Wystawa Braci Quay „Dormitorium śladów” w Lublinie





W dniach 21 lutego – 27 kwietnia w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie trwa wystawa Braci Quay „Dormitorium śladów”.

Wystawa Braci Quay „Dormitorium śladów” jest prezentacją twórczości wybitnych twórców animacji lalkowej i przedmiotowej, a także scenografii teatralnych i operowych, autorów projektów graficznych i ilustracji. Pierwsza wszechstronna prezentacja twórczości Braci Quay miała miejsce w Museum of Modern Art w Nowym Jorku (sierpień 2012 – styczeń 2013). Kolejne odsłony wystawy to Amsterdam, Barcelona, Madryt, Japonia (tournée). W tym roku trafiła ona do Lublina w poszerzonej i uaktualnionej wersji. Widzowie będą mieli możliwość kompleksowego i wieloaspektowego zapoznania się z niepowtarzalnym światem kreowanym przez Braci Quay.

Twórczość tej kultowej pary filmowców, zjawiskowych i absolutnie oryginalnych, inspiruje artystów wszystkich kontynentów. Od 40 lat tworzą unikalne i innowacyjne filmy animowane, które charakteryzuje niezwykła dbałość o detal, zniewalające potraktowanie koloru i faktury, idealny montaż i niezwykłe wyczucie muzyczne, odrealniona atmosfera z pogranicza jawy i snu, a także niekonwencjonalne podejście do narracji. Inspirację wizualną stanowią dla nich tradycja animacji Europy Środkowo-Wschodniej i polska grafika (m.in. dokonania Romana Cieślewicza, Jana Lenicy, Henryka Tomaszewskiego). Literackie źródła to twórczość Brunona Schulza, Roberta Walsera i Franza Kafki – autorów zaklętego trójkąta galicyjskiego, a także Felisberto Hernandeza, prekursora magicznego realizmu. Najbardziej znani są z filmu „Ulica Krokodyli” (1986), który został uznany za jedną z dziesięciu animacji wszechczasów. Zrealizowali dwa filmy pełnometrażowe aktorsko-animowane – „Instytut Benjamenta” (1995) i „Stroiciel trzęsień ziemi” (2005). Pracują obecnie nad swoim opus magnum „Sanatorium pod klepsydrą”, opartym na prozie Brunona Schulza. Muzyka jest niezwykle istotnym elementem w ich filmach, mówią o niej jako o „tajemnym scenariuszu”, który wyznacza kierunek ich pracy. Takimi „scenariuszami” były utwory Krzysztofa Komedy, Krzysztofa Pendereckiego, Lecha Jankowskiego, Witolda Lutosławskiego, Arvo Pärta, Beli Bartoka.

Studiowali grafikę w Philadelphia College of Art, gdzie na samym początku zetknęli się ze szkołą polskiego plakatu i polskimi filmami animowanymi z przełomu lat 50. i 60., co zdecydowało o wyborze drogi twórczej, którą konsekwentnie podążają. Studia artystyczne kontynuowali w Royal College of Art w Londynie, gdzie od lat 70. mieszkają i pracują. Bracia Quay są samowystarczalnymi twórcami, będąc autorami scenariuszy swoich filmów, sami budują scenografie i lalki, są operatorami i zajmują się montażem.

Na wystawie, w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni, znajdą się:

  • dioramy – zatrzymane kadry z poszczególnych filmów, urzekające swoim pięknem i emanujące niezwykłą atmosferą,
  • fragmenty wybranych filmów,
  • projekty graficzne,
  • „czarne rysunki” z lat 70.,
  • projekty scenograficzne i instalacje.

Ważnym elementem wystawy będzie sama jej aranżacja w formie labiryntu – gabinetu osobliwości – oddająca atmosferę twórczości Braci Quay, enigmatyczna, tajemnicza i zachęcająca do wniknięcia w uniwersum stworzone przez tych niezwykłych artystów. To unikalne doświadczenie, otwierające widza na inne postrzeganie świata przedmiotów pozornie martwych, wiodące w regiony schulzowskiego nadprogramowego trzynastego miesiąca, czasu odwróconego i na chwilę odzyskanego. Aranżacja wystawy będzie odtworzeniem myślenia Braci Quay o mise-en-scene – twórczym potraktowaniem ich świata.

Wystawa i wydarzenia jej towarzyszące zaprezentują nie tylko twórczość braci Quay, ale także źródła inspiracji filmem, literaturą, muzyką i projektowaniem graficznym. Na wystawie obejrzeć będziemy mogli rysunki i grafiki Brunona Schulza, a także najwybitniejsze osiągnięcia „polskiej szkoły plakatu”.

Nazwa wystawy nawiązuje do „Inwentorium śladów” – tytułu filmu zrealizowanego w 2009 roku przez Braci Quay na Zamku w Łańcucie, który był zarówno metaforycznym jak i realistycznym poszukiwaniem tamże śladów obecności Jana Potockiego.

Na wydarzenia towarzyszące wystawie składają się:

rozmowa Grażyny Torbickiej z Braćmi Quay w dniu wernisażu, projekcje filmów Braci Quay (długi i krótki metraż), projekcje wybranych przez artystów polskich filmów animowanych i fabularnych, spotkanie z artystami, premiera katalogu towarzyszącego wystawie, prezentacja książki „Inwentorium śladów” (2009) wraz z dokumentacją z powstawania filmu z udziałem Wita K. Wojtowicza, dyrektora Muzeum-Zamku w Łańcucie i Małgorzaty Sady, oprowadzania kuratorskie w lutym, marcu i kwietniu, rozmowy, wykłady i dyskusje tematyczne.

Informacje dodatkowe

  • Galeria wystaw czasowych (piętro -1)
  • wtorek – sobota (g. 12-18)
  • bilety: 7/ 9 PLN, grupowy 6 PLN (od 5 osób)

Szczegóły: spotkaniakultur.com

  • Kuratorka: Małgorzata Sady
  • Współpraca kuratorska: Leszek Mądzik
  • Aranżacja wystawy: Marcin Moszyński, Barbara Wybacz
  • Koordynacja, współpraca merytoryczna: Bartosz Wójcik
  • Współpraca asystencka: Agnieszka Gołoś
  • Program filmowy: Monika Sawka
  • Koordynacja działań marketingowych: Maja Kurczuk
  • Plakat: Rafał Rola
  • Produkcja: Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Partnerzy:

  • Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie
  • The Art of Poster – Piotr Dąbrowski

Patronat: British Council Polska

Wystawa jest integralną częścią 3. Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” i stanowi jedną z premier festiwalowych.

Zaprezentowane na wystawie prace Brunona Schulza pochodzą z kolekcji Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, zaś plakaty polskich twórców pochodzą z kolekcji Piotra Dąbrowskiego, kuratora i właściciela Galerii „The Art of Poster” www.theartofposter.com).    

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


20.02.2019