Zakończył się 8. Planete Doc Film Festival

Nikolaus Geyrhalter. Fot. Marcin Kułakowski, PISF
Nikolaus Geyrhalter. Fot. Marcin Kułakowski, PISF

 

Zakończyła się 8. edycja Planete Doc Film Festival. Imprezę odwiedziło ponad 35.000 widzów. Podczas gali zamknięcia festiwalu w warszawskiej Kinotece przyznane zostały nagrody i wyróżnienia specjalne w 10 festiwalowych kategoriach. Nagrodę Millennium i 8000 euro otrzymał obraz „Po Zachodzie” Nikolausa Geyrhaltera. Wyróżnienie Specjalne jury Nagrody Millennium przyznało filmowi „Minął dzień” Thomasa Imbacha.

 

W trakcie gali zaprezentowano film „66 obrazów z Ameryki” (1981) jednego z gości festiwalu, duńskiego reżysera Jorgena Letha. Jego retrospektywa odbywała się na Planete Doc w 2008 roku.

 

– To dziwny weekend, ponieważ film fabularny, który moja firma wyprodukowała miał dzisiaj premierę na festiwalu filmowym w Cannes i miałem tam być. Ale Artur Liebhart zadzwonił do mnie, że jest niezła przyczyna, żeby przyjechać do Warszawy – mówił odbierając nagrodę Nikolaus Geyrhater. – Jestem nie tylko reżyserem, ale także producentem, ale jako reżyser moje serce bije szczególnie dla filmów dokumentalnych, zatem jestem tutaj i z tego powodu jestem ogromnie szczęśliwy. Film „Po zachodzie” to film delikatny, szczególny, nie ma w nim narratora, nie ma wywiadów, wymaga bardzo dużego udziału współpracy ze strony publiczności. To chyba najbardziej osobisty film, jaki kiedykolwiek nakręciłem – podkreślał, dziękując współtwórcom filmu. – Jestem bardzo wdzięczny jury, ponieważ dla mnie ich opinia oznacza, że warto trzymać się swoich wartości, nie warto naginać ich tylko po to, żeby łatwiej sprzedać film.

 

W konkursie głównym festiwalu o Nagrodę Millennium i 8000 euro walczyło w tym roku 17 filmów. Najlepszy obraz wybrało jury w składzie: Katarzyna Kozyra, Paul Sturtz i Guilermo Rossi. Nagroda ufundowana jest przez Bank Millennium i Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Uzasadniając swój wybór, jury Nagrody Millennium stwierdziło m.in., że ukazując podbrzusze cywilizacji z perspektywy nocy, „Po Zachodzie” to mocne filmowe oskarżenie, doskonale sformułowane przez Nikolausa Geyrhaltera pod względem kompozycyjnym i tempa narracji. Tytuł oryginalny („Abendland”) w języku niemieckim oznacza „zachód”, a dosłownie – „ziemię wieczorną”. Podobnie jak w swoim wcześniejszym filmie „Nasz chleb powszedni” na temat rolnictwa przemysłowego, i tym razem Geyrhalter przeprowadza chłodną, surową i dość ostrą krytykę niesłychanego nadmiaru stosowanych w europejskich miastach technologii i środków bezpieczeństwa – poczynając od wysokich płotów i całodobowych patroli, które mają uniemożliwić Afrykanom dotarcie do Hiszpanii, aż po symulowane ćwiczenia dla policji (…).Co jakiś czas w tym oskarżeniu przeciw „postępowi” i „nowoczesności” pojawiają się elementy humorystyczne. Niesłychane, że w tym całkowicie pozbawionym narracji filmie przesłanie Geyrhaltera jest całkowicie czytelne.

 

Nagrodę Magicznej Godziny dla filmu średniometrażowego i 4000 euro otrzymał „Nad morzem” Pedro Gonzálesa-Rubio. Wyróżnienie Specjalne jury Nagrody Magicznej Godziny przyznało filmowi „Co kryje imię” Evy Küpper.

 

Przyznawaną po raz pierwszy w historii festiwalu Canon Cinematography Award dla twórcy obrazu i 4000 euro otrzymał Nikolai von Graevenitz za film „Bezsenni” Jacqueline Zünd. Wyróżnienia Specjalne jury Canon Cinematography Award przyznało filmom „Nad morzem” Pedro Gonzálesa-Rubio oraz Po „Zachodzie” Nikolausa Geyrhaltera.

 

Nagrodę Publiczności i 2000 euro otrzymał „Armadillo – wojna jest w nas” Janusa Metza.

 

Green Warsaw Award dla filmu o tematyce ekologicznej i 4000 euro otrzymała „Surowa cena ropy” Joe Berlingera. Wyróżnienie Specjalne jury Green Warsaw Award przyznało filmowi „Kraj gazem płynący” Josha Foxa.

 

Nagrodę Amnesty International dla filmu mówiącego o prawach człowieka i 3000 euro otrzymało „Życie jest cenne” Shlomiego Eldara. Wyróżnienie Specjalne jury Nagrody Amnesty International przyznało filmowi „Barzakh. Pomiędzy światami” Mantasa Kvedaraviciusa.

 

Przyznawaną w tym roku po raz pierwszy Doc Art Award dla filmu o sztuce i 1000 euro otrzymał „Arbor” Clio Barnard. Nagroda Nos Chopina dla filmu o tematyce muzycznej i 1000 euro otrzymała „Kinszaska symfonia” Clausa Wischmanna i Martina Baera. Wyróżnienie Specjalne jury Nagrody Nos Chopina przyznało filmowi „Passione” Johna Turturro.

 

Warsaw Animation Winner dla filmu animowanego i 1000 euro otrzymał „W skali” Mariny Moshkovej.

 

Nagrodę Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych dla filmu wybranego przez publiczność „weekendu z cyfrowym Planete Doc” i wsparcie SKSiL dla dystrybucji filmu w Polsce otrzymał „Krew w twoim telefonie” Franka Piaseckiego Poulsena.

 

Nagrodę Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu otrzymała Dr Jane Goodall – znana na całym świecie ikona ekologii, badaczka zachowań szympansów i bohaterka startującego w konkursie Green Warsaw Award filmu „Życie Jane”.

15.05.2011