Variety o polskim przemyśle filmowym

Na łamach amerykańskiego tygodnika „Variety”, ukazały się artykuły brytyjskiego dziennikarza Nicka Holdswortha, w których pisze o polskim przemyśle filmowym.

PISF wsparciem dla polskiego przemysłu filmowego

W artykule „Poland: PFI ensures steady stream of pics” (Cały artykuł można przeczytać tutaj) Nick Holdsworth zwraca uwagę na stabilność polskiego rynku filmowego, od czasu utworzenia Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. – (…) skuteczny i sprawny system wsparcia dla przemysłu filmowego w Polsce i odnawialne środki, którymi rozporządza Polski Instytut Sztuki Filmowej, zapewniają stały strumień rodzimych filmów i międzynarodowych koprodukcji. (…) Dodatkowe źródło finansowania i wsparcia może znaleźć w sieci regionalnych funduszy filmowych, które powstały przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Studia filmowe na światowym poziomie

Nick Holdswoth pisze również o polskich studiach i wytwórniach filmowych, które ciągle się rozwijają i przyciągają zagranicznych producentów do Polski. – Alvernia Studios, położone niedaleko Krakowa, jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów Polsce (…) i jest rekomendowane ze względu na największy obecnie na świecie kulisty i bezcieniowy bluescreen, szeroką gamę usług i laboratoria techniczne. Nick Holdsworth wspomina również o Grupie ATM, Łódzkim Centrum Filmowym, Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz domu postprodukcyjnym The Chimney Pot.

Promocja polskiego kina w Cannes

W artykule „Natural partners” (Cały artykuł można przeczytać tutaj) Nick Holdsworth pisze m.in. o promocji polskiego kina za granicą podczas 65. MFF w Cannes: – Międzynarodowi agenci sprzedaży mogą obejrzeć najnowsze polskie produkcje w sali projekcyjnej Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej mieszącej się w polskim stoisku, które zostało ulokowane (…) naprzeciwko pałacu, przy bulwarze Croisette.

Polska Komisja Filmowa

Dziennikarz wspomina także o Polskiej Komisji Filmowej, która została zainaugurowana w tym roku podczas MFF w Berlinie. – Zagraniczni producenci, którzy chcą kręcić filmy w Polsce będą mieli ułatwione zadanie dzięki utworzeniu pierwszej ogólnopolskiej komisji filmowej. (…) Nowa instytucja będzie stanowić dopełnienie pracy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – pisze Nick Holdsworth. Jednym z głównych zadań PKF jest także promowanie Polski jako atrakcyjnej lokacji dla zagranicznych producentów.

Międzynarodowe sukcesy młodych

– Coraz większy sukces Polski na scenie międzynarodowej jest podsycany przez twórczy rozkwit spowodowany pojawianiem się nowych talentów i silnych firm producenckich – pisze Nick Holdsworth w artykule „Players, talent call attention to country’s creative growth spurt” (Cały artykuł można przeczytać tutaj). Wśród producentów, na których warto zwrócić uwagę wymienia Akson Studio, Studio Filmowe Kadr, Filmpolis, Federico Film i Mental Disorder 4.

 

Na liście młodych polskich utalentowanych aktorów dziennikarz umieszcza Jakuba Gierszała (Shooting Star 2012), Joannę Kulig („Sponsoring”), Mateusza Kościukiewicza („Bez wstydu”, „Nowhere”), Julię Kijowską („W ciemności”, „Miłość”) i Magdalenę Berus („Baby blues”, „Nieulotne”). Zwraca również uwagę na nowe pokolenie polskich reżyserów reprezentowane m.in. przez Leszka Dawida i Łukasza Barczyka.

 

Paulina Bez

 

Artykuły Nicka Holdswortha w „Variety”  można przeczytać w całości na stronach: www.variety.com/article/VR1118053802, www.variety.com/article/VR1118053799, www.variety.com/article/VR1118053899.

23.05.2012