Transatlantyk Festival ogłasza program 8. edycji festiwalu





13 lipca w Łodzi startuje ósmy już Transatlantyk Festival. Wydarzenie jest współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Blisko 200 filmów z całego świata na kilkuset pokazach, znakomici goście ze świata kina i muzyki, master classy Sally Potter, Diane Warren, Dana Lebentala, Annette Insdorf, Joanny Kos-Krauze oraz niezwykłe seanse w wyjątkowych warunkach, czyli Kino Kulinarne i Kino Łóżkowe – to tylko niektóre z atrakcji tegorocznej edycji.

Niepodległość dziś/Independance now hasłem tegorocznego Transatlantyku

W tym roku na Transatlantyku organizatorzy chcą przyjrzeć się temu, czym dzisiaj są niepodległość, wolność, bunt. Motywy te odnajdziemy w wielu zaplanowanych w programie wydarzeniach. W piątek 13 lipca, podczas Gali Otwarcia w EC1 Łódź odbędzie się polska premiera filmu „Nasze zmagania” („Nos batailles”, reż. Guillaume Senez). Film ten był pokazywany na festiwalu w Cannes w sekcji Semaine de la Critique. Dwa kolejne filmy, które będzie można zobaczyć już 13 lipca to „Donbas” („Donbass”, reż. Siergiej Łoźnica) i współfinansowane przez PISF „Żniwa” („Die Stropers”, reż. Etienne Kallos), również prezentowane na festiwalu w Cannes. Siergiej Łoźnica będzie gościem tegorocznej edycji festiwalu, 16 lipca weźmie udział w spotkaniu Wojna na Ukrainie. Prawda czy fałsz?, spotkanie poprowadzi Michał Nogaś.

Nowe Kino

Film „Nasze zmagania” to jedna z ponad 40 premier, która będzie miała miejsce na Transatlantyk Festival w sekcji Nowe Kino. Sekcja ta to przegląd najważniejszych premier, z filmami nagradzanymi na światowych festiwalach: Cannes, Wenecji, Berlinie czy Sundance. Filmy pokazywane w tej sekcji powalczą o wyjątkową nagrodę Transatlantyk Distribution Award. Nagroda w wysokości 40 000 zł zostanie przeznaczona na wsparcie dystrybucji zwycięskiego tytułu w polskich kinach. O tym, który film wygra, zdecyduje festiwalowa publiczność. Na Transatlantyk Festival po raz pierwszy w Polsce pokazany zostanie też film „Reedukacja Cameron Post” („Miseducation of Cameron Post”, reż. Desiaree Akhayan), który zdobył na festiwalu w Sundance Wielką Nagrodę Jury.

Konkurs Polskich Krótkich Metraży

W tym roku do ścisłego finału konkursu polskich krótkich metraży zakwalifikowało się 31 tytułów. Organizatorzy nie uznają gatunkowych granic — w konkursie mogą wziąć udział zarówno filmy fabularne, jak i dokumenty, animacje czy obrazy eksperymentalne. Krótkometrażowe filmy oceni międzynarodowe jury w składzie: Dorota Kędzierzawska (reżyser i scenarzysta znana z takich filmów, jak „Pora umierać”, „Wrony” oraz „Nic”), Annette Insdorf (krytyczka filmowa, profesor wydziału filmowego Columbia University, autorka książek, m.in. o twórczości Krzysztofa Kieślowskiego i Wojciecha Jerzego Hasa) oraz Ariel Schweitzer (krytyk filmowy, redaktor „Cahiers du cinéma”). Zwycięzca otrzyma Złotą Arkę za najlepszy film krótkometrażowy oraz 10 tysięcy złotych, natomiast laureaci drugiej i trzeciej nagrody dostaną odpowiednio 7 i 5 tysięcy złotych.

