojciec” Arshada Khana, w którym reżyser kieruje oko kamery na swojego umierającego ojca, oraz „Chavela” Dareshy Kyi i Catherine Gund o niezwykłej Chaveli Vargas, kochance Fridy Kahlo i muzie Pedro Almodovara.

Transatlantyk Distribution Award

W tym roku po raz pierwszy wręczona zostanie Transatlantyk Distribution Award w wysokości 40 tysięcy zł. Jej laureata wybierze festiwalowa publiczność, a o nagrodę powalczy blisko 50 filmów. W konkursie biorą udział wszystkie tytuły pokazywane premierowo w sekcjach Panorama i Docs. Po festiwalu Transatlantyk Distribution Award trafi do dystrybutora, który zdecyduje się na wprowadzenie zwycięskiego tytułu do kin.

Nagroda młodych krytyków

Z kolei jury złożone ze zwycięzców konkursu organizowanego w ramach Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja wręczy własne wyróżnienie najlepszemu debiutującemu reżyserowi. Zwycięzca zostanie wybrany spośród autorów filmów prezentowanych w tym roku w sekcji Panorama.

Konkurs polskich krótkich metraży

Druga edycja konkursu skierowanego do twórców polskiego kina krótkometrażowego. W tym roku do ścisłego finału zakwalifikowało się 29 z ponad 200 zgłoszonych tytułów. Organizatorzy nie uznają gatunkowych granic — w konkursie mogą wziąć udział zarówno filmy fabularne, jak i dokumenty, animacje czy obrazy eksperymentalne. Wszystkie tytuły oceni międzynarodowe jury w składzie: Eric Wojcik — selekcjoner Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Clermont-Ferrand, Michael Pattison — krytyk filmowy, znany m.in. z „Sight & Sound”, MUBI i rogerebert.com oraz reżyserka Kinga Dębska („Moje córki krowy”, „Hel”). Zwycięzca otrzyma Złotą Arkę za najlepszy film krótkometrażowy oraz 10 tysięcy złotych, natomiast laureaci drugiej i trzeciej nagrody dostaną odpowiednio 7 i 5 tysięcy złotych.

Retrospektywy Lucreci Martel, Edwarda Nortona i Babary Sass

Po raz pierwszy na Transatlantyku odbędą się aż trzy przeglądy filmowe, poświęcone ważnym postaciom kina ostatnich lat. Gościem specjalnym festiwalu będzie Lucrecia Martel, która właśnie na Transatlantyk Festival zostanie uhonorowana prestiżową jubileuszową nagrodą Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI 92. Ceremonia wręczenia nagrody odbędzie się w czwartek 20 lipca podczas gali zorganizowanej przed projekcją filmu Martel „Kobieta bez głowy”. Uroczystość poprzedzi Master Class z reżyserką, podczas którego artystka odpowie na pytania widzów, zdradzając im metody swojej pracy twórczej.

W sobotę 21 lipca z widzami spotka się Edward Norton. Będzie to pierwsza wizyta aktora w Polsce. Z tej okazji Transatlantyk przypomni trzy ważne tytuły z jego filmografii: „Fight Club” („Podziemny krąg”) w reżyserii Davida Finchera, obsypanego Oscarami „Birdmana” Alejandro Gonzáleza Iñárritu i „Lęk pierwotny” — debiut Nortona z 1996 roku, za który dostał on swoją pierwszą nominację do Oscara.

Trzecią retrospektywą w tegorocznej sekcji Zbliżenie jest przegląd filmów Barbary Sass, w ramach którego widzowie zobaczą „Krzyk”, „Dziewczęta z Nowolipek”, „Rajską jabłoń” i „Pokuszenie”. Projekcjom towarzyszyć będą spotkania z aktorkami Sass: Magdaleną Cielecką, Martą Klubowicz, Marią Ciunelis i Dorotą Stalińską. W rozmowie z widzami weźmie również udział mąż zmarłej przed dwoma laty reżyserki, operator filmowy Wiesław Zdort.

Kino Kulinarne

Już po raz siódmy w ramach wyjątkowo lubianej przez widzów sekcji Kino Kulinarne pokazane zostaną znakomite dokumenty o tematyce kulinarnej i okołokulinarnej — obrazy poświęcone jedzeniu, kuchni, ale też osobiste i przez to fascynujące historie życia wielkich gwiazd z kulinarnego świata. Kluczem do Kina Kulinarnego jest idea zdrowej żywności, wolnej od chemii i GMO, wytwarzanej w opozycji do masowej, przemysłowej produkcji, a jednocześnie idea niespiesznego spotkania i rozmowy. Warto dodać, że Kino Kulinarne to autorski cykl Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, a Transatlantyk ma wyłączność na jego prezentację w Polsce.

