Visions du Réel

W pierwszej połowie kwietnia rusza 17. edycja festiwalu należącego do czołówki europejskich wydarzeń poświęconych filmom dokumentalnym – Visions du Réel w Nyon w Szwajcarii. W konkursie znajdą się trzy polskie tytuły, z czego jeden będzie miał w Nyon swoją światową, inny – międzynarodową premierę.

 

„Koniec Rosji” Michała Marczaka, „Pomału” Tomasza Wolskiego oraz „Phnom Phen Lulluby” Pawła Kloca zakwalifikowały się do konkursu tegorocznej edycji szwajcarskiego festiwalu Visions du Réel. Dla dwóch ostatnich będzie to również pierwsza okazja do zaprezentowania się na międzynarodowej arenie kina dokumentalnego.

 

 „Pomału” Tomasza Wolskiego ukazuje spokojne, niespieszne życie trzech mężczyzn w różnym wieku, mieszkających w Beskidzie Niskim. Jednak codzienność bohaterów kontrastuje z ogromnym ruchem ulicznym, który przez cały dzień przetacza się kilka metrów od ich gospodarstwa.

 

„Phnom Phen Lulluby” Pawła Kloca, którego pierwszy publiczny pokaz odbędzie się w Nyon, stanowi natomiast intymną historię człowieka szukającego miło­ści i akcep­tacji. Ilan Schick­man opu­ścił Izrael marząc o nowym życiu. Teraz mieszka w Phnom Penh w Kam­bodży z dziew­czyną o imieniu Saran oraz jej cór­kami, dwulet­nią Marie i sześciomiesięczną Jasmine, próbując wiązać koniec z koń­cem jako uliczny wróż­biarz. Ten pełnometrażowy debiut dokumentalny Pawła Kloca zagości w najbliższym czasie również na festiwalu Hot Docs w Toronto oraz Doc/Fest Sheffield w Wielkiej Brytanii, zaś polską premierę będzie miał na tegorocznym 51. Krakowskim Festiwalu Filmowym.

 

„Koniec Rosji” Michała Marczaka to opowieść o dziewiętnastoletnim rekrucie Aleksieju, którym przylatuje do oddalonej od cywilizacji małej strażnicy na północnych rubieżach Rosji, aby odbyć służbę wojskową. To jeden z niewielu posterunków granicznych strzegących olbrzymich, nie zamieszkałych połaci państwa rosyjskiego nad Oceanem Arktycznym. W strażnicy znajduje się sześciu żołnierzy. Każdy z nich tkwi w tym miejscu już długo, być może zbyt długo. Okazuje się, że część z nich ma swoje smutne tajemnice. Trudno jest im stąd wrócić do świata ludzi i własnej przeszłości. Łatwiej jest im odbywać absurdalną służbę pilnowania zatopionej w śniegu północnej granicy państwa, setki kilometrów od najbliższej ludzkiej osady.

 

Polskie akcenty pojawią się nie tylko na ekranach festiwalowych kin, ale również na Doc Outlook International Market (DOCM) jako część projektu Polish Docs, organizowanego przez Krakowską Fundację Filmową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Na targach Doc Outlook zostanie zaprezentowanych aż 11 tytułów, w tym: „Phnom Pehn Lullaby”, reż. Paweł Kloc, „Pomału”, reż. Tomasz Wolski , „Odyseja złomowa”, reż. Paweł Ferdek, Łukasz Gutt, „Koniec Rosji”, reż. Michał Marczak, „Poza zasięgiem”, reż. Jakub Stożek, „Beats of Freedom”, reż. Wojciech Słota, Leszek Gnoiński, „Kawałek lata”, reż. Marta Minorowicz, „Seans w kinie Tatry”, reż. Igor Chojna, „W drodze”, reż. Leszek Dawid, „Ucieknijmy od niej”, reż. Marcin Koszałka, „Inwentaryzacja”, reż. Paweł Łoziński.

 

W poprzednich latach polski dokument był obecny w Nyon wielokrotnie – co więcej, znalazł się on również wśród laureatów. W 2003 roku Marcin Koszałka otrzymał nagrodę „Prix Etat de Vaud” za film „Takiego pięknego syna urodziłam”, zaś w 2008 ten sam reżyser został uhonorowany nagrodą „Prix du jury interreligieux” za pełnometrażowy dokument „Istnienie”. Warto również dodać, że w roku ubiegłym na festiwalu Visions du Réel swoją międzynarodową premierę miał film Grzegorza Zaricznego „Marysina polana”, zaś w 2009 – „Królik po berlińsku” Bartka Konopki.

 

Visions du Réel w Nyon – jako jeden z najważniejszych festiwali filmów dokumentalnych w Europie – każdego roku przyciąga reżyserów, producentów i profesjonalistów z całego świata, a wśród nich nazwiska najznakomitszych twórców filmowych. Nyon odwiedzili m.in. Johan van der Keuken, Robert Kramer, Alexandre Sokourov, Robert Frank, Raymond Depardon czy Frederick Wiseman. Visions du Réel oferuje również szeroki wachlarz wydarzeń branżowych, w tym targi koprodukcyjne, dwie sesje pitchingowe (Pitching du Réel oraz Pitching RTS „Perspectives d’un Doc”), seminaria i panele dyskusyjne w ramach programu „Doc Think Tank”, serie spotkań poświęconych dystrybucji i sprzedaży projektów filmowych (program „Docs in Progress”) czy wideoteka cyfrowa.

 

Tegoroczna edycja festiwalu Visions du Réel w Nyon odbędzie się w dniach 7 – 13 kwietnia.

Więcej na stronie: www.visionsdureel.ch.

 

Informacja prasowa

21.03.2011