Browary Polskie prezentują Czasoprzestrzenie VR

Doświadczenia filmowe VR (Virtual Reality – pol. wirtualna rzeczywistość) cieszyły się ogromną popularnością podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu. W tym roku po raz trzeci przyjrzymy się najciekawszym produkcjom tego nurtu. Będą one prezentowane w ułożonych tematycznie blokach, wyselekcjonowanych spośród najlepszych doświadczeń cinematic VR na świecie, a każdy blok będzie poświęcony innemu zagadnieniu, w tym roku między innymi sztucznej inteligencji czy animacji. Cykl po raz pierwszy będzie miał charakter konkursu. Jury wybierze zwycięzcę, który otrzyma Transatlantyk VR SpaceTime Award 2018. Ponadto poza konkursem zaprezentowane zostanie pierwsze polskie średniometrażowe doświadczenie dokumentalne: Smolik / Kev Fox On the Road. Prezentacja filmów VR na Transatlantyku jest jednym z największych wydarzeń filmu wirtualnej rzeczywistości w Europie. Czterodniowy pokaz tak szerokiego i różnorodnego repertuaru jest wciąż przedsięwzięciem pionierskim w tej części świata.

Fipresci Platinum Award – Sally Potter

Gościem specjalnym festiwalu będzie Sally Potter – wszechstronna artystka, scenarzystka, reżyserka filmów krótkich, dokumentów i obrazów fabularnych. Jej kino elastyczne w formie, bogate intelektualnie i emocjonalnie to kino, które stara się przypomnieć widzom o ich potencjale, rzucając wyzwanie temu, co jego twórczyni nazwała „kulturowym zniechęceniem w ogóle”. Sally Potter podczas Transatlantyk Festival zostanie uhonorowana prestiżową jubileuszową nagrodą Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI Platinum Award 93. Ceremonia wręczenia nagrody odbędzie się 14 lipca.
Nagroda „FIPRESCI 90+”, która pierwszy raz została przyznana kilku wybitnym reżyserom z okazji 90-lecia Federacji, ma być przyznawana co roku aż do setnych urodzin FIPRESCI, podkreślając rolę i znaczenie krytyki filmowej. Założona w 1925 roku FIPRESCI to obecnie najpoważniejsza i najbardziej prestiżowa organizacja zrzeszająca krytyków filmowych z całego świata.
Transatlantyk Festival jest jednym z dwóch festiwali na świecie, na których przyznawane są nagrody jubileuszowe FIPRESCI, celebrujące 90-lecie Federacji i krytyki filmowej. Uroczystość wręczenia nagrody poprzedzi mistrzowską lekcję kina reżyserki, podczas której artystka odpowie na pytania widzów, zdradzając im metody swojej pracy twórczej. W sekcji Zbliżenie: Sally Potter zobaczymy takie filmy jak: „Orlando”, „Ginger i Rosa” („Ginger & Rosa”), „Tak” („Yes”), „Lekcję tanga” („The Tango Lesson”) oraz „Party”.

Zbliżenia: Andrzej Barański, Lucian Pintilie, Miloš Forman

Jednym z najważniejszych elementów tegorocznego programu będzie retrospektywa Andrzeja Barańskiego. Jego niezwykłe, skromne i poetyckie filmy zadają jedno z najważniejszych pytań mobilnej współczesności: pytanie o dom – ojczyznę; miejsce, które kształtuje charakter i wpaja wartości; miejsce, o które warto walczyć i które na zawsze pozostanie punktem odniesienia. Filmy, które zobaczą widzowie festiwalu, to między innymi „Kobieta z prowincji” – jeden z najgłośniejszych filmów Andrzeja Barańskiego z wybitną rolą Ewy Dałkowskiej, równie głośne i doskonałe „Dwa księżyce” czy „Nad rzeką, której nie ma” – film pięknie portretujący młodość i marzenia bohaterów. Andrzej Barański, jego najbliżsi współpracownicy oraz aktorzy, którzy wystąpili w filmach reżysera (m.in. Jan Frycz, Artur Barciś, Ewa Dałkowska i Marek Bukowski) będą gośćmi festiwalu.

Kolejną tegoroczną retrospektywą będzie przegląd filmów wybitnego rumuńskiego twórcy – Luciana Pintilie. Zmarły niedawno reżyser nazywany jest „ojcem chrzestnym rumuńskiej nowej fali”, a jego filmy to klasyka kina rumuńskiego. W ramach przeglądu widzowie 8. edycji Transatlantyk Festival poznają najważniejsze dzieła reżysera. George Mihaita (znany z filmu „Rekonstrukcja”) oraz Razvan Vasilescu (odtwórca roli Mitici w filmie „Dąb”) a także Andrei Sandrea – rumuński krytyk filmowy, będą gośćmi festiwalu.

