ŻubrOFFka – Wschód Kobiet

Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych ŻubrOFFka – swoisty kulturalny pomost między Wschodem i Zachodem, Północą i Południem – zaczyna drugą dekadę swojego istnienia. Tegoroczna, 11. edycja imprezy odbędzie się od 7 do 11 grudnia. Po raz drugi na festiwalu zagości specjalny wybór krótkometrażowych filmów zrealizowanych przez reżyserki z Europy Wschodniej „Wschód Kobiet”.

ŻubrOFFka

Festiwal po raz kolejny zagości z filmowymi pokazami w Białymstoku i ośmiu innych podlaskich miejscowościach, odwiedzi kina, galerie, ośrodki kultury i kluby, licea i białostocki uniwersytet, miejski stadion i Pałac Branickich. W tym roku, do ośmiu konkursów selekcjonerzy wybrali 121 najciekawszych filmów. Widzowie zobaczą także specjalne projekcje filmów krótkometrażowych z całego świata, m.in. z Iranu, Armenii, Kanady i Indii. Ogółem, w ciągu pięciu dni można będzie obejrzeć ponad 250 krótkometrażówek. Międzynarodowe Jury oceni filmy w trzech konkursach krajowych (Amatorzy, Studenci, Niezależni) i dwóch międzynarodowych (Okno na Wschód, Cały ten Świat). Inne Jury przyjrzy się filmom w nowym konkursie eksperymentów i video-artów (Na skraju), jurorami będą także dzieci (konkurs Kids) i trochę starsza publiczność (konkurs Music video). Już tradycyjnie widzowie przyznają też swoją nagrodę – Dzikiego Żubra. Oprócz Grand Prix festiwalu oraz nagród i wyróżnień w każdym z konkursów, przyznawane są nagrody specjalne za najlepszą: Animację, Dokument, Fabułę, Zdjęcia oraz Muzykę. ŻubrOFFka to przede wszystkim filmy, ale w programie znalazły się także energetyczne koncerty, spotkania z twórcami, wystawy, panele dyskusyjne oraz warsztaty.

Wschód Kobiet

  • 9 grudnia (piątek) godz. 12:00 Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20, C.01 (duża Aula, nowy budynek); wstęp wolny

Specjalny wybór krótkometrażowych filmów zrealizowanych przez reżyserki z Europy Wschodniej, gości na ŻubrOFFce po raz drugi. Na filmowym horyzoncie, po dekadach męskiej dominacji i pomimo stale widocznej dysproporcji, za obiektywami kamer widać coraz więcej kobiet, prezentujących różne stylistyki i wizje kina. Również w Europie Wschodniej, kobiety reżyserki coraz wyraźniej i mocniej wpisują się w pejzaż kina z regionu. Spektrum gatunków, stylów i wrażliwości prezentowanych przez jedne z najbardziej obiecujących młodych reżyserek z Europy Wschodniej, przekłada się na wielość i różnorodność filmowych bohaterek. To kobiety, które często idą pod prąd, mierząc się z różnymi wyzwaniami, takimi jak dojrzewanie, seksualność, macierzyństwo, samotność, czy starość. Bohaterki „End of Puberty” – bezpretensjonalnej opowieści o dojrzewaniu, to bliźniaczki, które odkrywają intymność i własną seksualność. Cztery dojrzałe aktorki demistyfikują uroki klimakterium w dokumentalnej komedii „Melancholia”. Valya („Fallen Leaves”) to 40-latka poszukująca leku na swoją samotność. „Raven Mother” to z kolei animowana, ludowa opowieść o kobiecie, która mierzy się z siłami potężniejszymi od niej samej i stara się zaakceptować swój los. Jana, bohaterka „Transition”, nie czuje się dobrze w swojej skórze i pragnie odmienić swoje życie. Po pokazie zapraszamy do udziału w spotkaniu poświęconym obecności kobiet w kinie, w którym wezmą udział reżyserki, producentki i znawczynie kina z tej części Europy.

Kuratorka i gość pokazu: Ela Wtulich

Program:

  • „End of Puberty”/„Kamaszkor vége”, Fanni Szilágyi, Hungary 2015, 13’
  • „Melancholia”, Klara Kochańska, Poland 2016, 22’
  • „Fallen Leaves”/„Lystapad”, Masha Kondakova, Ukraine 2014, 20’
  • „Raven Mother”/„Krkavčí matka”, Noemi Valentiny, Slovakia 2015, 8’
  • „Transition”/„Tranzicija”, Milica Tomović, Serbia 2016, 21’

Panel dyskusyjny: Wschód Kobiet – Kobiety i krótki metraż

Kino krótkometrażowe często jest postrzegane jako przyjaźniejsze kobietom niż świat pełnometrażowych fabuł, gdzie gra toczy się o większą stawkę. Dla wielu reżyserek, droga wiodąca od krótkiego metrażu do realizacji pełnometrażowego debiutu bywa trudniejsza niż w przypadku ich kolegów – filmowców. Dlaczego tak się dzieje? O obecności kobiet w kinie i realiach pracy w głównie męskim środowisku, porozmawiamy z reżyserkami i producentkami z Europy Wschodniej, które podzielą się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Jak postrzegają pozycję kobiety w kinie krótkometrażowym? Czy walczą o nią i uciekają się do ekstremalnych środków, aby uzyskać posłuch na planie zdjęciowym? Czy dobrze czują się w świecie filmu czy stawia on przed nimi bariery? Co to jest celuloidowy sufit i czy w ogóle istnieje? Czy kobiety muszą być zdolniejsze i bardziej zdeterminowane od swoich kolegów, żeby osiągnąć sukces? Co musi się zmienić, aby było ich więcej w filmie?    

Moderacja: Zofia Jaroszuk

Panelistki:

  • Klara Kochańska

Reżyserka i scenarzystka, absolwentka Kolegium MISH Uniwersytetu Warszawskiego, a od 2009 roku studentka reżyserii w PWSFTviT w Łodzi. Laureatka prestiżowej nagrody przyznawanej przez Amerykańską Akademię Filmową, tzw. studenckiego Oscara za film „Lokatorki”.

  • Masha Kondakova

Ukraińska reżyserka, obecnie pracuje nad filmem dokumentalnym o kobietach walczących na wschodzie Ukrainy. Jej debiutancki film, „Fallen Leaves”, miał premierę na festiwalu w Locarno.

  • Marta Lewandowska

Producentka filmowa, ma na swoim koncie produkcję ponad 20 filmów krótkometrażowych. Wyprodukowany przez nią pełnometrażowy film „The Saint” (2016) odnosi sukcesy na wielu prestiżowych międzynarodowych festiwalach.  

  • Fanni Szilágyi

Węgierska reżyserka i operatorka filmowa, zrealizowała wiele filmów krótkometrażowych i wideoklipów. Jej film „End of Puberty” miał premierę na festiwalu w Toronto, a obecnie podróżuje po międzynarodowych festiwalach filmowych, gdzie zdobywa liczne nagrody. 

  • Milica Tomović

Reżyserka, absolwentka Wydziału Sztuk Dramatycznych na Akademii Sztuk w Belgradzie. Jej film „Transition” miał premierę na festiwalu w Locarno oraz zdobył nagrodę za najlepszy film krótkometrażowy na festiwalu w Sarajewie.

Festiwal zrealizowany z dotacji Miasta Białystok oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury – DKF „GAG”. Współorganizator: Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.

Więcej informacji: www.zubroffka.pl.

Informacja prasowa  

30.11.2016