9. Festiwal Pięć Smaków

Rozpoczęła się 9. Festiwalu Filmowego Pięć  Smaków. Współfinansowane przez PISF wydarzenie odbędzie się w Warszawie w dniach 12-20 listopada oraz we Wrocławiu w dniach 13-19 listopada.

Festiwal współfinansowany przez PISF

– Festiwal odbywa się i rozwija dzięki współpracy z najważniejszymi polskimi instytucjami, które festiwal współfinansują. Są to: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej i Miasto Stołeczne Warszawa. Imprezę wspierają także 3 instytucje zagraniczne: Ministerstwo Kultury na Tajwanie, Hong Kong Economic and Trade Office w Berlinie oraz Japan Foundation – mówił na konferencji prasowej festiwalu Jakub Królikowski, przedstawiając poszczególne sekcje programu Pięciu Smaków.

Nowe Kino Azji

Najważniejszą  sekcją festiwalu jest konkurs Nowe Kino Azji, w którym znalazło się w tym roku 11 filmów. Będą to najnowsze produkcje m.in. z Kambodży, Japonii, Filipin, Korei Południowej czy Wietnamu.

– Nie chodzi nam o to, by wyłącznie pokazywać filmy z Azji. Bardzo zależy nam, żeby wyrażać myśl polegającą na poszukiwaniu inspiracji, poszukiwaniu innego spojrzenia na sprawy codzienne z perspektywy innych kultur czy innej narracji, innego sposobu uprawiania sztuki (…). Zależy nam na tym, aby wprowadzać w proces uczestniczenia w kulturze wątek inności i świeżości. Nie interesuje nas powierzchowna otoczka, jaka może się Polakom kojarzyć z Azją, bardzo tego unikamy. Staramy się opowiadać o Azji w taki sposób, jaki ona wygląda naprawdę – mówił dyrektor Pięciu Smaków.

Pokazy Specjalne i FOCUS

Kolejną sekcją festiwalu będą Pokazy Specjalne, gdzie znajdzie się miejsce zarówno dla kina artystycznego, jak i filmów gatunkowych. Wśród 8 tytułów tego programu pokazana zostanie m.in. nagrodzona w Cannes „Zabójczyni” Hou Hsiao-hsiena czy superprodukcja „Bahubali: początek” z południowych Indii.

Kino Japońskich Reżyserek to sekcja FOCUS tegorocznych Pięciu Smaków i pierwsza w Polsce okazja do poznania filmów wybitnych autorek, pracujących w Kraju Kwitnącej Wiśni. – Po 2000 roku obserwuję wysyp bardzo ciekawych, oryginalnych i nietypowych debiutów młodych reżyserek, które wcześniej w japońskim patriarchalnym systemie długo nie mogły się przebić. Dopiero premiera filmu Naomi Kawase na festiwalu w Cannes rzeczywiście otworzyła drzwi dla japońskich reżyserek (…). Bardzo nam zależy, aby o sekcji Kino Japońskich Reżyserek nie mówić jako o „kinie kobiecym”. To nie jest kino, które można określić taką pejoratywną etykietą. Prezentujemy w tej sekcji kino bardzo różnorodne stylistycznie i opowiadające o różnych tematach – podkreślała Jagoda Murczyńska.

Japońskie reżyserki w Warszawie

W sekcji Kino Japońskich Reżyserek zostanie zaprezentowanych 8 tytułów, m.in. film „Kot do wynajęcia” oraz „Okulary” Naoko Ogigami (reżyserka będzie w tym roku gościem festiwalu) czy filmy Miwy Nishikawy, która również przyjedzie do Warszawy. W tej sekcji zostanie też pokazany film „Tylko tam pada światło” w reżyserii Mipo O. Obraz ten, nagrodzony m.in. na festiwalach w Montrealu i Jokohamie był japońskim kandydatem do Oskara w roku 2014. Warto dodać, że w Muzeum Azji i Pacyfiku zaprezentowany zostanie cykl wykładów Akademii Azjatyckiej, tym razem zebranych pod hasłem „Kobiety i feminizm w Azji”. Sekcja poświęcona kinu japońskich reżyserek stanie się pretekstem do dyskusji o obecności i roli kobiet – profesjonalistek we współczesnej kulturze i mediach krajów Azji. Tematem prezentowanych przez specjalistów wykładów będą między innymi lokalne oblicza feminizmu oraz miejsce kobiet w przemyśle filmowym.

John Woo i Wuxia

– Zdecydowaliśmy się na tak dużą obecność kina gatunkowego sprzed lat, ponieważ nasi widzowie dopominają się o klasyczne kino azjatyckie (…). Co roku sporządzamy listę azjatyckich filmów pojawiających się w polskich kinach. Na ponad 300 premier rocznie przypada mniej niż 10 tytułów z Azji. To dosyć dziwne, ponieważ azjatyckie rynki filmowe są coraz silniejsze (…). Kino jest sztuką globalną i twórcy kina gatunkowego inspirują się nawzajem swoją twórczością. To jest bardzo widoczne i niezwykle ważne – podkreślał Marcin Krasnowolski, opowiadając o roli Azji w rozwoju światowego kina gatunkowego.

Organizatorzy Pięciu Smaków przygotowali dla widzów festiwalu 2 sekcje: retrospektywę Johna Woo  oraz Tajwańskie Filmy Wuxia (w tej sekcji m.in. nagrodzony Oskarem „Przyczajony tygrys, ukryty smok” Anga Lee). Warto podkreślić, iż retrospektywa twórcy filmu „Hard Boiled. Dzieci triady” będzie wydarzeniem na skalę europejską, bowiem dostęp do kinowych kopii filmów mistrza z Hongkongu jest dziś niezwykle trudny i organizatorzy festiwalu wykonali ogromną pracę, by je zdobyć.

Polscy filmowcy w Azji

Organizowane wspólnie ze Stowarzyszeniem Film 1,2  spotkanie „Works In Progress” przybliży dwie nowe produkcje realizowane przez polskich twórców i wsparte przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej: fabularny „Zud” Marty Minorowicz oraz dokumentalny „Mnich z morza” Rafała Skalskiego. Będzie to wyjątkowa okazja do obejrzenia materiałów z planu i rozmowy o inspiracjach stojących za projektami. Spotkanie z polskimi twórcami odbędzie się 18 listopada. Widzowie festiwalu będą mogli również spotkać się już po raz trzeci z młodymi twórcami z Hongkongu, laureatami programu Fresh Wave.

9. Festiwal Pięć Smaków odbędzie się w dniach 12-20 listopada (Warszawa) oraz 13-19 listopada (replika obejmująca 9 tytułów, Wrocław).

Więcej informacji: www.piecsmakow.pl.

12.11.2015