Kolejne Zbliżenie zostanie poświęcone twórczości Miloša Formana. Niezwykle ważnym tematem twórczości zmarłego w kwietniu tego roku czeskiego reżysera była wolność, która jest jednym z haseł przewodnich tegorocznej edycji festiwalu Transatlantyk. W ramach sekcji prezentowane będą trzy klasyki: „Lot nad kukułczym gniazdem” („One Flew Over the Cuckoo’s Nest”), „Amadeusz” („Amadeus”), czyli nagrodzona ośmioma Oscarami biografia wybitnego kompozytora, według sztuki Petera Shaffera oraz „Skandalista Larry Flint” („The People vs. Larry Flint”) – biografia potentata branży pornograficznej i twórcy magazynu „Hustler” Larry’ego Flynta.

Historie Kina

W ramach sekcji Historie Kina Transatlantyk zabiera widzów w podróż po historii X Muzy. „Jest tak wiele genialnych filmów w historii kina. Moment, kiedy ogarnia nas zachwyt, olśnienie filmem – to chwile, na które czekam. Nasza sekcja Historie Kina jest właśnie po to, aby dzielić się z widzami tymi wyjątkowymi przeżyciami” – mówi Joanna Łapińska, dyrektor programowa festiwalu. Tegoroczna odsłona sekcji Historie Kina opowiadać będzie o tym, czym jest wolność w wymiarze indywidualnym, intymnym i prawo do życia na własnych zasadach czyli „Ja”. W programie m.in. „Konformista” („Il conformista”, reż. Bernardo Bertolucci) „Tureckie Owoce” („Turkish Delight”, reż. Paul Verhoeven), „Czas ołowiu” („Die bleierne Zeit”, reż. Margarethe von Trotta), „Królowa Margot” („La reine Margot”, reż. Patrice Chereau) W sekcji tej organizatorzy zapowiadają również „Żółtą łódź podwodną” („Yellow Submarine”, reż. George Dunning) – wyjątkowy animowany film oparty na muzyce grupy The Beatles. Projekcja ta odbędzie się dokładnie 50 lat po premierze filmu, która miała miejsce 17 lipca 1968 roku w Wielkiej Brytanii. Pokazowi towarzyszyć będzie spotkanie z Piotrem Metzem. Wydarzenie współorganizowane jest przez Narodowe Centrum Kultury Filmowej.

Debaty Salonu Polityki

Wyjątkowy cykl debat doskonale wpisujący się w hasło tegorocznej edycji festiwalu Transatlantyk, czyli „Niepodległość dziś/ Independence Now”. Wraz z zaproszonymi wybitnymi filozofami, artystami, biznesmenami, politykami i społecznikami zastanowimy się nad istotnymi problemami życia społecznego oraz wyzwaniami, jakie przed nim stoją. Cykl debat otworzy spotkanie pod tytułem: Niepodległość? Dla kogo? Dla kogo nie? W jaki sposób słabych wyklucza się z niepodległościowego projektu? Co z tym zrobić? Następnego dnia przyjrzymy się zagadnieniu suwerenności podczas debaty: Suwerenność? Między długiem a współczesnym niewolnictwem. Bez materialnych podstaw egzystencji nie ma mowy o prawdziwej niepodległości. Zwłaszcza w kapitalizmie, następnie przejdziemy do tematu wolności podczas spotkania zatytułowanego: Wolność? Czy wystarczy mieć konstytucję i trybunały żeby zbudować prawdziwą demokrację? Ostatnia debata będzie dedykowana równości: Równość? Zapomniany składnik niepodległościowego paktu? Czy bez równości da się mieć wolność?. Gospodarzem Salonu Polityki jest redaktor Tygodnika Polityka – Rafał Woś. Wśród zaproszonych gości są m.in. Marek Belka, Jan Śpiewak, Piotr Zaręba i Andrzej Zybertowicz.

