Wyniki sesji 2/2012. Fabuła

Kontynuujemy publikację wyników sesji 2/2012 w Programie operacyjnym „Produkcja filmowa”. W dziale Dotacje dostępne są wyniki dla priorytetu 3: Produkcja filmów fabularnych. Poniżej publikujemy list dyrektor PISF Agnieszki Odorowicz.

 

Szanowni Państwo,

 

Od tego roku obowiązuje nowy system oceny eksperckiej wniosków składanych do Programu Operacyjnego „Produkcja Filmowa”. Zainicjowane przez PISF konsultacje środowiskowe zaowocowały przyjęciem dwuetapowego modelu selekcji, który ma umożliwić wybór najbardziej obiecujących projektów filmowych. W jego prace, jako liderzy stałych komisji eksperckich, zaangażowali się doświadczeni twórcy reprezentujący różne pokolenia filmowe, którzy rozumieją współczesne kino i cieszą się zaufaniem oraz szacunkiem wśród filmowców. 

 

W pierwszym etapie oceny eksperckiej komisje stałe wyselekcjonowały najlepsze projekty do dalszej oceny. W drugim etapie liderzy komisji przeczytali wszystkie rekomendowane projekty. Współdecydując o dofinansowaniu tych najlepszych i ustalając kwoty przyznanego dofinansowania, wybierali te, które ich zdaniem zasługują na zaangażowanie Instytutu w pierwszej kolejności.

 

Agnieszka Holland, Dorota Kędzierzawska, Małgorzata Szumowska, Filip Bajon, Andrzej Jakimowski i Maciej Wojtyszko, przy pełnej świadomości ograniczonych środków finansowych przypadających na drugą sesję, podjęli decyzje, które nie są łatwe. W selekcji w II etapie brały udział 22 projekty, w tym 1 ubiegał się o zwyżkę. Liderzy przeznaczyli na ich wsparcie 125,3% alokacji na tę sesję. Co warto podkreślić, wśród dofinansowanych przez Instytut projektów filmowych znalazły się cztery debiuty. Ponadto, liderzy poparli wystawienie listów intencyjnych dla projektów „Czarna materia” Andrzeja Żuławskiego i „Fotograf” Waldemara Krzystka.

 

Chcę podkreślić, że podczas posiedzenia liderzy przedyskutowali wnikliwie każdy scenariusz, ocenili potencjał artystyczny wszystkich projektów, zapoznali się z osiągnięciami reżyserów i ocenili wiarygodność finansową przedłożonych kosztorysów i źródeł finansowania.

 

Rekomendowane przez nich projekty wybrali w drodze głosowania. Jego wyniki są dostępne dla autorów ocenianych wniosków. Liderzy dyskutowali, czasami się spierali, a sporne sprawy rozstrzygali w drodze głosowania.

 

Jednym z kluczowych rozwiązań nowego systemu eksperckiego jest to, że w wyłącznej dyspozycji dyrektor PISF znajduje się jedynie 15% rocznych środków przewidzianych na produkcję filmową. Kwota ta zostanie wykorzystana po rozpatrzeniu odwołań, wniosków o zwiększenie dofinansowania z tytułu nagród, nieprzewidzianych zdarzeń losowych oraz wsparcia realizacji filmów wymagających zaangażowania narodowej instytucji filmowej, czy projektów koprodukcyjnych o szczególnym znaczeniu.

 

W sesji  2/2012 ze środków pozostających w dyspozycji dyrektora PISF przeznaczyliśmy: 2 000 000 zł na dofinansowanie produkcji filmu Łukasza Barczyka „Hiszpanka”. Jednocześnie Studio Filmowe Kadr zrezygnowało z promesy udzielonej w sesji 1/2012 na projekt „Soyer” w reż. Łukasza Barczyka. Z kolei 1 600 000 zł zwrotnej pożyczki otrzymał projekt „Piusa 17” Juliusza Machulskiego, co oznacza zmniejszenie kwoty pożyczki 2 600 000 zł przyznanej po odwołaniu producenta w sesji 1/2012 o 1 000 000 zł.

 

Mam nadzieję, że  te wyjaśnienia pozwolą Państwu zrozumieć nowy system oceny projektów oraz realia decyzji podejmowanych w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej. Gratuluję autorom projektów, które otrzymały pozytywne decyzje finansowe. Wierzę, że producenci i reżyserzy filmów zrobią wszystko co możliwe, aby powstały interesujące, oryginalne i udane filmy. Producentom, którzy nie otrzymali deklaracji wsparcia PISF życzę sukcesów w pozyskaniu środków z innych źródeł. 

 

Agnieszka Odorowicz

Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

11.07.2012