Trzy polskie filmy w programie Visions du Réel

Film dokumentalny „W zawieszeniu” Aliny Maksimenko oraz dwa krótkie metraże: „Grandmamamauntsistercat” Zuzy Banasińskkiej i „Koka” Aliaksandra Tsymbaliuka zakwalifikowały się do programu szwajcarskiego festiwalu filmowego Visions du Réel. Projekty były rozwijane w ramach zajęć polskich szkół filmowych, których działalność współfinansowana jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Trzy polskie projekty filmowe w programie tegorocznego międzynarodowego festiwalu filmowego Visions du Reel w Szwajcarii. Wydarzenie odbędzie się w dniach 12-21 kwietnia. W programie trzy projekty, zrealizowane w polskich szkołach filmowych.

Film dokumentalny „W zawieszeniu” (ang. „In Limbo”) w reżyserii Aliny Maksimenko powstał w ramach zajęć dokumentalnych w Szkole Filmowej Wajdy. To personalna opowieść o początku inwazji Rosji na Ukrainę i niepewności, która każe rodzinie bohaterki żyć w tytułowym „zawieszeniu”. Przez pierwsze tygodnie wszyscy starają się żyć normalnie w swoim domu w Irpieniu. Mama prowadzi zajęcia online, tata opiekuje się swoimi kotami i zwierzętami z okolicy, Alina filmuje bieżące wydarzenia. Jednak front jest coraz bliżej. Trzeba podjąć decyzję – zostać czy uciekać?

Film krótkometrażowy „Grandmamauntsistercat” w reżyserii Zuzy Banasińskiej powstał w ramach zajęć VNLab w Szkole Filmowej w Łodzi i jest koprodukcją osoby autorskiej z Wytwórnią Filmów Oświatowych, która udostępniła studentom ponad 300 filmów ze swojego archiwum.

Obraz prezentowany był wcześniej na festiwalach w Rotterdamie oraz Berlinie, skąd wrócił z nagrodą Teddy Award dla najlepszego filmu Queerowego.

„Grandmamauntsistercat” to filmowy esej, którego tematyka stara się zachwiać obowiązującym powszechnie heteronormatywnym spojrzeniem i pokazać, jak wiele potrafi zmienić montaż. Projekt opowiada „historię matriarchalnej rodziny widzianą oczami dziecka, zmagającego się z reprodukcją systemów ideologicznych i ich przedstawień”.

Film krótkometrażowy „Koka” w reżyserii Aliaksandra Tsymbaliuka został stworzony we współpracy ze Studiem Munkal, działającym przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. To opowieść o ojcu i synu, którzy u wybrzeży morza Beringa utrzymują się z połowu ryb. To piękna historia ojcowskiej miłości, która przezwycięża surowe warunki pogodowe i rygorystyczne wymogi edukacji, widziana oczami niefrasobliwego dziecka.

Warto dodać, że w ramach sesji Pitchingowych festiwalu, prezentowany będzie także projekt „Droga do” Natalii Dołgowskiej, który otrzymał decyzję dofinansowania Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w ramach priorytetu Rozwój Projektu.

22.03.2024