Kino Kulinarne

Już po raz ósmy wyruszymy na Transatlantyku w filmowy rejs szlakiem wyznaczonym przez wielkich mistrzów kuchni. W ramach wyjątkowo lubianej przez widzów sekcji Kino Kulinarne pokazane zostaną znakomite filmy o tematyce kulinarnej i okołokulinarnej — obrazy poświęcone jedzeniu, kuchni, ale też osobiste i przez to fascynujące historie życia wielkich gwiazd z kulinarnego świata. Kluczem do Kina Kulinarnego jest idea zdrowej żywności wolnej od chemii i GMO, wytwarzanej w opozycji do masowej, przemysłowej produkcji, a jednocześnie idea niespiesznego spotkania i rozmowy. Warto dodać, że Kino Kulinarne to autorski cykl Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, a Transatlantyk ma wyłączność na jego prezentację w Polsce i jest jednym z dwóch festiwali filmowych na świecie, który współpracuje z Berlinale Kulinarisches Kino. Nad programem cyklu od 8 lat czuwa twórca i wieloletni kurator tej sekcji na Berlinale – Thomas Struck. W tegorocznym Kinie Kulinarnym zobaczymy filmy: „Jedz i pij, mężczyzno i kobieto” („Eat Drink Man Woman”, reż. Ang Lee, kolacja: Wojciecha Modesta Amaro), „Alain Ducasse – kuchenne wyzwania” („The Quest of Alain Ducasse”, reż. Gilles de Maistre, kolacja: Kurta Schellera i Roberta Skubisza), „Kubańskie historie” („Cuban Food Stories”, reż. Asori Soto, kolacja: Roberta Sowy), „W poszukiwaniu izraelskiej kuchni” („In search of Israeli Cuisine”, reż. Roger Sherman, kolacja: Marcina Popielarza), „Wino we krwi” („Our Blood is Wine”, reż. Emily Railsback, kolacja Justyny Słupskiej Kartaczowskiej).

Kino Łóżkowe Vox

Kilkadziesiąt łóżek z baldachimami, pod którymi wyświetlane są znakomite filmy – Kino Łóżkowe Vox to jedno z ulubionych miejsc widzów Transatlantyku! W tym roku komfortowe seanse odbywają się od 12 do 20 lipca w łódzkim Pasażu Schillera. Dla tych, którzy potrzebują dodatkowej zachęty: amerykański magazyn „BuzzFeed” uznał Kino Łóżkowe festiwalu Transatlantyk za jedno z 10 najwspanialszych kin plenerowych na świecie. W ramach tej sekcji pokażemy m.in. „50 wiosen Aurory” (reż. Blandine Lenoir) – film wygrał w zeszłym roku główną nagrodę festiwalu – Transatlantyk Distribution Award. „Atak paniki” (reż. Paweł Maślona), „Dzikie róże” (reż. Anna Jadowska), „Lady M.” („Lady Macbeth”, reż. William Oldroyd), „Pulp fiction” (reż. Quentin Tarantino) i „Sicario” (reż. Denis Villeneuve). Ten ostatni warto sobie przypomnieć przed polską premierą sequela filmu – „Sicario 2: Soldado”, która również odbędzie się podczas tegorocznego Transatlantyku.

Transatlantyk Instant Composition Contest™

Jak co roku, w programie festiwalu znalazł się konkurs dla młodych kompozytorów: Transatlantyk Instant Composition Contest™, czyli jedyny na świecie konkurs kompozycji natychmiastowej, wymagający od uczestników szybkości w podejmowaniu artystycznych decyzji i zdolności do improwizacji. Młodzi twórcy mają za zadanie obejrzeć wybrany dla nich fragment filmu, po czym na oczach jury i publiczności komponują do niego muzykę. W Jury Konkursu w ubiegłych latach zasiadały tak wybitne i znane osobowości, jak m.in.: John Debney, Richard Gladstein, Marco Beltrami, Jóhann Jóhannsson, Jean-Michel Bernard oraz Jan A.P. Kaczmarek. W składzie jury w tym roku znaleźli się: Mark Ethan, Jan A.P. Kaczmarek, Łukasz L.U.C. Rostkowski, Maria Sadowska oraz Diane Warren. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku zwycięzcą konkursu TICC został Polak Jakub Czerski.

