"W ciemności" ze Złotą Żabą

Film Agnieszki Holland, „W ciemności”, okazał się najlepszy w Konkursie Głównym XIX Plus Camerimage. Obraz jest polskim kandydatem do Oscara.

 

– Dostawałam już inne nagrody na różnych festiwalach, ale tutaj jest bardzo wyjątkowe miejsce. Osoby, które były obecne na sali, wcześniejsi laureaci, skład tegorocznego Jury… Wszystko to powoduje, że ta nagroda jest dla mnie jako operatora czymś bardzo szczególnym – wspominała moment odebrania Złotej Żaby Jolanta Dylewska. – W projekcie Agnieszki było coś ogromnie pociągającego. Film jest opowieścią o życiu przeżytym naprawdę przez prawdziwych ludzi. Ciemność miała grać w obrazie główną rolę. Starałam się ową ciemność uczynić metaforą żydowskiego losu i tak ją budować, aby widzowie doświadczyli jej sami i choćby w jakimś małym stopniu mogli się identyfikować z bohaterami.

Polski zwycięzca

Konkurs Filmów Polskich wygrała „Sala Samobójców” Jana Komasy. Autor zdjęć do filmu, Radosław Ładczuk, wygrał także Konkurs Debiutów Operatorskich. Nagrodę dla „Sali” wręczył mu Joel Schumacher, szef Jury Konkursu Filmów Polskich.

– Po pierwsze, każdy, kto ukończył film zasługuje na nagrodę, bo to duża sztuka – żartował. – I tu przesłanie do młodych filmowców: nie traktujcie „nie” jako odpowiedzi. Nikt tak naprawdę nic nie wie, pamiętajcie.


Chwalenie polskich operatorów nie ma sensu, bo wszyscy na świecie wiedzą, że są rewelacyjni. Dodam też, że jakość gry aktorskiej jest w Polsce naprawdę niezwykle wysoka – komentował werdykt.

Radosław Ładczuk

– Bardzo się cieszę, bo od zawsze lubię ten festiwal. Przyjeżdżam tu od lat, ale pierwszy raz stoję na scenie odbierając nagrodę. Zdjęcia to zawsze praca grupy osób, którym nigdy nie miałem okazji wystarczająco podziękować. Robię to teraz – mówił Radosław Ładczuk. – Ze względu na tematykę, o której opowiadaliśmy, pracowaliśmy na bardzo wielu technologiach. Oprócz Red One, były to między innymi kamery internetowe i telefony komórkowe. Do tego doszła także animacja 3D. Największą trudnością było zatem połączenie tych technologii i stworzenie spójnego obrazu – dodał potem na konferencji prasowej.

Jury

– Opinie jurorów były podzielone. Filmy omawialiśmy bardzo uważnie, żeby nie zapomnieć wrażeń z obrazów, które pokazywane były na początku Festiwalu. Mieliśmy wybrać produkcję, który najlepiej łączy zdjęcia i reżyserię, gdzie wszystko to idealnie współgra. Ostatecznie decyzja została podjęta w sposób jednomyślny – podkreślał przewodniczący Jury Konkursu Głównego Roger Donaldson. – Oglądanie tylu różnych filmów w tak krótkim okresie czasu jest fantastycznym i bardzo inspirującym przeżyciem – dodał.

Nagrody Specjalne

W czasie gali zamknięcia Festiwal wręczono też Nagrody Specjalne.

 

Nagroda Specjalna dla Scenografa ze Szczególną Wrażliwością Wizualną trafiła do Jacka Fiska. – Praca scenografa kończy się w momencie, kiedy jej ciężar przejmuje autor zdjęć i trzeba pamiętać, że wiele z ekranowego efektu scenografii jest jego zasługą – mówił odbierając wyróżnienie.

 

Nagroda za Całokształt Twórczości trafiła w ręce laureata Oscara za zdjęcia, Johna Seale’a. – Dostałem od organizatorów tego festiwalu tak wiele, o wiele więcej, niż się spodziewałem – mówił. – Uwierzcie mi, że to najpiękniejsza żaba, jaką widziałem w życiu.

Klaus Maria Brandauer

Laureatem Specjalnej Nagrody Plus Camerimage dla Aktora ze Szczególną Wrażliwością Wizualną został Klaus Maria Brandauer. – Jestem tu w Bydgoszczy tylko 24 godziny, a już poznałem kilku nowych przyjaciół, dzięki którym spałem tylko pół godziny. Pamiętam, że kiedy zaczynałem w biznesie filmowym, od razu zauważyłem, że jest w nim wiele wspaniałych dziewczyn i operatorów, którzy je pięknie oświetlają. Szybko zorientowałem się, że to bardzo opłacalna współpraca i sam zaprzyjaźniłem się z operatorami – żartował.

 

Aleksandra Różdżyńska

 

Werdykt XIX Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage:

Konkurs Główny

  • Złota Żaba: „W ciemności” zdjecia Jolanta Dylewska, reżyseria Agnieszka Holland
  • Srebrna Żaba: „Nader and Simin. A separation” zdjęcia Mahmoud Kalari, reżyseria Asghar Farhadi
  • Brązowa Żaba: „Wichrowe wzgórza” zdjęcia Robby Ryan, najnowsza adaptacja powieści Emily Brontë w reżyserii Andrei Arnold

Konkurs Filmów Polskich

  • „Sala Samobójców” zdjęcia Radosław Ładczuk, reżyseria Jan Komasa

Konkurs Filmów Studenckich

  • Złota Kijanka: „Finale” zdjęcia Balazs Revesz, reżyseria Balazs Simonyi
  • Srebrna Kijanka: „Normalni ludzie” zdjęcia Nicolas Villegas Hernandez, reżyseria Piotr Złotorowicz
  • Brązowa Kijanka: „Raju” zdjęcia Sin Huh, reżyseria Max Zahle

Konkurs Pełnometrażowych Filmów Dokumentalnych

  • Złota Żaba – Grand Prix: „Lekarze” zdjecia Tomasz Wolski, reżyseria Tomasz Wolski
  • Wyróżnienie: „Blinding” zdjecia Steve Sanguedolce, zdjęcia Steve Sanguedolce

Konkurs Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych

  • Złota Żaba – Grand Prix: „Paparazzi” zdjecia Łukasz Żal, reżyseria Piotr Bernaś
  • Wyróżnienie: „Argentyńska lekcja” zdjęcia i reżyseria Wojciech Staroń

Konkurs Debiutów Reżyserskich

  • „Breathing” zdjęcia Martin Gschlacht, reżyseria Karl Markovics

Konkurs Debiutów Operatorskich

  • „Sala Samobójców” zdjecia Radosław Ładczuk, reżyseria Jan Komasa

Konkurs Wideoklipów

  • Manchester Orchestra „Simple Match” zdjecia Jackson Hunt, reżyseria Daniels

Najlepsze Zdjęcia w Wideoklipie

  • Du „So hot” – zdjęcia Karl Erik Brøndbo, reżyseria Karl Erik Brøndbo, Solfrid Kjets
03.12.2011