XIV Przegląd Filmów Etnograficznych „Oczy i Obiektywy”
W dniach 7-10 czerwca w Służewskim Domu Kultury w Warszawie odbędzie się czternasta edycja Przeglądu Filmów Etnograficznych „Oczy i Obiektywy”.
4 dni projekcji filmowych z całego świata oraz wydarzenia towarzyszące
Podczas przeglądu wyświetlone zostaną filmy polskich i zagranicznych twórców – zarówno nowości, jak i twórczość klasyczna, ale niedostępna dla szerokiej publiczności.
Sala kinowa SDK dostosowana jest do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Wstęp wolny na wszystkie projekcje i wydarzenia.
Wydarzenia towarzyszące
Animacje i warsztaty dla najmłodszych
(w czasie seansów)
W foyer sali kinowej organizatorzy przygotowali kącik zabaw dla najmłodszych. Każdego dnia trwania przeglądu, od pierwszego seansu aż do godzin wczesnowieczornych, zapewniają dzieciom opiekę doświadczonych animatorek, a w tym czasie rodzice mogą wziąć udział w pokazach. Na dzieci czekają etnograficzne gry i zabawy.
Wystawa fotografii etnograficznej – „Technologie i zmysły. Obrazy tanzańskiego miasta”
(przez cały czas trwania przeglądu)
Wystawa zdjęć etnograficznych konfrontuje zakorzenione w kulturze masowej wyobrażenia o „afrykańskości” z rzeczywistością doby rozwoju technologii. Jest to rzeczywistość transnarodowych przepływów, medialnych i kulturowych przekazów, w której nie da się wyodrębnić enklawy znaczeń i symboli. Przemysł turystyczny, muzyka i strój to trzy obszary, w których chętnie wykorzystuje się „afrykańskość” jako uniwersalny „kod” dla reszty świata. Jednak pod tym pozornym uniwersalizmem toczą się procesy wymiany myśli, przedmiotów i praktyk.
Wystawę przygotowali: dr Piotr Cichocki (IEiAK UW), Zuzanna Walkiewicz (IEiAK UW), Agata Kuza (IEiAK UW) i Katarzyna Zychla (Katedra Języków i Kultur Afryki UW). Jest ona podsumowaniem projektu badawczego „Wzory mobilności” realizowanego w Irindze w Tanzanii.
Koncert Marizy Nawrockiej
(sobota 8 czerwca, 20.20, amfiteatr Służewskiego Domu Kultury)
Mariza Nawrocka jest konserwatorką dzieł sztuki oraz pasjonatką śpiewu tradycyjnego. W repertuarze jidysz zadebiutowała nagraniami na płycie Kapeli Niwińskich „Czas wesela”, wydanej w 2017 roku przez Wydawnictwo Muzyka Odnaleziona. Mariza, zainspirowana archiwalnymi nagraniami Lifshe Schaechter-Widman, a także Ruth Rubin i innymi z cennych zbiorów YIVO Institute for Jewish Research, śpiewa „po-prostu” – pieśni towarzyszące pracy, „do nieba” – smutne ballady, żywiołowo – taneczne, ekstatyczne niguny aż do „wyszeptanych” kołysanek.
Pieśni jidysz a capella Mariza Nawrocka wykonała po raz pierwszy wiosną 2018 podczas Koncertu dedykowanego uczestnikom wydarzeń marca 1968 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz jesienią – otwierając i zamykając ostatni festiwalowy wieczór Festiwalu Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych Rzeczypospolitej.
Jej współpraca z Michałem Pepolem i Pawłem Czarnym, muzykami Royal String Quartet stanowi kontynuację poszukiwań śladem zagubionych jidyszowych tematów sięgających swymi korzeniami przełomu XIX i XX wieku.
Debata „Od patriotyzmu do nacjonalizmu? Społeczeństwo, media i kultura”
(niedziela 9 czerwca, 17.50)
Debata stanowić będzie uzupełnienie niedzielnych pokazów filmowych poświęconych tematyce patriotyzmu i nacjonalizmu.
W czasie spotkania uczestnicy zastanowią się czym dziś są te zjawiska oraz jak są postrzegane przez nauki społeczne, popkulturę i sztuki wizualne.
Jak wytwarza się poczucie przynależności narodowej? Gdzie są granice dumy narodowej? Kiedy i czy patriotyzm może zamienić się w nacjonalizm? Nad odpowiedzią na te pytania uczestnicy dyskutować będą wspólnie z zaproszonymi gośćmi – dr Heleną Patzer, dr Mariuszem Filipem oraz Marcinem Hinzem.
Pełny program przeglądu: www.oczyiobiektywy.art.pl/program.html.
Organizatorzy:
- Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego
- Koło Naukowe Studentów Etnologii UW „Etno”
Informacja prasowa