Kino Nocą, Polówka, Sezon, Filmowy Klan Urwisów

W tym roku w najbardziej niepokornej sekcji Transatlantyku – Kina Nocą będzie można obejrzeć m.in. „Niepoczytalną” („Unsane”, reż. Steven Soderbergh), „Pocztówki z Londynu” („Postcards from London”, reż. Steve McLean) i „Wyleczonych” („The Cured”, reż. David Freyne). Po raz kolejny wyjątkową formułę będzie miało kino plenerowe, organizowane wspólnie z łódzkim festiwalem Polówka. Pod hasłem Bunt zobaczymy 9 filmów, m.in. filmy takie, jak „Urodzeni mordercy” („Natural Born Killers”, reż. Olivier Stone), „Toni Erdmann” (reż. Maren Ade) czy „Musimy porozmawiać o Kevinie” („We Need to Talk About Kevin”, reż. Lynne Ramsay). Sekcja pod nazwą Sezon przypomni najważniejsze premiery sezonu 2017/18, m.in. „Śmierć Stalina” („The Death of Stalin”, reż. Armando Iannucci), „Trzy billbordy za Ebbing, Missouri” („Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”, reż. Martin McDonagh), „Zimną wojnę” (reż. Paweł Pawlikowski) oraz „Wyspę psów”(„Isle of Dogs”, reż. Wes Anderson).

Ważną częścią festiwalu są również pokazy dla najmłodszych. W tym roku w ramach Filmowego Klanu Urwisów zobaczymy tytuły przywiezione przez selekcjonerów z najciekawszych festiwali na świecie, dobrane tak, by jak najmocniej zakorzenić w małych widzach miłość do kina. W programie m.in. „Kacper i Emma w teatrze”, „Moja żyrafa” i „Superagentka”. Po każdym filmie na dzieci czekają warsztaty artystyczne, prowadzone przez doświadczonych animatorów. Małych kucharzy z pewnością zainteresują natomiast zajęcia kulinarne pod hasłem „Urwisy poznają przepisy”, prowadzone przez studio Book&Cook.

Edukacja i inspiracje

Festiwal Transatlantyk to także warsztaty, cykl spotkań master classes i panele dyskusyjne z wybitnymi specjalistami; to obszerny program edukacyjny z zakresu sztuki filmowej, muzyki, zagadnień społecznych, produkcji i finansowaniu projektów filmowych z udziałem profesjonalistów światowej klasy. W tym roku bohaterami Master Classes będą: Sally Potter, Dan Lebental, Diane Warren, Annette Insdorf oraz Joanna Kos-Krauze.
Po raz kolejny w ramach festiwalu we współpracy z SWPS w pasażu Schillera odbędą się inspirujące wykłady, podczas których naukowcy z Uniwersytetu SWPS opowiedzą m.in. o wolności i związanych z nią mitach, niezależności, posłuszeństwie i protestach.

Tak jak i w ubiegłym roku, podczas festiwalu odbędzie się warsztat Lodołamacz. Jest on skierowany do branży filmowej a na celu ma przybliżenie filmowcom istotnych aspektów funkcjonowanie rynku filmowego w kraju i za granicą.

Miejsca festiwalowe

Głównym kinem festiwalowym jest w tym roku Multikino Łódź (ul. Piłsudskiego 5). Część projekcji gości też u siebie Muzeum Kinematografii (Plac Lecha Kaczyńskiego 1).

Seanse Kina Łóżkowego Vox odbywają się specjalnie zaaranżowanej przestrzeni w Pasażu Schillera, pokazy Polówki — na terenie EC1 (ul. Targowa 1/3 – sekcja Bunt) w Muzeum Włókiennictwa (ul. Piotrkowska 282), na terenie Parku Na Zdrowiu, Parku Julianowskiego, stawów Stefańskiego, Starego Rynku oraz Wodnego Raju/Boisko Elty.

Konkurs kompozytorski odbywa się w Kinie Wytwórnia 3D w Double Tree by Hilton Łódź.

Miejscem gali otwarcia i gali zamknięcia będzie EC1 (ul. Targowa 1/3).

Festiwalowy klub, podobnie jak przed rokiem, mieści się na terenie kompleksu OFF Piotrkowska (ul. Piotrkowska 138/140) w klubach DOM i Spaleni Słońcem.

12 lipca w godzinach 12.00-20.00, a od 13 do 20 lipca w godzinach 10.00-20.00 na czwartym piętrze Multikina Łódź (ul. Piłsudskiego 5) działać będzie Biuro Prasowe.

Więcej informacji: www.transatlantyk.org.


03.07.2018