Zakończył się 8. Planete Doc Film Festival
Nikolaus Geyrhalter. Fot. Marcin Kułakowski, PISF
Zakończyła się 8. edycja Planete Doc Film Festival. Imprezę odwiedziło ponad 35.000 widzów. Podczas gali zamknięcia festiwalu w warszawskiej Kinotece przyznane zostały nagrody i wyróżnienia specjalne w 10 festiwalowych kategoriach. Nagrodę Millennium i 8000 euro otrzymał obraz „Po Zachodzie” Nikolausa Geyrhaltera. Wyróżnienie Specjalne jury Nagrody Millennium przyznało filmowi „Minął dzień” Thomasa Imbacha.
W trakcie gali zaprezentowano film „66 obrazów z Ameryki” (1981) jednego z gości festiwalu, duńskiego reżysera Jorgena Letha. Jego retrospektywa odbywała się na Planete Doc w 2008 roku.
– To dziwny weekend, ponieważ film fabularny, który moja firma wyprodukowała miał dzisiaj premierę na festiwalu filmowym w Cannes i miałem tam być. Ale Artur Liebhart zadzwonił do mnie, że jest niezła przyczyna, żeby przyjechać do Warszawy – mówił odbierając nagrodę Nikolaus Geyrhater. – Jestem nie tylko reżyserem, ale także producentem, ale jako reżyser moje serce bije szczególnie dla filmów dokumentalnych, zatem jestem tutaj i z tego powodu jestem ogromnie szczęśliwy. Film „Po zachodzie” to film delikatny, szczególny, nie ma w nim narratora, nie ma wywiadów, wymaga bardzo dużego udziału współpracy ze strony publiczności. To chyba najbardziej osobisty film, jaki kiedykolwiek nakręciłem – podkreślał, dziękując współtwórcom filmu. – Jestem bardzo wdzięczny jury, ponieważ dla mnie ich opinia oznacza, że warto trzymać się swoich wartości, nie warto naginać ich tylko po to, żeby łatwiej sprzedać film.
W konkursie głównym festiwalu o Nagrodę Millennium i 8000 euro walczyło w tym roku 17 filmów. Najlepszy obraz wybrało jury w składzie: Katarzyna Kozyra, Paul Sturtz i Guilermo Rossi. Nagroda ufundowana jest przez Bank Millennium i Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Uzasadniając swój wybór, jury Nagrody Millennium stwierdziło m.in., że ukazując podbrzusze cywilizacji z perspektywy nocy, „Po Zachodzie” to mocne filmowe oskarżenie, doskonale sformułowane przez Nikolausa Geyrhaltera pod względem kompozycyjnym i tempa narracji. Tytuł oryginalny („Abendland”) w języku niemieckim oznacza „zachód”, a dosłownie – „ziemię wieczorną”. Podobnie jak w swoim wcześniejszym filmie „Nasz chleb powszedni” na temat rolnictwa przemysłowego, i tym razem Geyrhalter przeprowadza chłodną, surową i dość ostrą krytykę niesłychanego nadmiaru stosowanych w europejskich miastach technologii i środków bezpieczeństwa – poczynając od wysokich płotów i całodobowych patroli, które mają uniemożliwić Afrykanom dotarcie do Hiszpanii, aż po symulowane ćwiczenia dla policji (…).Co jakiś czas w tym oskarżeniu przeciw „postępowi” i „nowoczesności” pojawiają się elementy humorystyczne. Niesłychane, że w tym całkowicie pozbawionym narracji filmie przesłanie Geyrhaltera jest całkowicie czytelne.
Nagrodę Magicznej Godziny dla filmu średniometrażowego i 4000 euro otrzymał „Nad morzem” Pedro Gonzálesa-Rubio. Wyróżnienie Specjalne jury Nagrody Magicznej Godziny przyznało filmowi „Co kryje imię” Evy Küpper.
Przyznawaną po raz pierwszy w historii festiwalu Canon Cinematography Award dla twórcy obrazu i 4000 euro otrzymał Nikolai von Graevenitz za film „Bezsenni” Jacqueline Zünd. Wyróżnienia Specjalne jury Canon Cinematography Award przyznało filmom „Nad morzem” Pedro Gonzálesa-Rubio oraz Po „Zachodzie” Nikolausa Geyrhaltera.
Nagrodę Publiczności i 2000 euro otrzymał „Armadillo – wojna jest w nas” Janusa Metza.
Green Warsaw Award dla filmu o tematyce ekologicznej i 4000 euro otrzymała „Surowa cena ropy” Joe Berlingera. Wyróżnienie Specjalne jury Green Warsaw Award przyznało filmowi „Kraj gazem płynący” Josha Foxa.
Nagrodę Amnesty International dla filmu mówiącego o prawach człowieka i 3000 euro otrzymało „Życie jest cenne” Shlomiego Eldara. Wyróżnienie Specjalne jury Nagrody Amnesty International przyznało filmowi „Barzakh. Pomiędzy światami” Mantasa Kvedaraviciusa.
Przyznawaną w tym roku po raz pierwszy Doc Art Award dla filmu o sztuce i 1000 euro otrzymał „Arbor” Clio Barnard. Nagroda Nos Chopina dla filmu o tematyce muzycznej i 1000 euro otrzymała „Kinszaska symfonia” Clausa Wischmanna i Martina Baera. Wyróżnienie Specjalne jury Nagrody Nos Chopina przyznało filmowi „Passione” Johna Turturro.
Warsaw Animation Winner dla filmu animowanego i 1000 euro otrzymał „W skali” Mariny Moshkovej.
Nagrodę Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych dla filmu wybranego przez publiczność „weekendu z cyfrowym Planete Doc” i wsparcie SKSiL dla dystrybucji filmu w Polsce otrzymał „Krew w twoim telefonie” Franka Piaseckiego Poulsena.
Nagrodę Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu otrzymała Dr Jane Goodall – znana na całym świecie ikona ekologii, badaczka zachowań szympansów i bohaterka startującego w konkursie Green Warsaw Award filmu „Życie Jane”.