Złota Żaba za zdjęcia do "Idy"!

Laureatami Złotej Żaby, głównej nagrody 21. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage zostali Łukasz Żal i Ryszard Lenczewski za współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej film „Ida” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego.

„Ida” najlepszym filmem

W tym roku do Konkursu Głównego festiwalu Camerimage zakwalifikowało się 14 produkcji, w tym dwa polskie filmy, które były współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej: „Chce się żyć” Macieja Pieprzycy i „Ida” Pawła Pawlikowskiego. Złotą Żabę otrzymali polscy twórcy, autorzy zdjęć do filmu „Ida” – Łukasz Żal i Ryszard Lenczewski. Nagrodę przyznało międzynarodowe jury w składzie: Denis Lenoir, Tom Stern, Adam Holender, Ed Lachman, Timo Salminen, Todd McCarthy, Franz Lustig i Jeffrey Kimball.

 

Złotą Żabę wręczył przewodniczący jury Adam Holender. – To wielka nagroda. Chciałem podziękować Pawłowi, budowaliśmy ten obraz wspólnie. To było dla mnie niezwykle ważne spotkanie zawodowo i osobiście. Dziękuję całej ekipie (…) i jury. Jestem szczęśliwy, że nasz nieruchomy film tak bardzo ich poruszył – mówił Łukasz Żal odbierając nagrodę.

„Ida”

Młoda zakonnica odkrywa, że jest Żydówką, którą w dzieciństwie ochrzczono, aby ją ocalić z Holocaustu. Wraz ze swoją jedyną żyjącą krewną, komunistką odsuniętą od władzy, jedzie do rodzinnej miejscowości. To podróż w poszukiwaniu tożsamości, miłości i wybaczenia. Choć filmowa historia rozgrywa się w roku 1961, nie jest to film rozliczeniowy. Reżysera nie interesuje kino historyczne, lecz opowieść o człowieku.

Nowy film Pawła Pawlikowskiego

 

„Ida” jest najnowszym filmem Pawła Pawlikowskiego. To pierwszy obraz reżysera zrealizowany w całości w Polsce, którego scenariusz został wyróżniony MEDIA European Talent Prize. Autorami zdjęć do filmu są Łukasz Żal i Ryszard Lenczewski. W role głównych bohaterek wcieliły się: debiutująca na ekranie Agata Trzebuchowska i Agata Kulesza. W filmie partnerują im m.in. Dawid Ogrodnik, Joanna Kulig, Jerzy Trela i Adam Szyszkowski.

Polsko-duńska koprodukcja ze wsparciem PISF

 

„Ida” jest polsko-duńską koprodukcją, które została zrealizowana przez Opus Film i Phoenix Film we współpracy z Portobello Pictures, Phoenix Film Polska i Canal+ Polska. Obraz był współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej, Eurimages, Duński Instytut Filmowy oraz Łódzki Fundusz Filmowy. Film wszedł na ekrany polskich kin 25 października 2013.

Kolejna główna nagroda

Nagroda na festiwalu Camerimage jest kolejnym głównym wyróżnieniem dla „Idy”. W tym roku film Pawła Pawlikowskiego wygrał już Warszawski Festiwal Filmowy, Londyński Festiwal Filmowy i Festiwal Listapad w Mińsku. „Ida” otrzymała również Nagrodę Jury FIPRESCI w sekcji Special Presentations na 38. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto oraz cztery nagrody na 38. Gdynia – Festiwal Filmowy: Złote Lwy dla najlepszego filmu, nagrodę za najlepsze zdjęcia, dla najlepszej roli żeńskiej – Agata Kulesza oraz za najlepszą scenografię autorstwa Katarzyny Sobańskiej i Marcela Sławińskiego.

Wspaniale sfotografowany dramat

„Ida” zebrała bardzo dobre recenzje u polskich i zagranicznych krytyków filmowych.

 

Dla Petera Debruge’a z Variety „Ida” to wspaniale sfotografowany czarno-biały dramat. Joe Morgensterna z The Wall Street Journal zadziwia dosłownie kwadratowy ekran – tak figuratywnie kwadratowy, że wydaje się to rewolucyjne. Annette Insdorf z The Watch zwraca uwagę na sposób kadrowania: – Postacie są konsekwentnie umieszczane nisko w kadrze, tak, że niezaludniona przestrzeń nad nimi, wydaje się je przygniatać. Czy Pawlikowski chce wskazać, jak daleko znajdują się od nieba? Peter Bradshaw z „The Guardian” w swojej recenzji podkreślał, iż film Pawlikowskiego to mały klejnot, delikatny i posępny, znakomicie sfotografowany.

 

Jordan Hoffman na stronie badassdigest.com pisze: – Poczynając od pierwszego kadru, „Ida” Pawła Pawlikowskiego to piękne puzzle. W rozlicznych odcieniach wegielnej szarości, dostrzegamy młodą zakonnicę w pustym pokoju. To obrazek na wzór Carla Theodora Dreyera i nagle staje się coś niezwykłego. Centralna figura (Agata Trzebuchowska) porusza się, a ten ruch jest znacznie bardziej płynny niż w erze kina niemego, którą przywołuje ta scenka. „Ida” jest nakręcona na wideo, ale oświetlona, zaprojektowana, skadrowana i sformatowana jak w erze wcześniejszej. Rezultatem jest jedno z najbardziej uderzających wizualnych doświadczeń tego roku.

Festiwal ze wsparciem PISF

21. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage był współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Więcej informacji o laureatach festiwalu na stronie: www.camerimage.pl.

 

Paulina Bez

23.11.2013