Zwycięzcy 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Fot. Tomasz Korczyński
Dyrektor PISF, Agnieszka Odorowicz. Fot. Tomasz Korczyński

 

3 czerwca w Kinie Kijów odbyła się uroczysta gala zakończenia 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Główna nagroda w międzynarodowym konkursie dokumentalnym trafiła do szwedzkiego reżysera Petera Gerdehaga za film „Mleczne siostry” („Women with Cows”). 52. Krakowski Festiwal Filmowy był współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Wartościowy festiwal wspierany przez PISF

Ceremonię zakończenia poprowadził Maciej Stuhr. Wręczenie nagród poprzedziła projekcja ostatniego odcinka kroniki festiwalowej, podsumowującej festiwal. Wśród osób, które zabrały głos w tym materiale znalazła się także dyrektor PISF Agnieszka Odorowicz: – Wartość tego festiwalu jest dużo wyższa, niż mniemanie o tym środowisk politycznych i środowisk gospodarczych – mówiła. W kronice znalazła się również informacja o spotkaniu Docs to go! zorganizowanym przez PISF i Krakowską Fundację Filmową.

Złoty Róg dla „Mlecznych sióstr”

Dyrektor PISF Agnieszka Odorowicz wspólnie z Jackiem Bławutem, przewodniczącym jury  międzynarodowego konkursu dokumentalnego wręczyła również nagrodę za najlepszy film reżyserowi Peterowi Gerdehagowi. Reżyser „Mlecznych sióstr”, odbierając Złoty Róg wspólnie z montażystą filmu Tellem Aulinem, mówił o dalszych losach bohaterek swojego filmu oraz dziękował ekipie filmu i rodzinie. Gerdehag poprosił krakowską widownię o wspólne pozowanie do zdjęcia, którym chciałby uhonorować jedną z bohaterek swojego filmu. Międzynarodowe jury (Jacek Bławut – przewodniczący, Luciano Barisone, Hedva Goldschmidt, Truls Lie, Peter Torbiörnsson) uhonorowało film m.in. za pokazanie ducha miłości i wolę głównej bohaterki, która trwa przy życiu i przyrodzie.

Konkurs polski

Jury konkursu polskiego 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego (Michał Kwieciński – przewodniczący, Marcin Giżycki, Magnus von Horn, Tomek Sikora, Tomasz Wolski) z 46 konkursowych tytułów nagrodziło 5 filmów. – W filmie dokumentalnym (…) najważniejsza jest empatia twórców wobec bohaterów, których kreują – mówił podsumowując decyzje jury jego przewodniczący.

Złoty Lajkonik dla „Uwikłanych”

Złotego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu w konkursie polskim odebrała Lidia Duda za współfinansowany przez PISF film „Uwikłani”. – Za podjęcie trudnego tematu i znalezienie dla niego adekwatnej formy – brzmiało uzasadnienie jury. Nagrodę wręczyła wiceprezydent miasta Krakowa Magdalena Sroka. – Bardzo dziękuję wszystkim, którzy pomogli nam ten film zrealizować – mówiła odbierając nagrodę Lidia Duda.

 

Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu animowanego otrzymał Paweł Dębski, autor filmu „Drwal”. Srebrnego Lajkonika dla najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego otrzymał twórca filmu „Arbuz” Tato Kotetishvili. Srebrny Lajkonik za najlepszy film dokumentalny trafił do autora filmu „Samotność dźwięku”, Jacka Piotra Bławuta. Wyróżnienie w konkursie polskim otrzymał Magnus Gertten za film „Port nadziei”.

Złoty Smok dla „Gambitu Odyseusza”

Jury międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych (Marcel Łoziński – przewodniczący, Oxana Cherkasova, Alessandro Marcionni, Torene Svitil, Kaveh Tehrani) przyznało Złotego Smoka reżyserowi filmu „Gambit Odyseusza”. Alex Lora został przez jury doceniony za pokazanie problemu Trzeciego Świata w całej złożoności. Warto wspomnieć, że wyróżnienie w tym konkursie otrzymał polski reżyser Adam Palenta za dokument „Życie stylem dowolnym”. Jury nagrodziło ten film za wrażliwość i szacunek do bohaterów przy tak delikatnym temacie.

Dwie nagrody dla Wojciecha Staronia

Nagroda Stowarzyszenia Twórców Obrazu Fabularnego za najlepsze zdjęcia w filmie dokumentalnym przypadła w udziale Wojciechowi Staroniowi, autorowi zdjęć do filmu „Uwikłani” Lidii Dudy. Wręczający nagrodę operator Piotr Wojtowicz podkreślał: – Postawienie lustra przed rzeczywistością to za mało. Trzeba wiedzieć jak postawić to lustro – podobnie jest z kamerą, która jest stawiana wspólnie przez operatora i reżysera w filmie. Niemniej jednak sposób odbicia tej rzeczywistości w lustrze czyli w kamerze (…) jest miarą mistrzostwa twórców – mówił. – Za pokazanie obu głównych bohaterów, którzy wędrując przez labirynt ludzkich namiętności trwają w swoich obsesjach – brzmiało uzasadnienie werdyktu. Wojciech Staroń otrzymał również Nagrodę Prezesa Telewizji Polskiej S.A. za najlepsze zdjęcia. – Mam nadzieję, że kamera nie będzie tylko lustrem, że będzie bardziej lupą, która przyjmuje i oddaje energię, którą czerpiemy z rzeczywistości – mówił nagrodzony dodając, iż po raz pierwszy pracował przy dokumencie, w którym nie mógł filmować twarzy bohaterów, co było ogromnym wyzwaniem.

„Moje zapiski z podziemia” z Nagrodą im. Macieja Szumowskiego

Nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne, ufundowaną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji odebrał z rąk członka KRRiT, Sławomira Rogowskiego reżyser Jacek Petrycki, autor filmu „Moje zapiski z podziemia”. – Jest tutaj na pewno parę osób, które mnie znają jako osobę, która walczyła o taśmę filmową jako nośnik, który jest najlepszy na świecie, o który należy dbać i za który należy oddać życie. Uważam, że jest coś niezwykłego i wzruszającego, że otrzymałem tę nagrodę za film zrobiony z materiałów na vhs-ie – mówił reżyser. Film „Moje zapiski z podziemia” był współfinansowany przez PISF.

Pozostałe nagrody pozaregulaminowe:

  • Nagroda HBO Development Award warsztatów Dragon Forum dla autorów projektu „Alleluja i do przodu” Łucji Piekarskiej-Duraj oraz Aleksandra Duraja
  • Nagroda Publiczności: „Zatrzymane w kadrze” w reżyserii Tamar Tal 
  • Nagroda Prezesa Telewizji Polskiej S.A. za najlepszą reżyserię – Piotr Szczepanowicz za film „Dróżnik”
  • Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Adam Palenta za film „Życie stylem dowolnym”
  • Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Stefan Paruch za film „Mój dom”
  • Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Piotr Furmankiewicz z FUMI Studio za film „Drwal”

Więcej informacji i pozostałe nagrodzone tytuły: www.krakowfilmfestival.pl.

 

Na zakończenie ceremonii dyrektor PISF Agnieszka Odorowicz podziękowała organizatorom festiwalu za wspaniałą edycję tego ważnego święta kinematografii światowej i zaprosiła na przyszłoroczną edycję Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

04.06.2012