Zakończyła się pierwsza sesja Doc Lab Poland 2017

Przez dwa tygodnie polscy filmowcy uczestniczyli w warsztatach I sesji Doc Lab Poland – największego w Polsce programu dla profesjonalistów-dokumentalistów. Warsztaty odbywały się w Mazowieckim Instytucie Kultury. Wzięło w nich udział 18 projektów filmów dokumentalnych, reprezentowanych przez reżyserów i producentów.

Doskonalenie swoich projektów filmów dokumentalnych

W Mazowieckim Instytucie Kultury i siedzibie Mazovia Warsaw Film Commission, w pierwszej połowie kwietnia odbyły się warsztaty trzeciej edycji programu Doc Lab Poland 2017, organizowanego przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Ich uczestnicy pracowali nad swoimi projektami filmów dokumentalnych. Spotkania odbyły się w dwóch tygodniowych modułach: Doc Lab Start (dla projektów w fazie rozwoju i wczesnych zdjęć) oraz Doc Lab Go (dla filmów w trakcie montażu). Warsztaty objęły konsultacje reżyserskie i montażowe, pracę nad zwiastunami i materiałami promocyjnymi, warsztaty PR-u oraz promocji projektów dokumentalnych, strategii festiwalowych, współpracy z agentami sprzedaży, a także trening pitchingowy, konsultacje z szefami DOK Leipzig i European Documentary Network oraz pracę nad budżetami i planami finansowymi.

Wykładowcy i konsultanci

Wśród wykładowców i konsultantów znaleźli się znakomici eksperci: Leena Pasanen (szefowa DOK Leipzig – najważniejszego niemieckiego festiwalu dokumentalnego), Paul Pauwels (dyrektor European Documentary Network), reżyserzy: Paweł Łoziński, Maria Zmarz-Koczanowicz, Lidia Duda, Tomasz Wolski, Wojciech Staroń, producent Mariusz Włodarski, montażyści Rafał Listopad i Bartek Pietras, specjaliści od promocji i dystrybucji: Agnieszka Niburska (HBO Polska) i Marcin Pieńkowski (T-Mobile Nowe Horyzonty), Joanna Tereszczuk (Onet VOD) i Aleksandra Derewienko (Cat & Docs), a także performerki Joanna Pawluśkiewicz i Aleksandra Markowska (Klub Komediowy, Szkoła Impro), które poprowadziły warsztaty z wystąpień publicznych.

Uczestnicy o warsztatach

„Doc Lab Start to intensywne warsztaty, które dzięki zajęciom z profesjonalistami z branży, pozwoliły mi spojrzeć na mój projekt z wielu różnych perspektyw. Bardzo pomogły mi w przygotowaniach do pitchingów, dały dużo energii do pracy i umożliwiły poznanie inspirujących ludzi. Polecam bardzo!”.

Adrian Apanel, reżyser, projekt „Absolwent”

„Reżim pracy był duży. Trzeba było przygotować profesjonalny pitching, gdzie na scenie, w kilka minut „sprzedajesz” ideę filmu. To organizuje myśli, zmusza do podjęcia często odwlekanych decyzji artystycznych, no i do refleksji nad sensem tego, co się robi, i dlaczego twój  film jest ważny.

Uważam, że w czasach, gdy kino najczęściej jest przemysłem i wynika raczej z potrzeb biznesowo-finansowych, Doc Lab Poland, skupiający niezależnych idealistów, kochających kino i wierzących w jego moc, to niezwykle ważne i potrzebne miejsce. Bardzo istotne dla twórców, dla dokumentalistów jest poczucie wspólnoty i wsparcia – co rzeczywiście miało miejsce przez ten tydzień wspólnej pracy. Byliśmy na Doc Lab Poland jak na innej, lepsze planecie; takiej enklawie dla wrażliwców”.

Joanna Rożen, reżyserka, projekt „Transfer”

„Najsilniejsze wrażenie to sposób w jaki tutorzy komentują projekty i prezentacje. Konfrontowanie swoich wizji z osobami które zjadły na tym zęby są zawsze cenne, bo często nawet nie chodzi o to żeby odwrócić do góry nogami czyjś sposób myślenia, tylko żeby w czymś się utwierdzić. Ważna jest praca nad pewnością siebie, której debiutantom często brakuje”.

Olaf Malinowski, reżyser, projekt „Wylinka”

„Doc Lab Poland to najlepsze co mi się przytrafiło w 2017 roku! Bardzo rodzinna i kochająca atmosfera. Warsztaty stworzone przez prawdziwych pasjonatów dokumentu”.

Małgorzata Goliszewska, reżyserka, projekt „Lekcja miłości”

Pitchingi

Drugim, obok warsztatów, ważnym elementem programu będą publiczne prezentacje (pitchingi) dla międzynarodowego grona ekspertów oraz indywidulane spotkania z nimi, które odbędą się w ramach Industry 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Uczestnicy pitchingu Docs To Start spotkają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy Docs To Go! – z selekcjonerami festiwalowymi oraz z agentami sprzedaży i dystrybutorami. Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymają nagrody w postaci grantów finansowych, bonów produkcyjnych i postprodukcyjnych oraz zaproszeń na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne.

Kolejnym istotnym wydarzeniem podczas 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego będzie Doc Lab Poland Co-Production Market: spotkania producentów, omawianie projektów i nawiązywanie współpracy. W markecie weźmie udział ok. 40 projektów z Polski i zagranicy. Ze strony polskiej będzie to grupa kolejnych 15-20 producentów – innych, niż ci, którzy biorą udział w warsztatach i pitchingach.

Organizatorzy i partnerzy

Organizatorem Doc Lab Poland jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a partnerem strategicznym – Krakowski Festiwal Filmowy. Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN – European Documentary Network, czeskim  Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym. Partnerami edycji 2017 są: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Adama Mickiewicza i Culture.pl, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Marszałek Województwa Małopolskiego, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazovia Warsaw Film Commission i Mazowiecki Instytut Kultury, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Krakow Film Commission, Krakowski Park Technologiczny, Krakowski Klaster Filmowy, kancelaria MKZ Partnerzy oraz Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych. Patronami Medialnymi są: Film Pro, Film & TV Kamera, Co Jest Grane 24, Polish Docs i TVP Kultura.

Więcej na: www.doclab.pl.

Informacja prasowa 

25.04.2017