Kino Łóżkowe

Kilkadziesiąt wieloosobowych łóżek z baldachimami, pod którymi wyświetlane są znakomite filmy — Kino Łóżkowe to jedno z ulubionych miejsc widzów Transatlantyku. W tym roku komfortowe seanse odbywają się od 13 do 21 lipca w łódzkim Pasażu Schillera, a jedną z największych niespodzianek programu jest wieczorny pokaz legendarnego filmu Ridleya Scotta „Obcy — 8. pasażer Nostromo” — 21 lipca o 21.00.

Pokazy dla najmłodszych widzów

W tym roku w ramach Filmowego Klanu Urwisów zobaczymy tytuły przywiezione przez selekcjonerów z najciekawszych festiwali na świecie, dobrane tak, by jak najmocniej zakorzenić w małych widzach miłość do kina. W programie m.in. „Kacper i Emma na safari”, „Jak ukraść psa” i „Abulele”. Po każdym filmie na dzieci czekają warsztaty artystyczne, prowadzone przez doświadczonych animatorów. Małych kucharzy z pewnością zainteresują natomiast zajęcia kulinarne pod hasłem „Urwisy poznają przepisy”, prowadzone przez studio Book&Cook.

Goście festiwalu

Poza Lucrecią Martel i Edwardem Nortonem Transatlantyk odwiedzi w tym roku Jean-Michel Bernard, wybitny kompozytor, którego utwory pamiętamy choćby z filmu Martina Scorsese „Hugo i jego wynalazek” czy „Jak we śnie” i „Ratunku, awaria” Michela Gondry’ego. Podczas festiwalu będzie można posłuchać muzyki Bernarda na żywo — 20 lipca o godz. 20.00 odbędzie się specjalny koncert w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka (ul. Więckowskiego 15). Wstęp wolny.

Na zaproszenie festiwalu do Łodzi przyjedzie również znakomity operator filmowy Michael Seresin („Harry Potter i Więzień Azkabanu”, „Wojna o Planetę Małp”), autor zdjęć do 9 filmów Alana Parkera, m.in. „Ptaśka”, „Harry’ego Angela” i „Midnight Express”. Widzowie spotkają się z nim podczas Master Class (19 lipca, godzina 17, Multikino Silver Screen, sala 10), które poprowadzi Nick Holdsworth, dziennikarz The Hollywood Reporter. Z kolei wybitna polska montażystka Milenia Fiedler poprowadzi spotkanie z Anne-Sophie Bion, która montowała m.in. oscarowego „Artystę” – na to wydarzenie zapraszamy 18 lipca o godzinie 13.30 (Multikino Silver Screen sala 9).

Międzynarodowe Konkursy Kompozytorskie

Jak co roku w programie Transatlantyku znalazły się konkursy dla młodych kompozytorów: Transatlantyk Instant Composition Contest™ oraz Transatlantyk Film Music Competition™.

Pierwszy to jedyny na świecie konkurs kompozycji natychmiastowej, wymagający od uczestników szybkości w podejmowaniu artystycznych decyzji i zdolności do improwizacji. Młodzi twórcy mają za zadanie obejrzeć wybrany dla nich fragment filmu, po czym na oczach jury i publiczności komponują do niego muzykę. Nieco inny charakter ma Film Music Competition™, gdzie od uczestników oczekuje się zarówno starannego dopracowania kompozycji, jak i oryginalności myśli.

Na tegorocznym Transatlantyku będzie można posłuchać kompozycji 10 finalistów. Łączna pula nagród w obu konkursach wynosi ponad 82 tysiące złotych. Dodatkową nagrodą jest wyróżnienie przyznawane przez festiwal i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS dla najlepszego młodego polskiego kompozytora, który weźmie udział w Transatlantyk Film Music Competition™. Nagroda wynosi 20 tysięcy złotych. Po każdej prezentacji irlandzki dziennikarz Tim Burden przeprowadzi krótką rozmowę z młodym kompozytorem.

7. Transatlantyk Festival odbędzie się w dniach 14-21 lipca w Łodzi. Wydarzenie jest współfinansowane przez PISF.

Pełen program festiwalu jest już dostępny na stronie: www.transatlantyk.org.

Informacja prasowa

05.07.2017