Laureaci 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Film Macieja Cuskego „Wieloryb z Lorino” okazał się najczęściej wyróżnianym tytułem 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Nagroda publiczności przypadła z kolei norweskiemu dokumentowi „Autoportret” w reżyserii Margreth Olin, Katji Hogset i Espena Wallina. Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Radosław Śmigulski, gratulując laureatom nawiązał do festiwalowego jubileuszu mówiąc, że „60 lat na zasadach krakowskich to jedynie wiek wczesnomłodzieńczy”.

Uroczysta gala, podobnie jak cały festiwal, odbyła się online. W ciągu ośmiu dni, podczas 230 seansów, ponad 40 tysięcy widzów zobaczyło 172 filmy dokumentalne, animowane i krótkometrażowe fabuły z całego świata.

Polski film „Wieloryb z Lorino” otrzymał Srebrny Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych, Nagrodę Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż dla Katarzyny Orzechowskiej oraz Nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowaną przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych dla Mikołaja Pokromskiego i Aldony Pokromskiej. Nagrodzony przez publiczność „Autoportret” dostał też nagrodę Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) oraz rekomendację KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej.

Główną nagrodę w konkursie dokumentalnym otrzymał Radu Ciorniciuc za film „Acasa, mój dom” (Rumunia, Finlandia, Niemcy). Z kolei Srebrny Róg dla reżysera filmu o tematyce społecznej otrzymał Mehrdad Oskouei za film „Cienie bez słońca” (Iran, Norwegia). W międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych, Grand Prix – Złotego Smoka otrzymała reżyserka – Shoko Hara za dokument animowany „Zwykły facet” (Niemcy). Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego otrzymał Alex Evstigneev za film „Złote guziki” (Rosja). Najlepszym filmem animowanym konkursu został również rosyjski film – „On nie może żyć bez kosmosu” (Rosja) w reżyserii Konstantina Bronzita. Srebrny Smok dla reżyserów filmu fabularnego otrzymali Madeleine Sims-Fewer i Dusty Mancinelli za film „Pyza” (Kanada).

Nagrodzone dokumenty

W Międzynarodowym konkursie dokumentów muzycznych DocFilmMusic, decyzją jury Złoty Hejnał otrzymał Pushpendra Singh za film „Perła pustyni” (Indie, Korea Południowa). W konkursie polskim Grand Prix i statuetkę Złotego Lajkonika otrzymał Tomasz Wolski za film „Zwyczajny kraj”. Najlepszym filmem dokumentalnym konkursu polskiego został „Synek”, którego reżyser, Paweł Chorzępa otrzymał Srebrnego Lajkonika. Daria Kopiec została nagrodzona Srebrnym Lajkonikiem za najlepszy polski film animowany – „Własne śmieci”, a Damian Kocur, za krótkometrażową fabułę „Dalej jest dzień”.

W ramach każdego konkursu wszystkie międzynarodowe składy jurorskie przyznały nagrody specjalne oraz liczne wyróżnienia. 

60. KFF w liczbach

Spośród172 filmów zaprezentowanych na tegorocznym festiwalu 50 było światowymi premierami, 16 premierami międzynarodowymi, a 79 premierami polskimi. Wśród nich w programie znalazło się 107 filmów dokumentalnych, 31 animacji i 34 krótkometrażowe fabuły. 230 filmowych seansów odbyło się w 6 wirtualnych filmowych salach i w 4 salach krakowskiego Kina Pod Baranami. Po seansach odbyło się 65 spotkań Q&A z twórcami.

Ponad 1000 akredytowanych gości wzięło udział w wydarzeniach branżowych, w ramach strefy KFF Industry. Wirtualnie odwiedziło Kraków prawie 200 przedstawicieli festiwali z całego świata. Akredytowani goście odbyli ponad 900 indywidualnych spotkań branżowych oraz odtworzyli festiwalowe filmy w przygotowanej do tego celu wideotece ponad 7000 razy.

61. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach od 30 maja do 6 czerwca 2021 roku.

09.06.2020