Złota Żaba dla Arthura Reinharta

Zwycięzcy 18. Plus Camerimage w Bydgoszczy
Zwycięzcy 18. Plus Camerimage w Bydgoszczy. Fot. Piotr Szymański, PISF

 

W Bydgoszczy zakończył się 18. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage.

Grand Prix festiwalu, Złotą Żabę w międzynarodowym Konkursie Głównym otrzymał Arthur Reinhart za zdjęcia do filmu „Wenecja” w reżyserii Jana Jakuba Kolskiego. Polski operator otrzymał ogromne brawa od zgromadzonej na gali zamknięcia publiczności. To już druga taka nagroda dla Reinharta, wcześniej doceniono na Camerimage za „Wrony” Doroty Kędzierzawskiej.

 

– Nie wierzyłem, że mogę dostać Złotą Żabę, szczerze. Cieszę się bardzo, że tym razem nie wygrałem Konkursu Polskiego – żartował. – Ale jestem tak samo wzruszony, jak za pierwszym razem.

 

Srebrną Żabę w Konkursie Głównym otrzymał Mikhail Krichman za zdjęcia do rosyjskiego obrazu zatytułowanego „Silent Souls” Alekseja Fedorchenko. Brązowa Żaba powędrowała do Eduarda Graua za zdjęcia do filmu „Pogrzebany” Rodrigo Cortésa.

 

W kategorii młodego kina tryumfowało australijskie „Królestwo zwierząt”. Nagrodę od Jury dostał zarówno debiutujący autor zdjęć Adam Arkapaw, jak i reżyser David Michod.

 

– Cudownie jest być na gali w tej samej sali, co moi mistrzowie – mówił Arkapaw. – Mam nadzieję, że ta inspiracja pozwoli nam dalej robić z Dawidem filmy.

Za najlepszy obraz w Konkursie Filmów Polskich jury uznało „Różyczkę” ze zdjęciami Piotra Wojtowicza i w reżyserii Jana Kidawy-Błońskiego.

 

– Każdy operator wie, że nie ma bardziej zaszczytnego miejsca, na którym można dostać nagrodę, niż Plus Camerimage. Dziękuję za nią – podkreślał laureat.

W międzynarodowym Konkursie Etiud Studenckich im. Laszlo Kovacsa laureatem Złotej Kijanki został Jakub Giza za zdjęcia do filmu „Jutro mnie tu nie będzie” Julii Kolberger. Srebrna Kijanka trafiła do Phillipa Haberlandta i Jensa Hallmana za „St. Christophorus: Roadkill” Gregora Erlera, a Brązowa Kijanka do Johana Holmquista za „Bekas” Karzana Kadera.

Za Najlepszy Wideoklip Jury uznało „Zabawę w chowanego” Kory, ze zdjęciami Marka Sanaka, w reżyserii Bartka Ignaciuka. Najlepszymi zdjęciami w wideoklipie okazały się te autorstwa Greiga Frasera do „The Space Between” How to Destroy Angels. Klip wyreżyserował Rupert Sanders.

Filmy dokumentalne startowały w konkursach krótkometrażowym i pełnometrażowym.

Złotą Żabę za zdjęcia do krótkiego metrażu otrzymał Piotr Stasik za „Koniec lata” .

– Jak się o tym dowiedziałem, to najpierw się popłakałem, a teraz chyba zemdleję – mówił. – Dla mnie kręcenie filmu to bycie z drugim człowiekiem, dlatego dziękuję kamerze, że mi coś takiego umożliwia.

 

Nagrodę Discovery Networks w tym konkursie otrzymał film „Arsy Versy” Miro Remo ze zdjęciami Jaro Valko, a wyróżnienie „Out of love” Birgitte Stærmose ze zdjęciami Marka Septimusa Wiesera.

W Konkursie Pełnometrażowych Filmów Dokumentalnych Złotą Żabę otrzymał film „Restrepo” Tima Hetheringtona i Sebastiana Jungera ze zdjęciami ich autorstwa. Nagroda Discovery Networks trafiła do „Mugabe and the White African” Lucy Bailey i Andrew Thompsona ze zdjęciami Andrew Thompsona, a Wyróżnienie Jury do „Letters from the Desert” Micheli Occhipinti ze zdjęciami autorstwa Pau’a Mirabeta.

Wręczono również nagrody za reklamy Funduszy Europejskich. W kategorii niskiego budżetu otrzymało je Województwo Świętokrzyskie, natomiast w kategorii wysokobudżetowej nagrodę otrzymał film wyprodukowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Na Plus Camerimage równie ważne jak wyróżnienia konkursowe, są przyznawane przez organizatorów nagrody specjalne. Nagrodę za całokształt twórczości odebrał Michael Ballhaus, autor zdjęć do wielu słynnych filmów, m.in. „Ostatniego kuszenia Chrystusa”, „Gangów Nowego Jorku”, „Drakuli”, współpracownik i przyjaciel Martina Scorsese.

– Zrealizowaliśmy razem siedem filmów. To była jedna z najlepszych albo nawet najlepsza współpraca filmowa w mojej karierze – mówił reżyser z ekranu.

– Jestem dumny z otrzymania tej nagrody, bo dołączyłem w tej sposób do grupy ludzi, których podziwiam – podkreślał Ballhaus. – Uważam ten festiwal za jeden z najważniejszych dla środowiska operatorów filmowych. Życzę mu powodzenia.

Specjalną Nagrodę dla reżysera za osiągnięcia życia odebrał Joel Schumacher, autor między innymi filmów „Bad Company”, „Batman i Robin” oraz „Upióra w operze”.

– Jak widzieliście w wyświetlonych fragmentach, to operatorzy i aktorzy stworzyli moją karierę – dziękował. – To, że mogę teraz stać na scenie w ojczyźnie Kieślowskiego, Wajdy i Polańskiego, jest dla mnie zaszczytem. Wiedzcie, że kino było dla takiego jak ja chłopaka z biednej rodziny spełnieniem wielkiego marzenia.

 

Specjalną Nagrodę dla Montażysty z Unikalną Wrażliwością Wizualną odebrał Chris Lebenzon.

Specjalna Nagroda dla Scenografa trafiła do Stuarta Craiga, znanego ostatnio przede wszystkim z dekoracji do filmów w serii „Harry Potter”.

 

W ramach tegorocznego festiwalu przyznano też: Nagrodę za całokształt twórczości dla polskiego reżysera o szczególnej wrażliwości wizualnej – otrzymał ją Jerzy Skolimowski, Nagrodę dla duetu operator-reżyser – dla Matthew Libatique i Darrena Aronofsky’ego oraz Nagrodę aktorską im. Krzysztofa Kieślowskiego – dla Liama Neesona.

04.12.2010

Galerie zdjęć